~LOKALAHJOJEN~ pinkka (vko 42)
Kommentit (44)
Miten teillä vauva nukkuu? siis selällään, kyljellään vai mahallaan? Sairaalassa ne sanoi että laitettaan vähän kyljelleen että jos lapsivettä pulauttaa niin tulee hyvin ulos, nyt sitten olen vieläkin laittanut vauvan kyljelleen nukkumaan, välillä toiselle ja sitten toiselle. Olen lukenut että jos mahallaan nukuttaa niin voi olla kätkyt kuolema vaara tai siis todennäköisempää kun esim selällän.
tulin tosin vaan pikaisesti moikkaamaan,neiti kun heräilee parhaillaan..
hyvin meilläkin on lähtenyt sujumaan,väsy painaa,mutta muuten ok.
pientä baby-bluesia on havaittavissa itellä,on mieli niin herkässä..
onko muilla?
tyty on tyytyväinen ja rauhallinen tapaus ainakin toistaiseksi.. ;)
onnea tosiaan vielä kaikille tasapuolisesti ihanista nyyteistänne!!!
palaan paremmalla ajalla..
-nasuli ja kirppu 8pvä
Ja tervetuloa vauvapuolelle :) Pikaiset sunnuntaiterveiset.. meillä oli mun lapsuuskavereita kylässä, toinen heistä saa pian esikoisensa. Meitin poika oli koko vierailun ajan niin hyväntuulinen ja ihana, et sanoivatkin et " tollainen mekin on tilattu" ..heh.
Nukuttamisesta -yleensä laitan kans vauvan kyljelleen nukkumaan, vaikkakin monesti kellahtaa jossain vaiheessa selälleen. Nyt reilu 3 viikon iässä vauvalla riittää jo voimia pulauttaa maito pois, joten sinänsä kylkiasento ei enää ole niin tärkeä kun alussa. Mahallaan pidän 10-30 min kerrallaan joskus, jos masuvaivojaan kärsii öisin; auttaa monesti. Pidempiaikainen nukuttaminen ei kaiketi olekaan hyväksi.
Nasuli -kiva saada sinutkin tänne! Mulla on ennemminkin " touhuäitivaihe" kuin masista, eli vaikea on asettua aloilleen ja huilata mut veikkaan et jossain vaiheessa tulee väsymys.
Nyt iltapalan laittoon.
Äiti kolmelle kera pikkumiehen 3vkoa
äidin oma hetki, kun mies on töissä ja vauva nukkuu.
Meillä on kyllä niin kiltti vauva, hän syö ja nukkuu, seurustellaan välillä ja taas syödään (3-4tunnin välein) ja nukutaan. Pitäs neuvolatädille soittaa et tulee kotikäynnille. Puhelin luettelo vaan on hukassa;(
Meillä veijari syö pääasiassa rintaa, kumin avulla. Mulla tulee herumis maitoa tosi runsaasti joten saa pullosta sitä suurimpaan nälkäänsä alussa. Joskus annan Nania myös lisänä, tuntuu et iltaisin ei tule mistään kylläiseksi.
Mites teillä muilla toi painoasia, siis oma paino?? Mulla on nyt viikossa tippunut 16kg, pientä turvotusta oli ilmassa;) Ette usko kuin kevyt ja helppo on nyt olla kun painoa ei ole kuin 4-5kg lähdöstä. Saa neuvola tätikin kuulla kunniansa kun mulle niin kovasti valitti painon noususta et ei se ollut kuin nestettä. NI!!
Nyt pitää mennä lämmittää ukolle lounasta, mut palaillaan taas kun on mamman oma " hetki"
Voikaa hyvin ja ihanaa vauva arkea kaikille
annu ja pikkumies tasan viikon (laittaisko kakkua, heheh)
Meilläkin siis eka yö kotona takana ja meni tosi hyvin, toisaalta harmittaa että jouduin turvautumaan yöllä vastikkeeseen mutta kyllä sitten tissistäkin irtosi maitoa. Nyt poika taas nukkuu ja pitäis alkaa sitä herätellä kun meillä vielä tarkkaillaan keltasuutta niin pitäis syödä hyvin, toivottavasti tästä ei nyt stressiä tule, haluaisin niin vaan että imetys onnistuisi.
Miten teillä muilla on se imetys alkanut sujumaan, varsinkin te joilla esikoinen syntyi? Mutta myös muutkin kertokaa ihmeessä kokemuksia. Minusta tuntuu että olen huono äiti kun korviketta annan, varsinkin kun tänään aamulla telkkarissa asiasta puhuttiin että se ei ole hyvä vaihtoehto ja oma äitini piti sitä todella huonona ajatuksena, tuli vaan niin paha mieli.
Huomenna sitten mennään naistenklinikalle taas tarkistamaan ne keltasuus arvot, toivotaan että olisi kunnossa.
T.Silja ja poitsu 5pv
itsellä loppui maito sunnuntaina..
tyttö nyt 15vrk..
olen kuitenkin tyytyväinen tuostakin ajasta mitä sain imettää..
edelliset lapset kun tissiä eivät syöneet kuin pari päivää..
kyllä ne korvikkeetkin on ihan hyviä..
minkäpä sille tekee jos imetys ei jostain syystä suju tai maitoa ei vaan tule..minäkin monena päivänä lypsin parin tunnin välein jos tyttö ei tissiä huolinut.
neuvolassakin ollaan ihan tyytyväisiä siihen (ainakin meidän) että vauva saa edes pari päivää rintamaitoo..
kyllähän se välillä käy kateeksi toisten jutut et on imettäny jotain vuoden ajan, mutta ei e tee minusta huonoa äitiä että minä en imetä..
liikkaa paineita tulee vaan äideille noista imetys jutuista..(minun mielipide)..
meillä pikku-neiti kasvaa ihan hurjasti..pitäis ruveta kahteleen jo pienimpiä vauvan vaatteita pois kaapista..
taidanpa tehdäkin sen nyt heti..
jospa ne muutkin lokamasut löytäs tälle palstalle synnytyksen jälkeen kuulumisia kertomaan..
äippäli&tytöt
5.10 Meillekkin syntyi poika vauva. Eli kotona ollaan jo oltu kohta kaksi viikkoa! Hyvin on meillä alkanut imetys ja muutenkin ihan hyvä vointinen pikku kaveri! Mun mielestä ei korviketta antava äiti ole yhtään sen huonompi kun imettäväkään. Parempi antaa korviketta kun pitää lasta nälässä jos omaa maitoa ei tule. Ei siitä kannata huolta kantaa. Kaikille muillekkin äideille ja isille hyvät voinnit =)
Eka yö kotosalla vietetty. Tyttö nautiskeli tiuhaan tahtiin tissiä ja sitten tankattiin pullosta lisäsatsit.
Oma oloni on onnellinen,mutta sain viime yönä krampin niskaani :/
Kiitos epäergonomiset imetysasennot.
Vaavilla kipristelee masussa toi korvikemaito, mutta eihän sitä nälissäänkään voi pittää!
Ja nyt syömään! Mies on laittanut hyvvää ruokaa!
Waimo72 & peikkotyttö 3vrk
Meillä myös eka yö kotona takana. Maito alkaa mulla nyt vasta kunnolla nousta(tyttö 5pv) ja kyllä meillä ainakin joudutaan jonkin verran korvikkeisiin turvautumaan. Se toisaalta tuntuu pahalta ja asiasta on ollut paljon keskustelua. Meillä 2 edellistä lasta on ns. tutteli-lapsia eivätkä ole olleet sen sairaanpia yms. kun lapset ylipäänsä joten sen puoleen siitä on turhaa kantaa huonoa omaatuntoa. Itse yritän antaa tissiä niin paljon kuin mahd. mutta tiedän kokemuksesta että n. 1,5 kk ja sitten luultavasti ei saa enää kun korvikkeita. Ei sille minkään voi, kaikki kun ollaan niin yksilöllisiä myös tuossa maidontuotannossa...
susku ja lotta 5 pv
..vihdoinkin. Vähän on vielä hankala istua tässä kovalla penkillä ton alapään takia. ;)
Meillä imetys alkoi vähän nihkeästi ja pari kertaa on annettu vastiketta lisäksi. Päästiin sairaalastakin sunnuntaina että mennään eilen punnitsemaan onko paino noussut. Mutta neuvola olikin kiinni ja sain vasta huomiseksi ajan. Neiti tahtoisi täällä vain nukkua ja kun pääsee rinnalle niin välillä kiukkuaa tosi kovasti eikä oikein tahdo syödä. Ostin ton rintapumpun joka on ollutkin ainakin näin alussa ihan must.
