Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausmyrkytyksen eteneminen! Keskosuus!

Vierailija
24.11.2010 |

Mulla siis se tilanne, että huomenna 34 viikkoa täynnä, mutta paineet 150/90. Turvotusta. Toistaiseksi pissa puhdas, mutta seurannassa ollaan.

Voihan tuo siis kehittyä nopeastikin eteenpäin. Ihan parissa päivässä? Mitä voin itse tehdä? Ja mitkä mahdollisuudet sikiöllä on syntyä täysin terveenä? Mitä ongelmia? Kuinka kauan odotellaan käynnistämistä? Eli toisinsanoen koska synnytys viimeistään käynnistetään?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis viikko 34 ja virtsassa proteiini yhdellä plussalla. Äitiyspolille sain passituksen ja aika sinne lähipäivinä. Käskettiin ottamaan rauhallisesti, mutta normaalisti voi silti elellä. Ei muita oireita oikeastaan paitsi se turvotus. Ehkä pienenpientä orastavaa päänsärkyä, mutta ei niin, että voisin edes sanoa pääni olevan kipeä.

Ehkä mun siis on vain parempi huilailla sohvalla pääsääntöisesti. Varmuuden vuoksi. Voi kun pääsis muutaman/muutamia viikkoja vielä eteenpäin.

ap

Vierailija
2/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnillleen rv 35. Oireina oli juuri tuo plussa ja turvotus. Päänsärkyä ei pahemmin ollut ja näköhäiriötkin tuli vasta myöhemmin.

Mulla sitä seurattiin vain tarkkaan. Painotettiin, että jos vointi vähääkään huononee niin samantien vaikka sitten synnärille.

Rv 40+1 otettiin sitten sisään osastolle käynnistämisen takia ja 40+5 vauva syntyi.

Tosiaan, raskaumyrkytyshän voi edetä nopeastikin, mutta ilmeisesti sitä ei kauheasti voi ennakoida. Joillakin se pahenee ja joillakin se pysyy ihan samana eli ei muuta suuntaan eikä toiseen.

Mä kyllä luulisin, ettei ap:lla välttämättä synnytystä käynnistetä, varsinkaan jos se on alkava (noiden perusteella olisi). Mutta kait eri sairaaloissa on eri käytännöt asian suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi myös sikiön koko (kasvua) olisi hyvä tarkistaa ultrassa.

Mulla käynnistettiin rv 34, lapsi oli pienehkö mutta ihan hyvävointinen ja kotiutui 1,5 viikon iässä.

Vierailija
4/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin raskausmyrkytystä ei huomattu ajoissa, itse diagnosoi itsensä, vaikkei lekuri ensin uskonut. Sitten makuutettiin toista viikkoa, kunnes siirrettiin naistenklinikalle ja leikattiin saman tien. Ei vauvat olleet kasvaneet kohdussa enää pitkään aikaan. Vaikka oli rv 37+. painoi vauvat silti alle 1 400 g.

meidän poika ainakin syntyi ihan normaali kokoisena ja kasvoi koko ajan meillä oltiin 3300g.Mutta eikö se mene silleen ainakin ne osastolla mulle sanoivat että se voi olla vaaraksi just lapselle ettei se kasva kunnolla tai sitten äidille viittas munuaisiin jotenkin.

meilläkään. Poika syntyi viisi päivää yli la:n, oli painoa 4195g.

Mä olen aina ymmärtänyt, että raskausmyrkytys on vaarallinen nimenomaan äidille, ei vauvalle mutta oikaiskaa jos olen väärässä.

Vierailija
5/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallinen molemmille. Itselläni meni niin pahaksi, että tuli krampit ja tajuttomuus. Tajuttomana olin 3 vrk, leikkauksen jälkeen. Vauva oli pienikokoinen viikkoihin nähden. Jos äiti kramppaa voi istukka irrota ja tällöin matka sairaalaan voi olla liian pitkä lue jo 5 min matka.

Vierailija
6/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lepo on makuulla oloa, ei istumista!!!

Vierailija
7/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia raskaus nimenomaan puretaan, ettei tulisi vahinkoa äidille tai vauvalle.

Vierailija
8/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin raskausmyrkytys rv 29+3. Silloin oli verenpaineet koholla ja valkuaista virtsassa. Eli samantien osastolle. Synnytyssaliin minut siirrettiin seuraavana päivänä ja kaksi päivää myöhemmin synnytys saatiin käynnistymään.

Seuraavana yönä syntyivät ihanat, terveet kaksosemme, molemmat olivat syntyessään noin 1,15kg/37cm. Kotiin lapset pääsivät ollessaan noin 6 viikkoisia.

Molemmat ovat vielä suht pienikokoisia, mutta kasvavat ihan hyvää tahtia. Ja oppivat istumiset, ryömimiset yms ennen ikätovereitaan.

Eli ota rauhallisesti, koeta levätä. Jos synnytys päädytään jo käynnistämään, niin ei se maailman loppu ole, nykyisin keskoshoito on todella hyvää.

Vierailija
9/17 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi verenpaine (alapaine oli korkeimmillaan 100) ja virtsassa oli valkuaista suunnilleen heti äitiysloman alettua, olisiko viikkoja ollut 35-36. Tuli käsky levätä kotona (kaikki kotityöt ym rehkiminen kiellettiin) ja mittauttaa verenpainetta joka päivä (hankin kotiin laitteen). Kerran jouduin äitiyspolillekin, mutta arvot eivät olleet kohonneet ja sikiöllä oli kaikki ok, joten pääsin kotiin.

Lapsi syntyi normaalisti 39 viikolla.

Vierailija
10/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin rv 34+3 raskausmyrkytyksen vuoksi, lapsi muuten ok, mutta ei jaksanut aluksi syödä kovin paljon kerrallaan. Sairaalasta kotiutui runsaan viikon ikäisenä.

Ja mulla raskausmyrkytys eteni aika nopeasti, mutta se on hyvin yksilöllistä. Joillain pysyy lievänä useita viikkoja.

Käynnistys päätetään tapauskohtaisesti, riippuu monista eri seikoista, sekä äidistä että sikiöstä.

Vierailija
11/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan paikkakunnasta, miten tarkoin myrkytykseen puututaan. Jos tilanne menee tosi pahaksi, kuvittelisin että käynnistävät välittömästi. Eli esim. minulla pelkkä verenpaine ja turvotus veivät vasta vuodeosastolle tarkkailuun. Käynnistys rv 37+1 kun proteiinit menivät 3:lle plussalle ja näköhäiriöt lisääntyivät.

Yleensä harvemmin käynnistävät synnytystä ennen viikkoa 38, jollei pakko. Toksemia on vaarallisempi äidille kun vauvalle, mutta kovat verenpaineet ovat haitaksi istukan toiminnalle ja ravinnon sekä hapen saannille. Mutta 90 alapaineena ei vielä kuulosta ihan kamalan pahalta. Vauvasi voi ja todennäköisesti syntyykin ihan terveenä, huoli pois :) Raskausmyrkytys on kumminkin melko yleinen ja sairaalat valmistautuneet pikaiseenkin toimintaan. Ja myrkytys voi pahentua tunneissakin, ei välttämättä päivissä :(

Suola pois ruokavaliosta ja lepäät mahdollisimman paljon. Hassua tosin, ettei kätilö/lääkäri ole ohjeistanut sinua kunnolla?

Vierailija
12/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni niin päin että ensin tuli valkuaisvirtsaisuutta.ennen tuota ensimmäiset oireet n.1 kk aiemmin. mutta tuossa vaiheessa viikkoa myöhemmin tilanne oli pahentunut niin että valkuaisen määrä virtsassa oli kolminkertaistunut,jonka seurauksena jouduin osastolle seurantaan toista kertaa (olin kerenny olla 5 päivää kotona edelliseltä reissulta) ensimmäinen yö alkoi nostattaa verenpainetta (saattoi kyllä nousta suuresta suuttumuksestakin kun mulle sanottiin kun soitin synnyttäjien vastaanotolle,että eihän sua nyt kukaan aatonaattona sairaalaan sulje) seuraavana päivänä tilanne oli huonontunut niin että turvotus lisääntyi nopeaa tahtia ja synnytys päätettiin sitten käynnistää.no tottakai seuraava yö meni helpommin ja en saanut enää lisää käynnistäviä pillereitä seuraava päivänä.3.päivä käynnistämistä huononsi tilannetta niin paljon että käynnistelyä jatkettiin ja tällä kertaa syntyi tulostakin.

eli mulla ainakin katsottiin tilanteen mukaan.osastolla lepäsin sängyssä lähes kaiken ajan,joka helpotti verenpaineen kanssa jonkin verran.muttei kyllä auttanut ainakaan munuaisen toimintaa.ramppasin vessassa tosin 20 min välein yötä päivää,joten lepo aikaa ei hirveästi ollut kuitenkaan.

meillä kerettiin siihen vaiheeseen asti että poika syntyi 36+6 (ja siellä ne saivarteli kun yritin lähteä kotiin etten pääse kun poika on keskonen -.-) ja tilanne oli kunnolla päällä (osastolla ekaa kertaa 35+0 tai1 en nyt jaksa kaivaa neuvolakorttia) meillä oli syöntivaikeuksia (poika nukkui vaan tissillä ja pullolla eikä herännyt millään) myöhemminkään imetys ei onnistunut 3kk sinnikkään yrittämisenkään jälkeen.aluksi myös bilirubiini arvot oli koholla.en tietenkään voi varmasti sanoa mistä tämä johtui,mutta uskon että käynnistämisellä oli tekemistä asian kans ku niin kovasti sai taistella että lapsi suostui syntymään..

toivottavasti tästä olis sulle jonkinlaista apua ja toivotaan,että pääsisit ainakin 37 viikolle asti vauva masussa ilman suurempia ongelmia :)

Vierailija
13/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne voi kehittyä nopeastikin tai sitten ei...itsellä kolmessa raskaudessa paineet nousseet rv 34 jälk. 150-160/105-110 ja ollut pahojakin turvotuksia... käynnistetty 39 vkolla vasta, tiukka poli seuranta.neljännestä paineet nousi jo 28 vkolla... lääkitys paineeseen ja seuranta viikottain polilla, ja käsky heti oireiden tullessa hakeutua päivystykseen(päänsärky, ylävatsakivut yms) syntyi spontaanisti vkolla 37+2. Toivotaan ettei sulle tule myrkytystä. Lepää mahdollisimman paljon.

Vierailija
14/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla selvisi HELPP-syndrooma verikokeista (alhaiset verihiutaleet ja maksa-arvot koholla). Oli myös ylävatsakipuja, eli maksan oireilua.

Jos HELLP todetaan, käynnitestään varmaankin heti ainakin mulla tehtiin niin. Onneksi viikkoja oli jo 39 tuossa vaiheessa.

Epiduraalia en saanut alhaisten verihiutaleiden takia :(

Vierailija
15/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin raskausmyrkytystä ei huomattu ajoissa, itse diagnosoi itsensä, vaikkei lekuri ensin uskonut. Sitten makuutettiin toista viikkoa, kunnes siirrettiin naistenklinikalle ja leikattiin saman tien. Ei vauvat olleet kasvaneet kohdussa enää pitkään aikaan. Vaikka oli rv 37+. painoi vauvat silti alle 1 400 g.

Vierailija
16/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rv 26 nyt ja neuvolassa tänään terkkari sanoi, että olisi virtsassa hiukan valkuainen koholla. Korosti vielä, että on niin vähän, ettei useammat terkkarit sanoisi mitään tai merkkaisi korttiin, mutta hän nyt silti kuitenkin laittoi merkinnän "+-". Ei ole ollut päänsärkyä tai turvotusta tai virtsatulehdusta tai oikein mitään muutakaan ongelmaa eli ei pitäisi olla syytä huoleen - mutta arvatkaapas vaan, onko asia pyörinyt silti mielessä koko päivän! Voinko tehdä itse mitään, vai onko vaan tyydyttävä seuraamaan tilannetta?

Vierailija
17/17 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika ainakin syntyi ihan normaali kokoisena ja kasvoi koko ajan meillä oltiin 3300g.Mutta eikö se mene silleen ainakin ne osastolla mulle sanoivat että se voi olla vaaraksi just lapselle ettei se kasva kunnolla tai sitten äidille viittas munuaisiin jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan