Pirjo Honkasalo ja Pirkko Saisio kommentoivat Leena Sarven homojuttuja.
Lähes 30 vuotta yhdessä olleet taiteilijat Pirjo Honkasalo ja Pirkko Saisio olivat Madeiralla syksyn suuren homokeskustelun aikaan, silti kaikuja siitä ylsi merten ylitse.
- Olin mukana täsmälleen samanlaisessa tv-keskustelussa neljä vuotta sitten. Yhteiskunta ei ollut silloin kypsä samanlaiseen julkiseen jälkipuintiin mikä nyt syntyi. Kukaan ei tainnut erota kirkostakaan, vaikka Päivi Räsäsen mielipiteet olivat samat kuin nyt, Saisio sanoo.
Keskustelu kuohahti uudelleen Itsenäisyyspäivän juhlien jälkeen. Tyylikonsultti Leena Sarvi paheksui radio Voicen haastattelussa nais- ja miespareja, jotka pyörähtelivät keskenään Linnan tanssilattialla. Hän syytti seksuaalivähemmistöjä kunnioituksen puutteesta.
Vuosi sitten kesäkuussa rekisteröityneet Saisio ja Honkasalo tanssivat siinä kuin heterotkin.
- Jos ihmisen ammatti on tyylikonsultti, suosittelisin ammatinvaihtoa mitä pikimmin. Eihän tuon turhempaa työtä ole olemassa. Eikä Kultaisen
käytöksen kirjaa ole opiskelleet kuin Kekkosen ajan kaikkein alkoholisoituneimmat diplomaatit, sanoo Pirjo Honkasalo.
Hän on yksi maailman arvostetuimmista dokumenttielokuvien ohjaajista. Hänen puolisonsa, näyttelijä, ohjaaja, dramaturgi ja Finlandia-palkittu kirjailija Pirkko Saisio ilmaisee tuntemuksensa säyseämmin:
- Ei Sarven kommentista ole kauheasti syytä vihastua. Tyylikonsultti yrittää pistää meidät iänikuiseen muottiin: meidän homojen tehtävähän on aina ollut integroitua yhteiskuntaan, näkymättöminä. Voi olla, että homot pian lakkaavat olemasta kilttejä. Alamme vaatia tasa-arvoisia oikeuksia ja lakkaamme sanomasta: "Kiitos, jos kelpaamme, vaikka..."
http://www.iltalehti.fi/linnanjuhlat/2010121012840154_lj.shtml
Voiko turhempaa akkaa olla kuin Leena Sarvi
Kommentit (17)
Tasa-arvoisessa Suomessa odotan kaikilla ihmisillä olevan samat oikeudet ja ei vain velvollisuudet.
tällainen käytös on ihan käsittämättömän pöyristyttävää. Homot eivät kunnioita juhlaa blaa blaa??? Missä on tyylikonsultin oma kunnioitus? Tasa-arvoisuus? Vaikka edes käytöstavat??? Varmaan osaa hienosti pitää haarukkaa oikeinpäin illallispöydässä, mutta ei sitten ole oppinut ihan perusarvostusta muita ihmisiä kohtaan.
siinä on pelottavan näköinen nainen. miksi se rikkoi etikettiä niillä housuillaan?
mutta ei sitten ole oppinut ihan perusarvostusta muita ihmisiä kohtaan.
muuten todella tyylitöntä osoitella muiden tyylimokia.
Mutta lienee tyylikästä huutaa tappouhkauksia kuten homot ovat tehneet?
No, rumat housut ovat ruma etikettivirhe. Olihan siellä se taekwondo (tmsj) lesbo, jolla oli iltapuku päällä. Siinä oli osattu pukeutua, nostan hattua!
mä komppaan, että tappouhkaukset ovat .. suorastaan sivistymättömiä!
pikkasen eri asia?
- mun mielestä sulla on vääränlainen vaate
- mun mielestä sut pitäis tappaa, kun olet eri mieltä mun kaa
kengänkärjet saavat näkyä. Ja juhlavasta materiaalista valmistettu. Housupuku ei täytä näitä kriteereitä.
miksi se rikkoi etikettiä niillä housuillaan?
sillä on maltilliset ja fiksut mielipiteet, ja valtavaa eettistä ajattelua
kuten esim. Jaakko selin, joka julisti Päivi Räsäsen "valtakunnan ykkösmorsiammeksi" näin pottuillaan hienosti, eikä kukaan edes hoksaa, saati sitten lähetä tappouhkauksia ;)
syytä, toisin kuin homojen tanssimisessa.
saisio on kyllä arvostettava rouva
sillä on maltilliset ja fiksut mielipiteet, ja valtavaa eettistä ajattelua
tää tappouhkausjuttu on? Mulla on mennyt ohi. Onko siis homot uhannut tappaa heterot vai heterot homot :D
ensin tanssitaan ja sitten tapellaan.
ensin tanssitaan ja sitten tapellaan.
Se vasta oli moka!