Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa olla kotihoidontuella kotona?

Vierailija
08.12.2010 |

Nyt siis tarkoitan niitä, joilla miehen tulot eivät ole suuret. Meille syntyy vuoden alussa vauva ja nyt jo hirvittää että onko töihin pakko palata heti äitiysloman päätyttyä, koska tuntuu toivottomalta että jotenkin elelisi tuolla vajaalla 400 eurolla! Nytkin tekee tiukkaa, vaikka molemmat ovat töissä. Ei juurikaan matkustella eikä ostella mitä sattuu, mutta kun nettotulot ovat yhteensä n.3000-3500 niin kaikki menee mitä tulee. Lapsia on kolme, omakotitalo ja kaksi vanhahkoa autoa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes nuorin täytti sen 3v.

Asuntolainan otimme vasta sitten.

Lapset (heidän kanssa kotona olo) ovat olleet meille aina ykkösenä.

Vierailija
22/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kaksi, asutaan vuokralla. kun ei osta mitään ylimääräistä ja tekee itse ruuat niin ihan ok pärjätään. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kahden lapsen yh ja kotihoidontuella kitkuttelen, ihan hyvin tälllä pärjää kun ei ole lainoja tms velkoja eikä autoa, asutaan kaupungin vuokra-asunnossa. Ollaan päästy matkustelemaankin eikä tarvitse nähdä nälkää. Ja ennenkuin kukaan älähtää niistä jättisuurista "yh-tuista" jota ei ole olemassa niin kerrottakoon että saamme tukia (kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisät) hieman päälle 1000e kuussa, eli varmasti vähemmän kuin ne joilla on mies töissä plus siihen päälle se kotihoidontuki.

Vierailija
24/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole autoa, eikä omakotitaloa, ei edes omistusasuntoa. En tiedä sitten miten sinä tulisit toimeen.

Vierailija
25/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ihan perusduunari, käteen jää 2700e/kk.

Maksamme kaksi vuotta vain asuntolainojen korot.

Meillä on kolme lasta. 15, 13 ja 2v.

Joten saamme lapsilisät kaikista ja kahdesta vanhimmasta elarit.

Asumme vanhassa talossa jota remontoimme.

Panostamme nyt kolme vuotta siihen, että saan olla kotona, elämme kuitenkin ihan laadukasta elämää, ruoka on monipuolista ja terveellistä, lapsilla on hyvät vaatteet.

Tietysti tingimme varmaan paljosta, matkoista, ravintolailloista jne.

Mutta olen vähävaraisen yh:na aiemmin tottunut vieläkin vähempään, joten mielestäni meillä on asiat ihan kivasti, eivätkä teinitkään valita.

Heilläkin on sitäpaitsi läppärit, pleikat ja muut vehkeet, mopoista ja lasketteluvälineistä puhumattakaan.

Kierrän paljon kirppareita ja huutokauppoja, bongailen vanhoja huonekaluja joita kunnostan ja joskus myyn eteenpäin.

Sisustan kokoajan kotiamme, vaihdan verhoja, mattoja, huonekaluja ym. Mutta osaan tehdä sen halvalla :D

Vierailija
26/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kotihoidon tuella.

Kaksi koululaista, eskarilainen ja tämä 1v.

Asutaan omakotitalossa ja lyhennetään lainaa n. 900€/kk. Kaksi autoa. Vanhoja, toisesta maksetaan osamaksua kuussa 80€. Myytäisiin pois, mutta kun se on rahoitusyhtiön niin ei voi.

Ja toista ei voi myydä, kun se on tila-auto, johon mahdumme.

Lapsilla on halvat harrastukset, itse emme harrasta mitää. Ei kulu myöskään alkoholiin eikä tupakkaan.

Aikuiset ei ostele uusia vaatteita kotona oloni aikana.

Molemmille koululaisille tulee lehdet, kummit ovat tilanneet lahjaksi.

Muuten tulee vaan sanomalehti.

Kilpailuttakaa sähköyhtiö, voitte säästää hieman. Entä netti ja puhelimet, ovatko halvimmat?

Halpoja ruokia, usein keittoja, laatikoita jne. Harvoin mitään lihoja. No, jauhelihaa kyllä, mutta ei mitään sisäfileitä.

Ihan hyvin olemme tulleet toimeen. Itseänikin hirvitti etukäteen, mutta ihan hyvin on pärjätty. Onneksi veronpalutusrahoilla saadaan jouluhankinnat.

Vierailija
27/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pärjätään ja jää säästöön, käydään n. kerran vuodessa ulkomailla.

Minä saan n. 450 e + 100 e lapsilisää kuukausittain, mies n. 1800 e + matkakorvaukset sekä lomarahat.

Säästöön menee automaattisesti kuukausittain 50 e.

Ei mielestäni edes kitsailla erityisemmin. Yksi auto on, yhdellä vain ajokortti ja asutaan maalla omakotitalossa

Vierailija
28/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska menotkin on pienet.

Vierailija
29/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuloja, lapsimäärää, asumismuotoa ja vanhoja autoja myöten ollaan samassa tilanteessa. Mulla vaan se äippäloma juuri loppui.

En voisi ollakotona pelkällä kotihoidontuella. Meillä oli bonuksista saatuja säästöjä, joita nyt syödään, ja lisäksi vielä meidän kunnassa saa kuntalisää.

Mun tulot toisaalta töissä ollessa on niin huonot (noin 1700 käteen) että kannattaa miettiä missä vaiheessa voi töihinkään mennä. Nimittäin kahden lapsen päivähoito, yhden ip-kerho, työmatkat ja työruokailut tekee sen verran, että käteen jää vaan about kolme sataa enemmän kuin nyt. Kannattaako se kokopäivätyöstä ja lapset hoitorumbassa, jaa-a...

Vierailija
30/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollessa on aikaa seurata kauppojen tarjoukset ja tehdä ruuat alusta alkaen itse ja edullisesti. Meillä ainakin säästyy päivittäiskulutuksesta 500-700€ (ennen meni yli tonni, nyt vajaa 500/kk) ihan vain tarjoukset hyödyntäen ja kaiken itse edullisuutta silmällä pitäen tehden ja silti syödään terveellisesti ja monipuolisesti.

Kotiäitinä ei tarvitse panostaa omaan tai kotona olevan lapsenkaan pukeutumiseen kovin paljoa ja siinä on hyvä paikka säästää. Työelämään ja tarhaelämään verrattuna (tarha-arjessa on tarpeen olla melkein kaikkea ulkokampetta kaksin kappalein että on varaversiokin ja muutenkin oltava lämpimämpää ja säänkestävämpää, mutta kotiäitinä voi sopeuttaa omaa toimintaa säähän paremmin ja lapsen tarkenemiseen).

Lasten kanssa on helppo keksiä ilmaista ja edullista toimintaa ja ajankulua ja korvata lasten kanssa olemisella ne aikaisemmat "omat riennot", ulkona syömsiet, leffat, teatterit, kahvilat, olusella istumiset jne. Siinä säästää pitkän pennin.

Päiväuniajalla on aikaa lukea netistä kaikenlaista, myös uutiset jne, joten jonkin lehtitilauksista voi kenties perua. On myös aikaa kilpailuttaa perheen vakuutukset ja niissä voi säästää jne. Kalliit kuntokeskusjäsenyydet voi vaihtaa ulkoiluun ja kotijumppiin jos vaan saa itsestään irti jumpata kotona.

Yllättävän vähälläkin sitä tulee toimeen ja vielä ihan suht. vähän ns. elintasosta tinkien. Tinkimisessä helpottaa myös se että tietää tilanteen olevan tilapäinen ja muuttuvan sitten kun taas palaa töihin.

Vierailija
31/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin työt kun kotihoidontuella jäi enempi rahaa käteen. Palkka oli vajaa 2000e. Kuntalisä 200e tuli kotihoidontuen päälle jolloin käteen jäävä raha oli suurempi kuin palkasta jäävä raha kun vähentää lasten päivähoitokulut (500e), bensat 250-300 e) työpaikka ruokailu 6 e/pv, työvaatteet, parkkimaksut jne. Ei ollut varaa käydä töissä joten irtisanouduin. Kun lapsi täyttää kolme alkaa ansiosidonnainen jolloin rahaa jääkin jo ruhtinaallisesti käteen.

Vierailija
32/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kun kotihoidontukea taitaa tulla nettona 300 euroa ja äippärahaa sain reilut 150 euroa päivältä. Pitää kait yrittää kituuttaa ;)Onneksi mies ei oo mikään duunari :)

Vierailija
33/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säästimme sitä varten. Tai oikeammin olemme säästäneet joka tapauksessa, ja nyt hoitovapaani aikana käytämme osan säästöistä. Lisäksi tilannetta helpottaa hieman se, että aion opiskella ensi vuonna eli saan opintotukea.

Aion siis olla kotona siihen asti, kun lapsi on 2 v.

Vierailija
34/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo kotiäitinä, minä töissä. Neljä lasta, kaksi alle kuoluikäistä ja kaksi koululaista. Tulot käteen: palkka n. 1700e, kotihoidontuki 370e, lapsilisät 500e, yhteensä 2570e. Kaksi vanhaa autoa (omat sentään) ja omakotitalossa asustellaan.

Ja joka kuukausi mennään periaatteessa miinuksella. Visat tapissaan jne.

Emme osaa elää tulojen mukaan. Mutta tietoisena valintana on, että toinen vanhempi on kotona lapsien kanssa.

Vierailija
35/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin että selviän ehkä juuri ja juuri kotihoidontuella, lapsilisällä, minimielatustuella, kuntalisällä ja yh-korotuksella. Jos voin saada omistusasuntoon asumistukea niin sekin helpottaa. Asumiskulut lainoineen on n. 900€/kk (kaksio Helsingissä), enkä aio ottaa lyhennysvapaita kuukausia. Säästöjä on jonkin verran, niitä joudun todennäköisesti käyttämään ja elelemään hyvin säästeliäästi jonkin aikaa sekä säästämään äitiysrahalla ollessani. Mutta ajattelin olla kotona kunnes lapsi täyttää 1,5v.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Vierailija
36/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot on tähän mennessä olleet 500€/kk + sähkö, sillä vuokrat tällä alueella on edullisia. Autoa ei ole tarvittu, joukkoliikenne on rattaiden kanssa ilmaista ja pyörällä pääsee. Kun kustannukset on näin pienet, niin mun kotihoidontuki+miehen opintotuki riittää aivan hyvin. Koska olen ensimmäisen lapsen kanssa kotona, ehdin säästää lasta varten töissä ollessani ihan kiva summan, johon meidän ei kuitenkaan ole vielä tarvinnut koskea.

Vierailija
37/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeesti en ymmärrä niitä joilla muka ei ole varaa. Meillä on paljon lainaa ja maksetaan puolet entisestä, eli korkoja käytännössä enemmän kuin lyhennetään mutta pari vuotta se vaan kestää. Äitiysloman ajan maksettiin normaalisti lyhennyksia, hoitovapaalla vain puolet. Ruokakustannukset ovat tippuneet n 60 % koska mä itse teen ruuat, leivon leivät, käytettään tähteet ja ostan paljon tarjouksesta. Itselleni en on ostanut mitään ainakaan puoleen toista vuoteen, t-paita jos menee puhki, on kaapissa samanlaisia ja rumat ne vaatteille koreilee.

Ulkona emme käy, korkeintaan toinen kavereiden kanssa pari krt vuodessa, yhdessä emme ole käyneet ravintolassa perheen porukalla kuin Ikeassa ja kesällä puistossa eväät mukana.

Ja toisesta autosta luovuttiin.

Vierailija
38/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ostella Tickettiä, ei käydä ulkomailla, ei syödä hanhenmaksapalleroita, ei sisutella kotia kuin kirpparilta jne.

Tykätään kuitenkin elää näin ja kasvattaa lapset kotona.

Vierailija
39/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen netto 1300-1600 euroa, minä sain 210+reilut 400. Asumiskustannuksiin kaikkineen 700, autolaina, 2 autoa ja joka kuukausi jäi säästöön. Että hah hah vaan vieraalle. Nyt mulla tulot 600-800 euroa, päivähoitomaksu 80 euroa ja vähintään 200 euroa menee joka kuukausi säästöön vaikka lainamenot nousseet 130 eurolla.

Vierailija
40/45 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuleehan niista 3 lapsesta lapsilisätkin ja jos on alle kouluikäisiä niin niistä saa kotihoidontukea ja myös jossain kunnissa/kaupungeissa saa kotihoidon kuntalisää.Eli kyllä varmaan saat enemmän kun 400€.