Onkohan yh:na helppo saada 200000 lainaa, jos
on alkupääomaa 50 0000 e, vakityö ja 3000 e kk palkka? Ei muuta velkaa.
Kommentit (25)
Itse olen ottanut asuntolainani n. 5 vuotta sitten. Kävin pyytämässä tarjoukset sekä Nordeasta, Samposta että Osuuspankista.
Osuuspankin tarjous oli ihan posketon. Laina-ajaksi tarjottiin kymmentä vuotta (10)!!! Ja sen mukaisesti kuukausierästä olisi tullut aivan hirveä. Koska olin käynyt ensimmäiseksi Osuuspankissa, jätin koko laina-asian pitkäksi aikaa hautumaan.
No sitten sain markkinointikirjeen yritystoimintani merkeissä Nordeasta. En tarvinnut miniminiyritykselleni rahoitusta, mutta keljuillessaan pyysin asuntolainatarjousta. Johan oli toinen ääni kellossa! Laina luvattiin heti yhdellä takaajalla, ja ehdot oli asialliset.
Koska olen Sampon pitkäaikainen asiakas, pyysin tarjouksen myös Samposta. Sampo veti sillä kertaa pisimmän korren, ja otin lainan sieltä ja siirryin osakkeenhaltijoiden kastiin.
Parin vuoden päästä kilpailutin pilke silmäkulmassa taas Nordeaa, ja kun niillä oli paremmat ehdot, tein loikkauksen... Kyllästyin kuitenkin aika pian ja halusin palata Sampoon, ja avosylin ottivat vastaan. Marginaalini on tosi pieni ja muutenkin lainan ehdot ovat kohdillaan.
Nyt pitäisi ihan mielensä virkistykseksi kysäistä Tapiolasta että milläs hinnalla tarjoavat minulle asuntorahaa.
Olen siis omistanut saman asunnon kaikki nämä vuodet. Asunnon arvo on kohonnut ja aina välillä pankkia vaihtaessa olen pyytänyt parin tonnin remppalainan pikku pintaremonttiin (seinät, väliovet jne).
Nyt jos möisin tämän asunnon, jäisi voittoa niin paljon, että korotkin mukaan laskettuna olisin asunut nämä viisi vuotta täysin ilmaiseksi.
No, tämä on vain minun laskelma. Olen nykyisin eronnut yksinhuoltaja. Avioliitossamme olimme olleet omistusasujia jo opiskeluajoista lähtien. Ex-mieheni on talousalan raskaan sarjan ammattilainen, ja hän teki selväksi että vuokralla asuminen on niin kallista ja typerää ettei siihen kannata ruveta kuin väliaikaisesti. Ja samanhan ne osoittaa tilastotkin.
Sit kun siirryn eläkkeelle parinkymmenen vuoden päästä, asumiskustannukset tipahtaa murto-osaan eli pelkkään yhtiövastikkeeseen joka on alle 200 e. No, sitten kenties vaihdan pienempään asuntoon, koska lapsetkin on lentäneet pesästä.
Näen asunnon sijoituskohteena. Pitäähän sen toki myös mieluinen ja kodikas olla.
kiva kuulla, taidankin heti huomenna soittaa pankkiin. Löysinkin jo pari kiinnostavaa asuntoa :) ap
viitisensataa kuussa korkoineen, ja yhtiövastike 200 euroa kuussa päälle. Rivitalokolmio kalliihkojen asuntojen paikkakunnalta, mutta hyvä ostosauma - sain alle markkinahintojen. Vielä ei ole mitä isoa remonttia tarvinnut tehdä. En ole niin uuden modernin perään, että kaikki olisi kertakäyttöistä. Kännykkääkin käytän kunnes hajoaa, että en vaihda aina uusinta mallia, niin kodissakin menee semmoinen ei-niin-moderni tyyli. Mutta ei täällä mikään mummotyyli ole, esim. vessa on täysin ajan tasalla, muistuttaa pientä pintaremonttia -ohjelman vessoja rempan jälkeen. Samoin keittiö ookoo, vaikkakaan ei Wengen sävyisiä ja kiiltovalkeita kaappeja teräskodinkoneilla meillä olekaan... Vaan ei kyllä ikinä tuliskaan, en tykkää. Olen sairaalassa valkoisessa ja teräksisessä ympäristössä töissä.
Tarkistin juuri muistikuvani. Kyllä, minulla on kiinteän annuiteetin laina. Eli jos korko nousee, kuukausierä ei nouse. Nykyisellä korolla olen maksanut lainan pois 9 v suunniteltua aikaisemmin. Eli enhän mä oo eläkkeellä vielä läheskään... Mut asumiskulut pienenee huomattavasti.
Että se niistä korkojen maksamisen paljoudesta.
oli säästössä 30000 ja lainaa luvattiin pankista 60000. Molemmilla oli vakityö ja palkat yhteensä reilu 4000/kk. Riippuu tosin ehkä pankista ja paikkakunnasta, meidän paikkakunnalla on aika edulliset asunnot ellei ihan uudesta asunnosta ole kyse. Asiahan muuttuu heti jos on takaajia lainalle.
Ootteko ajatellu kysyä toisista pankeista?
Ettei vaan ois eräs maalaispankki asialla.......
oli säästössä 30000 ja lainaa luvattiin pankista 60000. Molemmilla oli vakityö ja palkat yhteensä reilu 4000/kk.
Riippuu tosin ehkä pankista ja paikkakunnasta, meidän paikkakunnalla on aika edulliset asunnot ellei ihan uudesta asunnosta ole kyse.
Asiahan muuttuu heti jos on takaajia lainalle.