meidän sisälämpötila on 18 astetta ja se on mulle aivan liian vähän
Muu perhe ilmeisesti pärjää ihan hyvin mutta mä palelen koko ajan ja se on todella kurjaa.
Kommentit (15)
makuuhuoneissa meillä on 17-18 ja se on aivan riittävä nukkumiseen, siellä ei juuri oleilla.
Mutta muissa huoneissa se 20 olis varmaan sopiva, pattereita säätämällä vaan ei tule lisää lämmintä. Termostaatit säädetty 20 asteeseen mutta se ei toteudu.
Toisaalta taas kun menen isälleni jossa on 26 astetta kaikissa huoneissa, hikoilen pää punaisena enkä saa nukuttua.
ja sitä kautta vilun tunne koko ajan.
Mä meen talviunille ja herään vasta toukokuussa:O)
Just eilen kävi huoltomies pattereita laittamassa, kun aamuisin vain 18 lämmintä keittiössä oli.
Olipa tänä aamuna ihana mennä keittiöön jossa 23 lämmintä. Ei tarvinnut villapaitaa päälle ensin laittaa.
Jos aamulla on huoneessa 23 lämmintä, se on ihan liikaa. Huoltomies uudestaan paikalle tai säädä itse termostaattia. Sunkaltaisten energiantuhlaajien takia lämmityslasku nousee ja energiaa menee hukkaan.
Jos sua palelee aina, kannattaisi käydä lääkärissä. Ja miettiä syötkö riittävästi ja monipuolisesti. Ääreisverenkierron häiriöt eivät parane sillä, että huoneistosta tekee saunan. Mur!
Enkä mä ainakaan palele.Tärkeintä on säästää energiaa :)
jos on sen alle, palelen vaikka mitä olis päällä. Läämitän sit kauratyynyä ja pidän sitä käsissä.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni kärsin vilusta, meillä oli kotona tosi kylmä. Joten tottumattomuudesta ei ole kyse.Mun sisäinen termostaatti vaan vaatii enemmän lämpöä.
Jos aamulla on huoneessa 23 lämmintä, se on ihan liikaa. Huoltomies uudestaan paikalle tai säädä itse termostaattia. Sunkaltaisten energiantuhlaajien takia lämmityslasku nousee ja energiaa menee hukkaan.
Jos sua palelee aina, kannattaisi käydä lääkärissä. Ja miettiä syötkö riittävästi ja monipuolisesti. Ääreisverenkierron häiriöt eivät parane sillä, että huoneistosta tekee saunan. Mur!
Ja joo, olen käynyt lääkärissä. Sairastan kilpparin vajaatoimntaa.
Makkareissa suosituslämpö sen 18 astetta mutta muissa oleskelutiloissa sen pitäis olla 20-21 astetta.
ja sitä kautta vilun tunne koko ajan.
Mä meen talviunille ja herään vasta toukokuussa:O)
Ja ihan sopiva. Jos on viluinen olo, keitän teetä tai kaakaota ja syödään illalla vähän tukevampi iltapala. Ei ole kauaa kylmä.
Jos meillä olisi lämpötila enemmän, esimerkiksi 20, meillä ei saisi kukaan nukuttua. Viileässä saa paremmat unet.
Kun esikoinen syntyi, kuviteltiin, että lastenhuoneessa pitää olla lämpöisempi ja säädettiin lämmöt 22 asteeseen. Muksu ei nukkunut kunnolla ja aina heräsi huutamaan pää punaisena ja hiestä märkänä. Ihmeteltiin, että miksi nukkui hyvin toisessa huoneessa. Kunnes älyttiin toi lämpöpatterijuttu.
Meidän taloyhtiössä on myös keskusteltu lämmityksestä ja säädöistä. On saatu laskettua kaukolämpökuluja, kun yhdessä sovittiin, että ei poroteta niitä pattereita aina täysillä. Jotkut mummut harrastivat sitä, että huoneisto oli kuin sauna ja sitten ne avasivat ikkunat ja ovet tuulettaakseen. Järjetöntä.
Mutta energiatalkoot toivat ainakin meidän yhtiössä selvät säästöt eikä kenenkään asumismukavuudesta ole tingitty.
Voimia sulle ap. Mä suosittelen kans pukeutumaan kunnollla, syömään säännöllisesti ja juttelemaan ääreisverenkierron häiriöistä lääkärille.
Itse kärsin vilusta vaikka meillä sisälämpötila ainakin 22 astetta ellei välillä enemmänkin.
Ihmiset nyt vaan on erilaisia, toiset tykkää viileämmästä kuin toiset. Itse kuulun näihin toisiin, jotka tykkäävät lämpimämmästä.
:D
Ei mitään. Käskee kääntää pattereita isommalle. Mitään lääkitystä ei tällaisen takia aloiteta.
Itse kärsin myös kylmyydestä - villasukat, tossut jne. ovat käytössä läpi vuoden. Tosin nykyisessä talonyhtiössä lämpäpolitiikka on hoidettu toiseen ääripäähän - ajoittain on syksyllä lämmintä 26 astetta ja pattereita ei voi säätää. Taloyhtiössä on siis säädöt päin ties mitä, ja asiaa selvittäessä tuli ilmi, että säädöt on tarkoituksella noin. Mummoja paleltaa...
Jos sisälämpötila olisi meillä 18 astetta - säästöä tuskin syntyisi, koska joutuisin käymään useamman kerran päivässä kuumassa pitkässä suihkussa palelemisen takia.
Yöpalelusta ja peitto- ja vilttikasasta pääsin eroon koirien myötä. Kun peiton alla nukkuu omat lämpöpatterit, selviää normaalilla peitolla. Tosin koirat ovat sitten välttämättömiä ja ilman niitä nukkuminen on outoa. Onneksi rotumme on itsekin viluinen ja peiton alla on lempipaikka. Koiran ruumiinlämpö on muutama aste ihmistä korkeampi, mikä on varsin miellyttävä ominaisuus unikaverille :)
:D
Ei mitään. Käskee kääntää pattereita isommalle. Mitään lääkitystä ei tällaisen takia aloiteta.
Itse kärsin myös kylmyydestä - villasukat, tossut jne. ovat käytössä läpi vuoden. Tosin nykyisessä talonyhtiössä lämpäpolitiikka on hoidettu toiseen ääripäähän - ajoittain on syksyllä lämmintä 26 astetta ja pattereita ei voi säätää. Taloyhtiössä on siis säädöt päin ties mitä, ja asiaa selvittäessä tuli ilmi, että säädöt on tarkoituksella noin. Mummoja paleltaa...
Jos sisälämpötila olisi meillä 18 astetta - säästöä tuskin syntyisi, koska joutuisin käymään useamman kerran päivässä kuumassa pitkässä suihkussa palelemisen takia.
Yöpalelusta ja peitto- ja vilttikasasta pääsin eroon koirien myötä. Kun peiton alla nukkuu omat lämpöpatterit, selviää normaalilla peitolla. Tosin koirat ovat sitten välttämättömiä ja ilman niitä nukkuminen on outoa. Onneksi rotumme on itsekin viluinen ja peiton alla on lempipaikka. Koiran ruumiinlämpö on muutama aste ihmistä korkeampi, mikä on varsin miellyttävä ominaisuus unikaverille :)
Ihan uteliaisuudesta kysyn sillä olen ajatellut whippetin hankintaa juuri siksi, että ovat vähän samanlaisia kylmänarkoja kuin mäkin. Olisi mukavaa kölliä whippetin kainalossa vällyjen välissä ;-)
Karvanlaatu samanlainen.
Wipukka tosin on pitkäjalkainen ja jos koiralla on huono nukkumatapa, niin tarvitse sänkyyn noin 40 cm lisää tilaa. Meillä yksi koirista on sellainen, että nukkuu jalat minuun päin ja ojentelee niitä - ko. koira päätyykin useimmiten miehen peiton alle tästä syystä. Välillä sama otus myös nukkuu selällään ja jalat ajoittain kohti taivasta, jolloin peiton alle tulee kylmää ilmaa. Pari muuta ovat sellaisia, että nukkuvat selkä minuun päin ihan liki ja nätisti.