Kuinka paljon teillä on säästöjä pahan päivän varalle?
Meille ei ole kuin pari sataa, on kovin vaikeaa säästää kun joka kuukausi tilit menee nollille
Kommentit (47)
Jaa-a. Eipä tulisi mieleenkään ottaa lainaa sijoitusasuntoa varten...
...kun tilillä on kokonaista 15 000€. Aika paljon saisi sitä lisälainaa ottaa.
Ei yhtään.
Tilillä hetkellä 0,65€,ja pussissa 11€.
Rahaa tulee joulun jälkeen.
tällä hetkellä työtön ja kotiäiti, mutta olemme pitäneet säästötilillä n 11000€ johon olemme juuri nyt joutuneet kajoamaan. Mutta siis juurikin tällaisia poikkeusaikoja varten pidetty varalla.
jos rahat tileillä ei riitä, pitää realisoida omaisuutta sitten.
ja lisäksi useita kymppitonneja molempien käyttötileillä ja laskujenmaksutilillä tällä hetkellä jotain 70 000 euroa. Lasten tileillä on myös aika paljon. Sijoituksia myymällä tietysti irtoaisi vielä rutkasti rahaa.
Ei yhtään.
Tilillä hetkellä 0,65€,ja pussissa 11€.
Rahaa tulee joulun jälkeen.
miten meinasit pärjätä joulun yli? onko lapsia?
Itsellä on pahaa päivää varten tileillä (lasten ja omalla säästötilillä) n. 2500€, tosin luottokorttivelkaa mulla on tällä hetkellä n. 1500€.
Minun mielestäni näitä ketjuja on lähinnä ikävä lukea, koska niistä huomaa ettei kaikilla todellaakaan ole edes muutamaa tonnia puskuria. En ymmärrä miten nämä ihmiset jaksavat. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, mutta silti melkein huolestuttaa vieraiden ihmisten puolesta. Enkä ole kyllä huomannut, että täällä av-palstalla kauheasti kehuskeltaisiin suurilla varallisuuksilla. Joku muutaman tonnin kk-palkka tai pari sataa tonnia rahastossa tai osakkeissa ei vielä tee ketään ns. rikkaaksi. ;)
Itse en jotenkin ymmärrä miksi pitäisi säästää ja säästää jotain pahaa päivää varten. Mikä voi olla sellainen tilanne, että kymmenien tuhansien puskurille tulee akuutti tarve?
Meillä on käytännössä niin, että kaikki menee mikä tulee. Joskus on säästössä jotain (nyt hieman vajaa pari tonnia) jos säästämme jotain tiettyä juttua varten (kohta tili taas tyhjenee kun ostamme ansaitun lomamatkan). Jos ei ole selkeää säästökohdetta niin ei tilille mitään ylimääräistä jää. "Ylimääräinen" rahaa kuluu ihan normaaliin elämään ja pieneen arjen luksukseen.
Jos tulee paha päivä niin menot minimiin, tinkimisvaraa kuukausittaisissa menoissa on paljon.
Minun mielestäni näitä ketjuja on lähinnä ikävä lukea, koska niistä huomaa ettei kaikilla todellaakaan ole edes muutamaa tonnia puskuria. En ymmärrä miten nämä ihmiset jaksavat. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, mutta silti melkein huolestuttaa vieraiden ihmisten puolesta. Enkä ole kyllä huomannut, että täällä av-palstalla kauheasti kehuskeltaisiin suurilla varallisuuksilla. Joku muutaman tonnin kk-palkka tai pari sataa tonnia rahastossa tai osakkeissa ei vielä tee ketään ns. rikkaaksi. ;)
kattoremppa tms, johon kyllä useita tonneja uppoaisi.
Niin ja mulla on nyt 13t säästötilillä - osa säästetty ja osa eron jälkeen ositusta. Noita rahastoja tms mietin, mutta kun ei ole minkäänlaista asiantuntemusta alalta, ja muistelen ex-miehen osaketappioita aina välillä, niin...
Kun asuntolainan korot nousee, niin sitten varmaan lyhennän lainaa vähän.
mutta eipä niitä sieltä oikein saa, toisella varatilillä muutamia satasia.
Ei kaikkien tarvitsekaan säästää, jos tykkää elää kädestä suuhun tai sellainen sopii omaan elämäntyyliin ja -tilanteeseen. Pienten lasten kanssa (ja muutenkin elämässä) tapahtuu välillä yllättäviä käänteitä. Itse kyllä keksin montakin rahareikää, joihin helposti menee useampi satanen tai tonni, pelkästään rikkimenneestä pesukoneesta, autosta ym. sairasteluihin. Kaikki eivät halua olla lainaamassa rahaa yllätysten sattuessa. Tavallaan se on kai hienoa, että osaa ottaa lungisti myös raha-asioiden kanssa, mutta henkilökohtaisesti olen aika rauhallinen kun elämäntilanne on sellainen, ettei käsitettä paha päivä ole ihan heti tulossa taloudellisesti eteen. Tapahtui mitä tapahtui.
mut pääsääntöisesti tili pyörii reilun tonnin plussalla koko ajan. Miehellä varmaan vähän reilummin vielä.
olen saanut säästöön eron jälkeen puolessa vuodessa tuon, olen kolmen lapsen yh.
noin 1000e puskurirahaa. Lisäksi voi käyttää luottokortteja.
Me ollaan ukon kanssa saatu säästötilille n. 5500e,jonne menee joka kuu vaihtelevasti haluamme summa, mutta muuten talous menee niin, että kaikki maksut saadaan maksettua ja ruoka pöytään, niin sitten tili onkin nollilla. Mutta loistavasti pärjätään aina kuukausi.
Kolmihenkinen perhe.
Tietysti löytyy sitten vielä luottokortteja 3 kpl ja asuntolainan lyhennysvapaita voi käyttää hätätilanteessa.
Mutta käytännössä tuo säästötilin rahamäärä "elää" eli sieltä otetaan "lainaa" ja maksetaan takaisin... Ei käytetä luottokortteja ikinä, niissä kallis korko.
Mutta hätätilanteessa, äkillinen suuren rahamäärän tarve (leikkaus yksityisessä sairaalassa tms.) Perheemme saisi haalittua kasaan n.8000-10000€. Mutta sen takaisin maksu laittaisi talouden tiukoille. tuo 2000€:n käyttäminen ei tuntuisi missään.
mutta en anna saldon laskea alle 5 tonnin.
11 000 e, mutta tämä tullut asunnon myynnistä, ei säästöistä :)
minun mielestäni ole mikään iso summa "tilillä makaamassa". Tietysti jos siihen päälle EI kerrytä enää rahaa, niin viisasta on miettiä miten sen sijoittaa, mutta jos kerryttää koko ajan lisää jotain tavoitetta varten, niin säästämisen tuotto on sivuseikka, tärkeämpi on riskittömyys ja tavoite. En ole ollut valmis ottamaan muuta riskiä kuin korkeampikorkoisen tilin, olkoot tuotto sitten alempi kuin inflaatio. Meille oli tärkeintä, että raha on pahan päivän varalle, mutta kun sitä kertyikin tarpeeksi, päätimme sijoittaa sen lainojen maksuun. Jo otetun velan summa ei inflaatiossa kasva. Säästämme kuitenkin tulevissa nousevissa koroissa.
Rahastoissa ja osakkeissa on aina riskejä. Henkilön, joka ei lue taloussivuja lehdestään, ei pidä niihin koskea.
Eri asia on nyt, kun nyt ryhdyn 40-veenä säästämään vanhuutta varten, tuottokin alkaa jo kiinnostaa.
t: 25, ja rikas en ole, palkka brutto 2600 ;)