Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kanssa matkustaminen?! Neuvoja kaivataan

Vierailija
23.11.2010 |

Meillä on 1,5kk vanha vauva ja suunnittelemme matkaa ensi keväälle tai kesälle Etelä-Eurooppaan. Tarkoitus on ottaa lennot ja varata auto ja talo viikoksi Italiasta, Espanjasta tai Kreikasta. Mietimme tässä miten matkustaminen sujuu pienen vauvan kanssa ja mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon. Onko kätevämpää matkustaa puuolivuotiaan kun 8kk vanhan lapsen kanssa? Tällä hetkellä imetän ja sitä on tarkoitus jatkaa ainakin 6kk ikään asti jos maitoa vaan riittää. Keväällä ei olisi myöskään niin kuuma kun kesällä ja hinnat ehkä hiukan halvemmat. Mitä kaikkea tarvitsemme mukaan vauvalle? Olemme kiitollinen kaikista neuvoista - varsinkin te joilla on kokemusta, kommentoikaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein ymmärrä koko kysymystä?

Vierailija
2/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kätevämpää 6kk vanhan vai 8kk vanhan kanssa? Kannattaako ottaa auton turvakaukalo tai matkasänky täältä mukaan? Miten ulkomailla saa velliä ym. vauvalle vai pitääkö korvike viedä mukana jne. Jotkut sanoo että mitä pienempi vauva, sitä helpompi matkustaja. Itse mietin että onko kuitenkin parempi jos vauva jo 8kk ennen kuin lähdetään. Lapsi on esikoisemme emmekä osaa näin etukäteen ajatella kaikkea mihin täytyy varautua ja ottaa huomioon tuota reissua varatessamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsette tietysti turvakaukalon. Jos lapsi 6kk vanha niin eihän se vielä mitään vellejä tarvitse jatkat vaan imetystä se suojaa kaikilta pöpöiltäkin paremmin ja on kätevää kun ei tarvitse pullojen ja ruokien kanssa pelata. Matkasänkyä en raahaisi mukana. Itse olen nukuttanut vieressä tai ihan vauvana käyttänyt vaunujen koppaa sänkynä (jos on kova) Keväällä on tosiaan parempi matkustaa kun ei ole liiaan kuuma.

Vierailija
4/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneasiasta sen verran, että lentokoneen vauvakaukalo oli meillä vielä 11kk vanhalla matkustajalla ehdottoman hyvä juttu. Etelä-Eurooppaan nyt ei kauhean kauaa lennä, mutta etenkin jos/kun 6kk ei vielä istu kunnolla pidempää aikaa, niin helpottaa kummasti vanhempien matkustamista kun pieni saa vaikka nukkua päikkärit kopassa.

Vierailija
5/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama korvike mukaan ja imetystä. Siinä se menee alle 1-vuotiaan kanssa ;)

Me ollaan matkustettu siitä saakka, kun lapsi oli 6kk ja yleensä nukkui päiväsaikaan matkarattaissa, yöllä vieressä. Toki vuokrataloon voi saada pinnasängynkin, kun kysyy...

Vierailija
6/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä 6 kk/8 kk ei ole juuri eroa matkustamisessa. Aika sylivauvoja vielä tuossa iässä ollaan.

Ihan pienen kanssa matkustus on siitä kivaa, että ei tarvitse miettiä ruokia ollenkaan, sen kun imettää vaan.

Etelä-Euroopassa on tosi helppoa ja kivaa olla lasten kanssa ylipäätään. Ravintoloissa lämmittävät ruoat tai jopa tekevät jonkun soosin. Lastenruokia saa kaikkialta Euroopasta ihan hyvin, ts. muualla on yleensä paljon laajempi valikoima kuin Suomessa. Jossain ihan lomakylän kaupassa voi olla huono valikoima, mutta isoissa supermarketeiss siis löytyy hyvin.

Edelleen etelä-euroopan maissa ihmiset ovat tosi lapsiystävällisiä.

Kantsii pyrkiä varaamaan sellaiset lennot, joilla on vähän matkustajia eli siis ei suosituimmat business-lennot. Jos käy hyvin, niin saatte kaukalon koneeseen ja lapsi voi siinä köllötellä koko matkan ajan.

