Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs kotitöitä tms. teidän alle kouluikäiset tekee?

Vierailija
24.11.2010 |

Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta. Joskus muistan lukeneeni täältä, kuinka ne pitää jo taaperona opettaa tekemään hommia. Omat ei hirveesti vielä mitään tee.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vie laatikkoon omat puhtaat sukat ja alkkarit

-petaa sängyn (ei joka päivä, mutta ei sitä vaaditakaan)

-auttaa välillä kattamisessa (erit. vkl-aamuisin)

-pyyhkii innokkaasti pölyjä

-auttaa viikkosiivouksesa keräämällä tavaroita paikoilleen

-kastelee kukkia

-auttaa ripustamaan pyykkiä

-hakee aamuisin lehden ja tuo sen sänkyyn jos on hereillä ennen meitä

Hommia on lisätty pikkuhiljaa sitä mukaan kun on taitoa ja haluja löytynyt. Ekat hommat oli ojentaa kuivumaan ripustettavaa pyykkiä koneesta ja kukkien kastelu.

Vierailija
2/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kuskaa pyykit makkarista koneeseen (Brio taaperokärryllä)

-tyhjentää tiskikoneen haarukka- ja veitsilaatikon (terävät veitsen otan esin pois)

-täyttää teepussipurnukan kun on ostettu lisää teepusseja

-luo lumet etuovelta (ehkä 2m pitkä polku)

-lelujen kerääminen omasta huoneesta (yksin tai yhdessä)

-kesällä muutaman oman kukan kastelu

-perunoiden nosto takapihalta (neliön kokoinen laatikko) syksyllä

.. ja sopivan homman tullessa kohdalle keksitään lisää :)

On tehnyt näitä jo parisen vuotta, nyt siis kuusi. Annoin alunperin pojalle hommia vähän olosuhteiden pakosta,siksi, että voisi mielekkäämmin touhuta mun kanssa kun ittelläni iso osa vapaa-ajasta menee kotihommissa enkä ehdi leikkiä pojan kanssa koko ajan.. noin pääsi osallistumaan. On alusta asti ollut innokas apumies, ja tosi ylpeä noista "omista" jutuistaan yhä vain. En hätäile, eiköhän se murrosiässä viimeistään karsiudu tuo into.. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerää lelunsa laatikoihin pyynnöstä (tehdään yleensä yhdessä)

- vie omat pyykkinsä pyykkikoriin

- auttaa pikkusiskon hoitamisessa mm. tuo pyynnöstä vaipan, puklurätin, etsii tutin

Ei siis paljon mutta mielestäni sopivasti :)

Vierailija
4/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vie roskia roskiin pyydettäessä

- tyhjentää muoviastiat astianpesukoneesta omaan laatikkoon

- hakee puhtaan vaipan/liinan/paidna, mitä milloinkin

- vie vaatteita pesukoriin

- tyhjentää/täyttää pesukonetta, tuo pyykkinarulle

- lelut paikoilleen leikin jälkeen (vaikeaa)

- tyhjentää wc-paperit- ja talouspaperirullat niille kuuluvaan laatikkoon kun tullaan kaupasta

- hakee paperin/rätin ja pyyhkii pöydän/lattian, jos kaataa vaikka maitolasinsa

- hakee postit ulko-ovelta

Äidin pikku-apulainen :)

Vierailija
5/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoavat leikkiensä jäljet minun avulla.

Vierailija
6/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka päivälle muutama kotityö. Kotitöitä on koko talon imurointi, astioiden pesu, mattojen tamppaus, kasvimaan kitkeminen, pölyjen pyyhkiminen, vessan pesu, saunan löyhyttäminen tms.

Vierailija
7/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää huoneensa kerran viikossa ja imuroi sen. Kattaa myös välillä pöytää isompien sisarusten kanssa.

Kannattaa laittaa lapset pikkuhommiin. Samalla helpottaa omaa kotityömäärää ja lapset oppivat perusasioita.

Vierailija
8/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa saunan löyhyttäminen?

Vierailija
9/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muillakaan ihan kamalasti hommia vielä tehdä.

Meillä ei lelujen siivous suju kohta 5-vuotiaalta ei sitten millään, vaikka olen yrittänyt opettaa pienestä asti. Siivoan sitten ne itse. 2-vuotias auttaa välillä.

Toisaalta tuo isompi osaa muita juttuja, esim. osaa ottaa itse välipalaa ja tekee jotain pikkujuttuja, jos pyydän, esim. vie roskat. Mutta mikään pitkäjänteisempi tai monimutkaisempi homma ei suju (olen samanlainen :/)

Ap

Vierailija
10/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta osallistuminen on vielä aika vapaa-ehtoista, etenkin nuoremmalla.

6 vuotiaalta vaaditaan jo omien lelujen siivoaminen, ja likaisten vaatteiden vieminen pyykkiin. Toisinaan vie roskat ulos, kattaa pöydän, tyhjentää tiskikonetta, osallistuu halutessaan ruoanlaittoon (pilkkoo vihanneksia tms.), pyyhkii pölyt jne.

3 vuotiaalta ei juurikaan vielä vaadita mitään, mutta on innokas imuroimaan ja auttamaan isäänsä remontissa:) Mutta hänkin toisinaan osallistuu pöydän kattamiseen, pölyjen pyyhintään, ruoanlaittoon jne.

Meillä siis saa lapset osallistua kaikkiin kotitöihin, jos vaan intoa riittää, ja aika usein sitä riittää...

Nyt talven tullen suosikki homma lapsilla on auton harjaus, minulla on useampi harja autossa, jotta kaikki voi autoa harjata, ja näin päästään aamulla nopeammin liikenteeseen:)

Vierailija
11/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kuskaa pyykit makkarista koneeseen (Brio taaperokärryllä)

-tyhjentää tiskikoneen haarukka- ja veitsilaatikon (terävät veitsen otan esin pois)

-täyttää teepussipurnukan kun on ostettu lisää teepusseja

-luo lumet etuovelta (ehkä 2m pitkä polku)

-lelujen kerääminen omasta huoneesta (yksin tai yhdessä)

-kesällä muutaman oman kukan kastelu

-perunoiden nosto takapihalta (neliön kokoinen laatikko) syksyllä

.. ja sopivan homman tullessa kohdalle keksitään lisää :)

On tehnyt näitä jo parisen vuotta, nyt siis kuusi. Annoin alunperin pojalle hommia vähän olosuhteiden pakosta,siksi, että voisi mielekkäämmin touhuta mun kanssa kun ittelläni iso osa vapaa-ajasta menee kotihommissa enkä ehdi leikkiä pojan kanssa koko ajan.. noin pääsi osallistumaan. On alusta asti ollut innokas apumies, ja tosi ylpeä noista "omista" jutuistaan yhä vain. En hätäile, eiköhän se murrosiässä viimeistään karsiudu tuo into.. :D

Vierailija
12/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunoessa joku huitoo ilmaa pyyhkeellä ja saa näin ilman kiertämään saunassa.

Vierailija
13/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 4-vuotiaana siitä ei meinannut tulla mitään.

Joskus pyydän lapsia osallistumaan esim. pöydän kattamiseen (nuorempi 2v), mutta se on ihan vain ohjelmanumeroksi, paljon helpommin se sujuisi kun itse tekisin.

Vierailija
14/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivoavat pyydettaessa omia jalkiaan. Tarhassa tekevat viela paljon enemman.

Vierailija
15/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää oman huoneensa siistinä imurointia myöten, hoitaa pyykit pyykkikoriin, vie omat astiat koneeseen kattaa usein pöydän kun tullaan myöhään harkoista sekä auttaa välillä ruoan laitossa. Nämä hommat on hoitanut jo pitkään. Minustakin on tärkeää opettaa lapsia kodin töihin jo pienestä pitäen.

Vierailija
16/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunoessa joku huitoo ilmaa pyyhkeellä ja saa näin ilman kiertämään saunassa.

Ei helvetti, eikö teillä ole saunassa ilmanvaihtoa???

Vierailija
17/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias tyhjentää tiskikonetta 3-vuotiaan kanssa, tietysti aikuisen pitää vähän katsoa perään, mut yllättävän hyvin osaavat! Lisäksi 5-vuotiaan tehtäviin kuuluu eteisen kenkien järjestäminen iltaisin. Huonettaan eivät siivoa sitten millään, pari kertaa 5v repäissyt oikein kunnolla ja siivonnut huoneensa täysin itse.:)

Vierailija
18/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentää pyykkikoneen ja tuo vaatteet mulle ripustettavaksi. Tyhjentää alaosan astianpesukoneesta, heittelee lusikat, haarukat ym niiden laatikkoon, kerää omia leluja illalla mun kanssa, pyhkii innokkaaasti pölyjä omalla tiskiharjalla ja pölyrätillä, kantaa vaipat roskikseen ja pyykit pyykkikoriin pyydettäessä...

Ja tänään teki mun kans sämpylätaikinan... ;)

Eli todellakin, tärkeintä on osallistaa lapset kodin äksöniin ja totuttaa ne siihen, ettei kotityöt tarvi olla ihan kauheeta pakkopullaa. Varsinkin pojan kohdalla olen tästä tarkkana, tytöillä tulee (ehkä joillain ainakin) enemmän luonnostaan??

Vierailija
19/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-petaa sänkynsä joka aamu

-siivoaa oman huoneensa

-pyyhkii pölyjä

-osallistuu usein ruoanlaittoon (tekee salaattia, paistaa jauhelihaa, tekee lihapullia jne.)

Vierailija
20/24 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kattaa toisinaan pöytää

-vie roskat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan