Taidan olla joulunatsi...
Minulle on tietyt tavat ja periaatteet yms hyvin tärkeitä.
Joululauluja pitkin joulukuuta, koristeita kodissa, aito kuusi, riisipuuro aattoaamuna, itse tehdyt porkkana,-lanttu,ja imelletty perunalaatikko (josta en varmaan ikinä saa niin jumalaista kuin mitä mummolla aina oli), rosolli ja vaaleanpunainen kastike jne.
Joulurauhan julistus ja lumiukko on katsottava aattona.
Äidin kuoleman jälkeen joulukuu on minulle myös tietyllä tavalla surullinen aika, äiti kuoli 23.11.2005 ja nyttenkin on pala kurkussa.
Mitään pleikkaa tms en anna aattona pelata, haudalla on tietty käytävä, on oltava tietynlaista hartautta ja rauhaa.
Kaipaan kyllä niitä jouluja kun olin 0-20v ja mummokin oli elossa, hän kuoli joulukuussa 2000.
Lapsena joulunaikaa ei sävyttänyt yhtään suru, pystyi jopa laittamaan sivuun isäni aiheuttaman pelon.
Huokaus:´(
Kommentit (3)
johtuu näistä surun väreistä mitä joulukuuhuni liittyy, ei muusta.
Minulle ei ns tule joulua jos ei ole noita mainitsemiani tapoja, ruokia yms ja tykkään niitä kokata ja laittaa.
ap
Joululauluja, koristeita, itsetehdyt ruoat jne. Jopa piparitaikinat ym tehdään itse.
Mulla sisko kuoli 29.12.88 ja äiti 25.12.89
Ja anoppi 6.12.07. Joten voit kuvitella, että jouluun kuuluu meilläkin myös muisteluita ym.
Eli et ole minusta joulu natsi vaan tiukasti perinteistä kiinni pitävä, niin olen minäkin.
Kaikesta huolimatta Joulu on vuoden paras juhla!!!
Jos ei, niin... Onkohan se ihan reilua?
Ja etkä itsekään vaikuta asiaan nyt kovin tyytyväiseltä...? Olisiko muutosten aika?
Itseäni joulussa ahdistaa (on ahdistanut, nykyään kun on oma tupa ja lupa, niin ei ahdista) nimenomaan tuollaiset pakot ja ehdottomuudet. On oltava sitä, tätä ja tuota, muuten KAIKKI on pilalla.