Eläköön, loistava terveydenhuolto...
Tänään tuli tilanne että piti lähteä esikoisen kanssa lääkäriin; akuutti vaiva joka ilmeni päivällä. No, nythän on niin että kun täällä ruuhkasuomessa asutaan, niin päivystävä lääkärihän toki löytyy... 65 km:n päästä. Matkan varrella olisi kaksi yksityistä lääkäriasemaa mutta kumpikaan ei ole lauantaina auki. =/
Niinpä pakon edessä tuonne ruuhkapäivystykseen menimme.. Ensin jonotimme ilmottautumisluukulle jossa ei ollut 1 h 15 min aikana _ketään_ ottamassa potilaita vastaan. Kaksi eri hoitajaa sain "juostua" käytävällä kiinni ja kerroin vaivan miksi tulimme; sanoin että vaiva vaatisi pikaista katsomista, josko joku tulisi vastaanottamaan. Juu ihan kohta. =(
No, 1 h 15 min odotettuamme pääsimme lopulta ilmoittautumaan, ja sen jälkeen ei enää mennytkään kuin minuutti niin olimme lääkärillä. Siitä 10 min niin olimme siirtymässä sairaalan puolelle kirurgin arvioon.
Aika ahdistavaa kun ei ole vaihtoehtoja, pakko vaan jonottaa vaikka kiire olisi. Ja juu, tiedän heidän kiireen, olen työskennellyt itsekin siellä.
Kommentit (49)
Asun Kotkassa ja täällä olen aina päässyt lasten kanssa tk-päivystykseen (illalla / vkonloppuna) nopeasti ja palvelu on ollut hyvää. Kerran jouduimme jonottamaan reilun puoli tuntia ja se oli pisin aika mitä olemme odottaneet. Viikolla käymme yksityisellä.
Kotkasta ollaan myös me ja ei juuri valittamista julkisen puolen päivystyksestä :)
USA:ssa köyhät kuolee kotiin ja synnytyskuolematkin kehitysmaatasoa, teiniäideillä kun harvemmin on kunnon vakuutuksia...
USA:n terveydenhoitoa. Aika primitiivista touhua Suomessa.
vaan hoitoon paasemisesta silloin kun sita tarvitsee.
Pitaako siella vastaanotossa olla laaketieteen tohtori? Eiko kelpaisi joku luku- ja kitjoitustaitoinen joka osaisi sitten huikata takahuoneeseen etta taalla on potilas jonka silmista suihkuaa verta, taitaa olla kiireellinen.
Itse olen monesti joutunut odottamaan paljon kauemmin lasten kanssa.
En tajua koko terveyskeskusjärjestelmää.
Jos minulle tai lapselleni tulee mikä tahansa vaiva, me kävelemme suoraan lääkäriin (joka on sairaskassamme jäsen), ilman ajanvarausta. Lääkärin saa valita itse, se voi olla erikois- tai yleislääkäri. Kiirellisyys- ja tulojärjestyksessä otetaan sisään, tai sitten voi varata ajan iltapäiväksi. Lääkäri ei maksa mitään. Lääkkeetkään eivät maksa mitään, vajaan viiden euron reseptimaksua lukuunottamatta (joka maksetaan apteekkiin).
Ja nyt on siis kyseessä ihan normaali sairasvakuutus, joka on jokaisen saatavana. Työssä olevat vakuuttaa työnantaja, työttömät työkkäri ja yrittäjät vakuuttavat itse itsensä. Lisäksi voi vakuuttaa itsensä yksityisesti, jos katsoo siitä olevan hyötyä.
En tajua koko terveyskeskusjärjestelmää. Jos minulle tai lapselleni tulee mikä tahansa vaiva, me kävelemme suoraan lääkäriin (joka on sairaskassamme jäsen), ilman ajanvarausta. Lääkärin saa valita itse, se voi olla erikois- tai yleislääkäri. Kiirellisyys- ja tulojärjestyksessä otetaan sisään, tai sitten voi varata ajan iltapäiväksi. Lääkäri ei maksa mitään. Lääkkeetkään eivät maksa mitään, vajaan viiden euron reseptimaksua lukuunottamatta (joka maksetaan apteekkiin). Ja nyt on siis kyseessä ihan normaali sairasvakuutus, joka on jokaisen saatavana. Työssä olevat vakuuttaa työnantaja, työttömät työkkäri ja yrittäjät vakuuttavat itse itsensä. Lisäksi voi vakuuttaa itsensä yksityisesti, jos katsoo siitä olevan hyötyä.
En tajua koko terveyskeskusjärjestelmää. Jos minulle tai lapselleni tulee mikä tahansa vaiva, me kävelemme suoraan lääkäriin (joka on sairaskassamme jäsen), ilman ajanvarausta. Lääkärin saa valita itse, se voi olla erikois- tai yleislääkäri. Kiirellisyys- ja tulojärjestyksessä otetaan sisään, tai sitten voi varata ajan iltapäiväksi. Lääkäri ei maksa mitään. Lääkkeetkään eivät maksa mitään, vajaan viiden euron reseptimaksua lukuunottamatta (joka maksetaan apteekkiin). Ja nyt on siis kyseessä ihan normaali sairasvakuutus, joka on jokaisen saatavana. Työssä olevat vakuuttaa työnantaja, työttömät työkkäri ja yrittäjät vakuuttavat itse itsensä. Lisäksi voi vakuuttaa itsensä yksityisesti, jos katsoo siitä olevan hyötyä.
etta maan terveydenhoito, ruoka ja koulutus ovat maailman huippuluokkaa. Taytyy muuttaa ulkomaille ennenkuin silmat avautuvat huomaamaan etta nain ei tosiaankaan ole.
Muiden maiden asioista tiedetaan senverran mita on kummin kaimalta kuultu, luultu tai muuten vaan omassa paassa sepitelty.
koulutus, eikä mikään muukaan niin hääviä ole.
esim. ruotsalainen suklaakin on suomalaista parempaa.
kanssa päivystys uusittiin niin, että ensin on Triage, johon mennään vuoronumerolla ja hoitaja ottaa tiedot ja tekee arvioinnin, sitten mennään seuraavalle luukulle jossa taas jonotetaan toiseen ilmoittautumiseen jossa lappuun liimataan henkilötieto tarra ja hoitaja kirjaa potilaan koneelle (en tiedä miksi tämä on näin ettei esim. Triagessa tehdä tätä samalla, varmaan siihen on joku syy) ja sitten mennään sen hoidon tarpeen arvioinnin mukaan aulaan aulaan odottelemaan lääkärille pääsyä.
Itsekin hakeuduin tosi kovista vatsakivuista kärsivän lapsen kanssa päivystykseen illalla yhdeksän aikaan ja Triagessa oli "lappu luukulla" n. 40 min, mikä tuntui tosi oudolta. Tuona aikana teitenkin ihmisiä tuli lisää ja koko porukka jumiutui siihen aulaan odottamaan. Kun viimein pääsimme ilmoittautumissession läpi kivusta itkevän lapsen kanssa, oli lääkäri jo tyhjässä aulassa huhuilemassa nimeä ja päästiin hoitoon.
Eli tuon Triagen pullonkaulan takia 3 päivystävää lääkäriä siellä ilmeisesti odotteli potilaita ja varmasti kun saivat sen ilmoittautumisjonon Triagessa ja kakkosilmoittautumisessa purettua, oli lääkäreilläkin taas ruuhkaa.
Valitan ap:n tilannetta, mutta tuo ei varmasti ole mikään huippujonotusaika maassamme. Asun muuten perheineni Suomen 3. suurimmassa kaupungissa, eikä täälläkään ole yksityistä terveysasemaa, joka olisi auki läpi viikonlopun tai öisin. Niinpä voi aina joutua tilanteeseen, jossa täytyy turvautua julkisiin palveluihin.
Onneksi Suomessa on edes näin hyvät julkiset palvelut. Kaikkihan tietävät, että niitä ollaan jatkuvasti leikkaamassa kustannuspaineessa. Yksityisen ja julkisen palvelun rinnakkaiselo on sinänsä hyvä asia, mutta yksityiset tuppaavat saamaan "rusinat pullasta" (=maksukykyiset, ei-kovin-vaativaa hoitoa tarvisevat yms), kun taas julkiselle puolelle jäävät yleensä varsinkin vanhukset, varattomat ja vaikeasti sairaat. Tämähän tietysti vähentää entisestäänkin terveyskeskusten kykyä palvella päivystyspotilaita.
USA:n systeemi toimii varmasti heille, joilla työnantaja kustantaa holtittoman kalliit sairausvakuutukset. Näin ei ole suinkaan edes kaikkien työssäkäyvien kohdalla, ja varsinkaan pienipalkkaisella ei ole siellä varaa vakuutukseen, joka kattaisi vaikkapa sairaalahoitoa - siksi USA:ssa ihan normaalisti toimeentulevakin ihminen saattaa joutua tilanteeseen, jossa on pakotettu myymään kotinsa kustantaakseen sairaalahoitonsa.