Lukion pitkä matematiikka ja fysiikka
Minua on nyt kymmenen vuotta yo- kirjoitusten jälkeen ruvennut kiinnostamaan matematiikka ja fysiikka, joissa olin kouluaikoina ihan huono kaiketi siksi kun en koskaan tehnyt läksyjä tai muutenkaan panostanut, matemaattista lahjakkuuttakaan ei ole kyllä yhtään. Ajattelin että yrittäisin etä- tai nettilukion kautta suorittaa lyhyen tai pitkän matematiikan ja ehkä fysiikan ja/tai kemian, olisikohan tästä mitään muuta hyötyä kuin omaa huvia, jos nykyinen ala on jotain ihan muuta?
Kommentit (28)
Siitä vaan opiskelemaan. Iltalukioita on ainakin Helsingissä hyvin, esim Itäkeskuksessa ja Töölöstä löytyy stadionia vastapäätä TYKin aikuislukio.
selviä pitkästä matikasta.
Ihmisillä on erilaista lahjakkuutta.
Sama jos minä väitän että jokainen oppii soittamaan jotain instrumenttia.
Taitoaineet näyttävät konkreettisesti että ihmisten lahjakkuudessa ja kyvykkyydessä on eroja. Sama pätee akateemisiin aineisiin.
Matematiikka ja fysiikka on helppoa, jos sen tyyppiseen ajatteluun on luontaista taipumusta. Jos EI ole, niistä selviää, jos on keskittymiskykyä ja sinnikkyyttä. Jos taas ns. perslihakset, eli sitkeys ei riitä, niin niistä ei selviä, vaikka olisikin älliä tarpeeksi.
ei ehkä pitkästä matikasta ja fysiikasta selviydy, tai ei ehkä edes yritä, vaan ottaa ns lyhyen version, ei se tarkoita sitä, etteikö jo parin vuoden päästä nuo sujuisi ihan hyvin, jos yhtään omaa kiinnostusta niihin. Helpompaahan se jopa on jälkikäteen.
Eetteripyörteiden ymmärtäminen on olennaisempaa
varmaankin tarkoitetaan sitä, että on nämä tietyt kurssit, joissa tietyt asiasisällöt, ehkä vielä määrätty käytössä oleva aika, ja pääsee kokeista läpi tai saa hyväksytyn arvosanan ylppäreistä, ja siihen joko pystyy tai ei pysty. En usko että läheskään kaikki pystyy. Toisaalta kokeistakin voi päästä läpi vaikka ei paljon mitään osaa, esim. vaikka kurssin loppuosa olisi mennyt yli hilseen, voi niillä alkuosan asioilla saada tarpeeksi pisteitä kasaan.
Mutta jos taas ajatellaan, että on motivaatiota, on rajaton aika, on hyvät opettajat ja muutenkin oppimisen esteitä raivattu, ja tavoitteena ei ole välttämättä jonkun tietyn pistemäärän saaminen kolmen vuoden päästä olevassa kokeessa, vaan se että itse kokee pystyvänsä ymmärtämään ne käsittelyssä olevat asiat ja ehkä tekemään tehtäviä vaikkapa sitten muistiinpanojen ja kirjan avustamana, niin uskon että siihen kyllä pystyy. Viitaten siihen, kun ap kirjoitti että haluaisi itsensä takia saada vähän käsitystä näistä asioista, ja lukion oppimateriaali ja etälukion resurssit on varmasti hyvä väylä siihen.
