Kestoja ja kertisvaippoja kokeilleet, kumpiin päädyit ja miksi?
Mä olin ennen vauvan syntymää melko varma että käytän enimmäkseen kestoja, vaikken mitenkään ehdoton asiassa aikonutkaan olla. Nyt kun olen kohta puoli vuotta vaippaarumbaa elänyt, täytyy sanoa, että en ole ihan samaa mieltä kaikista kestojen puolustuspuheista. Ja olen vähän pettynyt. Valmiskestot on aika kalliita ja niitä tarvitaan noin 15 kpl, jotta homma pyörii ja toisaalta taas pyykkikone ei pyöri tyhjänä. Kestoja pitää vaihtaa noin tunnin välein, valmis vaippa tuntuu miellyttävältä useammankin tunnin jälkeen. Näiden kokemusten jälkeen olen vähän alkanut epäillä, onko kestot todella niin paljon halvempia ja luontoystävällisempiä kuin esim biohajoavat vaipat.
Kommentteja?
Kommentit (37)
Kotona käytetty kestoja ja yöaikaan sekä reissussa kertiksiä. Olen tyytyväinen ratkaisuun, myös kestot ovat mielestäni toimineet hyvin ja olleet helppoja käytössä.
Meillä on yleensä päiväkäytössä kestot, öisin ja pitemmillä reissuilla kertikset. Alkuun kestot eivät toimineet, kun tytöllä oli niin hoikat reidet että aina tuli ohivuotoja, mutta myöhemmin löytyi sitten sopivampia malleja. Olen ostanut lähes kaikki kestovaipat huuto.netistä, joko käytettyinä tai uusina, mutta aina alle 10 eurolla/kpl. Imut on tehty itse vanhoista froteepyyhkeistä ja kangaskaupan bambukankaasta.
Kestoja joutuu tosiaan vaihtamaan vähän useammin, mutta kun laittaa tarpeeksi imua, ne kyllä pitävät suht hyvin. Minäkin vaan laitoin aluksi aina liian vähän, jolloin piti joka pissan jälkeen vaihtaa. Vaipan pitävyys riippuu tietysti materiaalista, on meille pari huonoakin vaippaa ostettu ja ne tuntuivat kyllä aina märiltä.
Onhan se kyllä totta, että kertakäyttövaippojen kanssa pääsee selvästi helpommalla. Itse vaan ahdistuin siitä jätevuoresta, joka niistä tuli.
ja pienellä vauvalla käytettiin kestoja ja isommalla kertiksiä koska niitäkin meni vain pari päivässä.
, mutta nyt kakkosen kanssa ei energia enää riitä jatkuvaan vaippojen pesemiseen ja esim. harsojen taitteluun (käytin harsoja myös taskujen sisällä, kun mikroinserttejä ei ollut pari-kolme).
Joten Nature Babycaren ja Muumin kertiksillä mennään nyt täysin. Viimesistäkin kestoista pitäis päästä jotenkin eroon...!
ei ollu meidän juttu. Minä en jaksa olla vaihtamassa vaippaa joka pissan jälkeen tai vaihtoehtoisesti vaatteita ja petivaatteita joka toiselle lirulle. Harmillista sinänsä olisin kestoillut hyvinkin mielelläni, mutta empä olisi arvannut niiden olevan noin huonoja.
Kokeilin siis aio-vaippoja ja taskuvaippoja. Nyt kertiksillä mennään ja niissäkin vain tietty merkki pitää pojan kuivana ilman vuotovahinkoja.
itse ommellut kestot vaihtelevilla täyttöimuilla molemmilla lapsilla ekat 1,5 - 2 vuotta. Vaihtoväli oli lyhimmillään 2 tuntia, sillä käytimme kuivaliinaa tai fleecepintaisia taskuja. Tunnin välein en olisi jaksanut missään nimessä vaihdella vaippoja! Onko sulla riittävästi imuja? Esim. mikroinsertti on ohut mutta tosi imukykyinen. Tsemppiä! Kertistele vaikka välillä viikko, niin saat taas jaksuja kestoillakin :)
Kotona päivisin kestoja, reissussa ja öisin kertakäyttövaippoja. Ympäristöystävällisyydestä sanoisin sen, että kaatopaikkaolosuhteissa vaippojen biohajoavuudesta on tuskin mitään etua ympäristölle, koska vaipat tuskin hajoavat kaatopaikan hapettomassa ympäristössä.
Kolmen lapsen äiti
Kotona käytetty kestoja ja yöaikaan sekä reissussa kertiksiä. Olen tyytyväinen ratkaisuun, myös kestot ovat mielestäni toimineet hyvin ja olleet helppoja käytössä.
Niin innokas en ole että kuskailisin likaisia vaippoja laukussa takaisin kotiin joten kylään lähtiessä laitan kertiksen ja yöllä kertis riittää yleensä koko yön vaihtamatta. Olen pessyt iohan muun valkopyykin mukana kuudessakympissä ja etikalla huutonut niin ei tarvitse odottaa kokonaista koneellista pelkästään vaipoista.
Kokeilujen jälkeen kertiksiin niitä ei todellakaan päivässä montaa mene.
Kyllä ne kestojen pesutkin kuormittavat luontoa.
Pyykistä jääneen ajan käytin tekemällä soseet itse vauvalle.
Toisella en edes kokeillut vaan käytin hyvällä omallatunnolla kertiksiä.
Ihan tavallisia liberoa ja pampersia muista tuli läpi ja ihottumaa kokeiltiin monia.
Meillä on yleensä päiväkäytössä kestot, öisin ja pitemmillä reissuilla kertikset. Alkuun kestot eivät toimineet, kun tytöllä oli niin hoikat reidet että aina tuli ohivuotoja, mutta myöhemmin löytyi sitten sopivampia malleja. Olen ostanut lähes kaikki kestovaipat huuto.netistä, joko käytettyinä tai uusina, mutta aina alle 10 eurolla/kpl. Imut on tehty itse vanhoista froteepyyhkeistä ja kangaskaupan bambukankaasta.
Kestoja joutuu tosiaan vaihtamaan vähän useammin, mutta kun laittaa tarpeeksi imua, ne kyllä pitävät suht hyvin. Minäkin vaan laitoin aluksi aina liian vähän, jolloin piti joka pissan jälkeen vaihtaa. Vaipan pitävyys riippuu tietysti materiaalista, on meille pari huonoakin vaippaa ostettu ja ne tuntuivat kyllä aina märiltä.Onhan se kyllä totta, että kertakäyttövaippojen kanssa pääsee selvästi helpommalla. Itse vaan ahdistuin siitä jätevuoresta, joka niistä tuli.
Sen verran vielä lisään, että kun olin kotona lapsen kanssa, kestoja käytin ihan jatkuvasti: usein yölläkin, reissussa lähes aina (jopa pidemmillä) ja lyhyemmillä reissuilla oli aina kestot mukana. Nyt kun en ole kotona eikä hoidossakaan käytetä kestoja on vaippapyykin harvuus aiheuttanut ehkä ongelmia, kun käytetään käytännössä vain iltaisin ja viikonloppusin kestoja.
Niin - ja vaippoja olen ostanut kestovaippa.info:n sivuilta pääasiassa, lisäksi olen tehnyt paljon itse sekä pul-taskuvaippoja, sisävaippoja, imuja että neulonut villahousuja. Ihan mukavaa ja helppoa kestojen käyttö oli erityisesti silloin kun olin kotona. Nyt kun aikaa ei tahdo olla muutenkaan talouden pyörittämiseen niin kestot jää siinä samalla vähemmälle huomiolle: kyllä pyykkääminen ja laskostaminen sen verran vie aikaa kuitenkin.
Kestot maksavat itsensä takaisin varsinkin toisen lapsen kohdalla, näin itse ajattelen.
että kestoilla mennään ja niin on pääsääntöisesti mentykin. Mutta olen kyllä kokeillut kertsejä. Synnytyssairaalassa ollessa käytimme niitä vauvalla ja kotonakin muutamia näytevaippoja. Parin kuukauden iän jälkeen ei vauvalla ole kuitenkaan enää yhtään kertsiä käytetty.
Mä olen itse ihan ehdottomasti kestojen kannalla. Uskon sen olevan ekologisin ja vauvaystävällisin vaihtoehto. Kertsit ovat musta epäilyttävän hajuisia ja jotenkin sitä biohajoavaakaan vaippaa en edes tajua (en ole niitä kokeillut) jollei itsellä ole mahdollisuutta sen kompostointiin. Iho on meillä vauvalla pysynyt tosi hyvänä, tästä olen onnellinen sillä tämä oli asia, joka jonkin verran huoletti mua ennen vauvan syntymää.
Olen hankkinut suurimman osan kestoista käytettynä mutta osan myös uusina. Meillä on käytetty nauhavaippoja, harsoja, villahousuja, sisävaippoja, pul-kuoria, aio-vaippoja ja taskuvaippoja. Joten melkein kaikenlaisista vaipoista on kokemusta. Vaippoja on meillä ollut paljon ja vaihdan vaipan usein. Pesen kestoja muun pyykin kanssa jota meillä on mielestäni tullut paljon vauvan syntymän jälkeen. Aina pestään täysiä koneellisia, koskaan en ole pessyt vain muutamia vaippoja. Meidän vaipoista osa on ollut myös lainassa tutuilla ja jos saadaan toinen lapsi ei varmaan juuri mitään vaippoja tarvitse hankkia. Musta suurin osa kestoista on tosi pitkäikäisiä, vallankin jos ei ole liian vaativa. Itse olen käyttänyt vallan menestyksellä esim. sellaisia sisävaippoja, joissa kuminauhat ovat olleet täysin kuoleentuneet. Myös esim. harsot ja nauhavaipat ovat meillä esim. pyyhe ja nenäliina käytössä, mitään ei ole tarvinnut heittää roskiin (tai yksi harso, jossa oli enemmän reikää kuin ehjää kohtaa mutta sekin oli yli 30 vuotta vanha)
Vaikka pyrinkin ottamaan ympäristön huomioon kaikissa valinnoissa niin en voi ymmärtää ajatusta siitä, että vaippaa joka on märkä pidetään lapsella jos se vielä vetää. Kyllähän nuo kertsit vetää vaikka mitä ja osaan tehdä myös sellaisen kestopaketin, että sitä voi pitää vaikka kuinka kauan mutta musta se on lapselle rääkkiä. Joten meillä kyllä kertsejä kuluisi ihan yhtälailla paljon kuin kestoja jos niitä alettaisin käyttää. Öisin annan lapsen olla märässä vaipassa kun en viitsi häntä herättää mutta sekin tuntuu kurjalta vaikka kaikki yökestomme ovatkin pintakuivia.
Jos saisin toisen lapsen niin pyrkisin vielä enemmän harjoittamaan vessahätäviestintää, jota meillä on hyvin pienimuotoisesti tehty lähes alusta asti. Nyt puolitoistavuotias jo pottailee varsin menestyksellisesti päivisin mutta kyllä vaippoja kuitenkin kuluu hyvinäkin päivinä muutamia kappaleita.
Esikoisen raskausaikana olin ehdoton siitä, että vain ja ainoastaan kestoja. Esikoinen kuitenkin paljastui astetta hankalammaksi tapaukseksi, ja täydellisen uupumisen partaalla en jaksanut kestoilla, koska pyykinpesukin oli rankkaa. Kertistelin siis sen ajan, että rankimmasta vaiheesta päästiin yli. Yökestoja kokeilimme myös, mutta emme löytäneet esikoiselle sopivaa yövaippaa, joten päädyimme lopulta päivisin kestoilemaan ja öisin kertistelemään. Reissuissa jne. käytettiin vähän sekaisin.
Kuopuksen kohdalla en liiemmin ajatellut asiaa edes, jatkoin sekakäyttäjänä "vanhasta tottumuksesta". Tarkoitus oli kokeilla yökestoiluja uudestaan, mutta se on jäänyt, enkä nyt enää, kun vaippailusta pitäisi jo päästä hiljalleen eroon, viitsi ruvetakaan mitään yövaipparumbaa aloittamaan.
Kyllä mä silti olen sitä mieltä, että kestovaipat ovat varmasti ekologisempi vaihtoehto. Halvempi se ei välttämättä ole, sehän on kiinni siitä, minkälaisia vaippoja käyttää, ostaako valmiina ja minkä hintaisia. Mä olen lähes kaikki meidän vaipat ommellut itse jo aikoinaan esikoisen raskausaikana, joten vaipat siirtyivät esikoiselta kuopukselle. Joitakin "uusia" ostin käytettynä ja kirpputoreilta, ja pari uutta ompelinkin, koska löysin niin kivan kankaan kirpputorilta. Vaippoja on meillä 25 kpl:tta, kaikki koko vaippaiän sopivia täytettäviä taskuvaippoja, osassa on pul-kuori ulkopintana ja osa on sisävaippoja, joille on pari erillistä pul-kuorta ja parit villahousut. Koska suurin osa materiaaleista on kirpputoreilta, hintaa meidän vaippahankinnoille on kertynyt vajaat 200 euroa. Tietysti sekin vaikuttaa, osaako ommella itse - jos ei osaa, täytyy ostaa valmiita vaippoja, ja sitten pitää miettiä, ostaako käytettynä vai suoraan uutena, viitsiikö etsiskellä käytettyjä vai ei.
käytin kokonaan kestoja. Minusta se oli helppoa ja vallan sujuvaa. TOtta kai vaippoja piti olla riittävästi, ja parin kuukauden jälkeen ostimmekin kuivausrummun, kun huomasimme, miten paljon se vaippojen kuivausta nopeutti. Itse en kokenut kestojen käyttöä yhtään sen vaikeammaksi kuin aiemmin kertavaippojen käyttöä. Ikävää kertavaipoissa on se, että ne imevät ja imevät..tuntuu, että joskus vanhemmat antavat lasten olla niissä 10 kilon painoisissa vaipoissa tuntikausia:-/. Villahousuthan tosiaan ovat kestojen kanssa ihan ehdottomat, eikä niitä tarvi kuin parit. Ilman muuta kestoilu säästää - myös lapsen ihoa! Siirryin ennen tuon kuopuksen syntymää kestositeisiin, kun sain aina kertakäyttöisistä ihottumaa nivusiin. Olimme sitten molemmat kestoissa:-). Myöhemmin vaihdoin kuukuppiin ja jo vuosia sitten sieneen. Enpä ole kertakäyttöisiä siteitä tai tamponeja tarvinnut!
Tuo kestoilija-kuopus oppi kuivaksi 1,5-vuotiaana ihan omia aikojaan. Ei pissannut enää edes yöllä pöksyihinsä. Siis huomattavasti aiemmin kuin isot sisaruksensa.
koska hänellä tuli kertseistä vaippaihottumaa ja innostus kestoihin oli suuri ja niitä hankin huutonetistä käytettynä. Mitään kalliita vaippoja en ostanut vaan harsoilla ja tsi-sisätäyttövaipoilla ja villapöksyillä mentiin päivin öin eikä ohivuotoja sattunut koska yövillahousut olivat tuplalangasta kudottu. Kun toinen lapsi syntyi pian ja oli aikamoinen rumba (!!!) niin jatkettiin kestoilua kuopuksen kanssa, mutta nuorempi sai ruveta 6kk iässä "kertseilemään" kun mies jäi vanhempainvapaalle... Ekan kanssa mieskin pesi ja käytti kestoja, toisen kanssa ei enää jaksanut.
Vaikka kestovaippa tuntuukin märältä niin se ei ole vaarallista jos vähän aikaa on märkä. Ja kun tosiaan tunkee siihen kohtaan mihin pissa tulee, ylimääräistä täytettä niin ei tule läpimäräksi kauttaaltaan - tästä syystä suosin sisätäyttövaippoja! Varsinkin jos päällä on hengittävä villavaippahousu, niin ei pääse muhimaan. Kertsit eivät ole sen terveellisempiä vaikka ovat kuivia pinnalta.
lieneekö ap:lla ollut väärät kestovaipat kun ei meillä ole ikuna tarvinnut tunnin välein vaihtaa.
aloitettiin osakestoilu kun poika oli 2kk ja täys kestoiluun siirryttiin 4kk iässä kun löytyi ne meille sopivat kestovaipat
Meillä käytössä sentun AIO vaipat ja blueberry taskuvaipat.sentuissa on sisäpintana fleece tai coolmax ja blueberryissä fleece.eli pitää ihon kuivan tuntuisena vaikka vaippa märkä olisikin.
Eilen lähdettiin autokauppoja kiertelemään ja pojalle laitoin sentun AIO vaipan.vaippa oli päällä 6 tuntia ilman välivaihtoa ja oli pitänyt eikä peppukaan punoittanut.ja meillä kyllä pikkumies osaa ilmoittaa jos tuntuu epämukavalta.
Nyt pojalla ikää 1v3kk ja kestoilua aiotaan jatkaa edelleen
T:kestomami
Ja ei ne nyt niin kalliita ole jos käytetyt kelpaa.Itse olen haalinut vaipat kirppareilta ja huutonetistä ja osan kestovaippainfonkin kautta.Yhden vaipan hinnaksi on tullut yleensä n 5-10 €
Melkein kaikki tuttumme ovat käyttäneet kestoja, ja olin sitä mieltä että tottakai mekin. Saimme lainaksi ison pinon erilaisia malleja, mutta eivät toimineet meidän lapsella. Lapsi sai ihottumaa, huusi heti kun pissasi ja koska pissasi vähintään kerran tunnissa vaipanvaihtoja saattoi tulla 15 päivässä. Puhumattakaan siitä, että kaikki päiväunet keskeytyivät n. puolen tunnin nukkumisen jälkeen kun vauva pissasi unissan.
Siirryimme kestoihin (ympäristömerkityt halpis-Dailyt), ihottuma katosi, vaipanvaihtoväli piteni järkeväksi ja lapsi pysyi tyytyväisenä.
käytettiin puoli vuotta pelkkiä kestoja, mutta nyt alkoi pissaamaan niin paljon isompia pisuja että ohivuotoja alkoi tulla aika tiuhaan. Joko pitäisi imuja lisätä mahdottomasti ja ei varmasti ole vauvasta mukavaa opetella liikkumaan jos jalkovälissä iso pallo tai vaihtaa vaippaa tunnin välein, ei kiitos, joten siirryin kertiksiin.
esikoisella ja tokalla käytettiin aika paljon kestovaippojakin (taskuvaippoja), ja ne toimivatkin kotioloissa ja päivisin ihan ok. Olisi pitänyt olla niitä vain enemmän, niin homma olisi ollut vielä toimivampaa. Kolmas ja neljäs eivät kovin paljon ole kestoja pitäneet. En vain saanut muutto- ja remonttihässäkässä hankittua kestoja lisää, eikä energia yksinkertaisesti riittänyt kestoiluun, vaikka vaippajätevuori ahdistikin. Kolmas ja neljäs ovat kestoilleet lähinnä silloin, kun kertikset ovat päässeet loppumaan.
mut kyllästyin myös siihen että lapsella oli niissä selvästi epämukava olo ja ohivuotoja oli jatkuvasti. Meillä on lisäksi käytössä pesutupa, joiden isoissa teollisuuskoneissa saa kaiken pyykin pestyä kerralla jo yhdella tai kahdella vuorolla. Aluksi jaksoin juosta kestojen kanssa joka toinen päivä pyörittämässä isoja koneita puolityhjänä, mut sit siihenkin loppui into.
Suurin syy kuitenkin oli tosiaan tuo, että lapsi ei pitänyt kestoista. Iho ärtyi vaikka oli mitkä kuivaliinat ja lapsi heräsi aina siihen että pissasi. Tälle seuraavalle en ole edes kestoja hankkimassa, kertiksillä mennään. Itse asiassa mä laskin, että se vaihe kun käytin sekä kertiksiä että kestoja, oli kaikkein kallein ja epäekologisin; koska kestojen vaihtoväli oli niin lyhyt, se ei käytännössä jättänyt yhtään kertistä vuorokaudessa käyttämättä, mut kuitenkin pyykkiä tuli paljon.
Meillä on nyt toisella lapsella menossa päivisin kestot ja öisin kertikset. Reissussa käytetään kertiksiä myös. Pikkuvauvana käytettiin nauhavaippoja villahousujen tai pul-kuorien kanssa, puolivuotiaasta eteenpäin taskuvaippoja joissa on sisällä harso ja välillä joku lisäimu. Vaihtoväli 2-3 tuntia, mikä mun mielestä on ihan ok. Päivässä menee siis 5-6 kestoa, niitä on ehkä 16kpl ja pesukone pyörii joka kolmas päivä.
Yökestoilua kokeiltiin esikoisen kanssa pari kertaa, mutta ei se toiminut enkä ole sitten jaksanut edes yrittää enää. Käytetään suosiolla kertiksiä öisin.