Siis MIKSI jotkut lutraavat jatkuvasti käsidesillä ihan tavallisessa arjessa?
Ja sitten ovat koko ajan kipeinä mitä olen tuttavapiiristäni huomannut.
Kommentit (22)
päivittäin. Laitetaan aina kissan hiekkalaatikon putssamisen jälkeen. En nyt ihan lutraamiseksi sanoisi, mutta kylpyhuoneessa pullo on altaan reunalla.
kaivelet? Miten voit pitää kissaa kun pelkäät noin kovin että se tartuttaa sinuun jonkun taudin?
päivittäin. Laitetaan aina kissan hiekkalaatikon putssamisen jälkeen. En nyt ihan lutraamiseksi sanoisi, mutta kylpyhuoneessa pullo on altaan reunalla.
kaivelet? Miten voit pitää kissaa kun pelkäät noin kovin että se tartuttaa sinuun jonkun taudin?
Niin, eikö lämmin vesi ja saippua ajaisi asian?
Raskaana kun olen, niin käsidesiä suositeltiin. Enpä viitsi av-mammojen mielipiteiden vuoksi ottaa riskiä toksoplasmoosista.
kun meidän avokonttorissa työntekijät istuu 20cm päässä toisistaan ja aina joku idiootti tulee töihin kipeänä.
Tavaroita "lainaillaan" joten en ikinä tiedä kenen headset tai kynä tai lehtiö tai näppis mulla on...
käsidesiä lapselle aina kerhossa ennen eväiden syöntiä - on niin paljon helpompaa kuin jonotella vessaan. Kotona käytän myös käsidesiä, jos lapsen pylly pitää pestä ennen ruuanlaittoa. Muut voi pilkkoa salaattia ja voidella leipiä ihan rauhassa vaikka kourat ois just olleet täynnä vauvan ulostetta ja ajatella että kaikki pöpöt on lähteneet saippualla, mut mä vaan kammoan tuollaista ajatusta.
joiden mielestä myös käsidesi kuuluu määrätyissä tilanteissa normaaliin hygieniaan. Laittaa vaan miettimään näiden muutamien vastauksien takana olevia/olevaa ihmistä ja hänen hygieniaansa. Ei ole hysteriaa huolehtia omasta ja muiden hyvinvoinnista. Ulosteiden (eläinten tai ihmisten) kanssa pelatessa käsidesi on aina paikallaan, koska vesi ja saippua ei poista kaikkia ulosteperäisiä bakteereita.
käsidesiä lapselle aina kerhossa ennen eväiden syöntiä - on niin paljon helpompaa kuin jonotella vessaan. Kotona käytän myös käsidesiä, jos lapsen pylly pitää pestä ennen ruuanlaittoa. Muut voi pilkkoa salaattia ja voidella leipiä ihan rauhassa vaikka kourat ois just olleet täynnä vauvan ulostetta ja ajatella että kaikki pöpöt on lähteneet saippualla, mut mä vaan kammoan tuollaista ajatusta.
joiden mielestä myös käsidesi kuuluu määrätyissä tilanteissa normaaliin hygieniaan. Laittaa vaan miettimään näiden muutamien vastauksien takana olevia/olevaa ihmistä ja hänen hygieniaansa. Ei ole hysteriaa huolehtia omasta ja muiden hyvinvoinnista. Ulosteiden (eläinten tai ihmisten) kanssa pelatessa käsidesi on aina paikallaan, koska vesi ja saippua ei poista kaikkia ulosteperäisiä bakteereita.
mutta väkisinkin ihmettelen, kun muutama vuosi sitten aika harvassa kodissa niitä pulloja oli. Todellakin lämmin vesi, saippua ja huolellinen kuivaus riittää aivan hyvin normaalin perheen arjessa. Sitten tietty käsidesi, jos perheessä on joku jonka vastustuskyky on tavallista matalampi, kuten syöpäpotilas, keskosvauva tms.
käytän itsekin vatsatautien aikana kotona saippuapesun jälkeen. Asia on kuitenkin niin, että käsidesi ei korvaa vasi-saippuapesua jos käsissä on irtolikaa tai jos kyseessä esim norovirusepidemia. Ja sitä huuhdetta pitää tosiaan "lutrata" eli ottaa kaksi pumppupullon painallusta ja hieroa kädet kuivaksi, pienet määrät ei tehoa.
mutta väkisinkin ihmettelen, kun muutama vuosi sitten aika harvassa kodissa niitä pulloja oli. Todellakin lämmin vesi, saippua ja huolellinen kuivaus riittää aivan hyvin normaalin perheen arjessa. Sitten tietty käsidesi, jos perheessä on joku jonka vastustuskyky on tavallista matalampi, kuten syöpäpotilas, keskosvauva tms.
