Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi v***ssa mun täytekakku ei IKINÄ ONNISTU?!?

Vierailija
30.11.2010 |

Siis nyt tekisi mieli huutaa. Vieraita tulossa ja täytyy tosiaan miettiä kehtaako tuon tekeleen laittaa edes näytille. Jotenkin sitä täytyy muokata että edes tunnistaa kakuksi.

Siis mikä hitto mättää? Olen lukenut kaikki mahdolliset ohjeet, välttelen mokia ja viimeisin löytöni, Kinuskikissan blogi tarjosi jopa kuvalliset ohjeet vaihe vaiheelta - oivallista kaltaiselleni idiootille. Mutta mitä, lopputulos ei muistuta edes kaukaisesti esimerkkikuvia.

Joko pohja jää lättänäksi, tai jos kohoaa niin hajoaa leikatessa (millä kirurginveitsellä sen saisi hajoamatta osiin), tai sitten maku on ylimakea. Tai kuorrutus näyttää epäsiistiltä tai kakku on vino. Pursotuksetkin menee miten sattuu vaikka yritän pitää käden niin vakaana.

Osaan mitä vaan muuta huusholliin liittyvää, pidän kodin siistinä ja laitan todella hyvää ruokaa, pyykkään ja silitän ja sisutan, mutta toi kakun teko ei perkele luonnistu. Mä en kestä! Haluan oppia!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niin, ettei olekaan juhlia tiedossa. Ehkä onnistuu paremmin, jos et stressaa. Minä tein ensimmäisen täytekakkuni ikinä tyttären 2vee juhliin, silloin anopin ohjeilla. Sittemmin olen saanut paljon apua ja vinkkejä juuri kinuskikissan ohjeista. Mä en osaa moniakaan sun listaamista jutuista kovin hyvin, mutta noi kakut sujuu nykyään ihan hyvin:) En mäkään ole kovin hyvä pursottamaan, mä tykkään marsipaanista, kun peittää kivasti kaikki pikkuviat alleen. Toimiiko sun uuni hyvin? Onko vuoassa jotain vikaa? Vatkaatko tarpeeksi pitkään? Oletko liian kriittinen? Mulla kakut kyllä kohoaa, leikkaamisessa pitää olla rauhallinen. Älä nyt hermostu, vaan harjoittele kakkuja kaikessa rauhassa ja kutsut sitten vaikka ihan ex tempore ihmisiä kylään, kun jääkaapissa komeilee onnistunut kakku:)

Vierailija
2/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan löytyisi jostain kansalaisopistosta tms.

Lättänään pohjaan voi olla syynä vaikka

-liian heikko munavaahto (oman äitini ohje: vaahdosta pitää pystyä valuttamaan nopeasti iso 8 taikinan pinnalle niin, että alkupää näkyy vielä kun loppupää saapuu paikalle)

-liian voimallinen jauhojen sekoitus vaahtoon

-liian lyhyt paisto (silloin jää raa'aksi tietty)

-taikinan säikyttely (kulhon, vuokan tai uuninluukun kolistelu niin että vaahto laskee)

-uunin aukominen kesken paiston

-ja onhan uunisi kunnossa?

Leikkaaminen: Itse leikkaan sahateräisellä leipäveitsellä niin, että pistän veitsen kakun kyljestä sisään kohti keskipistettä, teen sahaavaa liikettä keskelle-ulos ja sitä mukaa kun leikkaantuu, käännän kakkua. Tässä saa olla tarkkana, että veitsi pysyy vaakatasossa, muuten keskelle tulee kuoppa tai huippu. Toiset taas vannovat suoraan leikkaamisen nimiin (toiselta sivulta aloittaen). Leipomossa taitavat käyttää sellaista vaijeria leikkaamiseen. Jos haluan kolmeen osaan, leikkaan ylimmän osan ensin.

Monet kakkuohjeet ovat ylimakeita. Itse suosin tuoremarjatäytteitä, kermakakussa vaikka mansikkatuoresose (sokeroitu, pakastan tätä kesällä) + raparperihilloke (pakastettua raparperia ja sokeria keitetään niin että raparperi hajoaa) tai kinuskikakussa murskatut pakastevadelmat (mielellään kotimaisia, sokeroin näitäkin kevyesti) + sokeroitu punaherukkamurska. Kaupan hillot ovat minusta liian ätläköitä kakkuun, mutta noita tuoremarjasoseita saa toki myös kaupan pakastemarjoista, jos omasta takaa ei löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi, ei sen omatekemän tarvi täydellinen ollakaan.

