Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua yökasteluun.

Vierailija
21.11.2010 |

Onko vinkkejä?

Enää illalla ei juoda kovin paljoa, pissalla käydään ennen nukkumaan menoa. Käytetään pissalla kun itse menemme nukkumaan. On yövalo, että näkee lähteä pissalle. Enää ei vaan keksi konsteja mistä apua. Kuitenkin aiemmin kävi itse öisinkin pissalla ja vahinkoja sattui todella harvoin. Nyt kuitenkin melkein kolme kuukautta enemmän sääntö kuin poikkeus sänkyyn pissaaminen. Hoidossa ei käsittääkseni ole kiusaamista tai mitään ongelmia, olen jutellut hoitajien kanssa ja pojan itsensä kanssa. Kyseessä siis viisi ja puoli vuotias poika.

Itsellä vaan on todellakin ideat loppunut mitä vielä kokeilla. Ja alkaa voimat loppua, joka yö vaihtaa kuivat petivaatteet ja joka aamu pestä pahimmillaan ihan kaikki, lakanat, tyyny ja peitto.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikakin relaa kun ei sänkavaatteet kastu, jos käy vahinko.

Vierailija
2/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain joka ei maksa paljon, ja josta se pitää, jos ei onnistu, antaa olla. Mitä juo illalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen

Vierailija
4/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yokastelu.net/

Meillä pian 6v. yökastelija, jolla vaippa öisin.

Nyt seuraavalla neuvolakäynnillä aijon pyytää pääsyä lääkärille ja sitten lääkitystä.

Vierailija
5/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme oli jo ihan kuiva (silloin 3½-vuotias) kun alkoi yhtäkkiä pissata sänkyyn ja sitä on jatkunut tähän asti, täytti kuukausi sitten 5 vuotta. 4-vuotisneuvolassa sovittiin, että 5-vuotisneuvolassa aletaan miettiä hoitoa jos homma jatkuu ja jatkuuhan se.

Meillä poika nukkuu niin sikeästi ettei herää pissan tuloon eikä märkään sänkyyn. Näin ei ennen ollut, eli unen laatu muuttui. Meilläkään ei mitään traumaattista siihen tilanteeseen liittynyt, se vain alkoi.

Meillä oli pakko ottaa vaippa takaisin käyttöön. Yöpissaaminen on viimeisen puolen vuoden aikana vähentynyt melko paljon, mutta sitten taas sänky kastuu.

Vierailija
6/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapalan kanssa korkeintaan lasillisen maitoa. Lahjontaakin on kokeiltu, ei vaan onnistu. Ja vaippaa en todellakaan haluaisi takaisin laittaa, eikös se olisi virhekkin ja lisäksi poika itsekkään ei halua vaippaa takaisin.

-ap-

Vierailija
7/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 kg painonen juo 6dl!, eli älä anna juotavaa klo 17 jälkeen, ja jos jano ni max 1dl.

Vierailija
8/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se lapsenkaan kannalta hyvä, että joka yö vaihdellaan lakanoita!?

Ja on ihan sama, vaikka jättäisit ilman juotavaa koko päiväksi, jos on yökastelija niin sitten kastelee yöllä.

Kyse ei ole vanhempien viasta, lapsen oppimattomuudesta tms. vaan hormonaalisista tekijöistä.

Toki taustalla voi olla psyykkinen, mutta sen luulisi jossain vaiheessa menevän ohitse. Esim. meillä 3 v alkoi kastella uudellaan yöllä kun vauva syntyi. No, nostin sitten puolen yön aikoihin pissalle, teki pissat ja palattiin siitä aika pian kuiviin öihin.

Sen sijaan poika oli yökastelija eikä siihen auttaneet mitkään juomattomuudet, iltapissatukset eikä yöllä vessaan nostot.

Edes Miniri-lääkitys ei auttanut. Hälytinlakana auttoi. Loppu 6,5 vuotiaana.

Vierailija
9/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin annan toisen nukkua pissassa lainehtivassa sängyssä. Ja kun hän itse kokee todella häpeälliseksi, että otettais vaippa uudelleen käyttöön, niin en todellakaan rupea sitä väkisin hänelle laittamaan.

Ja ne ketkä kyselevät ikää, edelleen viisi ja puolivuotias, jonka jo alkuperäisessä viestissä kerroin.

Kuinka tuo hälytinlakana sitten häiritsee muun perheen unia?

-ap-

Vierailija
10/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä tosin vasta reilu nelivuotias poika. Mutta viime keväänä oli kausi, jolloin oli yökuiva ja ehdin jo ajatella, että nyt se oppi kuivaksi. Kuukauden jälkeen sänky alkoi kuitenkin kastua joka yö ja laitoimme heti vaipan takaisin.

Nyt olen tullut ajatukseen, että ehkä poika onkin yökastelija. Onhan tässä vielä vuosi aikaa odotella viiden vuoden ikään jolloin sit aloitetaan kaiketi lääkitys.

Mutta en suosittele missään nimessä lahjontaa, koska en todellakaan usko, että lapsi voi itse vaikuttaa yöllä pissaamiseen! Pettymys on siten aina suuri, kun vaippa yleensä aina on märkä.

Me testattiin joku aika sitten virtsakokeella, ettei vain ole kyse tulehduksesta (tuli muutamia päivävahinkojakin), voisiko sitä ajatella teilläkin tehtäväksi?

Yllättävän yleistä tuo yökastelu on, sen olen huomannut!