Vierailija
7/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan ja ylipäänsä lasten kanssa voi hyvin matkustaa, ei kannata tehdä siitä suurempaa ongelmaa. Olemme matkustelleet paljon ja aina nauttineet siitä koko perhe. Italiassa olimme, kun esikoinen oli vajaa 3v ja vauva 6kk. Ajoimme ihan omalla autolla Toscanaan (ensin laivalla Saksaan) ja hienosti meni, vaikka moni etukäteen kauhisteli ajomatkaa. Olimme siellä Toukokuussa, ehdottomasti kannattaa pienen kanssa lähteä keväällä, ennen kuin keskieuroopassa alkaa lomat. Lämpötila just passeli, edullisemmat hinnat ja vähemmän ihmisiä. Ottakaa huomioon, että siellä voi olla tosi pahat ruuhkat teillä loma-aikaan. Jos vuokraatte auton, niin lainakaukalo voi olla vähän mitä sattuu, eli jos haluatte olla varmoja, niin ottakaa oma mukaan. Jos imetät, niin matkustaminen on todella helppoa. Korvike on ulkomailla usein jauhetta ja voi olla siis erimakuista. Mutta voit kokeilla etukäteen jo Suomessa ostettavaa korvikejauhetta ja jos vauva huolii, niin otat sitten sitä mukaan varmuuden vuoksi. Näin minä tekisin, ihan vain muiden kokemusten perusteella, itse imetin. Purkkiruoatkin ovat tietty erimerkkisiä, mutta soseitahan voi vaikka valmistaa itse. Ja puuroja kannattaa otta mukaan, niitä ei Euroopassa harrasteta yhtä paljon, kuin Suomessa. Vaippoja saa kyllä kaupasta.

Valitkaa ajankohta ihan oman mieltymyksenne mukaan. On ihan mahdotonta ennakoida, mikä vaihe juuri teidän vauvalla on silloin. Ehkä on himpun verran helpompaa matkustaa vauvan kanssa, joka ei vielä liiku, mutta tehän ette tiedä vielä miten teidän vauva kehittyy. Ja milloin tulee hampaita, milloin nukkuu huonosti ja milloin on flunssaa jne. Ei sitä kaikkeen voi kuitenkaan varautua. Italiassa ei useinkaan ole vauvanhoitohuoneita tai kaikkia vauvantarvikkeita, mutta toisaalta ovat mahdottoman lapsirakkaitta, eli on siinä mielessä todella helppo maa. Ja siellä käydään paljon vielä illalla ulkona syömässä koko perheen voimin jne. Ostakaa hyvät, kevyet matkarattaat ja paljon iloista mieltä mukaan!

Vierailija
8/18 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vain mahdollista, niin menkää kahdeksi viikoksi. Kannatta vauvan kanssa, etenkin jos meinaatte ajella paikasta toiseen. On paljon stressittömämpää, ehditte pitää pari luppopäivää, eikä harmita niin paljon, jos esim. sattuu huono tuuri ja vauva sairastuu tai muuta. Itse vietimme aina päivän pari vuokratussa huvilassa ja sitten teimme pieniä päiväretkiä ympäröiviin kaupunkeihin.

Vierailija
9/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisia käytännön vinkkejä kaipaan. Pitää siis pitää imetystä yllä siihen asti - säästyy paljolta vaivalta. Tuo vauvakoppa lentokoneeseen on hyvä idea, täytyy tarkistaa onko halpalentoyhtiöilläkin sellainen. Mies kans mietti että ottamalla oman auton turvakaukalon mukaan varmistetaan ainakin että sen saa matkarattaisiin, mutta luulen että 6kk vanha napero menee jo niissä rattaissa ilman kaukaloa. Nyt eikun suunnittelemaan reissua! Ihanaa että voidaan jatkaa meidän rakasta harrastusta näin "lapsellisinakin". Vinkkejä ja kokemuksia otetaan edelleen vastaan jos mieleesi tuli jotain!

t. ap

Vierailija
10/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin kesällä 8 (tai 9)kk vauvan kanssa liikkeellä. Tosin ei lennetty, vaan laiva/bussiyhdistelmä. Laivalla lapsi viihtyi mainiosti, siellä oli järjestetty lapsille ohjelmaakin. Isommille toki suunnattu, mutta ainakin meidän pieni nautti ja seurasi tarkkaan.