Onko kaikki tarvikkeet tuoreita (munat, jauhot)? Mittaatko aineet tarkasti? Vatkaatko riittävästi, tuleeko kuohkea taikina? Oletko tarkistanut, että uunisi on oikean lämpöinen eli vastaako lämpötila termostaatin lukemaa? Onko veitsi tarpeeksi terävä? Itse leikkaan aina vaan kahteen osaan, en edes yritä kolmeen. Tai sitten teen uunipellillä ison levyn ja siitä ladon useamman kerroksen. Pursotuksiin tarvii kiinteän kermavaahdon. Maista vaahtoa ja lisää sokeria vähitellen, niin ei tule liian makeaa. Kermavaahdon joukkoon voi lisätä rahkaa, tulee kiinteämpi vaahto eikä niin makea. Itse en pursota, levitän vaan vaahdon pinnalle tasaiseksi pinnaksi, ja tarvittaessa koristelen marjoilla tai karkeilla tai milloin milläkin. Vai tarkoititko sokerikuorrutuspursotuksia, esim. tekstejä? Turhia, ei tarvitse stressata moisista.

Vierailija
4/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen vuokaan, niin ei tule vinoa..

Onhan noita vinkkejä, mutta kantapään kautta oppii parhaiten.

Vierailija
5/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinouteen auttaa ainakin osittain se, että kun olet täyttänyt kakun (kannattaa tehdä edellisenä päivänä, niin maut ehtivät tasaantua), laitat kelmut päälle ja sitten kakun pienen painon alle jääkaappiin. Itse käytän painona kakkuvuokaa (on tasapohjainen, oikean kokoinen), laitan sen siis tyhjänä kakun päälle ja vielä lautasen painoksi vuokan sisään.

Vierailija
6/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kakkupohjan jäähtyä kunnolla ennen kuin yrität leikata sitä.

Vierailija
7/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mogannut kakkuni niin monta kertaa, että ulkoistin tämän asian.

Aina meni kakut vituralleen. Kyllästyin tähän ja nyt haen leipomosta tai maksan näppärälle tutulleni, joka taitaa kakunteon.

Teen mitä tahansa muuta makeaa ja mielelläni ja vaikeita, mutta täytekakut ja niiden pohjat. Eiiiiii.

Vierailija
8/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUOVUTA :) Älä hakkaa päätä seinään sen pohjan kanssa, vaan siirry peltipohjiin, kuten minä tein!

Ovat helpompia, nopeampia, ja kun laittaa perunajauhoja myös, niin myös pehmeämpiä ja vähemmän äiteliä.

Ruukaan itse tehdä niin, että valmistan pohjat jo edellisenä päivänä, leikkaan haluttuun muotoon ja täytän. Sitten laitan jääkaappiin yöksi niin että joku kevyt paino siihen päälle. Kun kakku on jääkaappikylmä, on pursottaminenkin helpompaa, kun täytteet ei sotkeennu siihen kermaan. Tuo paino siis auttaa siinä että pinta ja täytekerrokset olisivat mahdollisimman tasaiset.

Vierailija
9/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytekakkuohjeitakin on olemassa, tee seuraavalla kerralla kakkupohja samaan tyyliin kuin tekisit kääretorttua. Sen voi sitten leikata halutunmuotoiseksi ja kasata normaalisti tai tehdä ns. rullakakun.

Yhteishyvässä oli helppo ohje, jolla saat tehtyä puolipallon muotoisen kakun, ei ole ainakaan vino!

Harjoittelemalla muutkin ovat leipomaan oppineet, joten kakkuja omalle perheelle ensin ja sitten kun osaat niin voit huoletta tehdä vieraillekin ilman stressiä!

Vierailija
10/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan tosin pyöreässä vuoassa.

Vierailija
11/11 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIHE 1:VATKAA KUOHKEAKSI 2 MUNAA JA 1,5dl SOKERIA.

VAIHE 2: KIEHAUTA 1dl VETTÄ, JA KÄÄNTELE SE VAROVASTI VAAHDON SEKAAN.

VAIHE 3: SEKOITA ERIKULHOSSA KESKENÄÄN :1,5dlVENHÄJAUHOJA,1dl PERUNAJAUHOJA, 2tlLEIVINJAUHOJA SEKÄ 2tl VANILIINISOKERIA.

RIPOTTELE KUIVAT AINEEN SIIVILÄN LÄPI PIKKUHILJAA MUUN TAIKINAN JOUKKOON, SAMALLA KÄNNELLEN HAARUKALLA..SEKOITA HYVIN .ÄLÄ KOKPSAUTA KUPIN REINAA SEKOITUKSEN JÄLKEEN, SE SAATTAA VPIENENTÄÄ VAAHDON MÄÄRÄÄ JOLLOIN KAKKU EI NOUSE KUNNOLLA..

PAISTA KAKKU UUNIN KESKITASOLLA 40-50MIN, 175 ASTEESSA..

käytän kakun kostutuseen jokko jaffalimpparia, tai maitovaniliinisokeri seosta..täytteeksi laitan mansikka tai vadelma hilloa, hillon päälle banaaniviipaleita , banaaniviipaleiden päälle kermavaahto, sitten vain kansi päälle ja uutta kerrosta kostuttamaan..kakun pintakerroksen koristelen hillolla tai hedelmäviipaleilla,niiden päälle laitan kermaa ristikoksi ja reunan sivelen ihan vain sileäksi kermalla..ps. vispautuva vaniliakastike vaahtoutuu tosi helposti eikä muutu niin helposti voiksi kuten esim, tavallinen vispikerma tekisi.. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän