Miksi olette niin itsekkäistä, ilkeitä ja suvaitsemattomia?
Tämä tulee mieleeni lähes päivittäin, ihmisten suhtautumisesta sekä myös lukiessa tätä mainiota av-palstaa. Suurin osa vain haukutte muita ja leuhkitte omalla "paremmuudellanne" - kuinka te olette niin erinomaisia kasvattajia, kuinka teidän lapsilla ei ole mitään ongelmia (ja se on vain ja ainoastaan täydellisen kasvatuksenne tulosta).
Meillä on ns. erityislapsi (asperger ja keskitymisongelmia, käyttäytyy usein oudosti) ja ihme vihamielisyyteen ja ennakkoluuloihin saa törmätä koko ajan. Kaikki tuntuvat ajattelevan, että hänen ongelmansa johtuvat siitä, että perheemme on jotenkin viallinen emmekä osaa kasvattaa häntä. Ensi syksynä hän on menossa kouluun ja jatkuvasti saa kuulla, että hänen paikkansa ei ole tavallisessa luokassa - näin siis sanovat vanhemmat, joilla eivät tunne lasta ollenkaan. Lapsen outo käytös ei haittaa ketään, hän ei ole väkivaltainen tms. Sama nuiva suhtautuminen esim. leikkipuistossa, vaikka selvittäisin, että lapsella ko. neurologisia ongelmia, ja siksi käyttäytyy eri tavalla. Vieraiden ihmisten tuijotusta ei viitsi edes mainita, niihin olemme jo "tottuneet".
Tällä palstalla olen joskus huomannut keskustelua esim. juuri siitä, voivatko erityislapset käydä koulua tavallisella luokalla. Suurin osa kommenteista on todella tylyä luettavaa.
Tuntuu tosi pahalta. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Ja lapsethan oppivat nämä asenteet vanhemmiltaan...
Kommentit (16)
Idiootiti on idiootteja ja niitä on maailma pullollaan. Itse sanon aina, että jos lapseni paikalla olo häiritsee, niin se jota häiritsee saa luvan poistua, se on voi voi.
pohjimmiltaan ajattelee.
Käyn täällä silloin tällöin muistuttamasta itseäni etten menisi jälleen halpaan 'hyvyydestä'...
Pintakuori on muuta kuin sisin.
Idiootiti on idiootteja ja niitä on maailma pullollaan. Itse sanon aina, että jos lapseni paikalla olo häiritsee, niin se jota häiritsee saa luvan poistua, se on voi voi.
Minä taas heitän sen häirikön ulos luokasta. Oli syynä ihan mikä hyvänsä.
Miksi ihmeessä parin kymmenen muun koulutyön pitää mennä penkin alle vaan jotta yksi saa "sopeutua" tai mitä muotisanaa kulloinkin käytetään.
Omalla luokallani oli joskus kaikenlaisia tyyppejä käymässä... saihan niille nauraa toki mutta kun siellä pitäisi oppiakin jotain.
Voi voi vaan sinnekin! Ja hymiöitä myös :) :) :)
SIihen vaan jotenkin turtuu.
Tunnistin itseni vuosien takaa kirjoituksestasi.
Nyt lapseni on jo nuori aikuinen enkä enää pahemmin reagoi tylyihin kommentteihin. Jätän ne omaan arvoonsa. Välttämättä aihetta ei ymmärrä sellainen, jota se ei henkilökohtaisesti kosketa.Nykymaailmasta tuntuu tulleen tosiaan ajoittain aika kylmä paikka. Onneksi poikkeuksiakin löytyy ja empaattisuutta. Omalla pojallani on myös aspergerin oireyhtymä sekä vaikea liikuntavamma.
Pidän lapseni puolta tietysti edelleen ja olen aktiivisesti mukana esim. järjestötyössä.
Tsemppiä sinulle ja voimia arkeen. Pienetkin asiat onneksi ilahduttavat meitä erilaisten lasten vanhempia usein.
ilekeily yms. ei ole oikein, mutta haluaisin perusteluita siihen, ettei "keskittymisongelmat" olisi ongelma normaaliluokassa.
En nyt ota kantaa sinun lapseesi, kun en häntä tunne (yleisesti ottaen opettamani asperger-tapaukset eivät ole aiheuttaneet vähäisimpiäkään ongelmia luokassa), mutta ymmärrän kyllä hyvin, että sekä vanhemmat että opettajat suhtautuvat hyvin ennakkoluuloisesti erityislasten (lähinnä varmaan käytöshäiriöisten) integrointia normaaliluokkiin. Se kun haiskahtaa vain säästöltä - todellisuudessa avustaja on harvinaisuus ja ope sitten jouttu sinnittelemään erityisoppilaidne kanssa.
Ihan tarpeeksi on esimerkkejä siitä, kuinka erityislapset häiritsee koko luokan oppimista ja vaativat kaiken opettajan huomion itselleen.
Itsekäs on sellainen vanhempi, joka väen vängällä vaatii, että erityislapsen pitää "integroitua" normaaliluokkaan. Ap on sellaisesta vanhemmasta erinomainen esimerkki!
Miksi ihmeessä parin kymmenen muun koulutyön pitää mennä penkin alle vaan jotta yksi saa "sopeutua" tai mitä muotisanaa kulloinkin käytetään.
Omalla luokallani oli joskus kaikenlaisia tyyppejä käymässä... saihan niille nauraa toki mutta kun siellä pitäisi oppiakin jotain.
Tuskin haluaisikaan aina isoon luokkaan epäempaattisen ja asiantuntemattoman opettajan opetettavaksi. Vaan kun ei saa valita. Ihan muut päättävät sen missä erityislapsi opiskelee.
Ihan tarpeeksi on esimerkkejä siitä, kuinka erityislapset häiritsee koko luokan oppimista ja vaativat kaiken opettajan huomion itselleen.
Itsekäs on sellainen vanhempi, joka väen vängällä vaatii, että erityislapsen pitää "integroitua" normaaliluokkaan. Ap on sellaisesta vanhemmasta erinomainen esimerkki!
Erityislapsi opiskelee siellä missä käsketään. Vaikka kuinka toivoisi lapselleen avustajaa tai pienluokkaa, ei sellaista ehkä ole ollenkaan tarjolla ja joutuu sinnittelemään sitten isossa koulussa ilman asianmukaista tukea ja apua.
Tuskin haluaisikaan aina isoon luokkaan epäempaattisen ja asiantuntemattoman opettajan opetettavaksi. Vaan kun ei saa valita. Ihan muut päättävät sen missä erityislapsi opiskelee.
siis yläaste tai mikä yläkoulu-ilmaisua nyt taas muodikkaana pidetäänkin.
Vikana oli tulevan roskaväen asenne eikä mikään muu.
jolla erilainen lapsi ja joka sen takia on saanut kokea ihmisten julmuutta. Kiitos teidän vastauksista!
Joo, tällä palstalla tosiaan näkyy se mitä ihmiset sisimmässään ajattelee. En vaan ymmärrä tuota ennakkoluuloisuutta, että jos luokalle tulee erityislapsi niin se olisi jotenkin muilta pois! Kun ette edes tunne lasta! Joku neropatti jopa joskus epäili, että haluaisimme lapsemme tavalliselle luokalle sen vuoksi, että meitä HÄVETTÄÄ jos ihmiset saisivat tietää hänen olevan erityisluokalla! Emme ole vielä päättäneet mitään, ehkäpä pienryhmä onkin parempi vaihtoehto, jos tavallisella luokalla törmää jatkuvasti muiden vanhempien vihamielisyyteen ja ennakkoluuloihin...
Numero 7, itse asiassa olemme miettineet tuota kristillistä koulua. Onko sinulla itselläsi erityislasta tavallisella luokalla ko. koulussa? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Täytyykin selvittää, onko niihin mahdollista saada kaupungilta avustajaa samalla tavalla kuin kaupungin kouluihin.
ap
jos erityislapsesi menee häiriköimään tavalliselle luokalle. Eikö sinun mielestäsi muilla ole oikeus häiriöttömään koulunkäyntiin?
Taidat itsekin olla entinen erityislapsi ja nykyinen erityisaikuinen, niin typeriä on mielipiteesi.
Suurin osa erityistä tukea tarvitsevista oppilaista integroidaan tavallisiin luokkiin, erityisluokat vähenee radikaalisti. Toivottavasti myös avustajia lisätään...
Joo kyllä paistaa taas tässäkin keskustelussa joidenkin tietämättömyys ja itsekkyys.
Minä taas heitän sen häirikön ulos luokasta. Oli syynä ihan mikä hyvänsä. Miksi ihmeessä parin kymmenen muun koulutyön pitää mennä penkin alle vaan jotta yksi saa "sopeutua" tai mitä muotisanaa kulloinkin käytetään. Omalla luokallani oli joskus kaikenlaisia tyyppejä käymässä... saihan niille nauraa toki mutta kun siellä pitäisi oppiakin jotain. Voi voi vaan sinnekin! Ja hymiöitä myös :) :) :)
Hienosti lukutaitoinen opettaja siellä!
Enkä häiriköinnistäkään. Mutta tekee outoja liikkeitä/ilmeitä joskus eli jos huomaan että se jotakuta häiritsee esim. kaupassa/puistossa; sanon että hän saa poistua jos häiritsee, me emme poistu.
Että näin ja hymiöitä sinnekkin!! :))
Meneppä jatkamaan lukuharjoituksiasi.
Tämä on tosiaan yksi tylyimmistä palstoista mitä tiedän. Olipa kysymys mikä tahansa, aina löytyy joku, joka haluaa pahoittaa mielesi.
En ymmärrä mistä tämä johtuu. Eikö juuri äitien pitäisi olla kann8ustavia ja suvaitsevia?
Ehkä kotiäitiys on sittenkin vähän katkeroittava valinta...
miksi siis yleistät?