Väärin ymmärryksen välttämiseksi...
Olen ollut viikon sairauslomalla raskaudesta johtuvan selkäkivun ja liitoskipujen vuoksi. Olen huomannut, että töistä pois oleminen helpottaa pahimpia kipuja. Töissä joudun istumaan 8 tuntia ja liitoskivut ovat iltaisin/öisin ihan tuskaa. Selkä on kipeänä koko ajan, mutta istuminen pahentaa kipua.
Lääkäri totesi, että tulet reilun vkon päästä uudestaan jos siltä tuntuu. Ja todellakin tuntuu, että takaisin menen. Toivoisin saavani sairauslomaa vuoden loppuun jolloin työsuhteeni päättyy ja äitiysloma alkaa tammikuun puolessa välissä.
Mutta olen huomannut, että lääkärit ymmärtävät minut aina väärin. Jos nyt sanon, että lepo on auttanut kipuun niin joudunko takaisin töihin? Vai kerronko, että lepo helpottaa, mutta ei poista kipuja. Kuten asia oikeasti onkin. Olen niin usein tullut väärin ymmärretyksi, että nyt ihan pelottaa jos joudunkin taas töihin tuskailemaan kipujeni kanssa.
Töissä ei ole vaihtoehtona tehdä muuta työtä jossa ei joutuisi koko päivää istumaan.
Kommentit (24)
Kotona en kuitenkaan ihan makoile. Liikuntaa tulisi yrittää harrastaa edes pienesti. Oli lääkärin ohje ;) Mutta työpäivän jälkeen ei liikunnat enää maistu kun kivut on niin ikävät.
AP
Töissä ei ole vaihtoehtona tehdä muuta työtä jossa ei joutuisi koko päivää istumaan.
tuolilta nousee pari kertaa ylös noin puolen tunnin välein. Ei siis tarvitse vaihtaa koko työtä, riittää kun et istu ihan paikallasi.
kun se ei riitä. Istumista päivässä tulee silti liian monta tuntia.
AP
että turhaan haluan sairauslomalle??? Täytyykö ihmisen jaksaa töissä banadolin voimalla???
AP
Ei sinun tarvitse jaksaa. Ei "makaaminen" tee kenestäkään huonoa ihmistä. Kun todella kipeydyt istumisesta, niin se ei sovi sinulle enää. Sinun pitää nyt hoitaa itseäsi, ja muista sanoa lääkärille suoraan jos olet sitä mieltä, ettet pysty palaamaan istumatyöhösi. Sinun pitää ajatella lastasi ja itseäsi. Kyllä se työpaikka pärjää...
jokaisesta viimeistään viikolta 24 loppuun asti. Syynä ovat olleet selkäkivut, kipeät avaavat supistelut ja liitoskivut. Joka kerta kun olen ollut "kokeilusaikulla" on riittänyt se että on mennyt uudestaan lääkärille silloin kun on sovittu että tulen takaisin jos tarvitsee. Eli suomennettuna niin että jos soitat lääkärille ja sanot että koet että tarvitset saikkua lisää, hän sitä sinulle kirjoittaa. Tosin ensin täytyy kokeilla kaksi kertaa lyhyenpää ennen kuin voi kirjoittaa koko loppuaikaa.
Olen sitä mieltä, että sun ehkä kannattais pyytää ihan kunnolla saikkua. Eihän se tarkota, että sun pitäis olla kotona vuodepotilaana. Selität vaan lääkärille sun tilanteen ja sen, että sairasloma auttaa mutta ei poista vaivaa.
Raskautta on kuitenkin vielä sen verran jäljellä, että ei ole kiva jos menee ihan kärvistelyksi loppuaika!
Ihan hyvällä omalla tunnolla saikkua ja töitä lukuun ottamatta ihan normaalia elämää (arkipuuhat, mahd.urheilu yms.)
Jaksamisia :)
Mulla samankaltainen tilanne toista odottaessani, erona vaan että mulla seisomatyö. liitos- ja selkäkivut alkoivat jo tosi varhaisessa vaiheessa. Viikosta olin aina pari päivää töissä ja loput sairaslomalla, en alkuun saanut kuin parin-kolmen päivän saikkuja.
Kun neuvolalääkärissä puhuin asiasta myös, naislääkäri ei meinannu ottaa tilannettani tosissaan ollenkaan, väitti että näin nuorella ei mitään vaivoja pitäisi olla ollenkaan (tuntui että hänen mielestään olin muutenkin liian nuori lapsia hankkimaan, ikää mulla kuitenkin silloin 25)
Työpäivän jälkeen aina kauheat kivut, pari tuntia aina makoilin sohvalla jalat ylhäällä, että pääsin taas liikkeelle. Särkylääkkeitä meni. Supistuksetkin alkoi vaivaamaan pikkuhiljaa. Pari kuukautta ravasin terveysasemalla pikkusairaslomien perässä, kunnes sain viimein sairaslomaa kesälomani alkuun, varhensin myös äitiysloman alkua, jotta pääsisin nopeammin pois töistä.
äärimmäisen stressaava kevät...Mulla oli kyl onneksi ymmärtäväinen pomo, joka oli mun kanssa samoilla linjoilla ja oli tukena.
Onnea vaan lääkärireissuille. Jos oikeasti tuntuu, ettet töissä kykene olemaan, pidä puolesi ja vaadi sairaslomaa! Oma ja lapsesi hyvinvointi on tärkeintä!
Ei ole ollenkaan mukavaa kun arkiset asiat saa kivut lisääntymään saati töissä oleminen. Sitten ei enää kivuilta pysty kotona tekemään mitään :(
Lääkäri ei ole sama kuin viimeksi koska hän on lomalla. Mutta toivottavasti seuraava lääkäri tajuaa myös tilanteen.
Kaveri lohdutti, että on ne ihmiset huomistakin syistä sairaslomalla. Ja nyt pitäisi ajatella myös vauvaa.
AP
voidaan päättää juuri äitiyslomaan? Eikös tuo ole pahasti laitonta touhua Suomessa?
Tuostahan pamahtaa työantajalle sakko ja työntekijälle muhkeat korvaukset, kun mennään ja katkaistaan työsuhde kun äitiysloma alkaa. Siitähän ennakkotapauksiakin vaikka kuinka monta ja aina on tulkittu niin että työsuhdetta ei jatketa raskauden vuoksi mikä taas on Suomessa työlain rikkomista.
jo ennen kuin tieto raskaudestani tuli esille.
AP
jo ennen kuin tieto raskaudestani tuli esille.
AP
vaan jos vakanssillesi kuuluvat tehtävät jatkuvat, työnantajan tulisi ENSISIJAISESTI tarjota jatkoa sinulle RASKAUDESTA HUOLIMATTA!
Hovioikeuksien kanta on ollut yksiselitteinen; jos näin ei tehdä, syyksi katsotaan aina raskaus ja se taas on tasa-arvo- ja työlakien rikkomus josta seuraa rangaistus työnantajalle ja korvaus työntekijälle tai sitten työntekijä saa työpaikkansa takaisin. Eli sun tapauksessa työnantajan kuuluisi maksaa sulle palkkaa 3 ekaa kk äitiyslomalla ja myös työsuhteesi kuuluisi jatkua. Määräaikaisuuden jatkoa koskevat samat säännöt kuin vakituista työtä, mitä tulee raskauteen ja vanhempainlomiin.
Nyt sun kannattas tutustua muutamaan hovioikeuden päätökseen.
En ole koskaan edes ajatellut asiaa noin kuin sanoit. Olen muutaman viikon välissä työtön (oletan niin).
AP
En ole koskaan edes ajatellut asiaa noin kuin sanoit. Olen muutaman viikon välissä työtön (oletan niin).
AP
et kuulu liittoon, työsuojelupiiristä saat ohjeet. Ja tarkista kotivakuutuksesi, useimmat sisältävät myös oikeusavun vaatimien kulujen kattamisen.
kyselemään asiaa ja "tappelemaan".
Jos työnantaja on nin pölvästi niin olkoon sitten.
Kysyin syksyllä kuinka sopimukseni kun vuoden loppuun sopimus ja jään äitiyslomalle tammikuussa. Ei osannut sanoa koska ei tiennyt saako palkata jatkoa. Ja nyt tosiaan uusi tulee tilalleni tämän kk aikana.
AP
kyseiseen taloon enää töihin.
Olen vain onnellinen kun saan jäädä rauhassa kotiin lasteni kanssa...
Tässä vaiheessa hankala mennä kyselemään jatkoa työsuhteelle kun sairaslomalla olen.
Työsuhteeni oli sovittu vuoden loppuun
Vierailija - 01.12.10 11:53 (ID 11601523)
jo ennen kuin tieto raskaudestani tuli esille
Sopimus on tehty jo ennen raskautta. Nyt onkin kyse siitä onko ap.ee ollut kyseisessä työpaikassa aikaisemmin ja sitten alettu ns. ketjutusta.
Sairaslomalle voi jäädä, jos lääkäri antaa paprut. Ei tässä nyt kyllä välttämättä lakimiestä tarvita.
Itselläni oli vajaan vuoden sopimus sinä aikana tulin raskaaksi eli juuri sopivasti alkoi äippäloma, kun työsuhteen päättyi. Lakimiehelle ois sitten varmaan pitänyt ottaa yhteytty kyseisestä asiasta:)
Työnanatajan näkökulmasta varmasti loistavaa, että pääsee eroon tuollaisesta laiskimuksesta joka ottaa saikkua " seläkipuun". On se kumma kun liikuntaa pystyy harrasmaan, mutta istua ei voi töissä!
Ihan niin kuin työpäivän aikana ei voisi yhtään liikkua, eikö sinulle kuulu lakisääteiset tauot jotta voisit vähän kävellä? Hoh hoijaa, ei muuta kuin saikkua ja tänne AV:lle pyörimään..
että eihän tuosta ota Erkkikään selvää!
Ei tarttis kärvistellä koko päivää, mutta ei menis ihan makoiluksi?