Voiko alhainen hb olla merkki
esimerkiksi syövästä? Oma hb arvoni ollut jo pidemmän aikaa 98-100.
Kommentit (8)
Onko sulla normosyyttinen, mikrosyyttinen vai makrosyyttinen anemia, tiedatko? Vaikeaan sairauteen liittyva anemia on yleensa normosyyttista, kun taas esim. raudanpuuteanemia on mikrosyyttista. Yleensa jos laakari toteaa anemian, siina katsotaan myos tuo, ja sen perusteella paatetaan mahdollisista jatkotutkimuksista. Sinulla tosin on tuo hb viela aika korkea, tuollainen lieva anemia voi kylla johtua ihan vain rautakoyhasta ravinnosta tai esim. runsaista kuukautisista, tms.
En ole käynyt lääkärissä, vaan ihan muuten olen selvillä hb lukemastani. Kuukautiset ovat suht koht runsaat mutta olen rautaa (obsidania) syönyt jo kauan eikä se tunnu ainakaan hb:ta ollenkaan nostavan. En nyt oikeastaan valtavan huolissani ole ollut mutta viimeaikoina on tullut kova väsymys mukaan kuvioon.
En ole käynyt lääkärissä, vaan ihan muuten olen selvillä hb lukemastani. Kuukautiset ovat suht koht runsaat mutta olen rautaa (obsidania) syönyt jo kauan eikä se tunnu ainakaan hb:ta ollenkaan nostavan. En nyt oikeastaan valtavan huolissani ole ollut mutta viimeaikoina on tullut kova väsymys mukaan kuvioon.
ja ihan siihen anemiaankin voi kuulua vasymys, tai sitten silla ei ole mitaan tekemista anemaian kanssa. Mutta sinuna menisin ihan yleislaakarille teettattamaan ison verenkuvan niin sillahan tuo asia selviaa, tai ainakin saat jotain, mista aloittaa.
yleensä tuollaisia hb -lukemia, mutta Obsidan on vahva rautalääke ja nosti hb:n 135:een usean vuoden käytön jälkeen. Nyttemmin olenkin jo lopettanut Obsidanin.
niin siinä tapauksessa minä olisin sairastanut syöpää jo 15v ajan .Alhaiseen hemoglobiiniin voi olla monta syytä.
ruokavalio vaikuttaa
runsaat kuukautiset vaikuttaa ym vastaavia tekijöitä mutta heitä nyt ne syöpä ajatukset mielestä jos ei muita oireita ole :)
minulla ferritiini343, hemoglobiini103, punasolut normosyyttisiä, voinko edes käyttää rautalääkkeitä, parivuotta sitten kardiologi kielsi
Ellei lyhyessä ajassa ole laskenut? Vuotava mahahaava on aika yleinen syy