Kuinka paljon teillä on säästöjä pahan päivän varalle?
Meille ei ole kuin pari sataa, on kovin vaikeaa säästää kun joka kuukausi tilit menee nollille
Kommentit (47)
Minä laitan kuukausittain rahastoihin (joo, tiedän, että hallinnointi maksaa, mutta en jaksaisi hoitaa osakkeitakaan) ja niiden arvo on noussut kahden vuoden aikana yli 20 %. Tielillä raha kutistuu, kun korko on pienempi kuin inflaatio.
Tileillä ei todellakaan kannata makuuttaa suuria summia rahaa.
Laittakaa ennemmin vaikka lyhyen koron rahastoihin. Raha on helposti realisoitavissa ja korko on kiva.
niin päivästä riippuen ehkä noin 1,2 miljoonaa
(kiittää ja pokkaa mummon perinnölle joka koostui aikoinaan "kumisaapastehtaan" osakkeista, kuten mummo tapasi itse sanoa)
mutta ne kuluvat koko ajan nyt kun olen taas kotihoidontuella.
Sain ennen aippälomalle jäämistä todella ison bonuksen, joka laitettiin kokonaan säästöön, lisäksi olimme saaneet säästettyä 100-200 €/kk sitä ennen.
Mutta tosiaan nyt ne säästöt kuluvat ja lisäksi mulla ei ole enää työpaikkaa, jonne palata, koska olin määräaikaisessa projektissa.
ja mun tilit menee säästöön, josta sitten tehdään jotain extrakivaa, esim. matkoja pienellä varoitusajalla tai hankitaan kotiin jotain isompaa ym.
Eikä anneta mennä alle 10000€:n tilin saldon, joten se kymppitonni ehkä sitten on sitä pahan päivän varaa.
Tileillä ei todellakaan kannata makuuttaa suuria summia rahaa.
Laittakaa ennemmin vaikka lyhyen koron rahastoihin. Raha on helposti realisoitavissa ja korko on kiva.
Jos oikeasti tarkoitat suht riskittömiä lyhyitä korkorahastoja, on tuotto-odotus tällä hetkellä 3kk euribor - hallinnointi eli n.0,5-0,7% vuodessa. Jotkut säästötilitkin tarjoavat enemmän. Suhteellisen riskitön sijoitus, joka voittaisi edes inflaation, on tällä hetkellä vaikea yhtälö, kun korot ovat alhaalla.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen, nopeasti realisoitavissa n. 30te , loput osakkeissa.
Tietysti pitäisi ollla enemmän, mutta on selvitty ja luotetaan siihen, että aina hätä keinot keksii.
penniäkään, mutta aikaisempia säästöjä on yhteensä n. 35 tonnia rahastoissa ja tavoitetilillä. Osa näistä uppoaa vielä talonrakennukseen, mutta sittenkin jää varmaan vielä 15-20 tonnia. Asunnon myynnistä saadut rahat on jo raksahommiin menneet, eli nämä on puhtaasti säästettyjä/rahastoissa arvoaan kasvattaneita rahoja.
käteistä vähintään 10tuhatta €. Tämän lisäksi oman, pian velattoman omakotitaloni lisäksi 3 asuinhuoneistoa kaupungissa vuokralla, joten kyllä siinä pahan päivän varalle on ihan tarpeeksi.
2 sijoitusasuntoa, jotka voisi laittaa myyntiin jo oikein hätä tulee.
Säästötilillä 300 euroa, käyttötilillä 50 euroa, tili tulee viikon päästä, josta saa taas vähän enemmän sivuun.
euroa, mutta se johtuu siitä että maksoimme lokakuussa pois lopun mökkilainan ja osan asuntolainasta, tileiltä hävisi 38000 ja ostin vielä päälle uudet kodinkoneet (2500).
Itse asiassa pelkäsimme pahaa päivää aikaisemmin pienen elämänkokemuksen myötä, ja teimme tietoisen päätöksen elää nuukasti. Nuo säästöt oli tehty monen vuoden nuukuudella (= vanha auto, ei tupakkaa, ei viinaa, ei reissuja, lehtitilauksia, nettiä, vaatteita kirpparilta ja vältetään tarpeettomia ostoksia), ylitöillä ja pienellä perinnöllä, duunarien tuloista ja olemme lapsiperhe pääkaupunkiseudulla. Jossain vaiheessa menot asumiseen, lainoihin ja tarhamaksuihin oli 1550 euroa/kk.
Paha päivä ei enää niin pelota, kun nyt pieneen lainaan ja vastikkeeseen menee 550 euroa ja nuorinkin meni ihan ilmaiseen kouluun ;). Mutta pitää silti taas säästää, kun eihän sitä koskaan tiedä.
paljon säästöjä, mutta kun ei ole velkarasitteita niin ei oikeastaan tartte säästää pahanpäivän varalle.
Olen saanut säästettyä,kun sain vanhempainrahaa...Ja ihan sitä varten olen säästänyt jotta voin itse hoitaa lapsiani mahd.pitkään kotona...nyt ne alkaa kulumaan tasaisesti kun jäin kotihoidon tuelle... Olen aina yrittäny pitää säästössä n.100-1000euroa pahan päivän varalle.
Hauska miten ketjun edetessä rahaa on tileillä aina vaan enemmän ja enemmän :) Aluksi 1000-2000 ja loppua kohti kymmeniä tai satoja tuhansia..
Täälä tosiaan rahasta puhuttaessa kaikki on tooosi varakkaita, harvalla on oikeasti pokkaa sanoa et etpä jää juurikaan rahaa säästöön.
Meillä ei ole säästötilejä pahanpäivän varalle, mut yritetään elää sitä myöten ettei olisi tarviskaan. Isäni on laittanut meille mukavat rahastot, jos joku oikea hätä tulisi.
En myös ymmärrä näitä säästötileillä rahojaan makuuttavia. Vasta hetki sittenhän oli juttua inflaatiosta (tällä hetkellä n. 2,5%) ja siitä, että se syö noita säästöjä ja niiden arvoa koko ajan. Enkä nyt tarkoita mitään muutaman satasen tai parin tonnin puskurirahastoja, mutta jos säästöjä on yli 10000E, on tuottamattomilla tileillä makuuttaminen silkkaa tyhmyyttä.
Kannattaisi mieluummin vaikkapa ottaa lainaa esim. sijoitusasuntoa varten (inflaatiohan syö tällä hetkellä myös lainoja, jotka ovat tuon alle 2,5%) ja pitää sitä äärimmäisenä pahan päivän varana. Tai ainakin kehittää rahoilleen oikeasti kannattavia säästökohteita.
Säästössä on aina noin 6000 euroa rahaa. Asutaan omakotitalossa ja voi tulla jotain yllättäviä menoja, joita ei tonnilla kateta. Sit on hyvä, että ei tarvi lainaa ottaa.
...kun tilillä on kokonaista 15 000€. Aika paljon saisi sitä lisälainaa ottaa.
eli toivoa sopii, ettei tule vielä pahaa päivää.
Kuukausittain saan vain 50 egee laitettua jemmaan.