Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Freelancerin eläke

Vierailija
24.11.2010 |

Aloitin juuri työt freelancerina eli minun on itse vastattava eläkevakuutuksesta. Pyysin Ilmarisesta tarjouksen ja vakuutusmaksu oli aivan järkyttävä: 16 % vuositulosta!

Laskin edellisestä, oikeassa työpaikassa tehdystä kuitista, että eläkemaksu on ollut luokkaa 4,5 %.

Miten ihmeessä tämä freelancerin/yrittäjän maksu on noin tolkuton? Eihän minulle jää palkkiosta mitään käteen kun maksan verot ja eläkemaksun. Onko tuota edes järkevää maksaa, korottaako oleellisesti eläkettä?

Myönnän, olen tumpelo näissä asioissa. Siksi kyselen, osaisiko joku kokeneempi free auttaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, freehän EI ole yrittäjä, vaikka joutuu monessa ikään kuin samaan laatikkoon. Mitään tuossa ketjun alkupäässä mainittuja ihme etuja ei freellä ole.

Se on pieni lohdutus, että kuluja voi vähentää tuloista, mutta ero palkansaajaan on seuraava. Palkansaajalla on kaikki ne tarvittavat kamat työpaikalla. Kun free ostaa työtä varten 500€:llä tavaraa, siihen menee se 500, josta saa siis anteeksi 500€:n VEROT. Eli kaikki loput menee omasta pussista. Eli jos palkansaajalta laskutettais (tuloista riippuen) n. 70% laitteista ja vuokrasta jne, niin sitten oltaisiin vähennyksissä samalla viivalla.

Jos rupeaa yrittäjäksi, niin sitten on pakko ruveta maksamaan ALV:ia. Kun se on 22 ja eläkemaksu samaa luokkaa, niin täytyy olla aika paljon tuottoa, että mitään jää käteen.

Aika monilla aloilla (esim. mun) on ihan naurettava ajatus, että 'laskuta sitten 22% enemmän'. Freelle lyödään sopimus eteen, palkkio on niin ja niin paljon, ota tai jätä. Eli ei se verokortilla tekeminen mitään tyhmyyttä ole, vaan siksihän sitä jäädään freeksi eikä yirttäjäksi, kun ei ole varaa.

Eläkemaksu on niin hirveä, koska suurin osa siitä menee nykyisten eläkkeiden maksuun, ei siihen omaan. Siksi tuolla hurjalla maksulla saa saman verran eläkettä, kuin jos työntäisi puolet summasta sukan varteen tyynyn alle. Usein freen tulot on niin pienet ja deadlinet päällä, että esim. eläkemaksun kautta saatavia naurettavia sairauspäivärahoja ei ole varaa eikä aikaa käyttää, työttömyyskorvaukseen taitaa olla neljän kk:n karenssi, johon ei ikinä pääse, kun joku homma on pakko ottaa henkensä pitimiksi.

Jos ketjun aloittaja olet sellaisella alalla, että voit laskuttaa (eli toimeksiantaja ei länttää eteen kiinteitä hintoja), niin toiminimi voisi olla vaihtoehto. Ellei tulot ole todella kovat, niin mun mielestä kannattaa maksaa eläkemaksua pienemmistä tuloista kuin oikeasti saa. Muutenhan ei jää rahaa ruokaan. Tulojen kasvaessa voi lisätä osuutta. Samalla kannattaa miettiä, mihin pistäisi syrjään pientä omaa eläke/pahan päivän pesämunaa. Pankkien eläkevakuutukset on rikkaita palkansaajia varten, eikä niistä saa rahaa irti, jos työt yhtäkkiä vähenee kovasti. Omalla säästämisellä menettää YEL-maksun (ja pankkivakuutusten) veroedun, mutta ainakin mun tuloilla käy niin, että eläkevakuutusyhtiön tai pankin rohmut vie veroedun miinuksen puolelle. Jos tosiaan tienaa reimasti, niin sitten voi jopa kannattaa maksaa täyttä YEL:iä, tavallisella freellä ei usein ole siihen varaa.

Ja ne ilot :) Älä lannistu. Lapsi saa hyvää kotiruokaa, koska ei ole varaa mihinkään valmismoskaan. Ja työrytmi on vapaa. Monet ryhtyy tähän siksi, että saavat olla kotona kun lapset tulee koulusta. Sitä ei voi laskea rahassa.

Freenä 2 vuotta

Vierailija
2/19 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kovat maanviljelijöilläkin. Ja tulot yleensä pienet, siis verotettavat tulot kaikkien menojen jälkeen.

Käy joku kurssi, vaikuttaa siltä, että kannattaisi tietää enemmän kuin tiedät. Tietenkin yel-maksut saa vähentää verotuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maatalous-"yrittäjät" kun ovat aika erityisryhmä mitä näihin eläke-etuihin ja maksuihin tulee. Mutta tosiaan freenä saat vähentää koko YEL-maksun ja työhuoneen (muistaakseni 600e) sekä puhelin-, tietoliikenne- ja postikulut, sekä kaikki materiaalit mitä saatat työssäsi tarvita, joten hyvänä vuonna vähennykset saattavat olla ihan hyvät.

eikä se kovin erityistä ole, pienempi eläke ja pienet maksut.

Vierailija
4/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saat verotuksessa vähentää työhuoneen ja ehkä enemmän tulonhankkimiskuluja kuin palkkatyöläinen, mutta vähennysten jälkeen veroprosentti on ihan sama. Itse olen päättänyt maksaa eläkemaksuja hiukan alakanttiin ja säästää loput eläkemaksusta itse vanhuuden varalle, ne rahat ainakin tietää saavansa itse kun se aika koittaa. Oma luottamukseni eläkeyhtiöiden maksukykyyn kolmenkymmenen vuoden päästä on aika heikko.

Vierailija
5/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle eläkevakuutusmaksut ovat noin oliko se 18 % palkasta, sen noin 4-5 % työntekijä maksaa itse. Yrittäjä maksaa tosiaan karseat maksut itse. Palkansaajana on jossain mielessä paljon helpompaa kuin yrittäjänä. Yrittäjänä toimiminen on haastavaa ja samalla antoisaa, jos onnistuu rakastamassaan työssä. Yrittämisessä on tietysti muita hyviä puolia, joiden takia yrittäjät hommaan lähtevät. Raha se harvoin on, pienyrittäjän tuntipalkka jää usein kauas palkansaajan tuntipalkasta.

Nämä eläkemaksut ovat siis niitä työntekijän sivukuluja, joista puhutaan. Muita ovat esim. sosiaaliturvamaksut ja pakolliset tapaturmavakuutukset.

Vierailija
6/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko vähentää tuon YEL-maksun verotuksessa jotenkin osittain? Kun maksan sen siis itse jo verotetusta palkasta.

ap

Vierailija
7/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty.

Vierailija
8/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksaa maatalousyrittäjien kassaan.

Vierailija
9/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty.

No sittenhän toi kuulostaa paremmalta. Ei mee ihan kankkulan kaivoon.

ap

Vierailija
10/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yritystä tai toiminimeä, en oikein näe mitä hyötyä yrittäjäkurssista olisi.

Miksi kannattaisi maksaa maatalousyrittäjien kassaan?

ap

Vierailija
11/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maatalous-"yrittäjät" kun ovat aika erityisryhmä mitä näihin eläke-etuihin ja maksuihin tulee.

Mutta tosiaan freenä saat vähentää koko YEL-maksun ja työhuoneen (muistaakseni 600e) sekä puhelin-, tietoliikenne- ja postikulut, sekä kaikki materiaalit mitä saatat työssäsi tarvita, joten hyvänä vuonna vähennykset saattavat olla ihan hyvät.

Vierailija
12/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

YEL-vakuutusmaksut vuonna 2010

* Yrittäjä, alle 53 vuotta: maksu 21,2 % vahvistetusta YEL-työtulosta.

* Yrittäjä, 53 vuotta täyttänyt: maksu 22,4 % vahvistetusta YEL-työtulosta. Yrittäjän maksu nousee 53 vuoden iän täyttämistä seuraavan kalenterivuoden alusta alkaen

* Ensimmäisen kerran yrittäjäksi ryhtyvälle 25 % alennus 48 kuukauden ajalta.

Vierailija
13/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon muita etuja, mm. verotus on kevyempää kuin työsuhteessa olevilla. Jos olet yrittäjä, saat myös pitää kaiken voiton eikä sun tarvitse jakaa sitä muille eikä maksaa siitä yhtä paljon veroa kuin ansiotulosta.

Et voi yhtä aikaa kahmia itsellesi yrittäjän ja palkansaajan etuja ja samaan aikaan hylätä molempien työskentelymuotojen huonoja puolia.

Sinun työeläkkeesi on yrittäjänä olon jälkeen täsmälleen niin suuri kuin olet eläkettä itsellesi maksanut. Jos maksat vähän, saat vähän eläkettä, ja päinvastoin. Mutta yrittäjänä sulla on oma vapaus ja tosiaan lievempi verotus.

Kuulostat todellakin melko tumpelolta. Otapa nyt ja mieti kokonaan uusiksi sitä, millä hinnalla tarjoat palveluksiasi markkinoille. Kai ymmärrät että sinun tulee laskea kaikki kulut, myös eläkevakuutus, kun muodostat työllesi hintaa.

Vierailija
14/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saat itse ilmoittaa vakuutusyhtiöön työtulosi, jonka ei ole pakko olla aivan sama kuin varsinainen verottajalle ilmoittamasi työtulo. Tietenkin maksamasi maksut vaikuttavat tulevaan eläkkeeseesi, mutta jos kulusi ovat korkealla eikä ole varaa maksaa tuota 20 prosenttia, voit ilmoittaa tulosi hiukan pienemmiksi ja maksaa pienempi summa eläkemaksuja. Toisaalta jos jäät esim. äitiyslomalle, päiväraha määräytyy ilmoittamasi työtulon perusteella, joten jos olet maksanut eläkemaksut pienemmästä summasta, myös päiväraha jää pienemmäksi.

Vierailija
15/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen free ja teen verokortilla, ja verotus ihan sama kuin muillakin palkansaajilla. Voittoja ei ole, mutta tuo tolkuton YEL pitää maksaa.

paljon muita etuja, mm. verotus on kevyempää kuin työsuhteessa olevilla. Jos olet yrittäjä, saat myös pitää kaiken voiton eikä sun tarvitse jakaa sitä muille eikä maksaa siitä yhtä paljon veroa kuin ansiotulosta.

Et voi yhtä aikaa kahmia itsellesi yrittäjän ja palkansaajan etuja ja samaan aikaan hylätä molempien työskentelymuotojen huonoja puolia.

Sinun työeläkkeesi on yrittäjänä olon jälkeen täsmälleen niin suuri kuin olet eläkettä itsellesi maksanut. Jos maksat vähän, saat vähän eläkettä, ja päinvastoin. Mutta yrittäjänä sulla on oma vapaus ja tosiaan lievempi verotus.

Kuulostat todellakin melko tumpelolta. Otapa nyt ja mieti kokonaan uusiksi sitä, millä hinnalla tarjoat palveluksiasi markkinoille. Kai ymmärrät että sinun tulee laskea kaikki kulut, myös eläkevakuutus, kun muodostat työllesi hintaa.

Vierailija
16/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen free ja teen verokortilla, ja verotus ihan sama kuin muillakin palkansaajilla. Voittoja ei ole, mutta tuo tolkuton YEL pitää maksaa.

Vierailija
17/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se verokortti-free

Jos on free ja tekee verokortilla, niin se on sitten ihan omaa tyhmyyttä.

Vierailija
18/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiasta, ja minun pitää maksaa veroja työstäni aivan kuten muutkin. Ei minulla ole yritystä. Maksan siis veroja 22,5% ja YEL-maksua 16,5%, eli eipä tuosta käteen jää kovin paljon.

ap

Vierailija
19/19 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kiinteää palkkiota per työtunti. En saa voittoa, vaikka tuottamani materiaali möisi kuinka hyvin.

ap