Onko korvikevauvoilla enemmän yskiä, nuhia ja flunssia kuin tissivauvoilla?
Mun mammapiirissä nuo korvikevauvat on tosi usein keuhkoyskässä ja nuhassa. Tissivauvoilla on ollut vaan pikkunuhia jos niitäkään.
Kommentit (46)
vastaan nyt kuitenkin vaikka tästä ollaan kuitenkin niin eri mieltä kuin on ihmistäkin.
Meidän 9v lapsukainen sai ihan korviketta lusta saakka, oli pari ekaa kuukautta osittaisella imetyksellä, sen jälkeen kokonaan korvikkeella.
Hän ei ole sairastellut vesirokkoa kummemmin mitään korvatulehduksia sun muita tauteja, että ihmeen terve ipoana ollut.
Kotona suojattua elämää viettävä korvikevauva voi sairastaa vähemmän kuin aktiivinen tissivauva, joka tapailee nuhaisia vauvakavereitaan.
täysimetetty 6 kk ja imetetty kaikkiaan 1 v 4 kk ja todellakin ovat olleet infektiokierteessä, vaikka eivät vielä ole edes olleet päivähoidossa (nyt 4 ja 2 v). Talven aikana korvatulehduksia, nuhakuumettta yms. alkoi kummallakin noin 10 kk:n iässä.
Ollaan aktiivisia liikkumaan, mutta yritetään huolehtia käsienpesusta yms. mutta silti keräävät kaikki taudit.
kipeänä kuin kahden ystäväni rintaruokitut vauvat. Lisäksi meillä sairaudet on ollut lähinnä parin päivän nuhaa, kun toisilla ne kestää viikkoja ja heti ollaan uudestaan kipeänä. Otos on pieni, mutta enpä usko tosiaan tuon ainoastaan vaikuttavan. Itse ihan oikeasti uskon, että meillä esim. jatkuvalle eläinpölylle ym. altistuminen vähentää sairauksia. Meillä on siis maatila.
flunssansa 11kk:n iässä aloitettua päivähoidossa. Harvoin on ollut sairas ja esimerkiksi ei yhtään korvatulehdusta. Ikää nyt 6.
Kuopus taas 1v2kk ja ollut 3-4 flunssaa. Ei mitään pahaa, eikä kuumetta tai korvatulehdusta. Pientä räkäisyyttä vaan. Kotihoidossa edelleen.
Ja kumpikin korvikevauvoja.
eikä ole juuri koskaan ollut sairas, yhden käden sormilla voi laskea.
Mutta voihan olla vain sattumaa.
Esimerkiksi korvatulehdukset on just lasten riesa ja ne on tosi perinnöllisiä. Meillä ei ole kummallakaan ollut lapsena korvatulehduksia, joten eipä ole kolmeasta lapsesta kuin yhdellä ollut kerran 3-vuotiaana.
Kaikki kolme saaneet korviketta vastasyntyneestä, osittaisimetyskin kesti vaan 3-4kk.
Sen sijaan kaverin molemmat lapset on hirveässä korvakierteessä ja putket laitettu kummallekin. Täysimetyksellä 6kk. Mutta heillä on kumpikin vanhempi ollut korvakierteinen lapsena.
Reilu puoltoistavuotias tyttö, eikä kertaakaan mitään kunnon flunssaa, joskus vähän räkävuotanut.
Eli aivan turha taas rupee vertailemaan. (korvikevauva)
sillä että teillä on isompi lapsi kotona joka "tuo" tauteja pienemmälle.
kuopuksen täysimetin. Ja voisinpa sanoa että esikoinen on sairastellut vähemmän. Ikäeroa 2,5 vuotta, jolloin esikoinen on sairastellut vain muutaman flunssan ja pari kertaa ollut kuumeessa, kun taas tuntuu että tuo päälle vuoden ikäinen kuopus on koko ajan sairaana.
Muutapa meillä ei ikinä ole ollutkaan, ei edes korvatulehduksia kummallakaan.
Kotona suojattua elämää viettävä korvikevauva voi sairastaa vähemmän kuin aktiivinen tissivauva, joka tapailee nuhaisia vauvakavereitaan.
se pullo on kyllä tietyissä tapauksissa kuin tissi ja minkä takia muka korvikevauva olisi kotona?
itelläni oli tissiriippa joka ei pulloja huolinu eli varmaan minä kyllä enemmän kotona olin, kuin korvikevauvanäiti, mutta siitä huolimatta ei oo pahemmin sairasteltu.
täysimetetty kuopus oli puolivuotiaana ainoa, joka säästyi pahalta vatsataudilta (onneksi, noin pieni olis äkkiä ollut tiputuksessa kuivumisen takia). Ite oli aivan kanttuvei, samoin esikoinen oksenteli ja oli korkeassa kuumeessa.
Esikoinen taas sairasti elämänsä ensimmäisen ja ainoan korvatulehduksen 1,5-vuotiaana, heti sen jälkeen kun imetys loppui.
Muuten ovat olleet terveitä pientä flunssaa lukuunottamatta.
se 5kk täysimetetty lapsi sairasti eniten. Muut heti pulloa saaneet vähiten.
alkaa taas aloittako tata kiistaa ja vaittelya, mita valia silla ihan oikeasti on? Ei yhtaan mitaan valia. Toiset lapset sairastavat enemman, toiset vahemman. Toiset ovat herkempia saamaan kaikki popot...
Meillä nuo korvikevauvat saa tuon keuhkoyskön kun taas tissivauvat selviää köhällä samasta taudista.
olleet täysin korvikkeilla ja esikko ei montaa kertaa ole ollut kipeänä (pian 3v) ja kakkonen (nyt 1,5v) tuntuu olevan vähän väliä kipeänä. Eli ei taida olla mitään tekemistä sillä, onko korvikevauva vai ei.
Mutta mun korvikevauva oli huomatatvasti terveempi kuin mun imetetty esikoinen. Esikoisella oli putket korvissa jo ennen kuin täytti 10 kk, kun taas 'korvikkeellisen' eka sairaus (korvatulehdus) tuli avsta kun tuo oli 7 vuotias.
Minkä ikäisistä vauvoista on nyt kyse? Mä oon luullut et vauvoilla on miltei poikkeuksetta immuuni oli ne sit korvikkeella tai luomulla.Mut minkä ikäinen on se vauva tässä keskustelussa.?Mun ymmärtääkseni perusterve vauva joka elää normaalin hygienian kodissa ei voi saada edes sitä perus flunssaa alle puol vuotiaana vaik ei ois ikinä rintamaitoa nähnytkään.Sit toinen asia on sisarukset.Yksi vaavi joka ei ole muita lapsia nähnyt koskaan eikä muutenkaan vieraile tolkuttomasti pitkin poikin ei voi kyl mitään saada.
korvikkeilla kasvatettuja :). Terveitä ovat kummatkin olleet toistaiseksi, iät 2v ja 5kk. Kerran ollut silmätulehdus esikoisella, kuten monilla muillakin tarhassa :). Ja mitä olen seurannut, niin meidän tutuilla imetetyt lapset ovat olleet usein niitä kipeimpiä; korvatulehduskierteitä, jatkuvaa flunssaa, yskää, kuumeilua. Mutta toki otantahan pieni :). Mutten voi mitenkään allekirjoittaa väitettä että imetys suojaisi jotenkin erityisesti sairauksilta..sitä ei nimittäin näe käytännössä.
ja aika aktiivisia. Tapailevat toisiaan ja myös muita vauvoja usein ja joskus nuhaisinakin. Kotiolot aika samanlaiset kaikilla (ei ole lemmikkeja tai vanhempia sisarruksia). Vanhempien sairaushistoriasta ei ole tietoa mutta aika perusterveiltä vaikuttavat.
Yhtä tissivauvaa lukuunottamatta kaikilla on ollut pieni flunssa. Muut tissivauvat on selvinny nuhalla mutta korvikevauvoille on tullut kunnon keuhkoyskät. Pisti silmään tämä juttu ja aattelin tiedustella miten muilla on.
Minkä ikäisistä vauvoista on nyt kyse? Mä oon luullut et vauvoilla on miltei poikkeuksetta immuuni oli ne sit korvikkeella tai luomulla.Mut minkä ikäinen on se vauva tässä keskustelussa.?Mun ymmärtääkseni perusterve vauva joka elää normaalin hygienian kodissa ei voi saada edes sitä perus flunssaa alle puol vuotiaana vaik ei ois ikinä rintamaitoa nähnytkään.Sit toinen asia on sisarukset.Yksi vaavi joka ei ole muita lapsia nähnyt koskaan eikä muutenkaan vieraile tolkuttomasti pitkin poikin ei voi kyl mitään saada.
tuttavaperheessä on täysimettäjiä ja korvikeäitejä ja ei kyllä voi sanoa ainakaan sen perusteella, että kumpi olisi parempi sairastelun suhteen.
Itse olen imettänyt 1v.2kk, mutta itse en ole paljoakaan sairastellut,eikä mieheni ei myös lapseni.