Ex-syömishäiriöisen laihduttaminen
Sairastin noin kolme vuotta syömishäiriötä, josta olen viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana päässyt eroon. Olen kyllä samoissa mitoissa kuin silloinkin (mitä nyt vähän naisellisemmissa), mutta haluaisin pari kiloa pois ihan terveellisesti.
Onnistuuko laihduttaminen ilman neuroottista kalorikyttäämistä vai palaanko vanhoihin metodeihin halusin tai en? Annoin itselleni aikaa toipua ennen kuin aloin miettiä laihdutusta, mutta eikö nyt jo voisi?
Kommentit (22)
Ei kannata, ellei terveydellisiä syitä.
Sairastuin uudestaan vuosien jälkeen just vastaavassa tilanteessa. Pari kiloa piti keventää, mutta meni nopeasti rajuksi laihduttamiseksi ja paastoamiseksi, paino ja terveys romahti. Olin yli 30 jo, teininä anoreksia ja ajattelin olevani ihan terve.
Ehkä enää koskaan. Olen normaalipainoinen, anorektikon mielestä tukeva. Keskityn syömään sitä mikä hyvältä tuntuu, säännöllisesti. Liikun sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, ilman tavoitteita tai "sääntöjä". En ikinä enää laihduta paria kiloa, miksi tekisin niin? En koskaan enää rankaise itseäni vaikka syöminen menisi överiksikin sisäisen anorektikkoni mielestä. Kerrot, että sinullakin on joskus vielä vaikeuksia hyväksyä itsesi. Mitä jos laihduttamisen sijaan keskittyisit tähän. Kävisit vaikka avantouimassa tai yrjönkadun uimahallissa, jossain missä näkisit aivan tavallisia, aikuisia naisia. Ja keskittyisit rakastamaan, ottamaan vastaan ja antamaan rakkautta, täysin läsnä omassa kehossasi juuri sellaisena kuin se luonnollisesti on. Tsemppiä! Kymmenen vuoden päästä olet jo läheempänä normaalielämää, jos tahdot sitä.