Ymmärrättekö vanhemmat, että terveystarkastukset ovat lapsen parhaaksi?
Ihmettelen tässä ketjua, jossa niin monien äitien mielestä lapsen on oikein ja hyväksyttävää kieltäytyä riisumasta itseään 8. lk terveystarkastuksessa.
Terveydenhoitaja katsoo siinä paljon muutakin kuin ryhdin: nähdään ihon kunto, murrosiän kehitysaste, ruumiinrakenne, mahdolliset epälyttävät luomet, joskus salatut viiltelyjäljet, tai pahoinpitelyn jättämät arvet ja ruhjeet.
Ammattilaisiin täytyy voida luottaa. Terveydenhoitajan pyyntö riisua ei ole vallankäyttöä eikä pervoilua. Jos ajatus tuntuu mahdottomalta, ei toki ole pakko riisua, mutta silloin mielestäni jotain on vialla ja siinä tilanteessa pitäisi ohjata nuori lääkärille, sillä heräisi epäily että jokin ongelma on taustalla, ja toisaalta ehkä lääkärin vastaanotolla sitten ujompikin suostuu riisumaan.
Liialla häveliäisyydellä kasvatetaan uusi sukupolvi ihmisiä, jotka eivät kehtaa vaivoineen mennä näyttäytymään ammattilaiselle, kuten nykyään iäkkäät naiset, jotka tulevat vastaanotolle vasta pitkälle levinneen synnytyselinten syövän tai rintakasvaimen kanssa.
Miettikää asiaa vielä. Riisuminen vastaanotolla on etuoikeus: joku on kiinnostunut nuoren terveydentilasta oikeasti. On helppo ohittaa tilanne ja antaa vaatteiden olla, mutta se on epäammatillista.
t. koululääkärinäkin toiminut gynekologi
Kommentit (16)
Niin, sinulle ne ovat siis olleet mielestäsi hyödyttömiä. Sinulla on omakokemuksesi ja oikeus mielipiteeseesi. Minulla taas on kokemusta satojen nuorten tarkastuksista ja kymmeniä olen ohjannut saamaan jatkohoitoa ja apua erilaisten fyysisten ja psyykkisten ongelmien takia. Minun näkökulmastani tarkastukset ovat kaikkea muuta, kuin hyödyttömiä. Eihän jokainen nuori sitä tarvistsisikaan, mutta voiko 14-vuotias itse päättää asian?
Älä siis vanhempana siirrä mielipidettäsi lapseesi.
ap
Olen 60+ ja minulla ei ikinä ole ollut hyötyä lääkäreistä. Diagnoosit (vatsakasvaimet ja anaalifissuurat olen itse joutunut löytämään). Kun lääkärisukulaiseni kuolivat (ennen aikojaan) niin siihen päättyi minun lääkärinkonsultaatiot.
Tällä hetkellä tilanne on täysin mahdoton. Tarvitsisin todella omalääkärin mm. selkäranka- ja kilpirauhasongelmien vuoksi.
Gynekologi ei tunnistanut tilannetta, mikä oli raiskaus. Se mitä hän näki oli sellaista mikä ei ollut voinut tulla mistään normaalista seksikanssakäymisestä (Mehiläinen 1986).
Iso ongelma on myös tyhmät ja liian yksinkertaiset lääkärit.
kouluterveydenhuolto, neuvola, kaikki on vapaaehtoista. Voihan ilmoittaa, että lapseni ei näihin tule ja hoitaa asian vaikka yksityisellä. Aina ei kuitenkaan isä tai äiti näe kaikkea.
Kyseessä on yhteiskunnan tarjoama ilmainen etu, jota ei ole mikään pakko käyttää. Ihmetyttää ja surettaa jotenkin tuollainen asenne, että ammattihenkilöt ovat kuluttamassa aikaansa ja kiusaamassa nuoria siellä.
ap
Ihmettelen tässä ketjua, jossa niin monien äitien mielestä lapsen on oikein ja hyväksyttävää kieltäytyä riisumasta itseään 8. lk terveystarkastuksessa. Terveydenhoitaja katsoo siinä paljon muutakin kuin ryhdin: nähdään ihon kunto, murrosiän kehitysaste, ruumiinrakenne, mahdolliset epälyttävät luomet, joskus salatut viiltelyjäljet, tai pahoinpitelyn jättämät arvet ja ruhjeet. Ammattilaisiin täytyy voida luottaa. Terveydenhoitajan pyyntö riisua ei ole vallankäyttöä eikä pervoilua. Jos ajatus tuntuu mahdottomalta, ei toki ole pakko riisua, mutta silloin mielestäni jotain on vialla ja siinä tilanteessa pitäisi ohjata nuori lääkärille, sillä heräisi epäily että jokin ongelma on taustalla, ja toisaalta ehkä lääkärin vastaanotolla sitten ujompikin suostuu riisumaan. Liialla häveliäisyydellä kasvatetaan uusi sukupolvi ihmisiä, jotka eivät kehtaa vaivoineen mennä näyttäytymään ammattilaiselle, kuten nykyään iäkkäät naiset, jotka tulevat vastaanotolle vasta pitkälle levinneen synnytyselinten syövän tai rintakasvaimen kanssa. Miettikää asiaa vielä. Riisuminen vastaanotolla on etuoikeus: joku on kiinnostunut nuoren terveydentilasta oikeasti. On helppo ohittaa tilanne ja antaa vaatteiden olla, mutta se on epäammatillista. t. koululääkärinäkin toiminut gynekologi
Riisumisen vaatiminen on vallankäyttöä, jos syytä siihen ei kerrota tai valehdellaan, että tarkastetaan ryhtiä, vaikka halutaan nähdä rintojen kehittyminen ja häpykarvat.
Varmaan tuntuu lääkäristä aika eksoottiselta, mutta siltä nuorelta voi ihan hyvin kysyä, mitä mieltä hän on omasta kehityksestään. Alastomaksi riisuttu lapsi ei kerro asioistaan aikuiselle (ei muuten kerro alaston aikuinenkaan lääkärille tärkeitä asioita vaan toivoo, että tilanne olisi äkkiä ohi joten kannattaa olla hiljaa).
Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä: jos nuorella on finnejä, ryhjeita, viiltelyä tms. niin terkkari ei tee yhtään mitään. Ei tee edes silloin, jos nuori hakee finneihinsä apua. Sitä merkitään tiedot papereihin ja sillä selvä.
Riisuminen vastaanotolla on 99% turhaa ja tarpeetonta eli hoitohenkilökunnan vallankäyttöä, jolla he saavat sen nuoren alistettua entisestään.
Olen pahoillani puolestasi. Oman kokemukseni mukaan tyhmiä ja liian yksinkertaisia lääkäreitä ei ole ihan ongelmaksi asti. Toivottavasti löydät luottamuksen jonkun lääkärin vastaanotolla.
ap
En koskaan pakota ketään riisumaan ja aina olen selittänyt rehellisesti, miksi riisutaan. Olen myös kysynyt nuoren omaa mielipidettä kehityksestään. Perustelujen jälkeen vastaanotto on aina lopulta sujunut yhteisymmärryksessä. Emme ole koneita, joille täytyy selittää miten ihmisten kanssa kommunikoidaan.
Hankalimmat potilaani ovat nimenomaan saaneet kotoa tuon asenteen. Silti olen heidänkin kanssaan pärjännyt. Eräs tyttö muun muassa kuvitteli, ettei hänen tarvitse riisua raskaudenkeskeytyksen järjestämistä varten housujaan. Rauhallinen keskustelu auttaa onneksi paljon.
ap
miksi mielestänne terveydenhuollon ammattilainen haluaisi kohdistaa nuoreen vallankäyttöä?
Olisihan meilläkin helpompaa ja pääsisi nopeammin lounastauolle jos ei tarvitsisi riisuttaa potilaita.
ap
En koskaan pakota ketään riisumaan ja aina olen selittänyt rehellisesti, miksi riisutaan. Olen myös kysynyt nuoren omaa mielipidettä kehityksestään. Perustelujen jälkeen vastaanotto on aina lopulta sujunut yhteisymmärryksessä. Emme ole koneita, joille täytyy selittää miten ihmisten kanssa kommunikoidaan. Hankalimmat potilaani ovat nimenomaan saaneet kotoa tuon asenteen. Silti olen heidänkin kanssaan pärjännyt. Eräs tyttö muun muassa kuvitteli, ettei hänen tarvitse riisua raskaudenkeskeytyksen järjestämistä varten housujaan. Rauhallinen keskustelu auttaa onneksi paljon. ap
Jos lääkäri epäilee jotakin, on ihan helppo kurkkia alusvaatteiden lomasta jotakin. Eihän kukaan varmaan itseään rintoihin tai alapäähän viiltele?
En koskaan pakota ketään riisumaan ja aina olen selittänyt rehellisesti, miksi riisutaan. Olen myös kysynyt nuoren omaa mielipidettä kehityksestään. Perustelujen jälkeen vastaanotto on aina lopulta sujunut yhteisymmärryksessä. Emme ole koneita, joille täytyy selittää miten ihmisten kanssa kommunikoidaan. Hankalimmat potilaani ovat nimenomaan saaneet kotoa tuon asenteen. Silti olen heidänkin kanssaan pärjännyt. Eräs tyttö muun muassa kuvitteli, ettei hänen tarvitse riisua raskaudenkeskeytyksen järjestämistä varten housujaan. Rauhallinen keskustelu auttaa onneksi paljon. ap
että ei käskystä ota housuja pois. Eiköhän tuokin tyttö aikanaan uskonut, kun käskettiin riisumaan alapää paljaaksi ja ikävästi siinä kävi. TUli ei-toivottu raskaus.
miksi mielestänne terveydenhuollon ammattilainen haluaisi kohdistaa nuoreen vallankäyttöä? Olisihan meilläkin helpompaa ja pääsisi nopeammin lounastauolle jos ei tarvitsisi riisuttaa potilaita. ap
Siitähän tässä turhassa riisumisessa on kyse. On mukavaa nähdä, miten toinen on hädissään ja nolo.
Edes raskauden aikana ei neuvolassa terveydenhoitaja pyydä ottamaan housuja pois. Joten en näy mitään syytä, että teinitytönkään pitäisi ottaa.
En ymmärrä tuota asennetta, että ilkosilleen riisuminen on nöyryyttävää. Tllaiset ihmiset ei varmaanole sinut oman kroppansa ja seksuaalisuutensa kanssa. Tämä on toki sellainen asia, minkä jokainen kokee eri kantilat. Minä en koe että se on nöyryyttävää. Vähän epämukavaa toki, mutta eipä ole terveydenhuollossa tullut vastaan tilannetta, jossa alan ammattilainen olisi naureskellut ja ollut mielissään kun saa "nöyryyttää" eli käskeä riisumaan vaatteet.
En ymmärrä tuota asennetta, että ilkosilleen riisuminen on nöyryyttävää. Tllaiset ihmiset ei varmaanole sinut oman kroppansa ja seksuaalisuutensa kanssa. Tämä on toki sellainen asia, minkä jokainen kokee eri kantilat. Minä en koe että se on nöyryyttävää. Vähän epämukavaa toki, mutta eipä ole terveydenhuollossa tullut vastaan tilannetta, jossa alan ammattilainen olisi naureskellut ja ollut mielissään kun saa "nöyryyttää" eli käskeä riisumaan vaatteet.
ja sitä tietoa pitäisi terveydenhuoltohenkilöstön kunnioittaa.
MUTTA aivan alasti ei itseään tarvitse niissä riisua. Ryhdin ja muut pystyy katsomaan vaikka alusvaatteet onkin päällä. Mielestäni olisi hyvä jos pitää intiimejä paikkoja katsoa, voisi vaikka se äiti olla paikalla tukena. Ettei sen nuoren tarvitse yksin siinä illistellä. Mutta toisaalta, ei taida koulun terveydenhoitajan työhön tutkiskella alapäätä?
Itse kun olin yläasteelta, minulta kyseltiin asiat läpi, ei terkkari alkanut tutkimaan.
Ryhdin katsoi, painoa seurasi ja pituutta. + taisi olla näkö yms. Jos oikein muistan. Mutta ikinä ei tarvinnut riisua itseään kokonaan alasti.
Kyllä nuorella kuitenkin pitää olla oikeus kieltäytyä riisuutumasta kokonaan. Kuten toisessa ketjussa tyttö olisi halunnut jättää alusvaatteet päälle, mutta se ei terveydenhoitajalla sopinut. Ja se on kieltämättä outoa, koska ryhdin ja painon voi katsoa vaikka ne pikkarit ja rintsikat on päällä.
8. luokkalaista riisumaan kokonaan.
Mutta ei kai sellaista edes tapahdu?, vai?
Omalta osaltani esim. akne ja monet monituiset luomet eivät herättäneet mitään reaktiota. Kun mainitsin niistä erikseen, terkkari vaan kierteli ja kaarteli. Esim. akne on sellainen asia, että teini-ikäiselle on tosi kova paikka lähteä hakemaan itse apua.
Terkkari ei myöskään huomannut sitä, että toinen jalkani on huomattavasti (muutamia senttejä) toista lyhyempi. Ei, vaikka kuinka hipsin vastaanotolla kelteisilläni.
Pahinta näissä on se, ettei kerrota nuorelle suoraan ja rehellisesti, miksi tehdään mitäkin. Väitetään, että täytyy riisuutua skolioositutkimuksen vuoksi, vaikka todellisuudessa alusvaatteet eivät tätä estä. Todellinen motiivi voi olla esim. tuo murrosiän kehitysasteen tarkastus, mutta miksi tästä täytyy VALEHDELLA nuorille? Se jos mikä on nuorten aliarvioimista.