Vierailija
11/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 kg painonen juo 6dl!, eli älä anna juotavaa klo 17 jälkeen, ja jos jano ni max 1dl.

Meillä klo 17 jälkeiseen aikaan mahtuu mm. päivällinen ja iltapala ja usein ulkoilua, jonka jälkeen lapset ovat janoisia. Ei nyt tietenkään litratolkulla tarvitse juoda, mutta en usko että normaalilla juomisella on mitään vaikutusta asiaan.

Yhtä hölmö neuvo on tuo "lahjominen". Ei se lapsi tahallaan sänkyyn pissaa ja varmuudella heräisi sinne pissalle jos vaan siihen havahtuisi. Uni ei muutu lahjomalla.

Vierailija
12/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään häpeää liity ellei vanhemmat sellaista anna ymmärtää.

Järjetöntä pistää lapsi nukkumaan rikkonaiset yöunet jatkuvalla lakananvaihtorumballa kun ei kerta ole vielä kypsä yökuivuuteen.

Ja millä ihmeellä joku kuvittelee että hormonitoimintaa voi muuttaa lahjomalla???

Elättekö te jossain kaukana viime vuosisadalla jolloin luultiin että se on lapsen ilkeyttä jos sänkynsä kastelee?

Vierailija
13/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeilemaan sellaisia Dry Nites Pyjama Pants -housuja? Ne eivät ole niin vaippamaisia. Olisikohan Huggies merkkinen juttu.

Ymmärrän hyvin tuon vaippakammon, myös meillä nyt 5-vuotias on selvästi nolona jossain kylässä kun käyttää vielä vaippaa yöllä, kotona ei ole moksiskaan. Meillä kuitenkin yökastelu "palasi" jo alle 4-vuotiaana, joten kynnys vaippaan ei silloin ollut niin suuri.

Itsekin olen hämmästynyt miten yleistä yökastelu on varsinkin pojilla. Meillä on 2 tyttöä jotka ovat oppineet yökuivaksi noin vain suunnilleen ottamalla vaan vaipan pois ja herättämällä parina yönä. Siksi tämä yökastelu on ollut jotenkin pieni järkytyskin ja olen pääni miettinyt puhki mistä voisi johtua ja miten sen saisi loppumaan :(

Vierailija
14/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin annan toisen nukkua pissassa lainehtivassa sängyssä. Ja kun hän itse kokee todella häpeälliseksi, että otettais vaippa uudelleen käyttöön, niin en todellakaan rupea sitä väkisin hänelle laittamaan. Ja ne ketkä kyselevät ikää, edelleen viisi ja puolivuotias, jonka jo alkuperäisessä viestissä kerroin. Kuinka tuo hälytinlakana sitten häiritsee muun perheen unia? -ap-

No enhän nyt ajatellutkaan, että lapsi nukkuisi pissaisessa sängyssä!! vaan että vaippa on käytössä.

Mulla ei lapsi koskaan hävennyt vaippaa. Me emme siitä numeroa tehneet. Yökasteluun on ihan omat vaippansa.

Hälytinlakana häitisee varmasti vähemmän perheen unia kuin lakanoiden vaihto joka yö.

Kun lakana kostuu, vain pieni tippa, laite alkaa hälyttämään, siihen herää kyllä, on voimakkaampi kuin heätyskello. Myös lapsi herää - ainakin meillä heräsi, ja katkaisi pissaamisen. Loput tehtiin vessaan. Lakanan vaihtoa vähemmän: hälytinlakanan alla oli muovitettu frotee, joka kastui + hälytinlakana.

Jos pissaa tuli paljon, lakana myös, mutta kun siihen oppi sitten kuivaksi, tuo homma päättyi meillä noin 6 kk jälkeen.

Vierailija
15/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä emme itse ole häpeällistäneet. Minä ehdotin itse pojalle, että jos laittaisimme vaipan yöksi, niin ei kastuisi sänky ja ei tarvitsisi yöllä vaihtaa lakanoita, mutta poika itse alkoi itkemään ja sanoi etten halua enää vaippaa. Joten en todellakaan sitä hänelle pakolla laita!

Ja silloin kun vaippa jäi yöllä pois vuosi sitten, poika sanoi meille itse, että tämä on viimenen vaippa joka laitetaan yöksi. Silloin oikein itsekkin hämmästyin, kun todellakin oli niin valmis, että vahinkoja sattui ennen tätä nykyistä tilannetta kaikkinensa noin kymmenen vuoden aikana.

Mutta jos muiden mielestä on ok pakottaa lapsensa vastoin tahtoaan käyttämään vaippaa sen tehköön, minä en sitä tee.

Kiitos teille joilta sai asiallisia vastauksia ja kiitos linkistä. Minä poistun, en tullut tappelemaan vaipan käytöstä vaan kysymään vinkkejä.

-ap-

Vierailija
16/16 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sänkyy ehdottomasti sellainen muovitettu frotee patjan päälle. Meillä yökastelija poika käytti vaippoja 13-vuotiaaksi asti, ja voit uskoa että ossakin vaiheessa kokeiltiin kaikki konstit. Ei annettu juomista illalla, neräteltiin yöllä vessaan, kokeiltiin hälyytinpatjat, -housut, Minirinit ja kaikki, mutta apua ei löytynyt.

Vaippa säästää edes tuolta pyykkäämiseltä, ja isompana sen kuitenkin voi kohtalaisen huomaamatta käydä esim. kavereilla yökyläillessä käydä housuihin sujattamassa ja ottaa pois - helpompaa se on kuin kastella koko peti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme