LUOMURUOKA-tarjoilut - antakaapa vinkkejä!!
Ystävä kuulemma syö vain luomuruokaa nykyisin. Ja miehensä ei syö sianlihaa.
Eli keksikääpä nyt sitten vinkkejä, mitä tarjoaisimme.
(Lisäksi - oma mieheni ei syö kalaa/mereneläviä joten nekin niinkuin pois laskuista.)
Miten tuota luomuruokaa ostetaan, ja mitä tarjoan??
Me ollaan siis sellainen perhe, jotka kiertää luomuruoat kaukaa, yritämme olla ostamatta niitä vahingossakaan (mielestäni luomukasvikset jne. on rupisia ja huonolaatuisia, ja kalliita).
Ja jos vaikka leipoisin jotain, niin siis pitääkö mun jostain viherpipertäjä-kaupoista lähteä haeskelemana jotain luomujauhoja yms. erikoista? Ei ei, kaikki tarpeet pitäisi kyllä löytyä Prisma/Cittarista.
Eli antakaapa menuehdotuksia - ei siis ole pakko olla varsinainen ateria, vaan myös kahvipöytä suolaisineen varmaankin käy (mutta tarjottavaa hyvä olla riittävästi, kun heilläkin on aina montaa eri sorttia esim. pääruokaa, jos ollaan syömässä... :).
Samalla juhlistamme meidän nuorimman lapsen synttäriä, eli jonkinlainen kakkukin pitäisi laittaa - miten mä sen teen luomuna??
(normisti tekisin kakun itse joko valmispohjaan/itse leivottuun, väliin halpoja pakastevadelmia tai halpis-vadelmahilloa tms., kermarahkaa ja karkkeja/nonparelleja tms. päälle. Mistä mä nyt jotain luomuvadelmia tekaise?? Luomukarkkeja??)
Kommentit (9)
Ihan prismasta/cittarista luomujauhoja, munia, sokeria jne. Väliin vaikka luomuhedelmistä sosetta ja luomukermaa. Kakkuun siis. Suolaisiin luomujauhoista, munista jne väsäät vaikka piirakan luomujauhelihatäytteellä. Onhan ne puhtaammat ruuat ällöjä ja likaisia. Otapa selvää mitä haitta-aineita esim ne puhtaat SUOMALAISET tomaatit sisältää...tai miksi monikaan ei voi syödä puhtaita suomalaisia vehnäjauhoja, kun taas ulkomaalaiset käy...
siis saako norm. marketista kaikkea luomutavaraa? Onko se kauhean kallista?
Toisaalta harmittaisi ostaa turhaan joku jauhopussi yms., kun meillä on kaikkea kaapissa - sinne tilaa viemään (leivon muutenkin harvoin).
Onko niissä tosiaan joku niin merkittävä ero, onko vaikka luomuvehnäjauhoa vai tavallista??
Ja saako kaupoista siis jotain luomujauhelihaa tms.?
Jotenkin mun silmiin ei osu luomutuotteet koska sivuutan ne heti, en ole niin kiinostunut.
Ja just kaikki kakunkoristeet jne. - siis mä oon ihan tumpelo näissä luomujutuissa. Jos teen vaikka salaatin, niin saako vaikka luomumozzarellaa, luomuherneenversoja, luomurucolaa, luomupunasipulia... mielestäni ei kaikkea ole luomuna kuitenkaan valmiina olemassa. Tai luomu broilerinsuikaleita?
Luomukeksejä?
Tai jos leivon esim. pullaa - luomuraesokeria, luomukanelia? Onko luomusokeria olemassakaan...
Onko valmiita luomukarjalanpiirakoita?
Mä en oikein osaa tehdä kaikkea itse alusta alkaen, käytän paljon puolivalmiita (joo ja meillä muut syö paljon eineksiä!)
Ois kiva saada jotain valmiita reseptejä (joiden ainekset löytyy marketista kuitenkin.)
En siis itse ole kiinnostunut siitä onko jonkun vihanneksen kasvatuksessa käytetty vähän torjunta-ainetta vai ei, olen kiinnostunut siitä että se vihannes näyttää hyvältä kun sen ostan ja käytän.
ap
Ainakin meidän cittarissa on luomurieskoja. Näiden päälle sitten pistät pizzatäytteitä eli tomaattikastiketta tai -ketsuppia (valmistomaattikastiketta löytyy luomuna tai sitten tomaattimurskasta voit itse keitellä) ja päälle sopivia täytteitä, mitä vain kaupasta löydät. Luomuedamista sitten raaste pinnalle. Pizzoja pidetään uunissa niin pitkään, että ovat kuumia/juusto on sulanut. Tässä pääsisit todella pienellä leipomisella, kun lähes kaikkea löytyy ainakin puoliksi valmiina. Lisäksi täytteitä muuttelemalla löytyy varmasti kaikille mieleisiä.
Yksi helpohko toteutettava on myös uuniperuna.
Ainakin luomusuklaata ja -lakritsaa pitäisi kaupasta löytyä.
lisää samanlaisia saa antaa (kun siis suolaiseksi ei varmaan riitä pelkät rieskat, jos en siis ihan ruokaa tarjoa).
Ja Mitähän niihin rieskoihin sitten täytteeksi keksisi, kun mulle tulee mieleen vaan kinkku :), ehkä jauheliha... ja niitä kun ei se mies syö. Tai voiskohan se syödä naudan jauhelihaa kuitenkin, kyllä kai. Onkohan sitä luomuna...
ap
ne sun vieraatkaan ihan jokaista suupalaa alkaa kyttäämään. Jos olis jotain allergioita niin vois vihjata millasta ruokaa tarjotaan, mutta tommosessa tapauksessa sanoisin, että jos ei kelpaa niin saavat olla ilman!!!
jauhoista jotain. Ei niissä ole mitään makueroa =)Eikä ole juuri muissakaan, on vaan kasvatatettu ilman torjunta-aineita jne
jauhoista jotain. Ei niissä ole mitään makueroa =)Eikä ole juuri muissakaan, on vaan kasvatatettu ilman torjunta-aineita jne
mutta en halua tietenkään valehdella - olisi kiva sanoa, että kaikki on luomua, että voi syödä mitä haluaa.
Tämä luomujuttu siis liittyy käsittääkseni kaverin dieettiin, jolla hän on onnistunut pudottamaan painoa, mikä tietty kiva juttu.
ap
eroa vastaavien ei-luomututteíden pitoisuuksista...
mutta ei ole sinänsä minun asia kyseenalaistaa "metodin toimivuutta", jos se kerran hänellä toimii.
Ainahan kai on niin, että jos miten vaan rajoittaa ruokavaliotaan, niin kai siinä vähän hoikistuu... (just jos luomutuotteita ei esim. ole saatavilla niin laajasti, niin jää ehkä turhat herkut yms. pois.)
ap
Ihan prismasta/cittarista luomujauhoja, munia, sokeria jne. Väliin vaikka luomuhedelmistä sosetta ja luomukermaa. Kakkuun siis.
Suolaisiin luomujauhoista, munista jne väsäät vaikka piirakan luomujauhelihatäytteellä.
Onhan ne puhtaammat ruuat ällöjä ja likaisia. Otapa selvää mitä haitta-aineita esim ne puhtaat SUOMALAISET tomaatit sisältää...tai miksi monikaan ei voi syödä puhtaita suomalaisia vehnäjauhoja, kun taas ulkomaalaiset käy...