Piparkakkutalosta kysymys
olen kiinnittänyt osat toisiinsa sulatetulla sokerilla ja sitten valmiin talon saumat koristellut valkoisella tomusokerikuorrutteella, mutta valkoisen kuorrute ottaa ruskeaa väriä siitä sulatetusta sokerista ja parin päivän päästä talo on kamalan näköinen. Miten tämän voisi välttää? Olisiko olemasta sellaista kuorrutetta mikä ei värjäytyisi?
Kommentit (7)
sillä pystyy myös kasaamaan koko talon! Se pitää tehdä hyvän ohjeen mukaan! yritän etsiä sulle tähän sen!
Jähmettyy nopeasti, eikä pala sormet!
että se kuorrute värjäytyy.
Mutta helpointa olisit jos voisi osat kiinnittää suoraan sillä valkoisella, en vaan millään jaksa pitää niitä kiinni ikuisuutta ja odottaa että aine kovettuu. Jos on olemassa toimiva ohje, niin mielelläni kokeilen.
ap
siis kiinnitetty ihan muumitalo:
1 valkuainen
tomusokeria (aika paljon ehkä 3dl)
viinihappoa lusikan kärjellä (mun mielestä se sekoitettiin pieneen tippaan vettä koska on jauhemaista)
ainoa hankaluus tossa on että se pitää kerta kaikkiaan vaan kokeilla miten saa hyvää eli sen pitää olla paksua ja viinihapon määräkin on vähän hämärästi ilmoitettu... mutta kerran kun saa hyvää tehtyä niin kannattaa kirjoittaa ohje ylös ja tehdä sillä.
kuorrutteesi on liian vetistä. laita hieman kananmunan valkuaista, tilkka vettä/sitruunamehua ja tomusokeria ja tee jämäkämpi kuorrute.
Mahtavaa, mulle kävi sama ja kuorrutteeni tosiaan oli aika löysää! pystyiskö talon vielä pelastamaan kuorruttamalla uuden kerroksen tohon päälle tiivimmällä kuorrutteella? vai imaseeko se vanhasta kuorrutteesta värin?
Olen käyttänyt sekä omia että nykyisin useimmiten kaupan valmiita kuorrutteita eikä koskaan ole mikään värjäytynyt. AUttaisiko, jos antaisit sokerin kuivua ensin kunnolla.
Mä tein eilen piparitalon siten, että unohdin eka koristella eli liimasin osat ekaks yhteen. Olipa kiva yrittää sit koristella valmiiksi pystytettyä taloa!