G: Antaisitko 15v. lapsesi polttaa tupakkaa?
Kommentit (25)
en antaisi. nykyään ylä asteella olevat polttavat, mutta onneksi lapseni ovat olleet fiksuja eivätkä ole edes kokeilleet. asiasta on juteltu kotona monet kerrat.
melkein kaikki hanen kaveripiirissaan. Me tietysti kiellettiin, ja lopetettiin viikkorahojen antaminen. Poika meni sitten toihin ja osti omilla rahoillaan tupakkansa, polttaa vielakin 20-vuotiaana. Alle 18-vuotiaana ei saanut kotona ollessaan menna ulos tupakalle kun me oltiin kotona, mutta kun taytti 18 niin sen jalkeen ei enaa puututtu siihen etta poltti pihalla.
Itselle kavi ihan samoin, isa aina saarnasi etta hanen rahoillaan et kylla tupakkaa polta. Muistan vielakin sen voitonriemuisen tunteen kun menin jo nuorena toihin ja maksoin omat tupakkani etta siitas sait, en osta sun rahoilla mutta poltan silti :) Mun vanhemmat otti sellaisen ihme asenteen mun polttamiseen etta teeskentelivat etteivat tieda, koskaan eivat siita nostaneet metelia vaikka olihan mulla tupakka-aski aina takin taskussa, ihan varmasti tiesivat. Itse olen omille lapsille sanonut etta inhoan valehtelemista, sen verran pitaa miesta loytya etta myontaa tekemisensa kun kysytaan ja kestaa sitten ne mahdolliset riidat/rangaistukset kun on kerta paatoksen tehnyt ruveta tekemaan jotain mita vanhemmat on kieltaneet.
Ei nuori tupakanpolttoa lopeta, vaikka rahahanat sulkeutuisivatkin ja vanhemmat antaisivat rangaistuksia. Oppivat vain polttamaan salaa sekä mahdollisesti varastamaankin tupakkaa, sama juttu alkoholin kanssa. Vanhempien jatkuva huuto ja haukkuminen vain huonontavat välejä.
Jos itse saan joskus lapsia ja he tahtovat polttaa, en kiellä asiaa eikä se minua kummemmin häiritsisi, mutta itse he saisivat röökinsä hankkia.
En anna polttaa. Minun rahoillani ja tässä talossa ei polta kukaan...en myöskään minä itse.
KK-raha loppuisi siihen. Saisi sitten hommata omat rahat ja jos käryyttää ne savuna ilmaan niin ei voi mitään koska en voi kulkea perässä 24/7.
Tällä hetkellä eivät polta (15- ja 17-vuotiaat), mutta mistään ei tietenkään voi tietää jos vielä aloittavat. Tosin suurin riski-ikä on jo takana. Se, että polttaisivat ilmn lupaa on tietenkin eri juttu. Vanhemman on täysin mahdotonta estääkään. Uskon fiksun valistuksen, asennekasvatuksen ja esimerkin voimaan aika pitkälle. Kaveripiiri tosin määrittää hyvin pitkälle teinin käytöstä, mutta kaveripiiriinkin voi jossain määrin vaikuttaa tietyssä iässä.