Onko täällä oikeasti näin paljon rasisteja?
Vai tehtaileeko joku tylsistynyt teinitrolli rasistisia aloituksia kuten mamupatjat jne. ja pitää ne vielä itse yllä?
Oikeasti huolettaa, jos äiti-ihmisissä on näin paljon rasisteja ja siirtävät asenteensa lapsiinsa. Tosiaankin toivon, että ko. kirjoittajat ovat trolleja, jotka eksyneet tälle palstalle sen saaman julkisuuden vuoksi. Tai jos trollaajat ovat äitejä, niin ihan oikeesti käyttäkää toikin aika mielummin niihin lapsiinne tai hankkikaa muuta elämää.
Ja miksi sensuuri antaa jatkuvasti noiden ketjujen elää ja sitten poistetaan jotain lukkis-ketjuja?
Kommentit (35)
Kannattaa painaa sitä "ilmoita asiattomasta viestistä" nappia kun näkee sen viestejä niin ne poistetaan. Kyllä se lopettaa kun sille ei kirjoita ja sen viestit poistetaan.
ainakin myönnän olevani rasisti.
Ja aina vaan rasistisemmaksi tulen kun luen päivän lehdet tms...
"Mamupatjoista" en kirjoittele.
Työssä käyvät maahanmuuttajat eivät minua häiritse, ja muutenkin kunnolliset mamut.
Mutta rikolliset häiritsevät. Jos johonkin maahan muutetaan, silloin eletään maassa maan tavalla.
Ja kun on saanut lukea juttuja kuinka paljon rahaa menee mamuille ja siitä miten he huijaavat valtiota, niin kyllä se häiritsee. Me maksamme veroilla heidän elämisensä täällä. Ja kulut nousevat koko ajan! Tottakai minä haluan tietää mihin ne rahat menevät. Minulla vain tärkeysjärjestys on vähän erilainen. Sitten ei raha-asiatkaan häiritsisi jos mamut saisivat täysin saman verran tukia kuin suomalaisetkin. Mutta nyt he saavat enemmän. Jos vain on luottaminen uutisiin.
Ja rikollisia on suomalaisissakin, sitä en kiellä, mutta niin se vain on, ettei me tarvita heitä lisää ulkomailta. Ja minua pelottaa Ruotsin tilanne, tätä menoa Suomessa on samanlaista. Ja sitä minä en halua.
Onko se väärin?
mä jo ihmettelin. Palstailin aiemmin tiiviimmin enkä muista, että silloin olisi ollut näin paljon rasistisia viestejä. Pidin tauon ja nyt aloittanut palstailun uudelleen, mutten käy päivittäin, mut aina kun käyn, on joku ketju ekalla sivulla.
ap
Työssä käyvät maahanmuuttajat eivät minua häiritse, ja muutenkin kunnolliset mamut.
Mutta rikolliset häiritsevät. Jos johonkin maahan muutetaan, silloin eletään maassa maan tavalla.
Ja kun on saanut lukea juttuja kuinka paljon rahaa menee mamuille ja siitä miten he huijaavat valtiota, niin kyllä se häiritsee. Me maksamme veroilla heidän elämisensä täällä. Ja kulut nousevat koko ajan! Tottakai minä haluan tietää mihin ne rahat menevät. Minulla vain tärkeysjärjestys on vähän erilainen. Sitten ei raha-asiatkaan häiritsisi jos mamut saisivat täysin saman verran tukia kuin suomalaisetkin. Mutta nyt he saavat enemmän. Jos vain on luottaminen uutisiin.Ja rikollisia on suomalaisissakin, sitä en kiellä, mutta niin se vain on, ettei me tarvita heitä lisää ulkomailta. Ja minua pelottaa Ruotsin tilanne, tätä menoa Suomessa on samanlaista. Ja sitä minä en halua.
Onko se väärin?
Ja jos tällainen ajattelu tekee minusta RASISTIN niin sille en voi mitään.
Mutta sitä en ihan ymmärrä miksi pitää sulkea silmänsä että meillä on ihan olemassa olevia ongelmia eri kulttuureihin kuuluvien arvomaailmojen törmäyksistä? Ei keskusteluja saa sensuroida vetoamalla rasismiin aina jos joku kulttuurinen piirre esittäytyy epäedullisessa valossa.
Jos oma elämä on tiukaa, velkaa otettuna, työpaikan säilymisen epävarmuutta niin johonkin sitten se sietokyky ratkeaa. Kyllä muakin vituttaa tyypit, jotka matkustavat pummilla, varastelevat multa tai yhteistä hyvää tai ovat väkivaltaisia. Aivan sama onko mamu tai natiivi. Tää on tällanen NIMBY reaktio.
sananvapaus mamujen suhteen. Jotkut kyllä ampuvat vähän yli, mutta nykyään täällä pidetään rasistisena vain jos kirjoittaa asiallisestikin kielteisen viestin heistä.
Mutta sitä en ihan ymmärrä miksi pitää sulkea silmänsä että meillä on ihan olemassa olevia ongelmia eri kulttuureihin kuuluvien arvomaailmojen törmäyksistä? Ei keskusteluja saa sensuroida vetoamalla rasismiin aina jos joku kulttuurinen piirre esittäytyy epäedullisessa valossa.
että näissä keskusteluissa niputetaan koko etninen ryhmä tai peräti kaikki mamut samaan nippuun. Niissä ei ikinä puhuta yksilöiden tekemistä teoista vaan aina KAIKKI MAMUT ovat tehneet ko. teon. Ja lisäksi vielä nimitellään kaikkien mamujen suomalaiset puolisot ties miksi. Asiallinen keskustelu epäkohdista on suotavaa, mutta harvemmin tällä palstalla on asiallista keskustelua mamu-sanan sisältävän otsikon alla.
ap
ettei näilläkään jotka puolustelevat maahanmuuttajia ja jopa jotkut puolustelevat niitä rikoksia, ole mitään asiallista tekstiä. Siis kaikilla ei ole.
ettei näilläkään jotka puolustelevat maahanmuuttajia ja jopa jotkut puolustelevat niitä rikoksia, ole mitään asiallista tekstiä. Siis kaikilla ei ole.
Ja itsekin sorrun joskus puhumaan "kukkahattutädeistä", ei ehkä fiksua. Itse miellän itseni johonkin näiden kahden porukan välimaastoon, kuten varmaan suurin osa ihmisistä tälläkin palstalla (toivottavasti).
ap
siis ole niin paljon rasisteja talla palstalla, tai Suomessa, kuin milta tamanhetkisten kirjoitusten perusteella voisi luulla. On nimittain todella surullista luettavaa, ja olen alkanut haveta suomalaisten puolesta... :-/
Realisimin ja rasismin ero on aika usein häilyvä. Suomessa on edelleen vallalla mielipide, jonka mukaan kaikki maahanmuuttokriittinen keskustelu on rasismia...
Mielestäni pakolaisia pitäisi auttaa siellä missä se on tehokkainta ja halvinta. Lähäs aina tämä tarkoittaa lähtömaan ongelmien ratkaisemista ja pakolaisten auttamista suoraan kotimaassaan tai äärimmäisissä hätä tapauksissa naapuri maissa. Irakilaisen tai somalin tai minkätahansa muun maailaisen raahaaminen lentämällä tuhansia kilometrejä ei ratkaise yhtään mitään ja maksaa käsittämättömän summan rahaa. Yhden pakolaisen lennättämisen hinalla voitaisiiin auttaa satoja ihmisiä lähtö maaassa.
Poliittiset pakolaiset muodostavat tässä suhteessä poikkeuksen...
Realisimin ja rasismin ero on aika usein häilyvä. Suomessa on edelleen vallalla mielipide, jonka mukaan kaikki maahanmuuttokriittinen keskustelu on rasismia...
Mielestäni pakolaisia pitäisi auttaa siellä missä se on tehokkainta ja halvinta. Lähäs aina tämä tarkoittaa lähtömaan ongelmien ratkaisemista ja pakolaisten auttamista suoraan kotimaassaan tai äärimmäisissä hätä tapauksissa naapuri maissa. Irakilaisen tai somalin tai minkätahansa muun maailaisen raahaaminen lentämällä tuhansia kilometrejä ei ratkaise yhtään mitään ja maksaa käsittämättömän summan rahaa. Yhden pakolaisen lennättämisen hinalla voitaisiiin auttaa satoja ihmisiä lähtö maaassa.
Poliittiset pakolaiset muodostavat tässä suhteessä poikkeuksen...
Heino kirjoitus! Mielestäni juurikin nämä realismin vastustajat, jotka nimittävät muita rasisteiksi ovat rasisteja. Se on sellainen kivenheittä-perinne, joka vapauttaa kaikesta vastuusta kun syyttää muita rasistiksi.
siis ole niin paljon rasisteja talla palstalla, tai Suomessa, kuin milta tamanhetkisten kirjoitusten perusteella voisi luulla. On nimittain todella surullista luettavaa, ja olen alkanut haveta suomalaisten puolesta... :-/
olen tuttavien ja sukulaisten kanssa jutellessani saanut sellaisen käsityksen että melkoisen ulkomaalaiskriittisiä (sinun kielelläsi rasisteja) ihmisiä on PALJON. Ja se on hyvä asia -mamuhyysärit eivät ole lähelläkään voittoa!
Seuraavat vaalit tulevat näyttämään suuntaa.
Realisimin ja rasismin ero on aika usein häilyvä. Suomessa on edelleen vallalla mielipide, jonka mukaan kaikki maahanmuuttokriittinen keskustelu on rasismia... Mielestäni pakolaisia pitäisi auttaa siellä missä se on tehokkainta ja halvinta. Lähäs aina tämä tarkoittaa lähtömaan ongelmien ratkaisemista ja pakolaisten auttamista suoraan kotimaassaan tai äärimmäisissä hätä tapauksissa naapuri maissa. Irakilaisen tai somalin tai minkätahansa muun maailaisen raahaaminen lentämällä tuhansia kilometrejä ei ratkaise yhtään mitään ja maksaa käsittämättömän summan rahaa. Yhden pakolaisen lennättämisen hinalla voitaisiiin auttaa satoja ihmisiä lähtö maaassa. Poliittiset pakolaiset muodostavat tässä suhteessä poikkeuksen...
etta jos ihminen on PAKOLAINEN (Geneven sopimusten mukaan) niin on todettu, etta erittain painavista, hanen henkeensa ja terveyteensa liittyvista syista, han ei _voi_ jaada kotimaahansa? Eli se siita paikalla auttamisesta. Pakolaisstatusta ei todellakaan kevyin perustein saa.
etta jos ihminen on PAKOLAINEN (Geneven sopimusten mukaan) niin on todettu, etta erittain painavista, hanen henkeensa ja terveyteensa liittyvista syista, han ei _voi_ jaada kotimaahansa? Eli se siita paikalla auttamisesta. Pakolaisstatusta ei todellakaan kevyin perustein saa.
Ööö... Mietippä nyt itse hivenen. Esimerkiksi Somaliassa on tällä hetkellä pelkäästää sisäisiä pakolaisia yli miljoona ihmistä. Tämän päälle ainakin puoli miljoonaa maasta naapurimaihin paennuttu. Sellaiset järjestötö kuin unicef, YK, lääkärit ilman rajoja, jne, jne auttavat parhaillaan Somaliassa ja sen naapurimaissa PAKOLAISIA. Tämä on taloudellisesti kaikista järkevin vaihtoehto. Noiden 1500000 ihmisen siirtäminen länsi maihin olisi sekä järjetöntä että mahdotonta.
Suomeen tulevat somalit ovat siis niitä HYVÄ OSAISIA, joilla on ollut varaa matkustaa Suomeen asti. Yleensähän tämä tehdään siten, että perhe kustantaa yhden alaikäisen matkustamisen ja Suomi sitten maksaa loppu perheen matkakustannukset "perheen yhdistämisenä".
Ne, jotka ovat kaikkein suurimman avun tarpeessa eivät todellakaan ole niitä, joilla on ollut varaa lähettää ankkurilapsi Suomeen.
yks ja sama kilari, joka noita avauksia tehtailee.
ja vastaa omiin aloituksiinsa.
Kaikki ei ole järjen jättiläisiä, sille ei valitettavasti voi mitään.