Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia ei arvosteta yhtään?

Vierailija
04.12.2010 |

olen huomannut, että yleinen mielipide tuntuu olevan, että lähihoitajat on tyhmiä, työ on perseiden pesemistä ja ovat kouluttautuneet lähihoitajiksi kun muuhun eivät pysty.

Muilla ammattiryhmillä ei tunnu olevan tälläistä aliarvostusta.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta luokaltani meni moni jatkamaan lähihoitajaksi, ja vaikutelma oli useimpien kohdalla se, että se oli hyvä välivaihe kun ei muuta keksi ja saattoi jatkaa kotikaupungissa asumista ja bilettämistä. Olivat juhlijatyyppejä, kukaan ei tykännyt koulunkäynnistä ja opintomenestys oli kehnoa. Hauskoja tyttöjä kaikki, ei vaan opiskelu kiinnostanu. Eli se ainakin mun kohdalla oli eka kosketus lähihoitajan ammattinimikkeeseen.Myöhemmin kaksi kouluttautu edelleen sh/th:ksi, yksi vaihtoi alaa (mut ei varmasti menny koulu hukkaan), yks tekee lähihoitajan töitä vakituisena, yks pätkätöinä sitä sun tätä, viihtyy eniten päiväkodissa. Eli ehkä koulutuksella on semmonen välietappi-leima tai kun ei muuhun jaksa -leima, mut kyl mä ainakin ymmärrän että joku voi haluta tehdä JUST sitä työtä eikä muita, ja on kunnianhimoinen omalla alallaan ja kehittyy työssä kokoajan, lähihoitaja on ammattilainen. Mut mitä perushoitaja tekee, miten eroaa lähihoitajasta?

Vierailija
2/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuinen alanvaihtaja-lähihoitaja ja työpaikallani ainoa alle 25v lähihoitaja on hänkin jo yhden muun ammatin läpikäynyt. Varmasti siksi käsitys lähihoitajista on ihan erilainen kuin suoraan peruskoulusta "johonkin-vaan" opiskelleista lähihoitajista. Niitäkin kun on nähty harjotteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät raskasta huonosti palkattua työtä. Ikävää ettei Suomessa arvosteta juuri ketään.

Vierailija
4/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aliarvostettujen töiden tekijät yhtään vähenisivät, koska kaikille ei ole tilaa lääkiksessä tai pörssifirman johdossa, niin henkensä pitimeksi on sitten tehtävä aliarvostetumpaa hommaa. Enkä siis itsekään ole arvostetussa työssä mutta ei minusta kirurgiksi olisi.

Vierailija
5/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tiedä mitä kaikkea lähihoitajan työhön kuuluu ja sitten louskutetaan jonkun epämääräisen mielikuvan perusteella. Lähihoitajiin törmää aivan samoissa paikoissa kuin sairaanhoitajiin. En näin äkkiseltään keksi yhtään sellaista paikkaa missä olisi pelkkiä sairaanhoitajia. Joku varmaan korjaa, jos olen väärässä.

Off topicina sanon vaan etten ole perseitä pessyt kertaakaan nykyisessä työssäni.

Vierailija
6/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä näe siinä mitään sen kummallisempaa. Joku kaivelee ihmisen sisuksia työkseen ja saa siitä viisinkertaisen palkan, eikä kukaan sano YÄK!

Vierailija
7/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä on osattava piuhat ja laitteet tarkkaan. Niin ja tyhmä tietenkin olen se on selvää koska olen lähihoitaja :)

Ainakaan täällä etelä-Suomessa ei pääse lähärit edes keskusssairaalaan töihin, eläköityvien lähärien ja perushoitajienkin virat muutetaan sairaanhoitajien viroiksi, kohta niitä näkee enää vaan tk:n vuodeosastoilla ja vanhainkodeissa. Ja tosiaan jos jossain joku eläkeikää lähestyvä perushoitaja vielä on keskussairaalassa, se ei taatusti ole teholla, vaan jossain vuodeosastolla viikkaamassa pyykkiä liinavaatevarastoon.

Vierailija
8/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä on osattava piuhat ja laitteet tarkkaan.

Niin ja tyhmä tietenkin olen se on selvää koska olen lähihoitaja :)

Asiasta toiseen. En ole montaa persettä pessyt 26 vuoden lähihoitaja (ent. perushoitaja) ammatillani. Olen työskennellyt päiväkodeissa, alkoholistiparantoloissa, kehitysvammaisten ryhmäkodeissa, perhetyössä, lastenkodissa ja tällä hetkellä olen esimiesasemassa mielenterveyskuntoutujien ryhmäkodissa.

Ja usko tai älä. Ei pätkääkään kiinnosta jonkun av.mamman arvostus.

Vierailija
9/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä on osattava piuhat ja laitteet tarkkaan. Niin ja tyhmä tietenkin olen se on selvää koska olen lähihoitaja :)

Ainakaan täällä etelä-Suomessa ei pääse lähärit edes keskusssairaalaan töihin, eläköityvien lähärien ja perushoitajienkin virat muutetaan sairaanhoitajien viroiksi, kohta niitä näkee enää vaan tk:n vuodeosastoilla ja vanhainkodeissa. Ja tosiaan jos jossain joku eläkeikää lähestyvä perushoitaja vielä on keskussairaalassa, se ei taatusti ole teholla, vaan jossain vuodeosastolla viikkaamassa pyykkiä liinavaatevarastoon.

Tosin eivät saa vakituisia virkoja enään vaan pelkkiä sijaisuuksia. Itsekin tein lähihoitaja-aikoinani muutaman vuoden sijaisuutta sairaalassa, ja kiersin siellä eri osastoilla, myös tehovalvonnan osastolla. Sairaanhoitajiahan sinne pääasiassa otetaan, mutta kun niitä ei monesti ole mistä ottaa niin on tyytyminen lähihoitajiin. Siksi päätinkin kouluttautua sh:ksi, ja en ole katunut. Mutta, kyllä siellä sairaaloissa on paljon osaavia lähi ja perushoitajia.

Vierailija
10/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaiden ja omaisten taholta. Pieni vähemmistö on se, joka ei arvosta ja he ovat jollain tavalla sairaita tai muuten vaan ongelmallisia. Työni on tosi kivaa ja asiakkaista 99% ihania. Silti hankalatkin asiakkaat hoidetaan hyvin. Jokaisessa tössä, myös muissa kuin lähihoitaja työssä on omat huonot puolensa.

Lisäksi mun palkkani on ihan hyvä. Jos joku ei tule toimeen käteen jäävällä n kahdella tonnilla, on elämäntavassa jotain vikaa. Perustarpeet saa hyvin tyydytettyä ja vähän ekstraakin.

Toivotan hyvää päivää ihmisille, jotka ei arvosta mun ammattiani ja työpanostani, ihan sama mulle. Kelkka voisi kääntyä, jos vaikka kaikki kotihoidossakin työskentelevät lähihoitajat jättäisi tulematta työpaikalle ja yhteiskunnan varat imuroisi sen jälkeen vanhusten asuttaminen laitoksiin. Voi olla että keskussairaaloiden osastotkin täyttyisivät heistä, vaikkei sinne lähihoitajia edes (jonkun kuvitelmien mukaan) huolita töihin. Sivistyneen yhteiskunnan kun on jollain tavalla huolehdittava myös heistä, jotka eivät sitä itse pysty tekemään.

Kyllä se on kuulkaa niin, että lähihoitajat alkaa olla tämän yhteiskunnan pelastus ja siitä hätääntyneet yrittää vikistä.

Lähärit ja mummujoukkue rules!

Vierailija
11/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alimmistakin alinta kastia, kun olen lähihoitaja, ja työskentelen tällä hetkellä perhepäivähoitajana! Av:n mittapuulla olen varmasti säälittävä ja niin tyhmä, ettei mitään rajaa :D

No, todellisuudessa minulle on ihan sama mitä av:lla tai ylipäätään kukaan ajattelee ammatistani, olen onnellinen ja kiitollinen siitä, kuinka tyytyväisiä ja kiitollisia ovat perheet joiden kanssa päivittäin työskentelen :)

Joskus ei vaan jaksa ymmärtää sitä, miksi ihmiset arvostelevat ihmistä ammatin perusteella, eihän se ammatti kerro ihmisestä loppujen lopuksi mitään. Kaikilla aloilla on kusipäitä ja alalle sopimattomia ihmisiä, ja se on harmi.

Toisaalta, on myös joskus vaikea ymmärtää, että miksi ihmisten mielestä, vaikkapa se perseiden peseminen, ei ole tärkeää työtä, ettekö te halua, että esim. teidän läheisistä vanhuksista pidetään huolta, eikö se ole tärkeää?

Tai eikö lastenne hyvä hoito päiväkodissa, perhepäivähoidossa tms. ole yksi tärkeimpiä asioista?

No, toivottavasti jokainen pystyisi tekemään sitä työtä, joka tuntuu itsestä sopivimmalle, ei tämä maailma toimisi, jos ei olisi lähäreitä, kaupan kassoja, siivoojia, tai vaikka roskakuskeja.

Arvostetaan itse työtämme, jos sitä muut ei tee :)

Vierailija
12/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bruttona. Lokakuun tili on 3900 euroa. Että kyllä mää tällä palkalla toimeen tulen.

t. lähäri lähärin työssä

Asiakkaiden ja omaisten taholta. Pieni vähemmistö on se, joka ei arvosta ja he ovat jollain tavalla sairaita tai muuten vaan ongelmallisia. Työni on tosi kivaa ja asiakkaista 99% ihania. Silti hankalatkin asiakkaat hoidetaan hyvin. Jokaisessa tössä, myös muissa kuin lähihoitaja työssä on omat huonot puolensa.

Lisäksi mun palkkani on ihan hyvä. Jos joku ei tule toimeen käteen jäävällä n kahdella tonnilla, on elämäntavassa jotain vikaa. Perustarpeet saa hyvin tyydytettyä ja vähän ekstraakin.

Toivotan hyvää päivää ihmisille, jotka ei arvosta mun ammattiani ja työpanostani, ihan sama mulle. Kelkka voisi kääntyä, jos vaikka kaikki kotihoidossakin työskentelevät lähihoitajat jättäisi tulematta työpaikalle ja yhteiskunnan varat imuroisi sen jälkeen vanhusten asuttaminen laitoksiin. Voi olla että keskussairaaloiden osastotkin täyttyisivät heistä, vaikkei sinne lähihoitajia edes (jonkun kuvitelmien mukaan) huolita töihin. Sivistyneen yhteiskunnan kun on jollain tavalla huolehdittava myös heistä, jotka eivät sitä itse pysty tekemään.

Kyllä se on kuulkaa niin, että lähihoitajat alkaa olla tämän yhteiskunnan pelastus ja siitä hätääntyneet yrittää vikistä.

Lähärit ja mummujoukkue rules!

Vierailija
13/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tietämättömyydestä. Tokihan lähes kaikki hoitajat jossain yhtydessä niitä "perseitäkin" pyyhkivät, ihmisten auttamista ja hoitamista kun sekin osaltaan on.

Kyllä lähihoitajan työhön kuuluu paljon muutakin, ihan ihmisen akuuttien perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi kokonaishoidon suunnittelu ja toteuttaminen, mikä ei ihan vähäinen tehtävä olekaan.

Ihmisen hoitaminen on vaativaa ja kokonaisvaltaista työtä monella tapaa. On oltava läsnä ja osattava kuulla sekin, mitä ääneen ei sanota. Esimerkiksi vanhuksen on toisinaan hyvin vaikeata pyytää apua, vaikka sitä tarvitsisikin.

Arvot tosiaan nykyajan Suomessa ovat muualla kuin aidossa välittämisessä. Surullista, mutta totta. Liian usein taitaa unohtua, että sekin päivä koittaa kun itse olemme kaiken tuon tuen ja avun varassa.

Kiitos teille kaikkien eri alojen ja -tasojen hoitajat, jotka pidätte minunkin mummostani joka päivä huolta. Arvostan huolenpitoanne ja ammttitaitoanne sekä osaamistanne suuresti. Teitä ja työpanostanne tarvitaan!

Vierailija
14/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistetaan keskussairaaloista, jää perseiden pesu sairaanhoitajille.

Ei se työ minnekään katoa vaikka virkarakenteita muutettaisi.

Vierailija
15/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin enemmän kuin puhelinmyyjiä!

Vierailija
16/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niitä jotka ovat minkä tahansa ammatin opiskelleet itselleen. Valitettavasti olen käytännössä huomannut, että lähihoitajt ovat tyhmiä. Niistäkin löytyy helmiä ja kaikki ne ovat jatkokouluttaneet itsensä.

Vierailija
17/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kokonaisvaltainen hoito joka tarkoittaa sitä että omahoitaja on vastuussa potilaan hoidista koko vuoron ajan, hygieniasta eli myös kakkapyllynkin pesemisestä. No 13 on opiskelee väärää alaa jos hygienia ei kiinnosta.

Olen sairaanhoitaja ja työskennellyt monenlaisissa paikoissa, sekä erikoissairaanhoidossa, vanhustyössä että akuuttipuolella. Potilaan peseminen ja vaippojen vaihtaminen ovat hoidon kannalta tärkeitä työvaiheita kaikissa näissä paikoissa. Nässä hoitotilanteissa tehdään tärkeitä havaintoja ihon kunnosta, haavoista, suolen toiminnasta ym. potilaan elintoimintojen kannalta elintärkeistä asioista.

Vanhustyö ei todellakaan ole mitään alempiarvoista työtä, kuka tahansa oppii antamaan ruiskeita, mittaamaan verenpainetta tai lääkitsemään potilasta mutta hyvä ja osaava hoitaja tietää myös miksi niin tehdään, miten se vaikuttaa ja mitä pitää tarkkailla. Siihen tarvitaan kokonaisvaltaista näkemystä potilaan tilasta kakkoineen, pissoineen, oksennuksineen, limoineen, syömisineen ja juomisineen.

Ihmisten hoitamisestahan hoitotyössä on kysymys, ei vain haavan, sairauden tai muun yksittäisen asian huolehtimisesta. Mukavaa, tärkeää ja ihmisläheistä työtä.

t: Sh

Vierailija
18/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelemaan lähihoitajaksi kuin sairaanhoitajaksi. Jopa pääsykokeet ovat lähihoitajaksi haluaville vaativammat.

Vierailija
19/38 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelemaan lähihoitajaksi kuin sairaanhoitajaksi. Jopa pääsykokeet ovat lähihoitajaksi haluaville vaativammat.

Vierailija
20/38 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lähihoitajaksi. Yo-tutkintoni oli L. Ja - en voisi tietää paskempaa ammattia kuin lähihoitaja. Naisvaltainen ala - ainaisia ristiriitoja. Hoitoala - omaiset ja hoidettavat suoltaa paskaa niskaan. V-mäiset työkaverit, akat. Valitsin tämän alan, koska täällä on kuulemma töitä tarjolla. Mutta jos työkaverirepertuaari on tällaista, aion aika pian vaihtaa alaa.