Huonosti syövät lapset
Saiskohan täältä uusia vinkkejä, kun mun 3,5v tyttö on ihan mahdottoman huono syömään.
Vauva-aikaan stressasin paljonkin, mutta oikean ruuan alettua en niinkään. Syö minkä syö. Ajoittain kuitenkin huoli nostaa päätään, kun tyttö syö aamiaisella esim ohuen siivun keittokinkkua ja kurkkuviipaleen + kaksi kulausta maitoa. Lounaalla ja päivällisellä sama meininki. Olen aina pitänyt pääruualla kiinni säännöstä, että kolme lusikkaa on syötävä. Nykyään kuitenkin tyttö ilmoittaa jo heti pöytään tullessaan, että ei syö enempää kuin kolme lusikkaa. Välipaloja meillä ei enää edes viitsitä laittaa, eikä tyttö syö iltapallakaan mitään.
Miten muut olette toimineet pieniruokaisten kanssa? Uusia kikkoja kaivattaisiin!
Kommentit (24)
toimi sanasol vitamiinivalmiste. En tiedä mikä siinä oli, mutta ruokahalu lisääntyi kyllä kuukauden jälkeen. Voihan se olla sattumaakin.
Ollut oikeastaan kaikkien kolmen kanssa juurikin tuossa 2-4 v iässä. Olen antanut syödä sen mitä syövät enkä ole stressannut. Meillä on kanssa yleensä tuollainen sääntö että niin monta lusikkaa pitää syödä kun on vuosia. Laihoja nuo lapset ovat mutta kasvavat pituutta kuitenkin. Esikoinen on nyt jo ekaluokkalainen ja syö kuin hevonen, vaikka en olisi silloin uskonut. On siltikin yhtä laiha edelleen.
Miten muut olette toimineet pieniruokaisten kanssa? Uusia kikkoja kaivattaisiin!
Muitakin lapsia on, heillä ei ole mitään syömisongelmia. Kaikkia on ruokittu samoin ja tarjottu yhtä monipuolista ruokaa jne, eli kyse ei ole perheen ongelmista vaan lapsesta itsestään.
Tärkeintä minusta on se, että ei stressata. Ruokailusta ei saa tulla pakkotilannetta tai pahaa mieltä aiheuttavaa. Meillä ei pakoteta tai liiemmin houkutella syömään, lapsi syö mitä syö ja sillä hyvä. Vähän useammin tarjotaan ruokaa kuin hyvin syöville lapsille, koska tälle yhdelle selvästi sopii paremmin monta pientä ateriaa kuin vähemmän ja isompia.
Nyt on siirtynyt koulun ruuille kotihoidon jälkeen, ja ongelmia on sielläkin. Opettajan kanssa ollaan vain sovittu, että ei painosteta syömään, jottei tyttö oksenna lautaselle, sitäkin kun on sattunut kun on houkuteltu ottamaan vielä yksi lusikallinen.
On helpottanut, kun lopetin syömisen kyttäämisen ja stressaamisen. Meillä tyttö selvästikin käytti hyväkseen sitä, että saa kaiken huomion ruokapöydässä.
Nykyään, jos syö huonosti, jätän leivänpalan ja vettä lasiin pöydälle ja siitä saa hakea, jos nälkä iskee. En anna keksejä, enkä muitakaan herkkuja.
miten nykyään lapset oireilee noin jo taaperona.
Jostain tollanen on alkanut, kyllä terve ihminen syö.
Mitä neuvola sanoo?Onko teillä millanen parisuhde? Oletteko sossun asiakkaita?
Käsittämätön viesti! Lapset ovat erilaisia syömään! Meilläkin kotona yksi hyvin syövä, toinen huonommin syövä. Ja ihan samassa ympäristössä ja parisuhteen keskellä asuuvat! (Ja hyvin voivat ja kasvavat - myös se huonosti syövä). Mulla ei ole ap:lle muuta neuvoa kuin että koeta olla ottamatta asiasta liian suurta huolta, jos lapsi kuitenkin kasvaa hyvin. Meillä siis näin ja lapsi jo vanhempi kuin sulla. Ihan hyvin on silti kasvanut. Siro ja hento on, mutta siis ihan neuvolan "käyrien mukaan" mennään.
T. Ei ap
Lapseni oli ekat vuodet todella huono syömään. Pitkään mä jaksoin stressata ja huolehtia, sitten en enää viitsinyt. Nykyään mä ajoitan ruokailun niin, että lapsi syö lounaan kerhossa jo klo 10. koska syö huomattavan paljon paremmin kun joku kärkkyy siinä hänen eväitään. Vaikkei arkena söis paljon mitään muuta koko päivänä, niin ainakin sinne vatsaan jotian on mennyt.
Ei mulla ole antaa mitään kikkoja. Jotkut on aina huonoja syömään, eikä kaikilla lapsilla ole näläntunnetta kovin voimakkaana.
Kunhan KESKUSTELEN!
Okei, ei sitten.
Eli ooookei. On täysin normaalia että 3- vuotias syö aamupalaksi kurkun tai 2.
Kai sää 8 tajuat että ne muut lapset saattaa reagoida paskaan elämäänsä myös syömällä liikaa?
Miksi ei saisi sanoa ääneen että sielä kotona voi lapsilla olla paha?
Miten paljon lapsien kanssa leikitään ja miten paljon ne on muun maailman kanssa tekemisissä?
