Mistä huomasitte että vauvalla on maitoallergia?
Mietin voisiko meidän 6kk vauvalla olla maitoallergia, kun on atooppista ihottumaa jota en saa voiteilla kuriin. Lisäksi alkoi pulauttelemaan kun annoin 5kk ikäiselle tarkoitettua jugurttia. Neuvolassa eivät oikeen ottaneet mitään kantaa? Kannattasko mun kokeilla maidotonta dieettiä parin viikon ajan ettei äidinmaitoon menisi lehmänmaitoproteiinia?
Kommentit (6)
ja kaaressa pulauttelusta.. Olinuori vasta valmistunut lääkäri joka sen sanoi, että näyttäs maitoallergialle. ja katsoi vauvaa ehkä 2 min.
Muut ns. vanhemmat ja viisaammat lääkärit piti kaikkea vaan normaalina. Tuo nuori lääkäri oli ollut juuri harjoittelemassa lasten osastolla ja nähnyt maitoallergisia. Saatiin lähete aluesairaalaan tutkimuksiin ja allergiahan se oli.
Söi 2v asti almiron pepti korviketta. Niin ja jos rupeaa diettaamaansen maidon akssa niin niitä ns. piilomaitpoja on monessa paikassa. Eli maito maitoproteiini, kaseiini, laktoosi, hera jne. Saat olla todellinen salapoliisi, Ja jotkut maitoallergiset ei kestä sitten myöskään naudan lihaa....
ja kaaressa pulauttelusta.. Olinuori vasta valmistunut lääkäri joka sen sanoi, että näyttäs maitoallergialle. ja katsoi vauvaa ehkä 2 min.
Muut ns. vanhemmat ja viisaammat lääkärit piti kaikkea vaan normaalina. Tuo nuori lääkäri oli ollut juuri harjoittelemassa lasten osastolla ja nähnyt maitoallergisia. Saatiin lähete aluesairaalaan tutkimuksiin ja allergiahan se oli.
Söi 2v asti almiron pepti korviketta. Niin ja jos rupeaa diettaamaansen maidon akssa niin niitä ns. piilomaitpoja on monessa paikassa. Eli maito maitoproteiini, kaseiini, laktoosi, hera jne. Saat olla todellinen salapoliisi, Ja jotkut maitoallergiset ei kestä sitten myöskään naudan lihaa....
Kyllä tuo ainakin joltain allergialta kuulostaisi. Maito on aika yleinen, mutta ihan yhtä hyvin syynä voi olla esim. se marja/hedelmä, jota siinä jugurtissa oli. Meillä on pojalla paljon juuri kasvis-puolen allergisoivia ruokia, mutta maito, viljat ja lihat/kalat käy kaikki.
lehahtivatkin pahemmaksi aina tietyn ajan kuluttua syömisestä eli maidon juomisesta. Meillä oli sitten selvä, ettei ole muu kuin maito, kun oli korvikkeella.
Yksityisellä homma sitten hoitui nopeaa tahtia ja saatiin apteekin korvikkeet, jolloin iho parani täysin. Neuvolassa olivat vähän neuvottomia..
Maitoallerginen on valitettavasti edelleen, 2v nyt.
Meillä vauva (nyt 9 kk) pulautteli pienenä paljon, varsinkin korviketta niillä parilla kertaa kun sitä sai.
Kun nyt olen muutaman kerran antanut vauvapuuroa, joissa on maitojauhetta, tulee kammottava vaippaihottuma. Atooppista ihottumaa on aina silloin tällöin.
Imetän vielä. En ole karsinut kokonaan maitoa itseltäni, mutta olen vähentänyt maidon käyttöä. Sekin on selvästi parantanut tilannetta.
Ajattelin itse mennä jatkossa näin, ja kokeilla maitotuotteita vauvalla vuoden iän jälkeen. Äidinmaidon kautta ehkä siedättyy, kun oireet pysyvät kurissa.