Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimattomat ovat THL:n tiet

Vierailija
03.12.2010 |

Suomessa on ollut vuodesta 2003 lähtien voimassa tartuntatautilaki (583/1986), joka velvoittaa kunnat järjestämään pakolliset rokotukset ”sellaisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi, joka voi saada aikaan huomattavaa vahinkoa väestön tai sen osan terveydelle, taikka muusta terveydenhoidollisesti tärkeästä syystä” (12§).

Jos piikkiä ei lihaansa halua, luetaan se terveydensuojelurikkomukseksi, josta voi seurata joko vangitseminen, sakkoa tai eristäminen.

Tällainen lakipykälä, jonka turvin ihminen voidaan pakottaa ottamaan rokote, jonka sisällöstä tai turvallisuudesta ei välttämättä ole minkäänlaista informaatiota, on vastoin YK:n ihmisoikeusjulistuksen pykäliä 1,2,5,9 ja 12.

Lisäksi pakkorokottaminen on vastoin Suomen ja 140 muun ”sivistysvaltion” allekirjoittamaa Nürnbergin sopimusta, jossa kansanmurhan kieltävän lain kohdalla todetaan: ”Minkäänlaisia lääketieteellisiä toimenpiteitä ei saa tehdä kertomatta potilaalle kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista ja haitoista eikä ilman potilaan tai hänen edustajansa kirjallista suostumusta”.

Viime vuonna Pandemrix-rokotetta markkinoitiin jokaiselle riskiryhmälle turvallisena, vaikka mitään tutkimusnäyttöä tai testejä ei oltu sen osalta tehty raskaana oleville naisille. Tämä käy ilmi myös Pandemrixin tuoteselosteesta, jossa todetaan aivan selvästi: ”Tällä hetkellä ei ole tietoja Pandemrixin käytöstä raskauden aikana.”. Tästäkin huolimatta rokotetta paukutettiin iloisesti pahaa aavistamattomien odottavien äitien käsivarteen.

Mutta kenen käsissä päätös pakkorokotuksista sitten oikein on? Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), tietenkin. Siinä vasta laitos, jonka luotettavuutta ja tutkimuksien puolueettomuutta ei ole tarvetta epäillä. Miksi ihmeessä kyseenalaistaa organisaatio, joka saa rahoituksen rokotetutkimuksiinsa samoilta lääketehtailta, joilta se rokotteet ostaa?

Piikityksen ottaneita huojentanee myös tieto siitä, että vastuu mahdollisista rokotteen aiheuttamista sivuvaikutuksista on vain heillä itsellään, ei rokotetta valmistaneella yhtiöllä. Jos siis näkö alkaa heittää ja jalat pettää alta, on turha mennä lääkärin luo itkemään ja valittamaan Guillan-Barrén oireyhtymästä. Vika on silloin omassa kehossasi, joka ei jostain kumman syystä halua vastaanottaa elohopeaa, abortoitujen sikiöiden soluja, formaldehydiä tai sterilisoivaa ja veri-aivoesteen läpäisevää polysorbaatti-80:tä.

Emme saisi myöskään syytellä itse rokotteiden valmistajia, sillä kyllähän heilläkin on oikeus pieniin inhimillisiin virheisiin. Liekö lääketehdas Baxterin laboratorion telkkarista tullut jokin todella huvittava mainos keväällä 2009, kun hupsistaheijaa heiltä sekoittuivat epähuomiossa elävät H3N2 (influenssavirus) ja H5N1(lintuvirus) keskenään.

No sattuuhan noita mokia, mutta pitikö sitten jonkun näsäviisaan tsekkiläisen Biotest-yhtiön työntekijän mennä tappamaan monta kymmentä tervettä frettiä testaamalla niihin kyseistä rokotesekoitusta. Onneksi kuitenkin jutun rikostutkinta lopetettin, sillä olisihan se ollut törkeää määrärahojen haaskausta tutkia rokotetta, joka olisi voinut aiheuttaa monen miljoonan ihmisen kuoleman. Kai frettiparkoja sentään kunnioitettiin jälkeenpäin muistotilaisuudella?

Joten aivan turhaan päätäsi vaivaat, jos vielä mietit sikainfluenssa – tai muun rokotteen ottamista. THL kyllä tekee päätöksen puolestasi, vaikka kuuluisitkin siihen säälittävään ihmisryhmään, joka ei vaan yksinkertaisesti osaa tehdä oikeaa ratkaisua terveytensä puolesta.

On aina yhtä ihanaa todeta asuvansa maassa, jossa päätösvalta omasta ruumiista ei ole itsellä, vaan rahoituksensa lääkeyhtiöiltä saavalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Kiitos siitä!

Anne Ukkonen

Opiskelija, Jyväskylä

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL on todellakin sangen epäilyttävä laitos. En enää luota niiden lausuntoihin varauksettomasti lainkaan.

Vierailija
2/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pettävästä illuusiosta itse tautia kohtaan, mutta ihmiset eivät kuuntele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuhde thl:ssä? Mitä mieltä olet tämmöisestä kirjoituksesta?

Vierailija
4/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaisikohan pakkorokotus lähinnä sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää rokotukset?

Vierailija
5/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä kuinka tälläkin palstalla on jaettu tietoa mm. influenssarokotusten

pettävästä illuusiosta itse tautia kohtaan, mutta ihmiset eivät kuuntele.

täälläkin jatkuvasti hoettua "minäkin otin kerran influenssarokotteen ja sairastin siitä huolimatta ainaski 10 flunssaa"?

Vierailija
6/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla olen.

Myös hoitajia ohjeistetaan sanomaan ihmisille sitä sun tätä mitä THL:n mielestä kulloinkin on hyvä.

Ja selvästi itse ammattilaisena huomaa, että hei nyt tässä on joku ristiriita mutta sitä ei saisi sanoa.

Vierailija
7/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet kausi-influenssarokotteista voi mennä hukkaan, koska ihmisten kiinnostus rokotteiden ottamiseen on romahtanut. Asiasta kertoo Mediuutiset.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimittaa rokotteita kuntiin aiemman menekin ja väestömäärän mukaan. Influenssarokotukset eivät kuitenkaan kiinnosta ihmisiä viime vuoden tapaan.

Viime vuonna käyttämättä jäi noin 67 500 rokotetta. Rokotehävikin pelätään kasvavan paljon viimevuotista suuremmaksi.

Esimerkiksi Espoossa rokotteista näyttää jäävän käyttämättä jopa enemmän kuin puolet. Myös Turussa rokoteinnostus on ollut laimeaa. Molemmissa kaupungeissa terveydenhuollon henkilökuntakaan ei ole innostunut rokotuttamaan itseään.

Eikös Espoolaisissa ole paljon ekonomista pääomaa ja koulutettua väkeä? Rokottamattomuss on katsottu yleensä lähinnä kouluttamattomien jutuksi.

Tää on ihan huippu uutinen, JES!

Vierailija
8/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs tämä

hiukan harmittaa 03.12.2010 09:26

Onhan näillä suurilla rokotus kampanjoilla myös se hieman vaiettu puolikin.

Olisiko hyvinterveydenvointi laitoksella pokkaa julkistaa tilastot näistä autoimmuuni sairauksien laukeamisesta näiden rokotekampanjoiden yhteydessä.

Nyt 40 vuoden diabeteksen sairastamisen jälkeen on kiva saada tietää että todennäköisesti joku puolivalmis/testattu rokote aiheutti 1.tyypin diabeteksen.

Vierailija
9/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä oon vaan töissä siellä.

Vierailija
10/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä oon vaan töissä siellä.

Vierailija
11/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin mitenkään tekimisissä noitten rokoteasioiden kanssa. Kun joku kyseli mitä ko. laitoksen työntekijä, miettii ko. kirjoituksesta.

Mulle ihan sama mitä kirjoitellaan. Itse en mitään 'turhia' rokotuksia ota. Vaikka työnantajani niitä suositteleekin niin ei se mihkään velvoita. Influenssarokotuksia pidän ihan turhakkeina. Koskaan en ole influenssarokotusta ottanut enkä koskaan ole sellaista flunssaa sairastanut, että olisin jälkikäteen harmitellut etten koittanut suojautua rokotteella.

En usko, että varsinaiset työntekijät THL:ssä pohtivat sen kummemmin sidonnaisuuksia yms. kunhan tekevät vaan työtään. Monet varmaan kokevat työnsä ihan turhana, mutta kun siitä kerran rahaa maksetaan niin...

Vierailija
12/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet varmaan kokevat työnsä ihan turhana, mutta kun siitä kerran rahaa maksetaan niin..."

Vierailija
13/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joutunut selittelemään työpaikkaasi viime sikapandemian jälkilöylyissä?

Vierailija
14/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole influenssarokotusta ottanut enkä koskaan ole sellaista flunssaa sairastanut, että olisin jälkikäteen harmitellut etten koittanut suojautua rokotteella.

Tämä minusta on aina yhtä käsittämätöntä: itse hoitoalalla työskentelevät luulevat, että influenssarokotus on tarkoitettu nimenomaan flunssien ehkäisemiseen.

Vierailija
15/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mitään joutunut selittelemään. Harva kaikista kohuista huolimatta siltikään tajuaa, että mikä THL. Sairauden ja pahoinvoinninlaitokseksi on äitini työpaikkaani kutsunut.

Ja tuolla flunssan sairastamisella tarkoitin sitä, että mistäs minä tiedän onko joku flunssani ollutkin influenssa tai jopa sikainfluenssa, eivät ne oireiltaan paljon poikkea, lääkäriin en ole joutunut menemään. Joten jos nämä kausi-influenssat + pandemiat ovat niin lieviä, ettei niitä edes influenssaksi tunnista tai vaihtoehtoisesti niille ei normaalissa elämässä altistu niin miksi ottaa rokote. Jotkut erityisryhmät kuten valmiiksi vakavasti sairaat ehkä ymmärrän rokotusjonossa, normi-ihmisiä en.

Vierailija
16/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka tajuavat mikä THL on, tajuavat myös sen että täällä tehdään paljon muutakin kuin päätetään antaa kansalaisille potentiaalisesti vaarallisia rokotteita.

Vierailija
17/19 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaiseksi kuten aluksi arveltiin aivan asiallisin perustein.

Jälkiviisaana on helppo olla.

Vierailija
18/19 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava pläjäys. Valmistaudu kakkamyrskyyn kun pyhät äidit jotka pitää huolen koko kansasta hyökkäävät kimppuusi koska evät ole joutuneet näkemään rokotevaurioita jotka vaikuttavat oman lapsen loppuelämään.

Voimia siihen.

Hieno kirjoitus (y) <3 :)

Vierailija
19/19 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden Hävityksen Laitos on kyllä kaikenkaikkiaan tehnyt enemmän pahaa kuin hyvää. Rokotusten suhteen onnistumisprosentti on ihan hyvä, mutta selvästi haittojen ilmaantuessa ei olla valmiita kantamaan vastuuta. Suurempi ongelma on minun mielestäni nämä vastuuttomat pelottelut, joissa tietyn elämäntavan omaavat leimataan. Karppaus piti aiheuttaa hirveän aivoveritulppien suman (tällä pelotteli Puska ja kaikki lääkärit), istuminen on pahempi riski kuin lihavuus jne jne. Hirveää kansalaisten syyllistämistä ilman minkäänlaista vastuuta teoistaan! Mikäli minä saisin päättää, lakkauttaisin koko lafkan ja palkkaisin 50 suomentajaa, jotka ottaisivat suoraan Ruotsin vastaavat ohjeistukset ja kääntäisivät ne suomeksi. Säästöä tulisi miljarditolkulla ja tulos olisi todennäköisesti parempi.