Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö tokaluokkalaisen olla itsenäinen?

Vierailija
29.11.2010 |

Ja jos pitää kuinka itsenäinen? Kulkee kylillä itsekseen, menee iloisesti kaverille kulkien itse ja jää mielellään kotiin yksin. Vai riittääkö, että mennään lapsentahtisesti ja äiti kuljettelee vielä sekä on kotona iltaisin?

Missä menee järkevän ja tarvittavan itsenäisyyden raja? Itse olen sitä mieltä, että lapsi kehittyy tässä asiassa aika hitaasti ja voi vähän jopa kannustaa, mutta tuntia paria enempää ei tarvitse olla yksin, eikä varsinkaan olla valmis menemään yksin nukkumaan. Eikä tarvitse myöskään olla koko päivää yksin.

Kyllä se sinne kylille pääsee luutimaan vähän isompanakin!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-mammojen lapsethan "pärjää" täysin yksin jo ekaluokalta lähtien!

Vierailija
2/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä tuon ikäistä saa viedä, hakea tms iltasella esim harrastuksiin, jos matka on pitkähkö tms, vaihtelee.

Nukkumaan ei pidä joutua menemään yksin, mutta valitettavasti jokunen lapsi joutuu pärjäämään näinkin, ikävä homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen luokalla on osa joka kulkee ihan itse, jää kotiin sairastamaan ihan itse ja on vastuussa joka asiasta itse. Vanhemmat luuraa missä luuraa ja lapsi usein tulee kadulla ihan yksin vastaan. Lapsi vaikuttaa aika turvattomalta.

Sitten toisaalta tuttumme on sellainen, että ekaluokkalainen ei saa olla omassa pihassakaan yksin ja tietä ei saa ylittää yksin. Muutenkin lasta paapotaan koko ajan.

Eiköhän se lapsi osaa itse sanoa miten kestää yksinäisyyttä ja kannustaa toki voi, pakottaa ei.

Vierailija
4/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olleet iltapäiväkerhossa josta kävelleet kotiin. Välillä ruinaavat että saa tulla kotiin suoraan. Ovat illalla ulkona kavereiden kanssa itsekseen, reviiri n. 1 km. Ei tarvitse koskaan olla kotona yksin jos ei halua.

Vierailija
5/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavissa asioissa:

- osaa pukea vaatteensa ja valita ohjauksella vaatteet kaapista

- osaa harjata hampaansa (vanhempi voi toki auttaa)

- osaa tehdä suuren osan läksyistään itsenäisesti, mutta osaa pyytää tarvittaessa apua

- osaa pyyhkiä pehvan, tunnistaa hädän

- osaa peseytyä

- osaa syödä haarukalla ja veitsellä

- osaa tervehtiä ihmisiä ja esittäytyä jollain lailla

- osaa vastata puhelimeen

- osaa pyytää asioita puhumalla, ei vain ulisemalla ja vollottamalla

- osaa olla tarvittaessa rakentava

- pärjää kotona lyhyitä aikoja yksin

- osaa olla kavereiden kanssa ja selvittää pieniä kiistoja, osaa pyytää myös apua

- osaa useimmiten huolehtia tavaroistaan (koululaukku, kännykkä, avaimet, hanskat, pipo - vaikka joskus hukkuisikin)

- uskaltaa olla harrastuksessa ilman äitiä/isää

- uskaltaa olla yökylässä silloin tällöin turvallisen hyvän ystävän tai sukulaisen luona

- uskaltaa jäädä kaverisynttäreille ilman vanhempia

- uskaltaa lähteä luokkaretkelle ja jäädä yökouluun

- uskaltaa olla itsenäisesti omalla pihalla valoisaan aikaan

- osaa toimittaa pieniä kauppa-asioita itsenäisesti (esim purkki maitoa ja leipä), jos lähikauppa on pieni ja tuttu

- uskaltaa kulkea lyhyitä matkoja itsenäisesti kodin lähipiirissä (valoisaan aikaan)

Sen sijaan ei minusta ole pakko osata kulkea yksin bussilla, olla kotona monta tuntia yksin päivin ja illoin, liikkua ympäri kaupunkia jne.

Vierailija
6/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä ainakaan jättäisi omaani kahdeksan aikaan yksin illalla, jotta voi valmistella itseään nukkumaan kun vanhemmat tulevat yhdeksän jälkeen... olenko siinä oikeassa, että se ei ole tarpeellistakaan, että on yksin kotona siihen aikaan tunteja...

Vierailija
7/7 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannella luokalla pitäisi jo tulla toimeen iltapäivät yksin, mutta meillä ainakin lapset ovat kasvaneet itsenäisiksi pikkuhiljaa. Mitään takahuoneen poikia ei kannata ylläpitää, mutta suurin osa lapsista suurentaa reviiriään pikku hiljaa koko ajan ja oppivat olemaan yksinkin pikku kannustuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan