Näin tänään kuvottavan läskin naisen Citymarketissa!
Varmasti 30 kiloa ylipainoa ja mukana ollut alle kouluikäinen menossa lupaavasti samaan suuntaan.
Hänellä on ilmeisesti vääristynyt naiskuva, vai mitä mieltä arvon palstalaiset ovat?
Kommentit (11)
ahmimishäiriö... jonka äiti on opettanut jälkikasvulleen...
Uskon, että JOKAINEN ylipainoinen kärsii ahmimishäiriöstä.
Itsekin kärsin ennen, vältin vain ylipainon olemalla aika-ajoin tiukalla dieetillä! Nykyään kun ei tee mieli ahmia (koska en enää vältä rasvaa), en ole lihonut, eikä tarvitse kaloreitakaan enää laskea ja hoikka olen.
Itsekin kärsin ennen, vältin vain ylipainon olemalla aika-ajoin tiukalla dieetillä! Nykyään kun ei tee mieli ahmia (koska en enää vältä rasvaa), en ole lihonut, eikä tarvitse kaloreitakaan enää laskea ja hoikka olen.
Minä olin lihava ja syy se, että en liikkunut yhtään, kun loukkasin jalkani. Ruokavalio oli täysin sama kuin ennen onnettomuutta. Lihosin runsaasti. Paino alkoi tippua, kun jalka parani ja pääsin liikkeelle. Äitini on tapellut painon kanssa koko ikänsä ja ei ole ahmijatyyppiä lainkaan. Kroppa vain sellainen, että lihoo herkästi. Kuten jotkut eivät liho millään. Sekin monella ongelma.
Itse yritin laihduttaa vuosia, tuloksetta. Lopulta meni sisätautilääkärin pakeille. Epäili, että minulla se lihavuusgeeni. Olin syönyt 3 vuotta 1200 kaloria per päivä, joten en todellakaan ahminut, silti paino ei tuntunut tippuvan. Tippui vasta, kun kalorit vedettiin alas tasolle 800. Niin aloin laihtumaan.
Sanon vaan sen, että HIILIHYDRAATEILLA jotkut lihoo tosi herkästi. Alkaisivat karppaamaan.
Itselläni riittää painonhallintaan (vähän päälle 50 kg, 163cm) jo se, että tosiaan vain en vältä kovaa rasvaa. Niin ennaltaehkäisen mielialasyömistä ja ahmimista.
Kalorien laskeminen on ihan onnetonta puuhaa ja täysin turhaa, kun vain välttää sokeria ym. nopeita hiilareita.
2
Sanon vaan sen, että HIILIHYDRAATEILLA jotkut lihoo tosi herkästi. Alkaisivat karppaamaan.
Itselläni riittää painonhallintaan (vähän päälle 50 kg, 163cm) jo se, että tosiaan vain en vältä kovaa rasvaa. Niin ennaltaehkäisen mielialasyömistä ja ahmimista.
Kalorien laskeminen on ihan onnetonta puuhaa ja täysin turhaa, kun vain välttää sokeria ym. nopeita hiilareita.
2
geenin. Googleta fto-geeni. Ja ihminen laihtuu, oli tapa mikä vaan. Kaikille ei karppaus sovi. Vaikka siitä moni vouhkaa.
2
vaan ihan kaloreita laskemalla. Vituttaa tämä karppaususkonto joskus...
- Jos ihmisellä on perimässään yksi FTO-geenin haitallinen muoto, hän on 30 prosenttia alttiimpi lihavuudelle kuin sellainen, jolla tätä haitallista muutosta ei ole lainkaan perimässään. Vastaava prosenttiluku nousee 70:een, jos henkilöllä on perimässään kaksi FTO-geenin haitallista muotoa, tutkimusta tekemässä ollut Oulun yliopiston kansanterveystieteen professori Marjo-Riitta Järvelin selvitti STT:lle puhelimitse Lontoosta.
Sellaisia henkilöitä, joilla on kaksi epäsuotuisaa geenimuotoa, on tutkimuksen mukaan noin 16 prosenttia väestöstä. Usean brittiläisyliopiston yhteistutkimuksessa oli tiedot lähes 40 000 ihmisestä, joista suurin osa oli brittejä. Suomesta oli tutkimuksessa mukana kaikkiaan 4500 henkilöä. He kaikki ovat Pohjois-Suomessa vuonna 1966 syntyneitä.
Vaikutus näkyy jo 7-vuotiaalla
Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.
- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.
Tutkijat havaitsivat, että FTO-geeni ja sen varianttien olemassaolo ei selittänyt lapsen syntymäpainoa eli haitallisen geenin perivä vauva ei ole muita lihavampi vielä syntyessään.
- Jo 7-vuotiaana geenin vaikutus kuitenkin näkyi. Lapset, joilla oli yksi tai kaksi haitallista geenivarianttia, olivat tuolloin muita lihavampia. Ilmiö näkyi samanlaisena koko lapsuusajan eli poikkeavuus selitti lihavuuden kehittymistä ja pysymistä, Järvelin kertoo.
eikö ole aika neuroottista?
en mäkään karppaa, en vain vältä aitoja rasvoja. Jo se riittää painonhallintaan. Syön karkkiakin välillä.
2
eikö ole aika neuroottista?
en mäkään karppaa, en vain vältä aitoja rasvoja. Jo se riittää painonhallintaan. Syön karkkiakin välillä.
2
kunhan liikkuu paljon, kun hyvä paino on saavutettu. Musta taas karppaus on neuroottista :D
Sanon vaan sen, että HIILIHYDRAATEILLA jotkut lihoo tosi herkästi. Alkaisivat karppaamaan. Itselläni riittää painonhallintaan (vähän päälle 50 kg, 163cm) jo se, että tosiaan vain en vältä kovaa rasvaa. Niin ennaltaehkäisen mielialasyömistä ja ahmimista. Kalorien laskeminen on ihan onnetonta puuhaa ja täysin turhaa, kun vain välttää sokeria ym. nopeita hiilareita. 2
vaan ihan kaloreita laskemalla. Vituttaa tämä karppaususkonto joskus...
Reilusti kaloreita vähentämällä laihdutin minäkin 18 kiloa eikä ollut hankalaa. En minä netistä niitä aterioiden kaloreita laskenut, vaan käytin sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Ihan alkaen siitä, että entisten 3 siivun sijaan vain 1 siivu juustoa leivälle, puolet lautasesta salaattia ja muuta vähemmän jne. Siitä on nyt 3 vuotta ja samoissa mitoissa (163/51) olen edelleen.
Mutta jokainen tyylillään, mulle sopi näin.
FTO-geeni lihottaa, mutta ei estä laihtumasta
Lihavuuden lähes räjähdysmäinen yleistyminen selittyy suurelta osin ympäristötekijöillä, mutta on myös geenejä, jotka selvästi vaikuttavat alttiuteen lihoa. Yksi näistä geeneistä on rasvakudoksen määrään ja lihavuuteen liittyvä FTO-geeni.
TtM Tiina Lappalainen kertoo, että sen haitallisen muodon tiedetään lisäävän lihomistaipumusta, mutta mekanismi on vielä tuntematon.
– Ne, jotka kantavat tämän geenin yhtä tai kahta haitallista muotoa, ovat muutaman kilon lihavampia kuin ne, joilla tätä haitallista muotoa ei ole. Geeni on löydetty vuonna 2007 eli löydös on kohtuullisen uusi.
– Mielenkiintoisen geenistä tekee myös se, että se on poikkeuksellisen yleinen. Noin puolet kantaa yhtä haitallista muotoa ja noin joka kuudes eurooppalaisista kantaa kahta haitallista muotoa, Lappalainen kertoo.
Tiina Lappalaisen väitöstutkimuksessa selvitettiin FTO-geenin esiintyvyyttä suomalaiseen diabeteksen ehkäisytutkimukseen osallistuneilla. Tutkimukseen osallistui 522 keski-ikäistä henkilöä, jotka olivat ylipainoisia ja joilla oli todettu heikentynyt glukoosinsieto.
– Interventioryhmässä olleet saivat elämäntapaneuvontaa eli heitä kehotettiin syömään ravitsemussuositusten mukaisesti ja lisäämään liikuntaa. Iloinen havainto oli se, että henkilöt, joilla oli yksi tai kaksi FTO-geenin haitallista muotoa, pystyivät laihduttamaan yhtä tehokkaasti kuin henkilöt, joilla haitallista muotoa ei ollut.
Tehostetun ruokavalio- ja liikuntaohjauksen tuloksena lähes puolet laihtui vähintään viisi prosenttia lähtöpainostaan.
– On syytä muistaa, että jo 5-10 prosentin painonpudotuksella saadaan aikaiseksi edullisia terveysvaikutuksia. Aina ei tarvitse laihduttaa kymmeniä kiloja tai takaisin nuoruuden lukemiin, vaan jo maltillinen painonpudotus riittää ajatellen vaikkapa tyypin 2 diabeteksen ehkäisyä, Lappalainen kertoo.
Lappalaisen tutkimus osoitti, että terveellinen, vähän energiaa sisältävä ruokavalio ja säännöllinen liikunta ovat tehokkaita painonhallintakeinoja myös niille, joita FTO-geeni altistaa lihomiselle.
http://www.kantti.net/artikkeli/2010/10/fto-geeni-lihottaa-mutta-ei-est…