2
Niin tuo meidänkin tyttö alkaa ihan yökkäilemään jos ollaan ´pakotettu´ syömään. Tämä on tosin tapahtunut ihan muutaman kerran, en halua syömisestä mitään traumaattista tapahtumaa.
Päiväkodista raportoidaan päivittäin että ´söi jonkun verran´.
Pienempänä kävimme kuukausittain neuvolassa punnituksessa kun painoa ei tullut tarpeeksi. Nykyään normaalit vuosineuvolat, mutta lyhyt ja kevythän tuo on, nyt noin 90cm ja tänään kotivaa'alla 12,5kg.
P.S. parisuhteemme on ok eikä olla edes sossun asiakkaita. Minä pieni ja pullea, mies pitkä ja hoikka :D
Tai sitten lapsesi vaan voi paremmin kun sosiaaliset tilanteet muitten lapsien kanssa lisääntyny?
2
kertokaa mitä teidän 3-vuotiaat syövät aamupalaksi?
kolme lasta syö ikinä mitään. En muista, että olisi yhtäkään jugurttipurkkia täysin tyhjäksi syöty tässä perheessä. Ovat pienikokoisia: siis lyhyitä ja kevyitä, mutta muuten oikein fiksuja. Koulu sujuu ok jne.
Eikä meilläkään mitään perhe-ongelmia ole, ihan tavis perhe jossa äiti, isä ja kolme reipasta lasta.
onko lapsesi alipainoinen ja/tai ikaisekseen hyvin lyhyt? Onko hanella oreita jostain puutostilasta? Jos ei, niin en olisi erityisen huolissani. Meilla on kolme pieniruokaista lasta, kaikki terveita ja hyvinvoivia, ja normaalipainon sisalla (vaikkakin sen alaosassa). Minusta on ennemminkin hyva, etta lapsi osaa saadella omaa nalan- ja kyllaisyydentunnettaan, koska niin monet aikuiset syovat ihan muihin tuntemuksiin kuin nalkaansa... En myoskaan tekisi ruuasta kiistakapulaa sinun ja uhmiksen valille.
Nyt nuorempien kanssa otan jo rennommin, enkä nipota. Mun periaatteeni on, että lapsi saa ravinnosta kaiken tarvitsemansa, ei se, että syödään sitä mitä laitataan ja muuta ei tule.
Eli nykyään laitan sitä ruokaa mistä pitävät, mutta katson että viikon aikajaksolla saavat monipuolista ruokaa.
Koska alas menee aamiasella vain turkkilainen jukurtti, sekoitan siihen kaikkea terveellistä, soseutettuja hedelmiä, marjajauheita ym.
Toinen vaihtoehto on hapankorppu ja kinkku.
En enää yritä tuputtaa mitään muuta, roskiin ne vaan menee kuitenkin ja lapsille jää silti nälkä.
Päiväkodissa syökööt mitä syövät, toisenlainen taktiikka ei auttanut vanhemmilla lapsilla siihenkän. Eli heidän mohdallaan olin tiukempi ja vaadin syömään sitä mitä laitoin tai olivat sitten ilman. Se ei auttanut, edelleenkin ovat valikoivia. Mutta heistä näkee kyllä etteivät saaneet tarpeeksi monipuolista ravintoa, nyt tajuan näiden nuorempien kohdalla jotenkin sen, että lapsi kyllä tietää mitä tarvitsee ja koska. Nämä kasvavatkin paljon normaalimmalla käyrällä ja ovat terveempiä.
pohtia, mikä on omasta aikuisen mielestä "ei syö yhtään mitään". Lapsella on tottakai pieni vatsalaukku, ja vaikka aikuisesta näyttäisi että lapsi ei syö mitään, niin se saattaa kyllä ollakkin lapselle tarpeeksi. Varsinkin jos ei ole sairaalloinen vaan leikkii normaalisti yms.
Tämä ainakin huomiona, jos AP itse olet kovinkin pullea ja syöt hirveän paljon.
Helpotti taas joksikin aikaa.
Tänään menikin jo ihan useampi makaroni alas peston kanssa, varmaan 20kpl :)
T: AP
Mietin, voisiko sellainen toimia aamiaisella, että tyttö saisi päättää, ottaako sen kinkkuviipaleen ja kurkun pehmeän vai kovan leivän päälle? Leipäpalan ei tarvitsisi olla kovinkaan iso, esim. puolikas tai vajaa puolikas pala pehmeää leipää tai näkkileipää/hapankorppua. Mitä mieltä olet, ap?
oltiin sitä mieltä, että perheneuvolaan, josta todennäköisesti tehdään sitten lastensuojeluilmoitus. Kyllähän lasta pitää suojella vanhemmilta, jotka haluavat, että lapsi syö hyvin.
Numeron 19 kanssa olen täysin samaa mieltä. Tuollaista se juuri on.
Todellakin, lapset on yksilöitä, ja ruoantarve on eri ihmisillä erilainen. Kasvuhan sen kertoo, onko kaikki hyvin. Ja noissa jutuissa on yllättävän usein kyse allergioista.
lastensuojeluimoitusta odotellessa...
AP
miten nykyään lapset oireilee noin jo taaperona.
Jostain tollanen on alkanut, kyllä terve ihminen syö.
Mitä neuvola sanoo?
Onko teillä millanen parisuhde? Oletteko sossun asiakkaita?