Voidaanko raskaana olevalle antaa puudutus hammaslääkärissä?:O
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan paikkauttanut hammasta ilman puudutusta? Sattuuko paljon?
Minun lapsuudessani ja nuoruudessani ei normaalisti puudutettu, joten minulla on näistä puuduttamattomista paikkauksista useita kokemuksia. Jos reikä on pieni, ei paikkaaminen (tai oikeastaan poraaminen) satu juuri lainkaan. Pari kertaa saattaa lyhyesti vihlaista, mutta yleensä ne vihlaisut kestävät vain muutamia sekunteja eivätkä ole edes välttämättä kauhean pahoja.
Jos reikä on isompi, ovat vihlaisut pahempia ja kestävät kauemmin. Minusta se on lähes sietämätöntä (tosin ohi muutamassa minuutissa), mutta monet tuttavani eivät koe sitä läheskään niin epämiellyttävänä. Esimerkiksi mieheni haluaa mieluummin paikkauksen puuduttamatta, jos reikä ei ole valtavan iso tai jouduta tekemään juurihoitoa, koska hänen mielestään puudutuksen aiheuttama monen tunnin tunnottomuus poskessa on selvästi epämiellyttävämpää kuin muutaman minuutin kipu poratessa. Minä valitsen mieluummin puudutuksen.
Puuduttamatta paikkaus siis sattuu vain poratessa. Silloin kun hammaslääkäri pitää porauksesta taukoa tai tekee jotain muuta, ei satu.
Poraaminen voi sattua ilman puudutusta todella kovaa joten älä elättele kuvitelmia että vihlaisee vain pari kertaa. Äläkä ainakaan mietikään että aletaan tekemään juurihoitoa, hampaan poistoa tms. Isoa ilman puudutusta.
Voi puuduttaa ihan normaalisti koko raskauden ajan. Toki eri asia, pystyykö viimeisillä raskaana oleva makaamaan hammaslääkärin tuolissa. Nykyään ei ole estettä stukesin mukaan edes hampaiden röntgenkuvaamiselle raskauden aikana.
Raskaus kuluttaa hampaita, kun suunkin bakteerikanta muuttuu hormoneiden myötä. Mulle tuli raskauden aikana kaksi reikää. Normaalisti siis reikiä ei tule. Hammaslääkäri sitten kertoi miten raskaus vaikuttaa myös hampaisiin. Sain puudutetta, kuulema ei mitään haittaa, kun on paikallinen ja vähäinen määrä kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolatätit kun suhtautuu aika fanaattisesti tuohon hammaslääkäriin raskausaikana..
"Tätit" on aina fanaattisia, kysy sellaiselta, joka tietää asiasta enemmän.
Äly hoi vaan sulle ääliö, puudutus saattaa käynnistää raskauden ja se ei enää synnärillä haittaa vaikka käynnistyiski ja on yleensä jo käynnistynny ku epiduraalia tarvitaan... Ollaampa sitä niin tietäviä, vaikkei mitään oikeesti tajuta...
Voidaan, toinen asia kannattaako. Eihän se ole kuin tuikkasta hammaslääkärin. Mikä sen estäis?
Hampaitten puudutus ei todellakaan vaikuta raskauteen mitenkään. Miksi sitä sitten oikeasti suositellaan raskausaikana?? Kyllä minä olen käynyt joka raskauden aikana hammaslääkärissä, koska silloin on tulevan lapsenkin takia tärkeää, että hampaat ovat kunnossa. Karies-riski lisääntyy jos äidin hampaat eivät ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi vaan sulle ääliö, puudutus saattaa käynnistää raskauden ja se ei enää synnärillä haittaa vaikka käynnistyiski ja on yleensä jo käynnistynny ku epiduraalia tarvitaan... Ollaampa sitä niin tietäviä, vaikkei mitään oikeesti tajuta...
Jos kärsii lapsettomuudesta, kannattaa siis mennä hammaslääkäriin puudutettavaksi, kun se kerran voi käynnistää raskauden! Mahtava uutinen. Itse tosin olen tullut aina ensiyrittämällä raskaaksi, joten ei hyödytä mua. Heh heh.
Oikeasti puudutus raskauden aikana on täysin sallittua, jotkut lääkärit ilmeisesti kuitenkin suosivat puudutteita ilman adrenaliinia.
Kumpaa uskoa lääkäriä joka sanoo että voi puuduttaa vai opisto/amk pohjaista sairaanhoitajaa jolla ei ole lääketieteen opintoja kuin nimellisesti.