Mulla oli matkarattaiden lisäksi mukana rintareppu: oli kätevä esim. rannalla. Ei meillä siis mitään rantalomaa varsinaisesti ollut, mutta hiekkarantakin kaupungista löytyi. Mun mielestä tuon ikäisen kanssa oli siitä kivaa, että viihtyi vallan mainiosti ravintoloissa ja kahviloissa, sai omista annoksistaan annettua jotain naposteltavaa lapselle oman ruokailun ajaksi. Esim. kurkkua tai leipää. En muista tarkkaan minkä ikäisenä alkoi noita itse popsia. Lisäksi sai syöttötuoliin istumaan tukevasti. Meillä ainakin pienempänä ei istunut niin hyvin, kun on niin erilaisia syöttötuoleja. On muuten olemassa sellaisia sack´n seat-matkasyöttötuoleja, siis sellaisia kankaisia, jotka saa kiinnitettyä tavalliseenkin tuoliin. Voi olla ihan kätsy vaikka omassa hotellihuoneessakin ja jos jossain ei ole syöttötuolia ollenkaan. Kulkee mukana pienessä tilassa.

Mitäs muuta.... Mulla on ihan kotimaan reissuillakin mukana lapselle jotain pientä snackiä mukana tukaliin tilanteisiin: maissinaksuja, banaania, viinirypäleitä, smoothieta, riisikakkua. Etenkin sellaset on käteviä, mitä lapsi pystyy itse syömään vaikka rattaissa tai ravintolan pöydässä. Joitain pieniä leluja on myös aina mukana. Sellaiset pahviset minikirjat ovat olleet loistavia!

Itse matkustaisin pienen kanssa myös ennemmin vähän viileämpään ja vähemmän ruuhkaiseen aikaan. Mekin oltiin kesäkuussa, siis ennen noita suosituimpia loma-aikoja. Nyt suunnitellaan uutta reissua helmikuuksi. Ihan kaupunkilomakohde lentokoneella menemme. Ja lapsi jo toki yli vuoden, lähempänä puoltatoistakin tuolloin. Lentskari jännittää, että sattuuko korviin ja miten viihtyy. Muuten ei huolia. :)

Sellainen vielä tuli mieleen, en tiedä onko kaikille itsestäänselvyys.... Mutta kannattaa mennä lapsentahtisesti: hänen ruoka-aikoinaan hakeutua ravintoloihin/kahviloihin ja yrittää pitää uniajoista kiinni. Näihin menee yllättävän paljon aikaa, mutta väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa reissaaminen ei takuulla tunnu lomalta.

Toivottavasti reissunne on oikein mukava, rentouttava ja onnistunut! :)

Vierailija
11/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et täysimetä enää silloin, niin tiedoksi, että meillä ainakin oli sellaisia pusseja tuttipullokehikkoon, jolloin ei tarvinnut reissussa olla jatkuvasti pesemässä pulloja ;)

Vierailija
12/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoat ja korvikkeet otettiin kotoa mukaan. Ihan sen vuoksi että ruokailutottumukset tuolla erilaisia, esim. hunajaa ruuissa mitä suomessa ei saisi edes antaa alle 1 v. Vaipat ostettiin kanarialta.

Lentomatka meni hyvin, yllättävänkin hyvin. Jos lennätte, huomioikaa että alle 2 v lentää "ilmaiseksi" ilman omaa paikkaa eli jos otatte koneeseen kaukalon kotoa mukaan, silloin pitää tilan vuoksi ostaa myös paikka koneesta.

Meillä hotellissa oli sieltä sänky, mutta joudutte varmaan ostamaan jos olette eri hotelleissa ettekä etukäteen voi sänkyä varata. Olkaa tarkkoina painorajojen kanssa.

Vierailija
13/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten "loma" on samaa arkista ruuanlaittoa ja astioiden tiskausta kuin kotonakin, vähän vaan haastavammissa olosuhteissa. Vuokrattavat talot on monesti sen verran syrjempänä, ettei kivoja ravintoloitakaan ole kävelyetäisyydellä ja autolla monta kertaa päivässä lähtemisessä on oma vaivansa.

Vierailija
14/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustamiseen, ihan yhtä helppoa tai vaikeaa - miten sitten itse kokeekaan. ruokia löytyy kaupoista, vähän eri makuja kuin meillä mutta hyvät valikoimat. Vastike kannattaa ottaa täältä jauheena mukaan jos tarvitsee, kevyt kantaa. Jos talossanne on vauvan sänky tarjolla sitäkään ei tarvitse itse raahata mukana, muuten ehkä sellainen koottava matkasänky on hyvä. Toimi ainakin meidän lapsilla. Yleensä kyllä järjestävät paikan päältä.

Vaatteita, aurinkovoidetta, unilelu, rattaat ja hyttysverkko - kaiken muun saa periltä. Me ei olla raahattu juuri mitään mukana koskaan. Turvaistuimenkin saa autovuokraamosta.

Vierailija
15/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse ei stressaa! Mikäli olet tottunut matkaaja itsekin, niin se vauva kyllä selviää siinä missä muutkin. Mutta viikon reissu ajellen ja kierrellen on aika pikainen juttu. Itse melkein lähtisin noin pikaiselle reissulle ihan perus hotellikattauksella ja häipyisin sitten autolla maisemista ja jättäisin muut turistit taakse. Matkarattaat reisuun mukaan ja paljon pitkää pinnaa!

Vierailija
16/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että 6 kk ja 8 kk vauvat on suht samanlaisia matkustamisen kannalta. Ero on suurempi siinä vaiheessa kun lapsi alkaa kävelemään. Monien mielestä 12-18 kk ikä on se kaikista hankalin ikä matkustaa. Itse asun ulkomailla ja olen matkustanut lasteni kanssa siitä lähtien kun he ovat täyttäneet 6 kk. Muistan että ensimmäinen matka oli aikamoista opettelua, ja jännitin yli 10 h lentomatkaa. Ensimmäisellä matkalle otin myös ihan turhan paljon tavaraa mukaan, vauvalle oma matkasänky, vaipat, ja jopa ruoat. Nykyään pakkaan mahdollisimman vähän mukaan, ostan lastenruoat ja vaipat periltä. Suosittelen myös lämpimästi talon vuokrausta. Esim Italian maaseudulla on tosi kätevää asua omassa villassa ja tehdä päivisin automatkoja lähialuiden kyliin ja kaupunkeihin. Etelä-Euroopassa on myös edullisempaa palkata baby sitteri avuksi jos vaikka haluaa vapaaillan aviomiehen kanssa. Toivotan hyvää lomamatkaa!

Vierailija
17/18 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tosiaan kokeneita matkaajia, mutta ei koskaan olla liikuttu lapsiperheen kanssa vaan aina pariskuntien, jolloin touhu on ollut hiukan vapaata :) Pari kertaa ollaan vuokrattu villa Italiasta ja tykätään kovasti kun on oma piha ja pooli, mahtavat maisemat ja omassa rauhassa & aikataulussa saa kokata pastaa ym. Yleensä päivisin on tehty autolla reissuja lähikaupunkeihin; käyty hyvissä ravintoloissa ja katomassa nähtävyyksiä ja shoppaamassa. Ollaan enemmän tämmöisiä omatoimimatkailijoita kun pakettilomalaisia ja mietinkin että onkohan sittenkin kätevämpi ottaa joku all inclusive-setti tällä kertaa perus turistipaikassa kun vauva mukana, mutta mies on sitä mieltä ettei se ole meidän juttu. Epäilee että menee hermo meteliin ja siihen että koko ajan on porukka ympärillä ja pitää sitten vahtia kaikkia tavaroita poolillakin eikä lasta voi jättää vaikka nukkumaan sisälle kuten voi tehdä jos on oma talo ja loikoillaan itse pihalla. Hankalaa vaan on kun nyt jo täytyy alkaa tekemään varauksia ja miettiä kaikki vaikka reissuun tulee olemaan vielä puolisen vuotta. Mutta ihana kuulla että kyllä vauvankin kanssa voi reissata ja samalla tavalla nautiskella! Lisää matkakokemuksia ois edelleen kiva kuulla :)

t. ap

Vierailija
18/18 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkkiä lapsiperheen pakkauslistalle :)

https://wilhelmiinanhuvimajassa.blogspot.fi/2016/06/lasten-kanssa-lomal…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi