Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähetin äidilleni tällaisen viestin:

Vierailija
07.12.2010 |

Pientä taustaa.

Minulla on kaksi alle 5 vuotiasta lasta. Appivanhemmat eivät ole elämässämme, asuvat kaukana. Omat vanhempani lähempänä ja näkevät tai hoitavat lapsiani n.2 kertaa kuukaudessa. Muutaman tunnin kerralla. Joskus harvoin voi toinen lapsi olla yökylässä. Äitini valittaa kuopukseni vilkkaudesta ja alkaa paistaa läpi, että kuopus ei saa yhtä paljon rakkautta ja huomiota kuin esikoinen ja muut serkut äidiltäni. Mainitsin tästä äidilleni ja hän veti herneet nenään. Sanoo, että olen vain kateellinen veljilleni jne. Lisäksi tuntuu, että äitini luulee minun ruinaavan hoitoapua kaikilta. Näin ei ole ja vastasin sitten äidille juuri tähän tyyliin tekstiviestin:

"Aina sama kateusjuttu. Joo olin kateellinen lapsena, mutta kertaakaan en aikuisiällä ole veljilleni kateellinen ollut. Et vain tunnu minusta hyvää sielua löytävän vaikka yritän parhaani mukaan muita auttavan. Enkä halua mitään siivousapua vaan rehellistä iloa tavata lapsiamme. Kommenteistasi vain paistaa läpi, että olen jonkin asteinen muiden hyväksikäyttäjä. No joo hoidatte lapsia usein, mutta viimeisen 4 vuoden aikana Tiina (veljen vaimo) on hoitanut lapsia 3-4 kertaa ja Mirkka (veljen tyttö)kaksi kertaa. Huh, huh! Ei sen tarvitse edes olla hoitoa kun vain kyläilyä ilman, että jumitut keittiöön päivittelemään sotkun määrää. Kuten sanoin, vaihtoehdot ovat vähissä. Ja minä olen äiti 2000 luvulla. Sinä olit 70-luvulla. Asiat ovat muuttuneet."

Ei ole kuulunut mitään. Meninköhän liian pitkälle? Aiemmin vollotin kuin pikkutyttö puhelimessa.Lapsellista. Tiedän. Niin sitä aikuinen nainen muuttuu lapseksi oman äitinsä kanssa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saatte asiat ratkaistua. On paha sanoa, mikä on totuus, kun en tunne kumpaakaan teistä.

Vierailija
2/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kertaa kuukaudessa on todella paljon. meillä on lapsi kerran elämänsä aikana ollut yökylässä ja muutaman kerran hoidossa mummolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla. Varmaan olet ihan oikeassa, mutta minkä takia kaivelet asiaa (ilmeisesti) jatkuvasti. Äitisi kommentoinnit voit antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka onkin varmasti vaikeaa.

Vierailija
4/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi ei halua hoitaa, niin älä vie hänelle. Varsinkin kun toinen on ilmaissut, ettei jaksa enää vilkasta lasta. Äitisi on lapsensa jo kasvattanut, nyt on sinun vuorosi.

Hoida itse tai hoida vuorotellen kaverisi lapsia ja hän sinun, tai maksa hoitaja.

Vierailija
5/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tavallaan ymmärrän, ehkä? Minkä ikäinen olet? Mitä lopulta haluat äidistäsi, ei se tässä kunnolla käy ilmi, hoitoapua käy, mutta ei tarvii hoitaa...

Vaikutat lapselliselta, ehkä se vanha kateus ilmenee näin?

Vierailija
6/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin yritin vuosikaudet olla kunnon tyttö ja sain vain kuulla kaikkea sontaa rivien välistä ja valitettavan usein aika suoraankin.

Kolmenkympin "kriisi" taisi havahduttaa mun perus-systeemiäni oikein kunnolla. Jotenkin heräsin tajuamaan ettei mun tarvitse enää hakea äitini hyväksyntää. Hän on hän, minä olen minä. Olen yrittänyt olla pyytämättä häneltä apua lasten hoidossa. Joskus on pieni pakko kysäistä. Onneksi ei montaa kertaa vuodessa.

Tämä kuulostaa kliseeltä, mutta pysähdy miettimään tätä; älä pahoita mieltäsi hänen sanomisistaan. Seiso omilla jaloillasi ja nauti elämästäsi täysin rinnoin, sanoi äiti mitä tahansa.

Viestisi ei ollut mitenkään liian rankka. Jos hän siitä suuttuu, kertoo se siitä että hän ei halua käsitellä asian ydintä. Luulisi että haluaisi rauhassa jutella jos haluaisi selvittää mistä kenkä puristaa. Juttele rauhassa jos hän tulee vastaan. Jos ei tule, niin mene sinä eteenpäin.

Tsemppiä!

