Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko kyseistä ammattia?

Vierailija
20.11.2010 |

Ajattelinpa laittaa tällaisen kysymyksen johtuen täällä aiemmin olleesta ketjusta (koulukirjojen päällystäminen) joka pisti minua niin vihaksi kun eräs äiti oli sitä mieltä että kouluavustaja joutaa niitä päällystämään tai kirjastonhoitaja.

kirjastonhoitaja

koulunkäyntiavustaja

kaupan kassa

siistijä

lehdenjakaja

bussikuski

ompelija

nämä ammatit ovat tässä esimerkkejä niistä joita yleensä vähätellään ja ovat joidenkin ihmisten mielestä sellaisia ns "huonompia" ammatteja.

Itse olen koulunkäyntiavustaja ja olen ylpeä siitä. En ole kirjojen päällystäjä enkä kahvin keittäjä työssäni vaan työni on olla lapsen tukena hänen koulupäivänsä aikana.

Minä voisin ryhtyä noista edellämainituista ammateista mihin tahansa, mutta en niitä hallitse kuin tämän koulunkäyntiavustajan sekä ompelijan työn. Bussikuski on noista ainoa johon en alkaisi, en uskaltaisi ajaa niin isoa autoa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostan ihan kaikkia ammatteja! pääasia että ihmii tekee jotain leipäsä eteen!

Vierailija
2/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluavustaja ja koulunkäyntiavustaja on kyllä eri asioita ja pitäisihän se sun koulunkäyntiavustajana tietää, joten en ehkä koulunkäyntiavustajia tästä lähin arvostakaan niin paljon, jos tietämys on tuota luokkaa. Kouluavustaja on apulainen, joka voi vaikka kirjoja päällystää ja kahvit keittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä henkilöitä, jotka niitä tekee, sillä arvostan työssäkäyvää ihmisetä yli kaiken!!

Vierailija
4/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinpa laittaa tällaisen kysymyksen johtuen täällä aiemmin olleesta ketjusta (koulukirjojen päällystäminen) joka pisti minua niin vihaksi kun eräs äiti oli sitä mieltä että kouluavustaja joutaa niitä päällystämään tai kirjastonhoitaja.

kirjastonhoitaja

koulunkäyntiavustaja

kaupan kassa

siistijä

lehdenjakaja

bussikuski

ompelija

nämä ammatit ovat tässä esimerkkejä niistä joita yleensä vähätellään ja ovat joidenkin ihmisten mielestä sellaisia ns "huonompia" ammatteja.

Itse olen koulunkäyntiavustaja ja olen ylpeä siitä. En ole kirjojen päällystäjä enkä kahvin keittäjä työssäni vaan työni on olla lapsen tukena hänen koulupäivänsä aikana.

Minä voisin ryhtyä noista edellämainituista ammateista mihin tahansa, mutta en niitä hallitse kuin tämän koulunkäyntiavustajan sekä ompelijan työn. Bussikuski on noista ainoa johon en alkaisi, en uskaltaisi ajaa niin isoa autoa.

moni muukaan, joka sulta jäi luettelematta. Arvostus liittyy noin yleisellä tasolla ammatin sisältämään asiantuntijatason tietoon, pitkään koulutukseen ja keskivertoa parempaan palkkaan - sellaisia ammatteja arvostetaan, ja tietyllä tavalla ihan aiheesta. Ko. ammatteihin päätyneet ovat osoittaneet että heillä on tiettyjä kykyjä, joiden vuoksi voivat kyseistä ammattia harjoittaa.

Kysymys ei siis ole uskaltamisesta tai haluamisesta tai matalapalkkaisuudesta, arvostus pitää erottaa niistä tyystin. Sekin pitää muistaa, että ammatin arvostuksesta ei automaattisesti pidä seurata jätti-iso palkka, sillä arvostus sinänsä ei tuota mitään eikä ainakaan varoja, joilla julkisen sektorin suuret palkat maksettaisiin.

Vierailija
5/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidän työstäni. Mieheni veljenvaimo ei voi millään ymmärtää, että joku oikeasti voi tykätä em töistä.

