Miten jaksatte tehdä töitä ma-pe klo 8-16?
Olen kolmevuorotyöläinen. Nyt olen poikkeuksellisesti tehnyt töitä ma-pe 8-16. Olen ihan poikki! Huomasin pian, että illalla ei kannata katsoa lempisarjoja myöhään, vaan kaikki on tallennettava ja katsottava joskus muulloin. Muuten ei jaksa aamulla nousta, varsinkin kun pitää nousta joka aamu. Kotihommia ei saa tehtyä kuin illalla väsyneenä väsyneiden lasten kanssa. Pienemmät lapsetkin ovat ihan poikki kun joka aamu pitää lähteä hoitoon. Koululaiset kiukuttelevat kun äiti ei ole koskaan aamuisin kotona. Omaa aikaa ei ole milloinkaan. Viikonloput on niin täynnä kotihommia, painetta nukkua pitkään ja lasten ikävää. Ei tällaista kyllä pitemmän päälle jaksa. MItkä ovat teidän vinkkinne tällaiseen perheen rytmiin? Ei ihme jos arki jotakuta puuduttaa kun rytmi on tämä.
Kommentit (28)
En kahdessa vuodessa tottunut säännölliseen päivätyöhön tehtyäni koko ikäni (lähes 20 vuotta) vuorotyötä. Nyt olen osittaisella hoitovapaalla ja teen kuusituntista päivää ja tämä on upeata. En tiedä mitä teen, kun tämä loppuu ja pitäisi taas yrittää jaksaa 9-17 työtä.. Musta vaan ei ole siihen.
Vuorotyön yötyöt ja 16-tuntiset vuorotkaan eivät ole mitään, kun vastapainona on pitkiä arkivapaita. Tämä puuduttavan yksitoikkoinen "normaalirytmi" vie mehut.
vaihdoin päivätyöhön kolmannen äippäloman jälkeen ihan vaan työpaikan uudelleenjärjestelyjen vuoksi. Kolmivuorotyötä tehdessäni hyvää olivat arkivapaat, välillä pitkätkin vapaat, lapsilla 10-12 hoitopäivää,(osa vain viisi tuntisia) ei tarvinnut miettiä miten saa neuvolat yms ja palkka parempi. Nyt nuorimmaisella on 20-21 hoitapäivää aina 9 tuntisia, mutta illat ja viikonloput vapaat. Palkka noin 500 pienempi vaikka samalla koulutuksella olen töissä. Puolensa ja puolensa.
Ja jos olet iltavuorossa, nuo kaikki jää tekemättä? Vai miten se iltavuoro tuota rumbaa muuten helpottaa, samat kuviothan sitä päivässä on.
ja eikö ne miehet muka tee mitään, jos 16 jälkeen on vain pelkkää kotityötä. Onneksi meillä ei ainakaan ole näin.
8-17, siihen kuuluu 1h ruokis. Kun haen ja vien lapset niin kokonaisuudessaan olen poissa kotoa klo 7-18. Lomapäiviä n. 10/vuosi (palkallisia) ja 2 viikkoa lomaa + 1 vko palkallisia sairaspäiviä. Miksi te valitatte..??
t.ulkomamma
en käsitä miksi niin moni elää oravanpyörässä jossa töissä ollaan klo 8-16. Itselleni ei em. rytmi sovi alkuunkaan, ja siksi teenkin töitä joissa epäsäännölliset työajat (myös viikonloppuja) ja lähinnä iltavuoroa. Näin aikaa on enemmän vert. 8-16 työssä, vaikka ~saman verran tunteja teen.
Muutamia havaintoja:
-Tein hetken töitä klo 8-16 ja jo bussimatkaan meni paljon enemmän aikaa. Jos bussi ajaa ei ruuhka-aikaan niin matkaan menee n.15 minuuttia kotipysäkiltäni työpaikan viereiselle pysäkille. Mutta ruuhka-aikaan matkaan meni 40 minuuttia JOKA aamu! Ja kotoani bussin päätepysäkille on vain muutama pysäkin väli, niin usein bussi oli minun pysäkilläni lähes täynnä, loput joutivat seisomaan. Matkustajina oli työmatkalaisia sekä koululaisia. Onneksi keksin, että jos lähden vasta varttia vaille lähtevällä bussilla olen työpaikan pysäkillä tasalta, ja sain sovittua että voin tulla 5min myöhässä kunhan lähden 5min myöhemmin töistä, tämä säästi aikaani JOKA PÄIVÄ 30-35 minuuttia mitä muuten olisin bussissa aamuin illoin istunut.
-Huomasin myös, että kampaajalle ym. on vaikea saada ilta-aikaa, jos pääsen aamulla/iltapäivällä niin ajan saa melkein koska vaan, joten ajan pystyi varaamaan silloin kun itselle sopi, ei silloin kun aikoja kampaajalla joskus parin viikon päästä oli.
-Ruokakaupoissa (ja muissakin) on hirveät jonot siinä neljän viiden aikoihin, eli jos sitä maitopurkkia "pikaiseen" meni hakemaan, niin ihmisvilinässä jo maitohyllylle pääseminen kesti ja päälle pitkä kassajono. Kuinka paljon nopeampaa ja rauhallisempaa on kun voi käydä kaupassa silloin kun siellä hiljaista, vaatekaupassakin voi vain kävellä sovituskoppiin jonottamatta.
-Samoin kaikki lääkäriajat, katsastukset, pankkiasiat, kosmetologit jne. jne. mitä tuleekin, on helppo hoitaa ilman vapaiden sumpilimisia, sen kun varaa ajan ja menee, ei tarvitse välittää moneenko em. ovat auki, kyllä ne auki arkena ovat esim. klo 11 aamupäivällä.
-On myös ihanaa viettää vapaata, eli käydä aamulla ennen töitä päivänvalossa lenkillä, vert. talvisin kun aamupimeällä menee töihin ja illalla tulee kotiin vasta pimeän laskeuduttua.
-Arkivapaat ovat myös huippujuttu, esim. leffaan kiva mennä päivänäytökseen, ja muutenkin on aikaa itselle. Tuntuu että suurin osa tutuista elää siten että aamulla aikaisin päiväkodin kautta töihin, illalla kamalalla kiirellä päiväkodin ja kaupan kautta kotiin, ruokaa pöytään jne. jne. ja perjantaina ollaan todella väsyneitä. Lauantaina sitten koitetaan tehdä kaikki, viikkosiivous, mummola visiitti, lasten talvivaate hankinnat jne. ja sunnuntaina koitetaan levätä, mutta seuraavan päivän töihin meno ja rumban taas alkaminen ketuttaa ja "pilaa päivän".
kolmivuorotyössä ja töissä tuohon aikaan yleensä, niin mainitsemasi hommat tekee JOKU MUU, luultavimmin sun ukkosi, tai NE JÄÄ TEKEMÄTTÄ. Sun kohdalla kyse on siis vain siitä, että olet vuorotyötä tekemällä luistanut normaaleista vanhemman velvollisuuksista.
[/quote]
Onko kotitöiden jakaminen niistä luistamista? Enpä ole hassumpaa pitkään aikaan kuullutkaan. Jos en itse tyhjennä tiskikonetta, lue lapsille iltasatua, kuulustele koealuetta, käy kaupassa parina iltana viikossa, niin minä lusmuilen??? LOL!!! Olen onneksi siinä onnellisessa asemassa, että mieheni osaa hoitaa taloutta ja lapsia aivan yhtä hyvin kuin minäkin. Voivatko kaikki sanoa samaa? Luulenpa että eivät voi.