Ihan hirveä työkaveri :( Onko muilla tällaista?
Hän kyttää työaikojani, vaikka meillä on liukuva työaika ja saldorajat. Silti hän kokee oikeudekseen kommentoida ja vahtia menemisiäni ja tulemisiani. Aamulla jos on ruuhkaa, hänelle pitää ilmoittaa jos viipyy, vaikka tulisi liukuman sisällä kuitenkin.
Kun hän on pahalla päällä hän näyttää sen kaikille, mutta ei kyllä vahingossakaan kerro syytä huonolle tuulelleen. Hän paiskii tavaroita, ovia, hän puhisee ja huokailee. Hän ei tervehdi / vastaa tervehdyksiin, kun hänellä on huono päivä. Mutta auta armias, jos pysyttelet itse hiljaa tällaisena päivänä, sen hän kokee MIELENOSOITTAMISENA.
Hän pystyy tekemään mistä tahansa asiasta draaman. Esim. veden keittäminen vedenkeittimellä, siihen on sääntöjä! Vesipannua ei saa täyttää lähelle maksimiviivaa. Vedenkeitintä ei saa käynnistää ennen klo 8, mutta ei myöskään 8:15 jälkeen. Vettä ei saa hakea siivoojan komeron hanasta klo 8-8:15 välisenä aikana, koska siivooja saattaa olla käymässä huoneessaan.... Jos työkaverini on keittänyt veden muutamana päivänä, pitää muistaa olla tarkkana, jos hän kokee yhtäkkiä, ettei olekaan enää hänen vuoronsa, se pitää vaistota. Jos et tajua keittää vettä, tulee paiskimista ja huokailua.
Hän ei tykkää tietyistä puheenaiheista. Esim. kissat on hänelle kauhistus, koska hän ei niistä pidä. Jos isolla porukalla puhe kääntyy yleisellä tasolla johonkin kissoihin liittyvään, se on hänelle henkilökohtainen loukkaus ja hän saattaa poistua paikalta hyvin dramaattisesti, ihan vaikka kesken kahvitunnin, kupponen kuumaa kädessään.
Jos kesken palaverin satut sanomaan jotain, mikä häntä ei miellytä, hän lopettaa puhumisen... KOKO palaverin porukalle. Sitten seuraavat pari päivää mykkäkoulua ja paiskimista ja ihmettelyä, että mistä onkaan taas kyse.
Hän haistaa kaikki hajusteet mitä käytät ja kommentoi niistä. Siinä vaiheessa kun lopetin kaikki muut hajusteet paitsi dödön, hän haistoi pesuaineen, millä vaatteeni oli pesty. Mieheni oli vahingossa ostanut tavallista versiota, ei hajutonta.
Hän puuttuu kaikkiin työtehtäviin, myös niihin, mitä hän ei itse tee. Kaikki pitää tehdä juuri niinkuin hän haluaa ja silloin kun hän haluaa, myös ne työt mitkä eivät hänelle kuulu.
Ugh, sainpas ulos. Helpotti vähän. Eikä tuossa ole edes kaikki. :(
Kommentit (43)
minä olen hymyilemällä onnistunut jyräämään yhden tuollaisen tapauksen. Eipä enää ryppyile!
Hän kyttää työaikojani, vaikka meillä on liukuva työaika ja saldorajat. Silti hän kokee oikeudekseen kommentoida ja vahtia menemisiäni ja tulemisiani. Aamulla jos on ruuhkaa, hänelle pitää ilmoittaa jos viipyy, vaikka tulisi liukuman sisällä kuitenkin.
Kun hän on pahalla päällä hän näyttää sen kaikille, mutta ei kyllä vahingossakaan kerro syytä huonolle tuulelleen. Hän paiskii tavaroita, ovia, hän puhisee ja huokailee. Hän ei tervehdi / vastaa tervehdyksiin, kun hänellä on huono päivä. Mutta auta armias, jos pysyttelet itse hiljaa tällaisena päivänä, sen hän kokee MIELENOSOITTAMISENA.