Nimenomaan. En tajua, miksi tavallisessa arjessa pitäisi koko ajan käyttää käsidesiä. Raskaanaoloaika tms on poikkeusaikaa. Itse esim vatsatautien aikaan käytän kun on perheessä, mutta en muuten.
Mitä enemmän sillä lutrataan sitä enemmän ihmiset sairastelevat, koska oma immuunijärjestelmä ei saa töitä.
t: ap
että varsinkin sellaisissa tilanteissa saattaisin kätttää, jos syödään eväitä esim kerholla ja kädet on pesty wc:ssä. Ovenkahvoista jne leviää paljon tartuntoja.
käytän itsekin vatsatautien aikana kotona saippuapesun jälkeen. Asia on kuitenkin niin, että käsidesi ei korvaa vasi-saippuapesua jos käsissä on irtolikaa tai jos kyseessä esim norovirusepidemia. Ja sitä huuhdetta pitää tosiaan "lutrata" eli ottaa kaksi pumppupullon painallusta ja hieroa kädet kuivaksi, pienet määrät ei tehoa.
Mulla on sen takia sitä vastaan, että oma immuunijärjestelmä ei saa töitä jos eletään steriilisti. Sitten ei tarvitsekaan jonkun kuin aivastaa kymmenen metrin päässä niin heti saa flunssan. Koska elimistö ei kestä mitään. Pöpöjä kun aina liikkuu ja parasta on altistua niille ja hankkia niille vastustuskyky. Oma elimistö kyllä hoitaa pikku flunssapöpöt pois päiväjärjestyksestä, jos sen annetaan. Tai jos taudin saa, se menee lievempänä ohi eikä vastaisuudessa taas saakaan niin helposti tauteja.
Kannattaa kiinnittää huomiota elimistön vahvistamiseen ravinnolla, unella ja rennolla elämänrytmillä sen sijaan, että puhdistaa elinympäristönsä steriiliksi.
ap
ja käsidesihän ei tapa esimerkiksi norovirusta tai clostridium difficile-bakteeria, toisin kuin saippuapesu. Meillä käytetään käsidesiä (desinfiointipyyhkeitä, kertakäyttöisiä) ainoastaan junamatkoilla ennen kuin siellä syödään. Junien leikkipaikat ovat sen verran pöpöisiä.
Jos pesee vauvan kakkapyllyä ennen salaatintekoa, kannattaa katsoa ettei kakkaa jää kynsien alle. Sieltä sitä ei käsidesi poista.
että varsinkin sellaisissa tilanteissa saattaisin kätttää, jos syödään eväitä esim kerholla ja kädet on pesty wc:ssä. Ovenkahvoista jne leviää paljon tartuntoja.
Totta. Itse käytän mielelläni esim Hop Lopissa. Tai jossain ulkomaan matkoilla.
Mutta tavallisessa joka päiväisessä arjessa en.
ap
lasten ulottuville sitä en jättäisi...
Käytän toisinaan, kun olen lasten pyllyjä pessyt tai jos on vatsatautia perheessä. Mutta melkoisen hitaasti tuo pullo meillä tyhjenee, kun pääasiassa saippua-vesipesu riittää.
Eikä muuten sairastella paljoa:)
käsidesiä ikinä ja mitään sairauksia ei oo ollu ikinä. Oksennustauti on viimeksi ollut joskus yli 10 vuotta sitten.
Ihan normaalilla vedellä ja saippualla meillä kaikki pesevät kätensä ja kaikki ovat yhtä terveitä.
Käsidesipyyhkeitä käytän matkoilla ja satunnaisesti.
Kissanlaatikon pesisin hanskat kädessä ja sittenkin luottaisin vain käsien saippuapesuun.
Sairaaloissa käsidesi kyllä puoltaa paikkaansa mutta en mä meille kotiin semmosta ostaisi.
sinä ja muut paskaiset huonon hygienian omaavat ihmiset ette esim pese käsiänne vessassa käynnin jälkeen..
ja minä en muuten ole sairaana usein :)
käsidesipullo on aina vieressä, joka päivä käytössä.
käsiä edes saippualla ja sairastelen tosi vähän. Mulla ei olis käsissä nahkaa ollenkaan, jos jatkuvasti saippualla lutraisin. Käytän saippuaa silloin, kun kädet ovat tosi likaiset tai niissä on jotain, joka ei vedellä irtoa (esim. noki). Kotona mulla ei ole käsidesiä, mutta teen joskus sijaisuuksia päiväkodissa, ja siellä käytän sitä muutaman kerran vuoron aikana.