Waimo72: olen todennut, että paras oma tekemäni juttu on nyt ollut imetystyyny. Saa vauvan sellaiseen asentoon ettei niska, hartiat ja selkä rasitu.
Nyt neiti taitaa kohta hertä syömään.
j+beibi
Meillä tämä olo ja elo ei lähtenyt ihan oppikirjojen mukaan käyntiin. 4.10. syntyi poika suunnitellulla sektiolla ja joutui heti samana päivänä sokeritippaan ja ruoka annettiin nenä-mahaletkusta. Rinnalle pojan sain siis ensimmäisen kerran vasta neljäntenä päivänä kun kaveri tuli vierihoitoon. Sydämessä myös todettiin sivuääni joka lisäsi huoltamme poitsun jaksamisesta. Sivuääni johtuu siitä, että jokin läppä ei ole sulkeutunut kokonaan ja sydämen yläosassa on pieni reikä. Tälläiset viat yleensä korjaantuvat itsestään kun lapsi kasvaa eivätkä aiheuta sydämen toimintaan häiriöitä - näin siis meille sanottiin tutkimusten jälkeen. Mutta ei tässä vielä kaikki... Viikon kuluttua sektiosta kun tikit poistettiin, niin haava repsahti kokonaan auki (siis ihan pohjamutia myöten), ambulanssilla sairaalaan ja uudelleen leikkauspöydälle. Taas meni muutama päivä sairaalassa ja poika kävi vain välillä rinnalla, olin niin väsynyt ja kipeä. Viime lauantaina kotiuduttiin toistamiseen.
Mutta siitä imetyksestä ja tuttelista... Maito mulla nousi vasta kun sain pojan vierihoitoon, mutta lisämaitoa ollaan jouduttu antamaan alusta asti. Nyt olen antanut öisin vain tuttelia - saa vähän nukuttua myös itse ja päivisin ja iltaisin sitten enemmän rintaa ja vähemmän korviketta. Paha mieli siitä vähän on, johtunee tästä nykyisestä täysimetyksen ihannoinnista.
Esikoinen siis meillä kyseessä ja vielä tässä toisiimme tutustutaan ja jokaista kitinää, aivastusta ja hikkaa tulee ihmeteltyä enemmän kuin laki sallii....
Meidän poika syntyi sittenkin syyskuun puolella, mutta tunnen silti kuuluvani tänne lokalaisten joukkoon. Eli meidän poika syntyi 23.9, eli on nyt reilu kolme viikkoinen. Kaikki on muuten mennyt loistavasti, mutta maha on ollut vauvalla kipeä. Maitohappobakteeri on vähän helpannut tilannetta, muuta rohtoa kun apteekista ei tällä hetkellä saa... En tiedä onko tämä nyt sellaista osa aikaista koliikkia, toivottavasti ei. Tosin nytkin niin tyytyväisesti nukkuu, että en oikein usko tuohon koliikkiin.
Meillä poika on imetyksellä, mutta olen muutaman kerran antanut korviketta ja katsonut auttaako mahakipuiluun. Maitoa on tullut ihan niin hyvin, että olen toiminut luovuttajana nämä kuluneet kolme viikkoa! Ihanaa kun lasta voi imettää, kun esikoiseni ei syönyt ollenkaan tissistä. Ja tottahan se on, ettei korvikkeen antaminen tee kenestäkään huononpaa äitiä!!!!
Onpa tänne vauva-puolelle siirtynyt jo monta lokakuista, kiva juttu! :) Onnea vaan kaikille juuri kotiutuneille. Täällä tulee tänään tasan kaksi viikkoa kotielämää ja hyvin on mennyt. Poika kasvaa hyvin rintamaidolla ja ainakaan vielä ei olla tarvittu korvikkeita. Mutta kuten joku toinenkin sanoi, ei imetys tee yhtään sen parempaa äitiä!
Puolukka77: Onpa teillä ollut aikamoisen rankka alku. Toivottavasti alkaa arki sujumaan jo paremmin!
Tänään kävimme ensimmäisessä neuvolassa. Poika oli kasvanut sentin (nyt 54 cm) ja painoa oli tullut syntymäpainoon 335 g lisää (nyt 3985g). Viikossa painoa tullut 215 g. Mahavaivoja känätään välillä ja yöunille nukahtaminen vie oman aikansa, mutta mitään suurempia vaikeuksia ei ole ilmaantunut. Itsekin on vielä pysynyt virkeänä, kun yöllä saa nukuttua ihan kunnon pätkät syöttöjen välillä.
Mukavia päiviä pienokaisten kanssa :)
m.elli ja poika 17 vrk
Poitsu on nyt 13vrk vanha ja eilen oli kolme senttiä lisää tullut pituutta ja 100g syntymämittoihin verraten (nyt 52cm ja 3200g).
Rintamaitoa olen vaan silti lypsänyt tähän asti ja sitä on koitettu juottaa vaikka millä keinolla. Hörpytysmuki on ainut josta se nyt oppi juomaan. Ja syö tosiaan neljästi tunnissa, nukahtelee tissille yhä, tai sitten pitää herätellä kahden tunnin välein viimeistään. Selvästi kyllä virkeämpi jo ja syö enempi, alkaa itsekin imeä riittävästi rinnasta, että ei tarvi pumpata ainakaan enää, ja mietinkin että tarvisko jo antaa ihan korviketta lisäksi...
Neuvolasta alun alkaen käski korviketta antaa, sairaalassa taas ne oli sitä mieltä että kyllä se pärjää ilmankin, eikä antaneet edes vaiks ruinasin. Mutta en ole nyt sitten antanut korviketta, koska hukuin omaan maitooni. Sitä sitten vaan on annettu hörpyttäen. Huono äiti, kun en anna riittävästi maitoa? Antaisin kyllä, jos tuo vauva jaksaisi enemmän...
Tosi rauhallinen ja vähään tyytyväinen tapaus tämä vauva muuten, mitä nyt tuo syömis-painoasia on huolena. Nyt tiedän, että esikoinen oli oikeasti vaativa, ja kovaääninen, en todellakaan kuvitellut. ;)
Edellisessä pinossa oli jotain tunteista, ja esikoisen reagoinnista. Täällä on ihan samaa, äitinä itkettää kun en huomioi esikoista mielestäni tarpeeksi, ja toisaalta en ehi, ja sitten nukuttaa ja väsyttää ja toinen kiukkuaa ja vaatii äidin huomiota, ja sitten sille lapselle kiukkuaa itse väsyneenä takaisin... nyyh.. Kyllä se tästä vähän kerrassaan. Hirvittää vaan, miten pärjään yksin näiden kahden lapsen kanssa, kun mies lopettaa isyyslomat.
moikkaamaan pikasesti teitä muita mammoja :)
Ollaan meitilläkin nyt sitten siirrytty tälle puolelle ja kera suloisen tyttösen :) <3
Kirjottelen myöhemmin lisää ku ehin....
Meillä toi imetys menee pullon kautta ja omaa maitoa.Tytöllä huomattiin piilosuulaki halkio (pieni) niin ei jaksa imeä rinnasta ku imuteho jää niin pieneks ja sit ollaan känkkäränkkää tosi pahasti :(
Mut muuten kaikki on aivan mainiosti,neiti syö ja antaa meitinki nukkua ihan hyvin (iskäkin on kotona vielä 4vkoa).
Mut palaillaan asiaan ja jaksamisia kaikille ja onnea uusille mammoille jotka kans tulee tälle puolelle :)
Pulina ja rinsessa 6pvä
Nimittäin täällä iski tänään 2 kertaa n.20min. mittaiset supparit. En pystynyt muuta kun makaamaan horkassa ja toivoon, et selviän hengissä. Aamulla eka kerta, kun ylös nousin. Oltiin jo lähdössä takas TAYS:n, mut ne sanoi, et on ihan tavallista uudelleen synnyttäjällä. Siis kun oikeesti oli sama fiilis kuin synnärillä loppuvaiheessa! Itkin ja vaikeroin ja mies kattoo ihmeissään ja huolissaan. Sit oltiin päivällä porukoilla (mummolassa) kylässä koko poppoo. Piti ruveta syömään tunnin mittaisen imetyssession jälkeen, niin taas alkoi. Äkkiä särkylääkettä ja odotteleen, et josko tästä selviää. Huh huh! Toivottavasti ei enään tule samanmoisia. Olihan niitä aiemminkin jo laitoksella imettäessä, sellasta menkkamaista jomotusta, mut se meni heti särkylääkkeellä ohi.
Hoh hoijaa, kylläpä ramasee. Viime yö meni vähän enempi heräillessä kuin toissa yö, jolloin syötöt vaan 3h välein ja sain välit hyvin nukuttua. Jaahas tissiritari heräilee...palaillaan astialle!
=)
Tiikerikalalle sen verran, että mulla ei ollut juuri minkäänlaisia jälkisupistuksia! Ainoastaan sen verran että imettäessä mahan pohjassa oli sellainen jännä tunne, ei ottanut yhtään kipeääkään.
Reilut kolme vuorokautta on nyt pojalla ikää, tänään on tainnut alkaa maito nousta/noussut, kun tuntuu jo riittävän ihan mukavasti pojalle ja rinnat on kovat pallot. Eivät ole kuitenkaan kipeät ja sitä olen tässä jotenkin " odotellut" , että se kuuluu asiaan kun maito kunnolla nousee. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Sairaalassa annettiin lisämaitoa pullosta joitakin kertoja ja eilen annoin kotonakin sairaalan ohjeiden mukaan korviketta oman syötön jälkeen, mutta siinä oli sitten jo liikaa ja pulautteluksi meni. Sain ohjeeksi, että 20 milliä joka syötön jälkeen korviketta ja 10 milliä annostusta lisätään joka päivä kunnes oma maito riittää. Onneksi tänään ei ole tosiaankaan enää tarvinnut, alkoi jo vaikuttaa pojan imemishalukkuuteen tuo pulloruokinta.
Poika on tosi kiltti, ei huutele turhia ja nukkuu ahkerasti :) Olen saanut itsekin syötyä ja nukuttua ihan niin paljon kun huvittaa.
Kirjoitinkin jo tuonne odotuspuolelle, että vähän pelottaa kun on mennyt niin upeasti kaikki, että milloin iskee salakavalasti kauhea masennus tai tulee muita ongelmia.
Mutta eipä tässä sen pidempiä jaaritteluita. Mukavaa illanjatkoa!
-Coppola ja Nuutti 3 pv
Minä kärsin ne jo ekana päivänä sairaalassa... minuthan siis leikattiin suunnitellusti, ja koska kohtu ei ensin alkanut itsekseen millään supistelemaan, niin sain tosi tujut lääkitykset, ja hirveitä kohdunpaineluita osakseni. Oli kyllä heräämössä vielä tosi vahvat lääkkeetkin (morfiinia pari satsia yms) asiaan, mutta silti tuntuivat kyllä melkoisena yhtäjaksoisena ja jatkui n. 4 tuntia sen jälkeenkin olotila aika hurjana. Mutta olipa sitten kerralla koettu ne. Lähinnä tuon rankan alun jälkeen lorahtaa vaan enempi jälkivuotoa (joka muuten on lähes loppunut) silloin aina, kun imettää. Ei se herkkua ollut, mutta kenties kerralla kun koki ne, niin ei tarvinnut enää kärsiä pidempään...
Emppukin lopulta sen oman nyytin kävi hakemassa :)
Pikkuisen prinsessan synnytyskertomusta luettavissa odotus-puolella..
Meillä on nyt ensimmäinen yö kotona takana, ja hienosti meni!! Tyttö nukkui kiltisti ja söi neljän tunnin välein. Esikoinen sen sijaan nukkui huonosti, reppana on flunssassa :-/ Toivottavasti pieni neiti säästyy taudilta *bd*
En yhtään ole ehtinyt lukea teidän muiden kuulumisia, tulin vain pikaisesti ilmoittautumaan :)
Yritän pinoutua mahdollisuuksien mukaan. Esikoiselle kuitenkin täytyy antaa paljon huomiota, joten ihan helppoa tämä netissä surffailu ei enää tule olemaan ;)
Täällä on maito mukavasti noussut, ja tyttö on alusta asti ollut pelkällä rintamaidolla. Hyvin imuttelee, tosin melko lyhyen aikaa kerrallaan (n. 5min) mutta masu tulee hänellä kuitenkin siitä täyteen! Ehkä nuo imetysajatkin pitenevät jahka ikää tulee lisää.
Mutta eipä ihmeitä tähän hätään.. Mukavaa sunnuntain jatkoa :)
Emppu ja tyttönen 4pv