Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko raskaana olevalle antaa puudutus hammaslääkärissä?:O

Vierailija
08.12.2010 |

Pakko olis mennä..

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kielletty ehdottomasti taas menemättä.Eikä raskauksien aikana hampaat ole voineet huonosti.Kuulostaa aika kamalalta.Eikö hampaat kannata hoitaa kuntoon ennen raskautta??Tööt tööt

Vierailija
2/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rauhassa vaan. Minulle tehtiin isot hommat viime vuonna, ja maha pystyssä tuntui, että sain jopa vähä VIP kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suositella.

Vierailija
4/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin asiaa teratologisesta tietopalvelusta ja sieltä kuulin että puudutus ok raskauden ja imetyksen aikana, koska on niin paikallinen ja lyhytaikainen

Vierailija
5/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hampaat kannata hoitaa kuntoon ennen raskautta??Tööt tööt

Eipä sitä raskautta kannata poistaa jos hampaisiin tulee reikä raskausaikana!

Vierailija
6/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään korjaamatta vai? No itse en todellakaan jättänyt, ja hammaslääkäriä ensin konsultoin.

Minua on kielletty ehdottomasti taas menemättä.Eikä raskauksien aikana hampaat ole voineet huonosti.Kuulostaa aika kamalalta.Eikö hampaat kannata hoitaa kuntoon ennen raskautta??Tööt tööt

Vierailija
7/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään korjaamatta vai? No itse en todellakaan jättänyt, ja hammaslääkäriä ensin konsultoin.

Vierailija
8/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvässä kunnossa on olleet hampaat aikaisemmin, mutta nyt on tullut reikä. En suunnitellut sitä tähän raskauden ajalle, täytyy myöntää.

Tööt.

Vierailija
9/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmanneksella ei mutta sen jälkeen normaalisti. itse olin pari kertaa raskaan ja aina sain puudutuksen.

Vierailija
10/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman puudutusta? Sattuuko paljon?

Vierailija
11/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri arvioi kannattaako jos/vai.

Outoa sinällään jos hampaat alkavat juuri silloin vaivata.luulisi asian olevan eri tavalla.Ei siis kokemuksia eikä myöskään imetyksen ajalta.

Vierailija
12/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotin esikoistani, todettiin viisaudenhampaassa reikä ja hammas poistettiin. Raskaus ei ollut niin pitkällä, että olisi näkynyt ja sanoin tietysti siitä, enkä tiedä, vaikuttiko puudutusaineen valintaan tms. Mutta ihan hyvin meni ja terve lapsi syntyi.

Vierailija
13/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatätit kun suhtautuu aika fanaattisesti tuohon hammaslääkäriin raskausaikana..

Vierailija
14/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman puudutusta? Sattuuko paljon?

ja se on paikattu ilman puudutusta (en edes ollut raskaana silloin). Ei sattunut yhtään, tosin reikäkin oli ilmeisesti pieni. Hammaskiven poisto on mielestäni paljon inhottavampaa.

Vierailija
15/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan paikkauttanut hammasta ilman puudutusta? Sattuuko paljon?

Minun lapsuudessani ja nuoruudessani ei normaalisti puudutettu, joten minulla on näistä puuduttamattomista paikkauksista useita kokemuksia. Jos reikä on pieni, ei paikkaaminen (tai oikeastaan poraaminen) satu juuri lainkaan. Pari kertaa saattaa lyhyesti vihlaista, mutta yleensä ne vihlaisut kestävät vain muutamia sekunteja eivätkä ole edes välttämättä kauhean pahoja.

Jos reikä on isompi, ovat vihlaisut pahempia ja kestävät kauemmin. Minusta se on lähes sietämätöntä (tosin ohi muutamassa minuutissa), mutta monet tuttavani eivät koe sitä läheskään niin epämiellyttävänä. Esimerkiksi mieheni haluaa mieluummin paikkauksen puuduttamatta, jos reikä ei ole valtavan iso tai jouduta tekemään juurihoitoa, koska hänen mielestään puudutuksen aiheuttama monen tunnin tunnottomuus poskessa on selvästi epämiellyttävämpää kuin muutaman minuutin kipu poratessa. Minä valitsen mieluummin puudutuksen.

Puuduttamatta paikkaus siis sattuu vain poratessa. Silloin kun hammaslääkäri pitää porauksesta taukoa tai tekee jotain muuta, ei satu.

Vierailija
16/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatätit kun suhtautuu aika fanaattisesti tuohon hammaslääkäriin raskausaikana..

Kun minä olin raskaana (tosin 90-luvulla), niin silloin nimenomaan piti käydä hammaslääkärissä raskausaikana, koska hampaat joutuvat silloin paljon helpommin kuin normaalisti huonoon kuntoon. Vaikka kotikunnassani aikuiset eivät siihen aikaan edes päässeet normaalisti kunnalliselle hammaslääkärille, niin raskaana olevilla oli siihen etuoikeus. Minulla on paikattu hampaita ainakin kahden raskauden aikana, ja molemmat lapset ovat täysin terveitä. (Toinen pääsi juuri keväällä yläasteelta. Todistuksen keskiarvo oli selvästi päälle 9,5).

Vierailija
17/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mm. tulehtui ekassa raskaudessa hampaan juuri, joka oli vaurioitunut monta vuotta aiemmin onnettomuudessa (muuta selitystä hml ei keksinyt). Siis täysin ehjä hammas piti juurihoitaa, että saatiin juuresta mätä pois :( Minkäs teet, raskaus ei suojannut tältäkään.

Ja mitä ihmettä tarkoitat tuolla "luulisi asian olevan eri tavalla"?! Luuletko että raskaus jotenkin suojaa kaikelta tässä maailmassa?

Hammaslääkäri arvioi kannattaako jos/vai.

Outoa sinällään jos hampaat alkavat juuri silloin vaivata.luulisi asian olevan eri tavalla.Ei siis kokemuksia eikä myöskään imetyksen ajalta.

Vierailija
18/29 |
08.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä luotan siihen, että hammaslääkäri tietää jotain puudutteiden turvallisuudesta... Ihan varmasti tietää aiheesta enemmän kuin neuvolantäti :) Mutta AINA kannattaa tietysti itse sanoa raskaudesta (ellei nyt ihan loppumetreillä ole) ja kysyä erikseen turvallisuudesta.

T: Se, jolta poistettiin viisaudenhammas. Ja esikoinen on fiksu koululainen nykyisin.

Vierailija
19/29 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että joku hakee samaa tietoa ja päätyy vielä tähän keskusteluun: Olen yhdeksännellä kuulla raskaana, ja hammaslääkäri sanoi, ettei mielellään puuduta, koska puudutus saattaa käynnistää synnytyksen. En tiedä, onko tätä vaaraa varhaisemmilla raskausviikoilla.

Vierailija
20/29 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai voidaan hammas hoitaa paikallispuudutuksessa! Äly hoi. Ajattelepa että jopa epiduraali- ja spinaalipuudutus on turvallisia raskaana olevalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi