Milloin kirjastoista on tullut lastentarhoja?
Olen tässä nyt muutaman kerran käynyt iltapäivällä kirjastossa ja olen kyllä aika hämmentynyt siitä, millainen eläintarha siellä on. Koulusta tulleet lapset riehuvat kuin kotonaan, puhuvat täyteen ääneen, juoksentelevat, istuskelevat pöydillä jne. Henkilökunnalla ei näytä olevan mitään auktoriteettiasemaa heidän silmissään, lähinnä naureskelevat, jos joku käy heille jotain sanomassa.
Milloin tämä on tällaiseksi mennyt?
Ja kyllä, mekin kävimme aikoinaan usein koulun jälkeen viereisessä kirjastossa. Mutta meille oli kyllä tehty erittäin selväksi, miten kirjastossa käyttäydytään. Ja jos henkilökunta joskus jollekin jotain joutui sanomaan, niin silloin kuunneltiin ja toteltiin.
Kommentit (12)
olen monta kertaa nähnyt, kun aikuinen ihminen vastaa tyynesti soivaan kännykkäänsä ja puhuu siinä sitten pitkän puhelun täydellä äänenvoimakkuudella...
Ei kai voi lapsilta olettaa käytöstapoja, jos vanhemmat toimii tällä tavalla...
jota opetettiin olemaan hiljaa kirjastossa. Opetan omalle lapselleni samoin. Hän voi mekkaloida ulkona ja kavereilla kuinka lystää; kirjastossa, saunassa ja kirkossa ollaan hiirenhiljaa :-)
No Sellon kirjasto ainakin tarkoituksella kutsuu nuoria oleskelemaan.
Mihin me aikuiset sitten voidaan mennä?
tosin sielläkin ihmiset puhuvat kännykkään...
Mutta en pelkääkään nuoria.
Kirkkoon tosin sielläkin ihmiset puhuvat kännykkään...
Siellä ei ole muuta luettavaa kuin virsikirjat...
Olen lukenut tuntemattoman sotilaan kirkon penkissä. Se oli rippikoulu toisille.
miksi mieluummin hoidan omia lapsiani kotonani kuin toisten tottelemattomia kirjastossa tai jos töihin palaan, välttelen lastenosastoa, mikäli mahdollista.
miksi mieluummin hoidan omia lapsiani kotonani kuin toisten tottelemattomia kirjastossa tai jos töihin palaan, välttelen lastenosastoa, mikäli mahdollista.
Eikö ne ihan oikeasti tottele henkilökunnan ohjeita?
Se on yleinen linjaus, hiljaisuutta kaipaaville järjestetään korkeintaan jotain erillisiä tiloja. Kirjastot pyrkivät olemaan oleskelutiloja, ja joillakin kirjastolaisilla on nuorisotyöntekijän koulutus. Tarkoitus on siis tehdä kirjastot kutsuviksi lapsille ja nuorille.
Itsekään en kyllä rakasta kirjojen etsimistä melskaavan teinilauman ympäröimänä.