Analysoi melkein 4-vuotiaani käytöstä:
Kielletään jotain, esim. videoiden katselu riittää, saa mielettömän hepulin. Näin vaikkapa tänä aamuna, kun piti valmistautua päiväkotiin lähtöön. Saa raivareita myös pukiessa ym. Ei ole mitään erityisiä kausia, näin ollut aina.
Nyt uutena juttuna, että rauhoituttuaan sanoo: "olen pahoillani äiti", toistaa sen monta kertaa. Minä samassa yhteydessä pyydän anteeksi vaikkapa sitä, jos olen joutunut sitten pukemaan kovakouraisesti. Onko tämä nyt joku uusi kehitysaskel, vai olenko kenties lannistanut itsepäisen ja syntymäuhmakkaan lapsen totaalisesti?!? Kiitos.
Kommentit (7)
joku, vaikka että piparit on liian kauan uunissa, saattaa pyytää anteeksi sitä;-)
ap
tai sitten fraasi tulee ulkomuistista ilman, että se tarkoittaa mitään. Kyllä tuon ikäinen jo vähän tajuaa, jos on tullut käyttäydyttyä typerästi, ja osaa katua.
Mitään pahaa ei ole siinä että kielletään ja siitä suuttuu tai maailma kaatuu ja itkettää.
Pienen lapsen isot ongelmat on tollasia.
Minusta äkkiseltään tuntuu että anteeksi äiti -jankutuksena- on vaan joku ihme tapa miellyttää ja leikkiä asialla. Tai sitten se on oikeasti paniikissa?
Miksi olet noin isolle lapselle kovakouranen?
minusta kuulostaisi siltä, että lapsi varmistelee sinulta "onhan kaikki meillä varmasti nyt ok" ja "ethän äiti ole vihainen" tai "rakastathan minua hirveesti vaikka kiukkusin".
Muistathan lapsen rauhoituttua sopia huutohepulin niin, ettei lapselle jää minkäänlaista epäilystä siitä, että rakastat häntä yhtä paljon kuin ennen huutohepulia, asia keskustellaan ja sovitaan, halaukset, hymyt ja kehonkieli, että kaikki on hyvin, rauhoittavat lasta kummasti, eikä hänen tarvitse pyydellä anteeksi loputtomiin.
Mutta se, että täytyy lähteä jonnekin ja siitä lähdöstä ei tule mitään... ulkovaatteet täytyy laittaa päälle jne. Kyllä, käymme tilanteet aina läpi jälkikäteen ja äiti kyllä rakastaa, sen saa kuulla ja tuntea. Sitten asia unohtuu ja niin pitääkin.
ap
Tosin hän on joka käänteessä hokemassa "sori, äiti". Eikä kyseessä tarvi olla kuin hänen lelunsa, johon meinaan kompastua.
Kait tuo johonkin ikäjuttuun liittyy.