kaupunginosien slangisanat
Joku ei tiennyt mikä on Grani, joten mitä jos sivistetään toisiamme ja listataan tähän kaikkia kaupunginosien slanginimityksiä mitä tiedätte!
Rööperi=Punavuori (tulee ruotsinkielisestä nimestä Rödbergen)
Kommentit (35)
Oulusta: Kaketsu (Kaukovainio), Puokkari (Puolivälinkangas).. miten nyt ei tuu muita mieleen?! Muistaako joku muu?
Turusta
Vakke - Varissuo
Runkku - Runosmäki
Luostis - Luostarivuori/Luostarinmäki
Siinä teille kauniita paikannimiä! ;)
Ovatko nämä kaupunginosien lempinimet erityisen pääkaupunkiseutulainen ilmiö? Olen asunut suurimman osan elämääni Tampereella tai naapurikunnissa, eikä täältä suunnalta tule mieleen kuin yksi ainoa kaupunginosa, Lielahti eli Liatsu (tai Lietsu), jolla olisi lempinimi. Ehkä Hervannan Herwoodia voisi juuri ja juuri pitää myös sellaisena.
Mun kotikulmia ei ole vielä niemetty: eli Munkka - Munkkiniemi
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:50"]
Ovatko nämä kaupunginosien lempinimet erityisen pääkaupunkiseutulainen ilmiö? Olen asunut suurimman osan elämääni Tampereella tai naapurikunnissa, eikä täältä suunnalta tule mieleen kuin yksi ainoa kaupunginosa, Lielahti eli Liatsu (tai Lietsu), jolla olisi lempinimi. Ehkä Hervannan Herwoodia voisi juuri ja juuri pitää myös sellaisena.
[/quote]
Täytyy korjata itseään. Hetken mietittyäni onhan noita muitakin
Pynsä = Pyynikki
Tessu = Tesoma
Kauksu = Kaukajärvi
Peltsu = Peltolammi
Koikkari = Koivistonkylä
Kai niitä muitakin on. Ei tosin koskaan tule käytettyä noita, ehkä mulla on liikaa ulkopaikkakuntalaisia kavereita.
t. 31
Marjaniemi on Maris. Siitä tunnistaa muualla asuvan tai vasta muuttaneen, että sanoo Marjis.
Tammisalo = Tammari, näyti puuttuvan listasta
Ala-Vietnam = Ala-Ollikkala (oikeasti ei ole olemassa muuta kuin Ollikkala-niminen kaupunginosa, mutta kaikki puhuvat ala- ja ylä-Ollikkalasta. Salo kyseessä.)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:36"]
Turusta
Vakke - Varissuo
Runkku - Runosmäki
Luostis - Luostarivuori/Luostarinmäki
Siinä teille kauniita paikannimiä! ;)
[/quote]
Portsa unohtui ;) muita ei oikeen taida ollakkaan?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:50"]
[/quote]
Täytyy korjata itseään. Hetken mietittyäni onhan noita muitakin
Pynsä = Pyynikki
Tessu = Tesoma
Kauksu = Kaukajärvi
Peltsu = Peltolammi
Koikkari = Koivistonkylä
Kai niitä muitakin on. Ei tosin koskaan tule käytettyä noita, ehkä mulla on liikaa ulkopaikkakuntalaisia kavereita.
t. 31
[/quote]
Multsu = Multisilta
Lentsu = Lentävänniämi
ei niitä ny äkkiseltään tunnu olevan enempää
Kumpi on oikein Kruna vai Krunikka?
Ulkomaalaisia kaupunkeja olen kuullut ulkosuomalaisten nimittänän ainakin
Bangkok = Pankakoski
Bryssel = Rysälä
[quote author="Vierailija" time="09.12.2010 klo 19:17"]
Sörkka tai Sörkkä, puristien mielestä vain Sörkka on hyväksyttävä muoto, mutta moni vierastaa vokaalisoinnuttomuutta.
Oikeaoppisesti mennään Töölööseen, ei Töölöön.
[/quote]
Eipäs ku mennään Tölikkää
Ja seuraavia ei kai ole mainittu...
Skatta on Katajanokka
Valkka on Vallila
Bärika on Kallio
Laru on Lauttasaari
Hagis on Hakaniemi
Meikku on Meilahti
Nii ja piti viel sanoo et monil mestoil on monta eri nimee... kukin tyylillää
-40
Sörkka tai Sörkkä, puristien mielestä vain Sörkka on hyväksyttävä muoto, mutta moni vierastaa vokaalisoinnuttomuutta.
Oikeaoppisesti mennään Töölööseen, ei Töölöön.
Puksu (?) = Pukinmäki, muistinko oikein?
Ogeli = Oulunkylä
ketä oikeesti kiinnostaa jonkun maailman rumimman kaupungin kaupunginosat, ei ketään! Helsinki on maailman mittakaavassa oikea peräjunttila ja Suomessakin snadin asukit on niin pirun tynnyrissä kasvaneita.
ketä oikeesti kiinnostaa jonkun maailman rumimman kaupungin kaupunginosat, ei ketään! Helsinki on maailman mittakaavassa oikea peräjunttila ja Suomessakin snadin asukit on niin pirun tynnyrissä kasvaneita.
Jos ei kiinnosta, niin miksi avasit ketjun? Ehkä jotakuta muuta kiinnostaa. Sitäpaitsi voi kai tähän laittaa halutessaan muidenkin kaupunkien paikannimistöä.
stidilä on kans tiksi eli tikkurila