Lukion pitkä matikka, fysiikka tai edes yliopiston kurssit ei tee kenestäkään MATEMAATIKKOA tai FYYSIKKOA. Ihan yhtä vähän kuin musiikin kursseja suorittavat olisi taiteilijoita tai äikän aineen kirjoittava olisi kirjailija. Asioita voi oppia, vaikka ei olisi niin hirveän lahjakas. On ihan eri asia olla hyvä jossakin, kuin että hallitsee edes alkeet. Ja taaskin, lukion kurssit on yksi tapa jakaa joku aine opetettaviin osiin ja arvioida onko oppilaat siitä mitään tajunneet. On päätetty, että tässä on hyvä katsaus matematiikkaan tämän ikäisille/tasoisille opiskelijoille, tässä käytössä olevassa ajassa, ja tällä pohjalla oppilaat pystyy jatkamaan jatko-opinnoissa. Kirjat on suunniteltu niin että ne päästään läpi sen yhden jakson aikana jne. Jotakin asioita on otettu mukaan ja jotakin muuta jätetty ulkopuolelle, joitain kerrataan yläasteelta jne. Ei lukion kurssit ja oppikirjat ole ainoa lähestymistapa tai mitenkään absoluuttinen mitta matematiikan taidoille tai millekään muulle kuin juuri sille mitä ne on, lukion määrätyt kurssit ja niistä suoriutuminen (ja arvosanaanhan ei vaikuta se onko asia ymmärretty, vaan mitkä pisteet on saanut kokeessa, onko kotitehtävät tehty, onko aktiivinen tunneilla jne.). Jos on enemmän aikaa käytössä, kiinnostunut jostakin yksittäisestä osa-alueesta tai joku osa-alue tuntuu vaikealta, niin totta kai niihin voi käyttää silloin enemmän aikaa, lukea vaikka muita kirjoja aiheesta.
Siitä vaan opiskelemaan. Iltalukioita on ainakin Helsingissä hyvin, esim Itäkeskuksessa ja Töölöstä löytyy stadionia vastapäätä TYKin aikuislukio.
niin onhan siitä sitten se hyöty, että vaiahtoehtoja on useampia.
Ja parantaahan matematiikan opiskelu aina loogista päättelykykyä.
mitä soisi jokaisella ihmisellä olevan. Kaikki, siis ihan kaikki, tässä maailmassa on pohjimmiltaan fysiikkaa. Matematiikka taas antaa laskennalliset menetelmät tutkia, laskea ja todentaa fysiikan ilmiöitä - eli todellista maailmaa.
Itse yliopistotasolla molempia kymmeniä opintoviikkoja opiskelleena (ihan innoissani) on oikeastaan todella vaikeaa kuvitella, että kaikilla aikuisilla ihmisillä tosiaan ei ole edes sitä vähäistä perustietoa, jonka tuo lukion laaja oppimäärä antaa.
Summa summarum: GO FOR IT! :-)
kannustuksesta, se minua on ruvennut juuri ärsyttämään kun en tiedä oikein mistään muusta mitään kuin näistä nykyisistä opinnoistani. Nyt tuntuu että olisi mm. kiva purkaa ja kasata vekottimia ja tehdä labrakokeita, pitää varmaan tilata joku lasten lelulaboratiorio joululahjaksi..täytyy katsella miten nuo etälukiot toimii.
suorittaa lukion laaja oppimäärä matematiikassa ja fysiikassa? MInä epäilen ettei ole. ohis
ihmisillä todellakin riittää rahkeet siihen. Lukion oppimäärässä ei ole mitään sellaista vaikeasti ymmärrettävää taia muuten hankalaa asiaa, jota MOTIVOITUNUT opiskelija ei oppisi ja ymmärtäisi.
Ja ihan aidosti ja tosissaan olen tätä mieltä. SIis avainsana on motivaatio ja innokkuus.
Kolmonen, onko kaikilla ihmisillä kyky suorittaa lukion laaja oppimäärä matematiikassa ja fysiikassa? MInä epäilen ettei ole. ohis
älykkyytensä ja matemaattisuutensa perusteella suoriutua näistä ja hakeutua siten vaikka nyt sitten yliopistoon jatko-opiskelemaan. Jokaisessa meissä asuu esimerkiksi pieni lääkäri.
Tämä tieto lohduttanee jokaista varastomiestä, lähihoitajaa, siivoojaa tai muuta matalan kolulutuksen ihmistä, joka tuntee huonommuutta huonosta lukupäästä. Hiiteen myöskin ÄO-luokitukset ja muut lahjakkuusmittarit.
taustalla on kyllä jokin ihan muu ongelma kuin kyvyttömyys ymmärtää fysiikkaa tai matikkaa. Kouluaikana ehkä oli muut asiat enemmän mielessä, vanhemmat ovat mahdollisesti aina tolkuttaneet että ei sulla ole matikkapäätä, ei kannata yrittää kun et kuitenkaan osaa jne...
Minusta on surullista, että ihmiset jäävät sellaiseen kuvitelmaan, että he eivät ole RIITTÄVÄN FIKSUJA, että heissä mukamas on jokin perustavaa laatua oleva vika, joka estää juuri HEITÄ oppimasta. Ihan tosi kamalaa ja surullista :-(
En osaa kuvitella, miltä tuntuisi ajatella, että ei pysty oppimaan tai omaksumaan jotain. En ole koskaan kokenut, että maailmassa olisi MITÄÄN, jota en kykenisi ymmärtämään.
älykkyytensä ja matemaattisuutensa perusteella suoriutua näistä ja hakeutua siten vaikka nyt sitten yliopistoon jatko-opiskelemaan. Jokaisessa meissä asuu esimerkiksi pieni lääkäri. Tämä tieto lohduttanee jokaista varastomiestä, lähihoitajaa, siivoojaa tai muuta matalan kolulutuksen ihmistä, joka tuntee huonommuutta huonosta lukupäästä. Hiiteen myöskin ÄO-luokitukset ja muut lahjakkuusmittarit.
Mun mielestä kanssa noissa lukion matikan oppimäärissä ei ole mitään sellaista, etteikö niistä voisi selviytyä. Yliopisto matikka on jo jotain aivan muuta.
Ja ei kaikista voi lekuria tulla. Kynnys saada opiskelupaikka vai kasvaa...
Jotenkin kirjoituksestasi tulee sellainen olo, että olet itse DI (kuten minä) tai muu korkeasti koulutettu ihminen, joka todella kuvittelee olevansa jotenkin parempi tai älykkäämpi kuin vaikkapa varastomiehet. Vastenmielistä :-(
Eli kuka tahansa kansalainen voisi älykkyytensä ja matemaattisuutensa perusteella suoriutua näistä ja hakeutua siten vaikka nyt sitten yliopistoon jatko-opiskelemaan. Jokaisessa meissä asuu esimerkiksi pieni lääkäri. Tämä tieto lohduttanee jokaista varastomiestä, lähihoitajaa, siivoojaa tai muuta matalan kolulutuksen ihmistä, joka tuntee huonommuutta huonosta lukupäästä. Hiiteen myöskin ÄO-luokitukset ja muut lahjakkuusmittarit.
taustalla on kyllä jokin ihan muu ongelma kuin kyvyttömyys ymmärtää fysiikkaa tai matikkaa. Kouluaikana ehkä oli muut asiat enemmän mielessä, vanhemmat ovat mahdollisesti aina tolkuttaneet että ei sulla ole matikkapäätä, ei kannata yrittää kun et kuitenkaan osaa jne...
Minusta on surullista, että ihmiset jäävät sellaiseen kuvitelmaan, että he eivät ole RIITTÄVÄN FIKSUJA, että heissä mukamas on jokin perustavaa laatua oleva vika, joka estää juuri HEITÄ oppimasta. Ihan tosi kamalaa ja surullista :-(
En osaa kuvitella, miltä tuntuisi ajatella, että ei pysty oppimaan tai omaksumaan jotain. En ole koskaan kokenut, että maailmassa olisi MITÄÄN, jota en kykenisi ymmärtämään.
ei ap
Et tuostakaan ymmärtänyt, että minä en väheksy lähihoitajaa, mutta tiedän että he tuntevat alemmutta monesti.. Totta, laudaturista et mitään puhunutkaan, nyhdin tahallani ulos todellista ajatusmaailmaasi. Että oletko ihan aiodosti sitä mieltä, että jokaisesta on jonkinasteiseksi matemaatikoksi.
Miten sitten suhtaudut taiteellisuuteen? Onko jokaisesta mahdollisuus kehittyä sävelkorvainen laulaja, soittaja? Oppiiko jokainen tanssimaan nautittavasti tai maalaamaan? Jos ei virtuoosimaisesti, niin "lukion laajaa oppimäärää vastaavalla tavalla"?
Onko ihmisen lukeneisuus tai lahjakkuus vain siis motivaation tulosta (ja motivaatio sen tulosta millaisessa ympäristössä on saanut kasvaa)?
Todistit juurikin omaa väitettäsi vastaan.
Jos arvosanat gaussataan, KAIKKI eivät todellakaan voi saada kiitettävää arvosanaa.