Kasvissyöjälapsia?
Siirrymme pian lapsemme kanssa kiinteisiin ja olenkin nyt pohtinut, tehdäkö hänestä kasvissyöjä vai tarjoammeko lihaa.
Onko täällä kenelläkään mielipidettä tai kokemuksia lapsen kasvisruokavaliosta? Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (4)
siis kaikki kolme lasta ovat vauvasta lähtien olleet syömättä lihaa. Kanaa ja kalaa kyllä syödään, joten ei ihan sama kuin kasvisruokavalio.
Kaikki ovat terveitä ja hyvinvoivia.
Tunnen myös perheen, jossa noudatetaan kasvisruokavaliota, ja lapset voivat myös ihan hyvin.
Sinulle suosittelen, että syöt oman pääsi. Teet itsellesi ja muille palveluksen, eikä ole edes epäekologista!
lapsi lakto-ovo-vege ruokavaliolla. Mummolavierailujen yhteydessä lapsi on saanut muutaman kerran kalaakin. Tämä kyllä ihan omaa laiskuuttani lähinnä kun en ole jaksanut lapselle tehdä hänelle sopivaa ruokaa kun oma ruokani ei ole ollut hänelle maistuvaa ja tarjolla on ollut esim. kalapyöryköitä, joista on pitänyt (kasvispihvit meillä yksi suosikkiruuista ja lapsesta nuo kalapihvit varmasti ihan samassa sarjassa tietenkin). Ihan mukavasti on mennyt vaikka meidän lapsi on huonosyömäinen tosin ja allergiaepäilyjä on vähän ollut ja olen päättänyt että jos allergioita todettaisiin ruokavaliota laajennettaisiin ainakin kalaan. Imetän edelleen ja se mielestäni tärkeä juttu. Ei toki välttämätöntä mutta sopii ainakin mulle hyvin. Tiedän myös samanikäisen vegaanilapsen kuin oma lapsemme on. Hän on vallan hyvin kehittynyt hurmaava lapsi, joka on syönyt todella hyvin jo siinä vaiheessa kun meillä oltiin ihan maisteluasteella (tämä lapsi saanut kiinteiden aloituksesta lähtien sormiruokaa kun meillä taas aloitettiin soseilla).
Ravitsemusterapeutilla voisit käydä juttelemassa ja esim. vegaaniliiton sivuilta ja Tuija Ruuskan kirjasta Aurinkomaa löytyy hyvää tietoa kasviruokavaliosta lapsilla. Kasvisruokavalio sopii kyllä lapsille mutta toki koostamiseen kannattaa huomiota kiinnittää.
Ympäristön asenteet ovat joskus hiukan kielteisiä. Esimerkiksi oma isäni ei pidä valintaamme järkevänä ja äitinikin sitä epäilee mutta itse ajattelen niin, että myös sekaruokavalio on valinta ja tuntuisi kummalliselta syöttää lapselle sellaista, jota en itse syö. Myöhemmin saa toki valita itse mitä syö. Neuvolassa suhtauduttu ihan ok vaikka siitä on kyllä monesti kyselty annammeko kalaa, jonka olen tulkinnut niin, että terveydenhoitajan mielestä olisi hyvä antaa. Tuttavapiirissä useampia kasvissyöjien lapsia, jotka ovat joko kasvisruokavaliolla tai sekaruualla niin, että perheen syömä ruoka on kuitenkin keskivertoa kasvisruokavoittoisempaa. Vain tuon yhden vegaanilapsen kuitenkin tiedän mutta heitäkin varmasti enenevässä määrin. Eri puolella Suomea varmaan asenteet erilaisia. Pikkukunnassa asuvat tuttavaperheemme vanhemmat alkoivat itse syödä kalaa ja lapselleen antavat sekaruokaa kun neuvolassa oltiin oltu aivan pöyristyneitä siitä, etteivät vanhemmat syö lihaa.
idioottimaista "tehdä" kenestäkään kasvissyöjää.
Yhtä kusipäistä touhua kuin uskonnollinenkin aivopesu.