Hän pystyy tekemään mistä tahansa asiasta draaman. Esim. veden keittäminen vedenkeittimellä, siihen on sääntöjä! Vesipannua ei saa täyttää lähelle maksimiviivaa. Vedenkeitintä ei saa käynnistää ennen klo 8, mutta ei myöskään 8:15 jälkeen. Vettä ei saa hakea siivoojan komeron hanasta klo 8-8:15 välisenä aikana, koska siivooja saattaa olla käymässä huoneessaan.... Jos työkaverini on keittänyt veden muutamana päivänä, pitää muistaa olla tarkkana, jos hän kokee yhtäkkiä, ettei olekaan enää hänen vuoronsa, se pitää vaistota. Jos et tajua keittää vettä, tulee paiskimista ja huokailua.
Hän ei tykkää tietyistä puheenaiheista. Esim. kissat on hänelle kauhistus, koska hän ei niistä pidä. Jos isolla porukalla puhe kääntyy yleisellä tasolla johonkin kissoihin liittyvään, se on hänelle henkilökohtainen loukkaus ja hän saattaa poistua paikalta hyvin dramaattisesti, ihan vaikka kesken kahvitunnin, kupponen kuumaa kädessään.
Jos kesken palaverin satut sanomaan jotain, mikä häntä ei miellytä, hän lopettaa puhumisen... KOKO palaverin porukalle. Sitten seuraavat pari päivää mykkäkoulua ja paiskimista ja ihmettelyä, että mistä onkaan taas kyse.
Hän haistaa kaikki hajusteet mitä käytät ja kommentoi niistä. Siinä vaiheessa kun lopetin kaikki muut hajusteet paitsi dödön, hän haistoi pesuaineen, millä vaatteeni oli pesty. Mieheni oli vahingossa ostanut tavallista versiota, ei hajutonta.
Hän puuttuu kaikkiin työtehtäviin, myös niihin, mitä hän ei itse tee. Kaikki pitää tehdä juuri niinkuin hän haluaa ja silloin kun hän haluaa, myös ne työt mitkä eivät hänelle kuulu.
Ugh, sainpas ulos. Helpotti vähän. Eikä tuossa ole edes kaikki. :(
kuinka suloista. Minä tekisin hänen elämästään helvetin ja nauttisin siitä kovasti!
eli siis ei ole esimiesasemassa vaan ap sun kanssa samoilla linjoilla ja sä tottelet sitä :D ei voi muuta kun nauraa! sanot vaan sille, että painuu vittuun :DD
ja osoittaa mieltään. Älä kommentoi, älä huomioi mutta ole kohtelias ja vastaa kun puhuu sinulle.
Itse olen sen verran kovapäinen että toimisin juuri tuollaisten älyttömien ohjeiden vastaisesti ja sanoisin että ai joo enpä huomannut että kello on 8 että niin sitä käy kun uppoutuu töihin eikä katso kelloa. Tai naureskelisin että laita mies kauppaan ja mene itse perässä kun ei osaa oikeaa pesuainetta ostaa. Ottaisin kaikki kommentit naurahtaen omaan "piikkiin" milloin milläkin varjolla, niin ko. henkilö ei menetä kasvojaan, mutta ei myöskään saa käytettyä valtaa.
Henkilö pompottaa tasan niin kauan kuin saa teiät hyppäämään niin korkealle kuin hän haluaa. Kun lopetatte pokkuroinnin niin henkilöltä poistuu valta teihin.
ja hakisin sitä vettä väärään aikaan. Kun eukko hermostuisi, alkaisin selittää, kuinka ihana kissa naapurilla on.
Siis hei haloo, ei se voi sun päälle käydä. Se voi vain huutaa ja voit sitten tehdä pomolle valituksen jos se käy liian pitkälle. Toisaalta se voi tulla hulluksi jos ärsytät sen siihen asti.
Se ei voi sulle mitään. Anna sen hiiltyä kunnolla. Jos se tulee päälle, tee rikosilmoitus. Sen ura on loppu siinä vaiheessa.
myös puhua itsestään aivan erityisen paljon? Kehuu omia sukulaisiaan, kertoo monologeja elämästään tuntikausia jos joku vain suostuu kuuntelemaan, puhuu pahaa seläntakana, ottaa silmätikukseen ihmisiä jne?
Minulla oli hyvin samantyyppinen työkaveri, ja jossain vaiheessa tajusin, että hänellä oli mitä todennäköisimmin narsistinen persoonallisuushäiriö. Ainut mitä voi hänenkaltaiselleen tehdä, on pysytellä etäällä ja toisaalta valittaa hänestä ylemmille tahoille.
ole tervettä, joten ei ihme että päästelet ulos ;) Taitaa olla paha olo jota purkaa muihin, mutta milläköhän oikeudella? Kannustan sinua kehumaan ääneen niitä työkavereita, jotka ihan kivoja, hänen kuultensa ja vielä keero miksi niiden kivojen kanssa on kiva tehdä työtä, uskon että reagoi :)
Ai, meilläkin tuolla tyypillä oli omien sanojensa mukaan asperger! Olisi varmaan tarvinnut tutkia sitä pääkoppaa hieman enemmänkin, koska asperger ei tee ihmisestä laskelmoivan pahaa ja ilkeää, saatika "suloista myrkynkeittäjää". Saattaa tosin olla narsistillakin tuo toinenkin syndrooma.
narsismi ja paranoidisuus esim., ovat mahdollisia myös sekä rajatila
Kamalan stressaavaa jos työkamu huomauttelee ihan ilman aikosista asioista,moittii toisen tekemää työtä,näkee vikoja vaikka kenessä.Ei oo pakko olla tuollaisessa työssä pitkään jos toinen on noin vaikea luonne.
Huh, samanlaisesta tyypistä myös kokemusta. Näkee muiden (ihan kaikkien muiden paitsi itsensä) työnteossa vain virheitä. Tavaroiden paiskimista, huokailua, välillä vetäytyy omiin oloihin. Välillä yrittää olla yliystävällinen ja kyselee kuulumisia, aluksi kerroinkin, mutta enää en.
Puhuu myös kavereistaan pahaa, joten on kyllä hankala ihminen siviilissäkin. Miehensä löysi uuden ja lähti sen matkaan. En ihmettele.
Mutta tyypillä on vakipaikka, eikä häntä käytöksen takia sanota irti. Niinpä meiltä lähtee hyviä määräaikaisia työntekijöitä pois tuon tyypin takia. Niin, mullakin on nyt uusi työpaikka. Olisin muuten tykännyt työstä ja työpaikasta, mutta tuo simputus on liian kova hinta ja kun se vain saa jatkua niin pakko tehdä omat valinnat.
Tuollaiselle ihmiselle auttaa vain "räjähdys". Itse olen melkoisen kärsivällinen työkaveri, mutta jossain menee kuitenkin raja siinä, miten minua saa kohdella. Jos se raja ylittyy, niin olen asiallisesti sanonut työkaverille että "nyt oikeasti lopetat tuollaisen" ja jos ei ole lopettanut, olen sanonut, että tämä on nyt asia, jonka haluan selvittää niin että keskustelemme pomon ohjauksessa asiat halki, yleensä ne vaikeimmatkin tapaukset tulevat tolkkuihinsa tuossa vaiheessa, eikä pomoa tarvitse edes vaivata koko asialla.
Luo siis omat rajasi ja pidä niistä kiinni, vaadi kunnioitusta sinua, mielipiteitäsi ja työtäsi kohtaan, älä ole nössö. Ensimmäisenä sinuna selvittäisin, että pelkäätkö tuota työkaveria ja jos pelkäät niin miksi? Voiko hän saada todellista vahinkoa aikaan sinulle, vai onko toisen ihmisen huutaminen ja kiukuttelu vain jonkun lapsuudentraumojen vuoksi sinällään pelottavaa, vaikkei se vaarallista todellisudessa olekkaan?
Oletteko ap kirjanpitäjiä? Kuulostaa kyllä tutulta ja jotenkin tähän ammattiin hakeutuvat myös sairaalloisen tarkat ihmiset. Kiitos ei enää ikinä :D
Lopettakaa heti hänen mukaansa pomppiminen. Heti!
Raportoitte asioistanne vain esimiehellenne - ja sen voitte hänelle ilmaistakin. Ette vastaa hänelle sellaiseen, mikä ei hänelle kuulu. Kuljette keittämässä vetää ja muuta juuri kuten itse haluatte.
Miksi annatte kyykyttää itseänne? Seuraavan kerran kun puuttuu asioihin jotka ei hänelle kuulu sanot että nyt turpa kiinni. Tuo jatkuu ihan niin kauan kuin annatte sen jatkua.
Itkettää työntekijöitä, haukkuu, on kuin yleinen syyttäjä. Rakentavaa palautetta ei kykene antamaan, aina löytyy vikoja. Etenkin tunnolliset työntekijät kohteena.
Otin kanssaan pari kertaa puheeksi tuon käytöksen, johon totesi vain, ettei voi luonteelleen mitään..