Jännitysniska, miten oireillut
Googletin ja paljon oireita löytyi, miten sulla ilmeni ja miten todettiin?
Ja miten sitä hoidettiin?
Mulla niskat ihan "krampissa" ja tuntuu ettei venyttely auta.
Karmeaa kireyttä hartioissa: (.
Kommentit (15)
ja täytyy ottaa nyt säännöllisesti särkylääkettä.
Jotenkin tuntuu että paksumpi tyynykin voisi autta. Kumpa raaskisi ostaa vaikka jonkun tempur tyynyn.
Päänsärkyä, särkyä niskassa, korvissa, kasvoissa, hartioissa, selässä, käsivarsissa. Huimausta, ikään kuin kävelisi pehmeällä alustalla, ajoittain jopa ihan kaatavaa huimausta. Käsien, pään, kasvojen ja kielen puutumista, monesti vain toispuoleista, joskus puutumista kauttaaltaan toispuoleisesti, siis jalkaan asti. Vihlontoja päässä. Heikotusta ja pahaa oloa. Ainakin kaikki nämä on laitettu jännitysniskan piikkiin. Apua olen saanut tulehduskipulääkkeistä, lihasrelaksanteista, kipupiikeistä, kylmägeelistä ja hieronnasta.
Unohtui rintarangasta säteilevä kipu rinnan puolelle. Se aiheuttaa joskus pinnallista hengitystä.
Joten suosittelen hoitamaan vaivan ajoissa kuntoon!
kun edellisilläkin.
Haluan kuitenkin huomauttaa ettei jännittynyttä niskaa saa mennä hieromaan. Tulehdus on ensin saatava pois.
Ibuproofeenia tai muuta tulehduskipulääkettä naamaan ja kylmää/lämmintä sen mukaan kumpi tuntuu paremmalta. Kipulääkettä säännöllisesti kuurina ainakin viikko-kaksi. Minulla yleensä kylmä ensivaiheessa ja sitten lämmintä perin päivän jälkeen.
Muista pitää niska suojattuna villakaulaliinalla ulkona. Ei saa altistaa vedolle.
Venyttelyä kivun sallimissa rajoissa.
Kun lääkekuuri syöty voit hakeutua fysikaaliseen hoitoon.
Päänsärkyä, särkyä niskassa, korvissa, kasvoissa, hartioissa, selässä, käsivarsissa. Huimausta, ikään kuin kävelisi pehmeällä alustalla, ajoittain jopa ihan kaatavaa huimausta. Käsien, pään, kasvojen ja kielen puutumista, monesti vain toispuoleista, joskus puutumista kauttaaltaan toispuoleisesti, siis jalkaan asti. Vihlontoja päässä. Heikotusta ja pahaa oloa. Ainakin kaikki nämä on laitettu jännitysniskan piikkiin. Apua olen saanut tulehduskipulääkkeistä, lihasrelaksanteista, kipupiikeistä, kylmägeelistä ja hieronnasta.
En pistäis noin pahoja puutumisoireita enää pelkän jännityksen piikkiin. Hakeudu herran tähden lekuriin....
Normaalia vielä lievä huimaus (ei kaatava), päänsärky, jäykkyys niskassa, lievät vihlonnat päässä, korvakipu.
Puutuminen ei ole enää pelkkää jäykkä niska vaan hermostoperäistä (hermopinne). Sinulla ilmeisesti hermot puristuksissa useammassa kohdassa pitkin rankaa.
t.8
Tai siis tietenkin puutuminen johtuu hermopintestä, minkä taas lihasjännitys saa aikaan. Ja huimasuta mulla oli joskus parikin vuotta putkeen, silloin myös muutaman kerran kaatavaa laatua. Mulla on noita oireita ollut jo kolmisenkymmentä vuotta. Ei ole enää mitään syytä mennä vaivan takia lekuriin, kun lähden sieltä aina tulehduskipulääkereseptin ja fysioterapialähetteen kanssa pois. Hieronta auttaa paremmin kuin fysioterapia, ja tietenkin vasta sitten, kun tulehdus on ohi.
Mulle lääkäri sanoi, että kannattaa hieroa, mutta minulla ei ollutkaan siinä tulehdusta.
Samoja oireita, kuin tia kohtauksissa ja pelottavaat. Pistelyä, puutumista, huimausta, kuva alkaa vääristymään ja tulee vihreä valo silmiin. Humahfuksia, kuin veri ei enää kiertäisi. Mangeettikuvaukset, mutta en tiedä näkyykö niissä tiakohtaukset. Olivat kuulemma ok.
Mulla diagnosoitiin jännitysniska, kun sain hemmetinmoisen päänsäryn, puutumisia, ja niska meni täysin jumiin. Ihmetyttää vaan, että naamankin oikealla puolella on pysyvä hermovaurio. Pään mri kuitenkin normaali.
Oireili niin et loppupelei pää ei kääntyny yhtään. Ei muutaku piikit persuksiin, eli särkylääke ja lihasrelaksantti.
Huomautettakoon tosin, että minulla on tensiopäänsäryn ja migreenin välimuoto... Jännitysversion tunnistan niska- ja/tai hartiakivusta. Joskus ei osaa sanoa kumpi on kumpaa.
Hoitona vain perus särkylääke (plus hieronta), mutta jos eivät riitä, pitää käydä lääkärissä hakemassa vahvempaa (ja jos migreenipuoli yleistyy, estolääkitys).
Oma ehdotukseni: Kokeile rentouttavaa geeliä/voidetta tai lämpötyynyä, ja jos päätä särkee, ota burana tai mitä särkylääkettä käytätkin.
Jos nämä eivät tepsi, tai kipu pahenee, käy lääkärillä.