Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon olette lomalla joulun aikaan? (Ei opettajille tai opejen puolisoille!)

Vierailija
23.11.2010 |

Ihmettelen joka vuosi samaa kyselyrumbaa joulun ajan päivähoidosta.

Nytkin tuli kotiin marraskuussa kysely, mitkä päivät välillä 20.12.2010.-8.1.2011 lapsemme on pois päivähoidosta.

Miten teillä muilla "tavallisilla" ihmisillä on mahdollisuus pitää lomapäiviä joulun aikaan? Meillä nyt sitten järjestetään jollain tavalla tuo väliviikko vapaaksi, mutta kyllä ennen joulua ja jälkeen uudenvuoden meidän lapsemme ovat ihan normaalisti hoidossa - kuten mekin olemme töissä.

Olishan se kivaa pitää kolme viikko lomaa joulun aikaan. Ja viikko hiihtolomalla. Ja viikko pääsiäisenä. Ja viikko syyslomaa. Ja 10 viikkoa koululaisten kesälomalla... Siihen ei vaan oikein kahden ihmisen vuosilomat riitä... Etenkin jos JOSKUS haluaisi koko perhe yhdessäkin lomailla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko joulunkin. Sen sain kinuttua että aattoilta on vapaa, siitä hyvästä sit lupauduin uudeksivuodeksi yövuoroon..

Vierailija
22/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kenenkään lapsen kuullut varahoitopaikasta traumoja saaneen, kaipa ne ovat sitten olleet ihan normaaleja lapsia, eikä mitään pumpulissa pidettyjä.

No meillä on ilmeisesti eri määritelmä laadukkaalle päivähoidolle. Sulle riittää päivähoidoksi mikä tahansa järjestely, kunhan se ei lapselle aiheuta traumoja.

Mulla on taso vähän korkeammalla eli mulle riittää se, että varhaiskasvatussuunnitelma toteutuisi edes suurin piirtein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän viime kesältä säästetyn lomaviikon.

Jouduin tosin päiväkotiin ilmoittamaan että lapseni on koko joulun ajan hoidossa (lukuunottamatta pyhiä tietysti), koska en kyselyn tullessa osannut sanoa voinko pitää lomaa juuri tuolloin.

Minua ei kyselyt haittaa ollenkaan, yleensä vastaan niihin että lapsi on hoidossa, koska minulla harvemmin on tiedossa lomian ajankohta silloin vielä. Vähän kritisoin sitä, että jos lapsi on lomalla, niin sitä ei huomioida hoitomaksussa ollenkaan.

Vierailija
24/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kenenkään lapsen kuullut varahoitopaikasta traumoja saaneen, kaipa ne ovat sitten olleet ihan normaaleja lapsia, eikä mitään pumpulissa pidettyjä.

No meillä on ilmeisesti eri määritelmä laadukkaalle päivähoidolle. Sulle riittää päivähoidoksi mikä tahansa järjestely, kunhan se ei lapselle aiheuta traumoja.

Mulla on taso vähän korkeammalla eli mulle riittää se, että varhaiskasvatussuunnitelma toteutuisi edes suurin piirtein.

Vierailija
25/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olemme samaa mieltä. Todellakin toivoisin, että päivähoidon poikkeusjärjestelyissä olisi korkeampi laatu. Ja eipä se ole pelkästään minun standardi, vaan ihan siinä varhaiskasvatussuunnitelmassakin puhutaan samasta asiasta, joten ilmeisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on samanlainen standardi kuin minulla.

Vierailija
26/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaton ja sen seuraavan viikon. Uuden Vuoden jälkeen olisivat 3 pvää hoidossa ja taas loppiaisen jälkeisen perjantain poissa. Minulla on todella joustava työ, joten saattavat olla myös nuo 3 päivää poissa, varsinkin jo isäkin ottaa nuo etäpäiviksi.

Lapsilla ei ole täysiä hoitopäiviä, joten poissaolot hyvitetään.

Vierailija
27/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit puhua velvoittamisesta, minä puhun siitä, että suku auttaa toinen toistaan.

Toki suvussa onkin normaalia auttaa toinen toistaan, mutta vedit mukaan jo kummit ja "kenet tahansa kynnelle kykenevät". Tuli mielikuva, että suurinpiirtein naapuri, jos sattuu olemaan lomalla, joutuu lapsenvahdiksi. Ettei vaan tarvitse viedä sinne teippi selässä olemaan... Luulen, että itse panikoit (puhut ettei rakastava vanhempi pitäisi lastaan moisessa hullunmyllyssä, lapsella teipit selässä esittelemään itsensä uusille ihmisille aamu toisensa jälkeen...) ja olet traumatisoituneempi tilanteesta ja järjestelyistä, kuin lapsi varmaan koskaan olisi. Suurin osa lapsista sopeutunee ihan hyvin vallitseviin olosuhteisiin, kunhan vanhemmatkin pysyvät rauhallisina esim. aamuisin, kun jättää lapset hoitoon. Ei ne nyt mitään kidutuskammioita ole kuitenkaan!!

Ja muuten; rakastan lastani, vaikka vienkin hänet suht' huoletta uuteen hoitopaikkaan tilapäisjärjestelyjen vuoksi...

Nro 20

Vierailija
28/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lomarahoita vapaaksi vaihdettu viikko käytettävissä joulun jälkeiseksi viikoksi. Ja 23.12. pidän ns. saldotunteja, eli olen poissa töistä 23.12.2010 - 2.1.2011.

Vierailija
29/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olemme samaa mieltä. Todellakin toivoisin, että päivähoidon poikkeusjärjestelyissä olisi korkeampi laatu. Ja eipä se ole pelkästään minun standardi, vaan ihan siinä varhaiskasvatussuunnitelmassakin puhutaan samasta asiasta, joten ilmeisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on samanlainen standardi kuin minulla.

pitää olla lomia? Vai pitäisikö niiden olla kesät sun muut töissä jotta sun lapsesi ei vaan joudu varahoitopaikkaan? JA miksi sä mekastat asian kanssa, jos lapsiasi et sinne ole edes viemässä?

Vierailija
30/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhtäläiset oikeudet lomiin kuin muillakin? Aika pienet sulla on kyllä ongelmat.

Vierailija
31/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti porukassa lomaillaan paljon.

Hoitolapsen siraruksen saattavat olla koulussa ja joku aikuinen on hänen seuranaan lomalla. Silloin pitävät myös päivähoidossa olevan lapsen kotona.

Vaikka ap sinä olet aina töissä niin monen vanhemmat järjestävät lapselleen vapaata.

Minä en pitäisi jouluna lomaa mutta pakko se on kun ei ole hoitolapsia.

Vierailija
32/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei olla palkkatyössä vaan yrittäjiä. Joulunaikaan ja kesällä yritetään pitää pitkät lomat, koska silloin se on mahdollista. Muina aikoina joudutaan tekemään töitä jopa viikonloput.

Nytkin lapset ovat joulunaikaan sen kolme viikkoa kotona, mutta siitä ajasta lomaillaan ehkä kaksi viikkoa.

Vierailija
33/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on aika pitkä ura tätä päiväkotilapsen vanhemman uraa takana. Ja tosiaan oma kokemus on se, että lomajärjestelyt ovat menneet hulluun suuntaan vuosien aikana. Mulla on kokemusta vielä toisen kaupungin päiväkotitoiminnasta. Ja kyllä näissä järjestelyissä on selkeä muutos vuosien aikana ollut. Nyt ainakin lasketaan Helsingissä sitä täyttöastetta koko ajan, jolloin erityisesti poikkeusaikoina jos lapsia jää tulematta hoitoon, joutuu joku hoitaja lähtemään kesken työpäivän töihin toiseen paikkaan. Suunnittelepa siinä sitten päivää, kun et edes tiedä missä olet töissä. Ei mun mielestä kovin reilua sitä työntekijää kohtaankaan.

Totta kai pitää olla lomat päiväkotihoitajilla. En kai mä sitä ole kieltämässäkään. Ja on erittäin järkevää, että hoitajat ovat lomilla silloin kuin päiväkodissa on vähiten lapsia.

Omasta mielestäni nyt tämä täyttöasteen laskenta on vain saavuttanut sellaisen rajan, että järkevyys katoaa. Tilanteessa ei ole tyytyväinen henkilökunta, lapset eivätkä vanhemmat.

Mä en oikein tiedä miten nämä asiat onnistuttiin hoitamaan vaikka 10 vuotta sitten paljon helpommin. SIlloin näitä poikkeusviikkoja oli vähemmän ja ryhmissä saattoi olla vaikka ylimääräinen hoitaja. Jos lapsia tulikin vähemmän, niin sitä yhtä ei lähetetty toiselle puolelle kaupunkia tai kotiin vapaapäivälle kesken työpäivää.

Vierailija
34/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä tulee aika monta ylimääräistä viikkoa. Kaikki eivät voi lomailla koulujen loma-aikoina tai pitää kesälomia kesällä, joten pitävät ne sitten muulloin.

Joo ja ihan KAIKILLAHAN on ne lomarahat. Kiitti vinkistä hei.

Vierailija
35/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä tulee aika monta ylimääräistä viikkoa. Kaikki eivät voi lomailla koulujen loma-aikoina tai pitää kesälomia kesällä, joten pitävät ne sitten muulloin.

Joo ja ihan KAIKILLAHAN on ne lomarahat. Kiitti vinkistä hei.

miten ihmisillä voi olla noin paljon lomia. Tässä yksi vastaus. Ottaako pattiin?

Vierailija
36/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvilomaa on 5 päivää ja kesälomaa 4 viikkoa, siinä kaikki mitä on. Jouluvapaat menevät lain mukaan eli jouluaatto on vapaa, mutta esimerkiksi uudenvuodenaatto ei ole. Koko jolunaikaan minulla on kaksi "ylimääräistä" vapaata lauantaiden ja sunnuntaiden lisäksi. Ne ovat jouluaatto ja loppiainen. Itsenäisyyspäivä toki on myös vapaa.

Vierailija
37/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö opettjapuolisosi osaa hoitaa lapsianne? Kysymys ei ollut tarkoitettu opettajien puolisoille, koska opettajapuolison ollessa lomalla ei opettajan puolisolla ole mitään ongelmaa lastenhoidossa.

Miten niin ei opettajien puolisoilel? En mä automaattisesti saa pitkää lomaa, tai lomaa ollenkaan siksi, että mieheni on ope. Tosin tänä vuonna sain, sillä mulla on lomarahavapaita, talviloma, ja ylitöitä niin paljon, että olen 2 ja puoli viikkoa lomalla. Sekin piti anoa jo puoli vuotta sitten ylemmältä esimieheltä, että varmasti voin olla silloin poissa.

Vierailija
38/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottelematon opettaja ja osallistun keskusteluun kiellosta huolimatta. Opettajan työolosuhteet voivat niitä tuntemattomasta vaikuttaa kohtuuttoman mukavilta. Tuskan helpottamiseksi paljastan, että omat lapseni ovat kysyneet minulta: "Miksi sinä olet opettaja, kun siinä on aina noin paljon töitä?" Tämä työn osa, jota he näkevät, on kotona esimerkiksi sunnuntai-iltapäiväisin ja usein öisin tekemääni työtä, esimerkiksi portfolioiden korjaamista, sähköpostiliikennettä ja palautteen antamista. Mieheni työt taas jäävät työpaikalle. Lasteni isä, rakas mieheni, on insinööri. Hänen työnsä jäävät työpaikalle, hänen palkkansa on kaksinkertainen omaani verrattuna, ja hän pitää pitkiä viikonloppuja ja mukavia lomia myös. Joulun aikaan hän on lomalla toista viikkoa, eikä tuo töitä kotiin. Olemme kumpikin itsellemme sopivissa, mukavissa töissä, joissa on mieltä. Tämä ei siis ollut valitus, vaan lohdutus opettajille kateellisille. Ja lisää lohdutusta: päivähoito todellakin on järjestetty ja sen palveluja saa hyvällä omallatunnolla käyttää. :)

Vierailija
39/39 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulujen loma-ajalla päivähoidossa? Niinkö paljon sitä "ylimääräistä" työtä on?

Oletko varmasti 8-16 joka päivä työpaikalla? Ja siis siihen vielä päälle nämä portfolioiden korjaukset ym.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi