Kipeitä supistuksia raskausviikolla 35
Mulla on ollut supistuksia rv 31 lähtien, olen käynyt niiden takia lääkärissä ja ultrattavana synnärillä. Kolme viikkoa sitten sain sairaslomaa äitiysloman alkuun ja siitä saakka olen lepäillyt. Mitään kontrollikäyntejä tms. ei määrätty, vaikka kohdunkaula oli tuolloin rv 31 lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt (oli vielä kiinni).
Supistelut on kuitenkin vaan "pahentuneet" eli muuttuneet napakoimmiksi ja ovat nyt myös kivualiaita. Niitä siis tulee ihan levossa ja saattaa tulla monta tuntia putkeen. Lisäksi kärsin alaselkäsärystä ja menkkamaisesta olosta sekä sukkapuikkokivuista. Olen sanonut asiasta neuvolassa.
Kuinkahan paljon nämä nyt sitten enteilevät sitä, että vauva olisi piakkoin tulossa? Voinko itse tehdä mitään, että päästäisiin edes täysille viikoille? Ja anteeksi tyhmä kysymys, mutta erotanko varmasti sitten sen kun on tosi kyseessä eli synnytys kännistynyt?
Kommentit (8)
mulla on supistellut kipeästi rv 16 lähtien. Aluksi tuli muutoksia, mutta sitten 20+ viikoilla ei enää. Nythän tämä saisi jo syntyä, edelleen tulee kipeitä supistuksia. Raskausviikkoja on 38. Lepo on tosiaan oleellisin seikka supistusten ehkäisyssä, mutta hyvät viikot sulla jo on! En olisi sinuna kovin huolissaan enää tuossa vaiheessa. Mutta voithan aina soittaa synnärille ja kysyä.
Yli 35 viikkoa ei tosiaan enää estellä jos syntymään lähtee, lepoa voidaan koittaa että täysiaikaiseksi päästäisiin mutta muuta ei.
mutta vauva syntyi silti vasta rv 41+0. Ja kyllä ne oikeat supistukset tunnista...
Kauanko olette joutuneet olemaan sairaalassa? Oletteko saaneet vauvan vierihoitoon?
ap
asiasta. Lepo ensimmäinen lääke, mutta jos vauva todella uhkaa syntyä niin voivat ainakin antaa keuhkoja kypsyttäviä piikkejä sinulle. Tilanteesi pitäisi siis selvittää, eli soitto synnärille, ei maksa vaivaa.
Onko sulla otettu alapäästä näyte mahdollista b-streptokokki tartuntaa varten? On aika yleinen ja siinä oireena juurikin supistelu ja ennenaikaiset synnytykset, itselläni kävi noin.
otettiin jotakin näytteitä kohdunsuulta. Lääkäri ei sanonut että mitä, mutta mitään niissä ei ollut. Onkohan niissä ollut mukana tuo b-streptokokki?
Ihmettelen tosiaan sitä, että tuolla päivystyskäynnillä (mentiin siis neuvolanlääkärin lähetteestä, kun oli huolissaan noista supisteluista) ei edes kirjoitettu sairaslomaa eikä sanottu mitään, että pitäisi ottaa yhteyttä jos alkaa supistella enemmän. Sairasloman kirjoitti vasta sitten neuvolanlääkäri. Ja samassa sairaalassa synnyttänyt ystäväni taas kävi paljon vähäisempien supistelujen takia kerran viikossa tarkastuksessa muutama kuukausi sitten. Eli ihan eri ohjeet on saatu.
Neuvolassa mulle sanottiin, että enää ei tehdä mitään, jos vauva meinaa syntyä. Oliko tämä sitten väärää tietoa?
ap
jos on 35 viikkoa taynna todennakoisyys etta kaikki menee ihan suht koht normaalisti vaikka vauva nyt syntyisikin on erittain suuri. 37 viikkoahan on se taysiaikaisen mitta, ei 40 viikkoa, eika noilla viikoilla lahdeta minkaanlaisiin estotoimenpiteisiin.
aina merkki siitä, että synnytys lähestyy? Vai voiko niitä olla ilman, että aiheuttaisivat mitään muutoksia?
ap