Vierailija
7/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosiaan onnellinen, että minulla on äitini elämässäni. Mieheni matkustelee paljon töiden puolesta ja olen vastuussa arjen pyörityksestä. Varmaan sitä sitten alkaa tulla väsymystä joka tuutista ulos ja sitä toivoo läheisten olevan tukena tässä raskaassa pikkulapsiajassa. Ymmärrän, että hän on omansa kunnialla hoitanut. Mutta tarkoitukseni enemmänkin oli, että en välttämättä tarvitse apua vaan kiinnostusta lapsenlapsiaan kohtaan. Kun vain tulisi kylään, mutta aina ajattelee että olen vaatimassa jotain siivous tai hoitoapua. Haluan lapsilleni yhtä hyvän suhteen mummuunsa kuin itselläni oli. Se ei vain tunnu onnistuvan. Pitää varmaan ottaa aikalisä.

ap

Vierailija
8/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vain aikuisen tyttären korjaamassa äidilleen hänen ilmeisen tahallisia "väärinkäsityksiä", joita hän on alkanut levitellä ympäriinsä totuuksien totuuksina. Tiedän tunteesi, sillä oma äitini on samaa kaliiperia.

Äitini on narsistinen luonne, joka vähät välittää seurauksista saati toisten tunteista silloin, kun päättää, että hän "saa" puhua asiat halki ihan miten päin tahtoo. Hän myös määrää, mikä lopullinen totuus on ja sitä ei voi muuttaa enää kirveelläkään sen jälkeen.

Hän on aina oikeassa, muut eivät milloinkaan, näin karkeasti kärjistettynä. Minut hän on kautta aina viime vuoteen asti saanut tuntemaan syyllisyyttä niinkin pienistä asioista kuin "vastaan sanomisista", eli suomeksi sanottuna omien mielipiteideni esille tuomisista.

Minusta sinä tunnet suotta syyllisyyttä siitä, että sanoit asiat suoraan äidillesi. Sävyssäsi ei ollut mitään loukkaavaa, siinä vain tuotiin esiin sinun näkökulmasi.

Miksei mieltään painavasta asiasta voisi äidilleen sanoa, jos niin on tarvis?

Vierailija
9/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voi ikuisesti vaatia äitiään tottelemaan, kuten silloin lapsena.

Ehkä sinulle tekisi ihan hyvää kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta.

Vierailija
10/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstariviestinä tuo ei ole oikein reilua.

Vierailija
11/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua puhelimitse, mutta äitini alkoi nalkuttamaan ja puhuminen ei oikein sitten onnistunut...Olen aika herkällä tuulella.

ap

tekstariviestinä tuo ei ole oikein reilua.

Vierailija
12/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, jotka kehtaavat valittaa isovanhemmille lasten hoidosta. Meillä ei niin tehdä, vaikka eivät juuri hoitoon osallistukkaan. Ollaan onnellisia jos joskus harvoin lapset näkevät isovanhempiaan. Meillä on miehen puolen suvussa just aiheesta tosi katkera riita meneillään:/ Näistä asioista on siis meillä ollut viime aikoina paljon puhetta. Me hoidetaan omat lapsemme itse. En todellakaan laske mitään hoitokertoja... Ei itse asiassa tulis mieleenkään. Mun mielestä toimit hölmösti.

Vierailija
13/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette aikuisia ihmisä ja hienoa että voit avoimesti kertoa ajatuksia äidillesi (vaikka varmasti tuossakin vähän kaunistellusti).

Ärsyttää jos pitää teeskennellä muuta kuin on. Tuo ei ollut mitenkään pahasti sanottu, mutta toivottavasti sai äitisi hieman ajattelemaan asiaa.

Yleensä ottaen kurjaa tuollainen mitätöinti tyyliin "sä olet vaan katellinen", "sä vaan kuvittelet"

Kyllä minun mielestä on hyvä jos tuo ajatuksiaan esiin ettei pahimmassa tapaksessa ala katkeroitumaan.

Vierailija
14/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen kuten äitisikin. Ellei puhuminen onnistunut, niin tekstiviesti on ollut ihan hyvä kakkosvaihtoehto. Sinä saatat olla kasvanut aikuiseksi äidistäsi aikapäiät sitten, mutta osaako äitisi pitää sinua itsensä kanssa tasavertaisena naisena, eikä pikkutyttönä? Siksikö hän vähättelee sinua noin karkeasti?

Vierailija
15/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan ajanut tarkoitusperääsi ollenkaan.

Lyhyemmin ja ytimekkäämmin:

Moi, tule ensi viikolla meille kyläilemään, mies lähtee reissuun taas ja me lasten kanssa kaivataan seuraa, käykö? Oisko kivoja ideoita, mitä laitetaan ruokaa?

Vierailija
16/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin äitisi. Olen ollut äiti 80-luvulla, ja olettaisin että äitisi on ainakin 10v minua vanhempi. Ymmärrän hyvin että hän ei jaksa vilkasta lasta hoitaa. Toisten lasten hoitaminen on paljon rasittavampaa kuin oman lapsen.

En osaa sanoa mikä lastenhoidossa on 70-luvulta muuttunut tähän päivään. Ainakin minun lasteni isä oli paljon matkoilla työnsä vuoksi, itse olin vähintäin yhtenä iltana viikossa töissä. Olen aina ollut kiitollinen niistä kerroista kun vanhempani ovat jaksaneet lapsiani hoitaa.

Ja herran tähden etkö sinä edes siivoa lastesi sotkuja äitisi keittiöstä! Ehkä silloin äitisikin voisi nauttia lapsistasi eikä laskea tuhoja mitä lapsisi saavat aikaan.

Minun viestini sinulle on kasva aikuiseksi ja näe asiat myös äitisi kannalta.

Vierailija
17/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hoidatat lapsiasi muilla. Meillä 7v ja 6v on ollut koko elämässään 3 kertaa iltaa hoidettavana. Yksi kerta näistä oli mummo. Se kyllä saisi olla pikkaisen enempi, ei paljoa, mutta ei ole meitä haitannut.

Joku muu asia on pielessä, jos noin usein tarvitaan lapsen hoitoa. Oletko masentunut, onko kilpirauhasen vajaatoiminta tutkittu, oletko liikalihava, vai miksi noin väsynyt? Mitä jos mies lopettaisi sen reissutyön ja pyytäisi firmasta paikallaanpysyvämpää hommaa sinun avuksesi.

Kuuntele äitiäisi, voi oikeasti olla niin, ettei hän jaksa.

Vierailija
18/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten voi olla, että ei. Vanhat ihmiset on mitä on, ja harvoin iän karttuessa paremmiksi muuttuvat. En sinuna odottaisi mitään "ihmeparantumista".

Minusta äitisi tuntuu olevan todella paljon käytettävissä lapsenlapsilleen. Kuinka monta muuta lapsenlasta hänellä on? Ei ihme, että vilkkaimmat tapaukset alkavat vanhemmiten jo väsyttää, onhan pienten vahtiminen ihan eri hommaa kuin vanhempien ja rauhallisesti käyttäytyvien.

Ihmettelen kyllä hiukan miten kehtaat valittaa. Kuinka paljon äidiltäsi oikein vaadit?

Muista, että ketään muuta et voi muuttaa kuin itseäsi. Kun lakkaat vaatimasta, olet tyytyväisempi.

Vierailija
19/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viestissäsi ei ollut mitään pahaa tai loukkaavaa, mutta se ei välttämättä tuonut parhaalla mahdollisella tavalla esille sitä, mitä yritit sanoa. Osaan hyvin asettua kuitenkin asemaasi. Niin vain kummasti aikuisenakin tunteet herkästi ryöpsähtelevät äidin kanssa keskustellessa, äiti kun todella osaa esim. mitätöinnin ja vähättelyn taidon paremmin kuin kukaan muu. Sillä ei ole mitään tekemistä tyttären lapsellisuuden kanssa. Eivät äidin ja tyttären roolit koskaan täysin katoa. Siksi rakentava keskustelu voi olla vaikeaa. Suosittelen silti yrittämään, jos asia jää painamaan mieltäsi. Yritä puhua välttäen syyllistämistä, niin tulos on ehkä parempi. Puhu "minusta tuntuu tältä"-muodossa, ei "sä olet sellainen ja sellainen"-muodossa.

Ärsyttävää, että niin monet saamasi vastaukset keskittyvät "meidän lapsi ei ole ikinä hoidossa"-tyyliseen brassailuun ja oman jaksamisen ja erinomaisuuden korostamiseen, joka ei oikeastaan edes liity aloituksesi varsinaiseen ideaan. Ja ennen kuin kukaan älähtää, en minäkään katso isovanhempien olevan ilmaista ja automaattista hoitoapua. Olen vain jotenkin aina kuvitellut, että isovanhemmat rakastavat lapsenlapsiaan ja haluavat viettää aikaa heidän kanssansa siksi, eivät auttaakseen vanhempia. On myös itsestään selvää, että lapsenlapsia tulisi kohdella tasapuolisesti. Sinun pitäisi siis ehkä tuoda äidillesi selvemmin esille se, miksi koet hänen kohtelevan kuopustasi eri lailla kuin muita. Muistuta, että ylivilkas lapsi ei ole huono lapsi. Sano kuitenkin, että ymmärrät, miksi hänen hoitamisensa voi olla raskasta.

Vierailija
20/21 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin sinun olisi syytä hoitaa huushollaaminen, ruokailut ja siistimiset. Monta asiaa ei voi tehdä yhtaikaa edes ihmeäiti!

Oletko sellainen ihminen, että jos kaikki ei mene tasan, niin se on epäreilua? Pullanpala pitää aina leikata puoliksi, ettei toinen vaan saa isompaa palaa. Lahjoja täytyy olla sama lukumäärä ja rahallisesti myös tasan kaikkien kesken. Äitisi rakkaudenkin voi pilkkoa osiin ja jakaa sitä tasan jokaiselle lapsenlapselle. Jos joku saa vähän enemmän, se on silloin toiselta pois.