Vierailija
6/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluavustaja ja koulunkäyntiavustaja on kyllä eri asioita ja pitäisihän se sun koulunkäyntiavustajana tietää, joten en ehkä koulunkäyntiavustajia tästä lähin arvostakaan niin paljon, jos tietämys on tuota luokkaa. Kouluavustaja on apulainen, joka voi vaikka kirjoja päällystää ja kahvit keittää.

Anteeksi, mutta kyllä minä tiedän kouluavustajan ja koulunkäyntiavustajan eron. Meidän kaupungissa en tiedä olevan yhtäkään kouluavustajan nimikkeellä olevaa työntekijää vaan kaikki ovat koulunkäyntiavustajia. Eikä kaupungilla olisi varaa palkata kahvinkeittäjiä kouluille erikseen. Ja ne työvoimatoimiston kautta tulleet harjoittelijat jotka meidän koululla ovat olleet, ovat saaneet tehdä ihan sitä samaa työtä mitä minäkin eivätkä ole joutuneet kahvinkeittäjiksi.

Vierailija
7/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kouluavustajia ei teidän kaupungissa ole niin ei se sitä tarkoita, ettei niitä voisi jossain muussa kaupungissa olla, eikä varsinkaan sitä, etteivät he joutaisi kirjoja päällystämään ja kahveja keittämään. Luulin, että koulunkäyntiavustajilta vaadittaisiin edes jonkinlaista koulutusta. Aika hurjaa, jos täysin kouluttamattomat huolehtivat lapsista, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Vierailija
8/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kotona ei auteta, itseään arvostava koulunkäyntiavustaja näköjään ei, itse ei osaa. Jonkunhan sitä lasta on autettava tai edes opetettava päällystämään?? Voi hyvänen aika kun nyt ei nähdä metsää puilta.

Vierailija
9/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös koulunkäyntiavustaja. Olen työaikani jälkeen jäänyt monesti kirjoja päällystämään ilman palkkaa, kun lapsi on sanonut ettei kotona päällystetä eikä ole varaa ostaa muovia. Monesti välituntien aikana olen korjaillut lasten rikki menneitä vaatteita. Kerran vaihdoin erään oppilaan talvitakkiin vetoketjun (oli ollut jo useamman päivän rikki eikä takki mennyt kiinni), mutta palkaksi sain äidiltä haukut siitä. Jostain se aika noihin on otettava vaikka olen ainut koulunkäyntiavustaja omassa koulussani jossa oppilaita on 300.

Vierailija
10/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika pitkälti vielä kolmisen vuotta että saan kunnon ammattitaidon siistijän työhön eli laitoshuoltajan amaatti tutkinto,hygienia passi,työturvallisuus passi, koneajokortti ja siivoustyöhohjaajan ammattitutkinto... et kyl noihinki ammateihin saattaa tarvita pitkänki koulutuksen. ja kyllä arvostan kaikkia noita ammatteja

Vierailija
11/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä jokaista tarvitaan tässä yhteiskunnassa ja ilman niitä muiden ihmisten elämä ja olo olisi huomattavasti hankalampaa. Arvostan kaikki ammatteja, joista on hyötyä muille.

Vierailija
12/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan jokaista ammattihenkilöä, työntekijää tai asiantuntijaa, jotka auttavat minua omalla toiminnallaan. En arvosta henkilöitä, jotka arvottavat muita palkkapussin, koulutuksen, varallisuuden tai muun vastaavan seikan perusteella. Tämä pätee "arvoasteikon" kumpaankin suuntaan.

Vierailija
13/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitajat ovat korkeasti koulutettuja ammattilaisia, joskin todella aliarvostettuja.

Mitä tulee ap:n kysymykseen, niin arvostan todella kaikkia noita mainittuja ammatteja, niin kuin kaikkia muitakin rehellisiä, lain puitteissa toimivia työntekijöitä. En selviäisi päivääkään ilman kauppojen myyjiä (huom, kassa on se kone, ei ihminen sen takana!) ja bussikuskeja, ja itsekin olen ollut kaupassa töissä opiskeluaikana. Nyt olen yliopiston käynyt ja vaativassa ammatissa, jota eivät arvosta toimeksiantajat eikä suuri yleisö, valitettavasti. Se näkyykin palkkapussissa, ja luulen, että kuka tahansa mainitsemistasi pärjää rahallisesti paremmin kuin oman alani edustajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä