Minkä takia allergiaa sanotaan atooppiseksi ihottumaksi, kun ei tunneta allergian aiheuttajaa?
Tosi ärsyttävää. Tuntuu, että on olemassa kaiken maailman keksittyjä diagnooseja, kun ei vaan osata tai viitsitä selvittää ongelman aiheuttajaa...
Kommentit (19)
atooppinen iho ei ole sama asia kuin allergia vaan synnynnäinen ominaisuus ja nimi tulee siitä, kun syytä ei tiedetä.
Olen käynyt ihotautilääkäreillä ja kaikki sanovat ilman mitään testejä että atopiaa on.
Jouduin jättämään muista syistä viljatuotteet, riisit ja perunat pois ruokavaliostani ja huomasin että ihokin alkoi paranemaan!
Kukaan ei edes ehdottanut mitään kokeilevaa ruokavaliota, kalliit kortisonivoiteet, sinkkivoiteet ja kääreet määrättiin.
Olen ollut nyt toista vuotta ilman noita ravintoaineita ja tyyriitä lääkkeitä.
jos on allergiaa. Mutta sitä voi olla myös vaikka ei olisi allergiaa.
Kahden pienen ei-allergisen atoopikon äiti.
että kaikki ihottuma ja kutiseva iho lapsella ei selity allergioilla. Nimim. kokemusta on. Tai no, jos lapsi olisi kokonaan jättänyt syömättä, elänyt jollain ravintoliuoksella, ihottuma olisi varmaan kadonnut.
Syöminen ja muiden kanssa samanlaisen (tai ainakin samantapaisen) ruoan syöminen on lapselle psyykkisesti aika tärkeätä. Tiedän kyllä, että atopiakin on psyykkisesti todella raskasta.
meidän vanhimmalla lapsella oli "atooppinen ihottuma", joka vaan paheni, kunnes yht'äkkiä löytyi allergian aiheuttaja ja se muuttuikin allergiaksi ja saatiin hoidettua vuosien kortisonivoidelöträyksen jälkeen...
ap
olla,vaikka ei olisi mitään allergioita. Ihotyyppi reagoi herkästi kaikkeen muuhunkin kuin ruoka-aineisiin. Esim. sairastelu ja stressi voi aiheuttaa pahan ihottuman.
meidän vanhimmalla lapsella oli "atooppinen ihottuma", joka vaan paheni, kunnes yht'äkkiä löytyi allergian aiheuttaja ja se muuttuikin allergiaksi ja saatiin hoidettua vuosien kortisonivoidelöträyksen jälkeen...
ap
varmaan sille oli kuitenkin aiemminkin tehty allergiatestejä ja jos ei, niin miksette teettäneet?
ap
varmaan sille oli kuitenkin aiemminkin tehty allergiatestejä ja jos ei, niin miksette teettäneet?
Mun lapsilla atooppinen ihottuma ei vaivaa kesällä. Joten jos olisi allergiaa, niin ei varmaan haihtuisi kesäisin?
Johtuu meillä ihan vaan kuivasta ilmasta, joka tulee kylmillä ilmoilla. Viime talvena esikoisella oli tosi kamalat ihottumaläiskät kovilla pakkasilla. Nyt kuopuksellakin, vaikka rasvataan aamuin illoin ja vain -10 astetta. Hirvittää ajatellakin, millaiseksi iho muuttuu kovemmilla pakkasilla. =(
tiennyt että lääkäritkin voivat tehdä vääriä diagnooseja? Varsinkin jos allergioista on kyse. Jos kerran aiemminkin on tehty allergiatestit, jotka olivat ilmeisesti puhtaat,niin totta kai ihottumaa luultiin atooppiseksi. Ei kai ne lekurit voi tietää että teillä on kotona jotain, mikä aiheuttaa allergian.
ei iho-oireisistakaan. Ruoka-allergisista suuri osa on myös atoopikkoja ja oireilevat ihollaan ruoka-aineille, mutta myös esim. kuivalle ilmalle, karkeille vaatteille, hikoilulle jne. Eli molempia pitää hoitaa, allergiaa välttämällä aiheuttajaa ja atooppista ihoa perusvoiteilla ja kortisonilla.
Allergiat oireilee usein muutenkin kuin iholla, esim. vatsakipuja, ripulia, limaisuutta jne. vaikkei pahan ihottuman takia välttämättä ajattele muita oireita.
Minun lapsella on ainakin atoopinen astma ja olen kuvitellut sen tarkoittavan allergioiden aiheuttamaa astmaa (ei infektioastmaa).
Esim. se, että tehdään prickit, niistä ei löydy mitään selkeää tulosta ja todetaan, että lapsen ihottuma on "vain atopiaa". Tosiasiassa prickit eivät varsinkaan pienillä lapsilla näytä välttämättä allergioita, vaan siihen tarvitaan altistamista.
Ikävä kyllä kovin usein varsinkin julkiselta puolelta tulee näitä "atopiaa" diagnooseja ilman kunnollista allergioiden selvittelyä. Jos vanhemmat itse eivät lisäksi tiedä asiasta riittävästi, niin siinä sitten ollaan.
Meillä allergisten lasten atooppinen iho pysyy kunnossa silloin kun ruokavalio on kunnossa. Toki vaatii normaalia enemmän rasvausta ja toki esim. ei kestä saunomista kunnolla jne atoopikoille kuuluvia juttuja, mutta ruokavalion ollessa kunnossa ei tule hurjia ihottumia.
Sille äidille,jonka lapsilla oli atooppista ihottumaa vain talvella ja joka oli sitä mieltä, ettei se siksi voi olla allergista: minä olen allerginen tomaateille. Voin siltikin syödä niitä ilman oireita kesällä. Talvella en voi. Kesällä muut olosuhteet ovat sen verran hyvät, että iho ei ihan repeä käsiin. Talvella tarvitsen muutenkin tiukemman ruokavalion.
t. atoppikko/allergikko/astmaatikko äiti, jolla on useampi allerginen ja atooppinen lapsi
ihottumaläiskiä, ihon hilseilyä tulee heti kun on vähänkin viileempää. Kun vaan rasvailee päivittäin, niin kaikki ok. Kesällä ei ole mitään!! Atoopikoksi meilläkin on luokiteltu.
Maitoallergiaa epäiltiin vauvana, mut siedätyksellä hävisi allergiaoireet, atopia jäi.
ihottumaläiskiä, ihon hilseilyä tulee heti kun on vähänkin viileempää. Kun vaan rasvailee päivittäin, niin kaikki ok. Kesällä ei ole mitään!! Atoopikoksi meilläkin on luokiteltu.
Maitoallergiaa epäiltiin vauvana, mut siedätyksellä hävisi allergiaoireet, atopia jäi.
Opiskeluaikoina jouduin mm. käymään "atopiani" vuoksi talviaikaan mm. valohoidossa (SUP) kun kortisonirasvaus jne ei riittänyt. Siinä kohtaa oli tiedossa muutama asia, jolle olin allerginen. Iho oli aina talvella ihan karmivassa kunnossa, varsinkin naamasta. Kesäisin ihan ok.
Reilu parikymppisenä ihotautilääkäri lähetti sitten vihdoin kunnolla prick-testeihin. Löytyi nippu allergiaa aiheuttavia aineita, joukossa mm. useampi mauste. Vältän niitä tätä nykyä ja kas: iho on ihan ok kunnossa talvellakin.
Omat allergiani ovat melko laajat, mutta parempi näin välttämisdieetin kanssa kuin entiseen malliin iho kutisevana ja kauheana talvet.
Atoopikko olen toki edelleen, iho on muutenkin kyllä herkkä ja mm. en voi saunoa tai se aukeaa. Mutta pahimmat oireet katosivat, kun allergian aiheuttajat löytyivät.
Tältä pohjalta olen nyt ollet parisenkymmentä vuotta (olen reilu 40 vee) sitä mieltä, että suurella osalla atoopikoista kävisi ihan samalla lailla, jos vain löytyisi ne ruoka-aineet, joille he ovat allergisia. Minä olen allerginen mm. paprikalle, jota Suomessa tungetaan likipitäen kaikkeen.
t. 19
atooppinen iho ei ole sama asia kuin allergia vaan synnynnäinen ominaisuus ja nimi tulee siitä, kun syytä ei tiedetä.