Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko isä pitää isäkuukauden jos äitillä ei ole työpaikkaa?

Vierailija
27.11.2010 |

Eli miten se sitten onnistuu? Voiko äiti saada työttömyystukea tai jotain muuta?

Ja saako isä isäkuukauden aikana samaa vanhempainrahaa kuin minä nyt vai tuleeko se jotenkin palkan mukaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittaa työkkäri, että asiakas ei ole oikeasti työtön. Ei ole pakko maksaa korvauksia.

entäs kun mun tilanne on, mun kotihoidontuki loppuu 2,5vk ennen kun mun äitiysloma alkaa. jos ilmottaudun työttömäks ja kerron jääväni pian ä-lomalle, maksetaanko mulle työttömyyskorvausta?

koska tuossa korvauksessa on 7vrk:n omavastuuaika, niin saisit korvausta viideltä päivältä

Vierailija
2/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako työpaikka isäkuukauden ajalta jotain vai tuleeko se kelalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona miehen isäkkn. Saimme vain miehen tum

Vierailija
4/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi pitää isäkuukauden vaikka äidillä ei ole työpaikkaa. äiti on sen ajan sitten työtön ja saa työttömyysturvaa, isä saa palkan mukaan lasketun vanhempainpv rahan samalla lailla kuin isyysvapaaltakin....

JA isän työpaikka EI voi evätä isältä isäkuukauden pitämistä koska se on lakisääteinen eihan samalla lailla kuin jos jäisi hoitovapaalle, siitä pitää vaan ilmoittaa työnantajalle ajoissa eli ainakin 2kk ennen kuin isäkk alkaa...

Vierailija
5/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasta ja Tes:sistä... Esim Siemens maksaa palkan ja aika moni muukin isompi yritys.

Kannattaa selvittää työnantajalta...

Maksaako työpaikka isäkuukauden ajalta jotain vai tuleeko se kelalta?

Vierailija
6/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä työttömyysturvaa ihan noin vain saada, eli äidin pitäisi tässä tapauksessa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jos sitä haluaa. Muussa tapauksessa on kodinhoitotuella kotona ja isä saa joko kelasta tai työnantajaltaan rahaa, riippuen työehtosopimuksesta ja työnantajasta. Työnantajan ei ole pakko yleensä maksaa täyttä palkkaa, jotkut isot talot kuitenkin maksavat. Muut saavat tyytyä kela-korvaukseen, joka on n. 60 - 70 % täydestä palkasta.

Isä voi pitää isäkuukauden vaikka äidillä ei ole työpaikkaa. äiti on sen ajan sitten työtön ja saa työttömyysturvaa, isä saa palkan mukaan lasketun vanhempainpv rahan samalla lailla kuin isyysvapaaltakin.... JA isän työpaikka EI voi evätä isältä isäkuukauden pitämistä koska se on lakisääteinen eihan samalla lailla kuin jos jäisi hoitovapaalle, siitä pitää vaan ilmoittaa työnantajalle ajoissa eli ainakin 2kk ennen kuin isäkk alkaa...

Vierailija
7/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä ottaa selvää olisiko tuo taloudellisesti edes mahdollista. Olisihan se aika hienoa :)

Ap

Vierailija
8/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudun menemään tuoksi ajaksi töihin jos töitä olisi? Eli jos hakisin työttömyysrahaa. :DD Hassu ajatus. Pääseeköhän sieltä 3h.n välein kotiin imettämään kun kerran poika ei suostu pullosta juomaan? :P

Ap

Vierailija
9/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä työttömyysturvaa ihan noin vain saada, eli äidin pitäisi tässä tapauksessa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jos sitä haluaa. Muussa tapauksessa on kodinhoitotuella kotona ja isä saa joko kelasta tai työnantajaltaan rahaa, riippuen työehtosopimuksesta ja työnantajasta. Työnantajan ei ole pakko yleensä maksaa täyttä palkkaa, jotkut isot talot kuitenkin maksavat. Muut saavat tyytyä kela-korvaukseen, joka on n. 60 - 70 % täydestä palkasta.

Isä voi pitää isäkuukauden vaikka äidillä ei ole työpaikkaa. äiti on sen ajan sitten työtön ja saa työttömyysturvaa, isä saa palkan mukaan lasketun vanhempainpv rahan samalla lailla kuin isyysvapaaltakin.... JA isän työpaikka EI voi evätä isältä isäkuukauden pitämistä koska se on lakisääteinen eihan samalla lailla kuin jos jäisi hoitovapaalle, siitä pitää vaan ilmoittaa työnantajalle ajoissa eli ainakin 2kk ennen kuin isäkk alkaa...

täytyy mennä ilmoittautumaan työttömäksi. Kotihoidontukea ei saa koska tuo aika lasketaan vanhempainrahakaudeksi ja silloin EI voi saada kotihoidontukea....

Minä olin työttömänä tuon ajan ja sain Kelan päivärahaa.. ei ollut mikään ongelma edes työkkärille....Oli ainoastaan 5 pvn omavastuuaika jolta en saanut pv rahaa....

Vierailija
10/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet työtön työnhakija, on velvollisuutesi ottaa vastaan töitä, jos sellaista sinulle tarjotaan. Jos et ota, sinulta voidaan periä etuuksia takaisin, tai ainakin lakkauttaa se korvaus määräajaksi. Jos taas ilmoitat, että aiot olla työtön vain tuon isäkuukauden ajan, et saa työttömyyskorvausta, kun et oikeasti ole valmis töihin menemään.

Yhteiskunta ei kuitenkaan mikään raha-automaatti ole, josta voi nappia painamalla tilata itselleen tuloja miten mieli tekee. Joko olet siis kodinhoitotuella tai valmis ottamaan työtä vastaan työttömänä työnhakijana.

että joudun menemään tuoksi ajaksi töihin jos töitä olisi? Eli jos hakisin työttömyysrahaa. :DD Hassu ajatus. Pääseeköhän sieltä 3h.n välein kotiin imettämään kun kerran poika ei suostu pullosta juomaan? :P Ap

Vierailija
11/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudun menemään tuoksi ajaksi töihin jos töitä olisi? Eli jos hakisin työttömyysrahaa. :DD Hassu ajatus. Pääseeköhän sieltä 3h.n välein kotiin imettämään kun kerran poika ei suostu pullosta juomaan? :P

Ap

He sinua työkkäristä yhdeksi kuukaudeksi tunge töihin....

Ihan rauhassa saat olla. Ja vaikka tulisikin jokin työhönosoitus niin sen saa taatusti sovittua ilman karenssin pelkoa.... Tai sitten ilmoitat sinne duuniin, että jäät kuukauden päästä hoitovapaalle, voi olla, että toteavat tuossa vauheessa, että et ehkä sovikaan heille töihin....

Vierailija
12/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä ottaa selvää olisiko tuo taloudellisesti edes mahdollista. Olisihan se aika hienoa :) Ap

Työntekijöillä on perhevapaissa oikeuksia enemmän kuin itse ymmärtävätkään. Tosin määräykset ilmoitusajoisat unohtuvat usein.

Hassuin tapaus mun työhistoriassa lienee ollut se, kun työntekijä katosi synnyttämään päivää ennen määräaikaisen työsuhteen päättymistä. Työ oli sanomalehtien varhaisjakelua polkupyörällä aamuyöstä - sitkeä nainen!

Vierailija
13/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudun menemään tuoksi ajaksi töihin jos töitä olisi? Eli jos hakisin työttömyysrahaa. :DD Hassu ajatus. Pääseeköhän sieltä 3h.n välein kotiin imettämään kun kerran poika ei suostu pullosta juomaan? :P Ap

He sinua työkkäristä yhdeksi kuukaudeksi tunge töihin.... Ihan rauhassa saat olla. Ja vaikka tulisikin jokin työhönosoitus niin sen saa taatusti sovittua ilman karenssin pelkoa.... Tai sitten ilmoitat sinne duuniin, että jäät kuukauden päästä hoitovapaalle, voi olla, että toteavat tuossa vauheessa, että et ehkä sovikaan heille töihin....

ja palaa sitte kotiin, ilmoittaa työkkäri, että asiakas ei ole oikeasti työtön. Ei ole pakko maksaa korvauksia.

Vierailija
14/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin siinä että ei kerro sitä työkkäriin virallisesti...

Jonkun mielestä ehkä väärin, mutta

niin varmaan moni muukin asia.

Ap:n kannattaa kuitenkin selvitellä asiaa...

Vierailija
15/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäkuukaudelta saa täyden palkan, mutta vanhempainvapaalta ei.

Vierailija
16/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten epätasa-arvoista, että isäkuukaudelta saa täyden palkan, mutta vanhempainvapaalta ei.

Vierailija
17/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä soitella kelalle ja kysellä sieltä mitä olisi mahdollista saada. Ei tosiaan tarvisi kuin parisataa / kk että meidän talous täällä rullaisi ja tuo onnistuisi pitää. On vain sellainen kuva tuosta kelasta että mitään he ei sieltä opasta hakemaan vaan kaikki pitäisi tajuta itse. :/

Ap

Vierailija
18/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä soitella kelalle ja kysellä sieltä mitä olisi mahdollista saada. Ei tosiaan tarvisi kuin parisataa / kk että meidän talous täällä rullaisi ja tuo onnistuisi pitää. On vain sellainen kuva tuosta kelasta että mitään he ei sieltä opasta hakemaan vaan kaikki pitäisi tajuta itse. :/

Ap

lue tarkkaan vaikka netistä, mitä tuosta sanotaan.

Vierailija
19/19 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittaa työkkäri, että asiakas ei ole oikeasti työtön. Ei ole pakko maksaa korvauksia.

[/quote]

entäs kun mun tilanne on, mun kotihoidontuki loppuu 2,5vk ennen kun mun äitiysloma alkaa. jos ilmottaudun työttömäks ja kerron jääväni pian ä-lomalle, maksetaanko mulle työttömyyskorvausta?