Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkäisykö syntiä?

Vierailija
19.11.2010 |

Vanhoillislestadiolaiset pitävät ehkäisyä syntinä.

Miten tätä voi perustella Raamatulla kun siellä ei ole ehkäisykieltoa? Mulle ei ainakaan ole sellaista opetettu rippikoulussa.

Voiko kristinoppiin ottaa noinvain Raamatun ulkopuolisia määräyksiä? Eikä tästä seuraa vaan mielivaltainen ja muuttuvainen usko?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomiskertomuksessa Jumala itse antoi meille tehtävän. Hän sanoi että meidän tulee varjella luomakuntaa ja elämää, ja lisääntymisen kohdalla käytetty hepreankielinen verbi sisältää erityismerkityksen "lisääntyä tarpeeksi, riittävästi". Ei itsekkään kohtuuttomasti, johon ehkäisemättömyys johtaa varsinkin korkean hyvinvoinnin ja terveydenhuollon maissa, kuten Suomessa.

Köyhissä maissa naiset eivät kykene holtittomaan lisääntymiseen koska taudit ja nälkä tappavat ja pitävät perheet suhtkoht pieninä. Misäsän kehitysmaissa ei köyhillä ole 15 lasta kuten monella lestadiolaiselle Suomessa.

Ennen muinoin vanhat juutalaisuuden oppineet tulkitsivat lisääntymisen tapahtuneen luomiskertomuksen mukaisesti jos niillä jotka pystyvät saamaan lapsia, on keskimäärin kaksi lasta.

Tämä yllättäen vastaa myös väestötieteilijöiden käsitystä miten ihmiskunta säilyy eikä kuole sukupuuttoon.

Miksi siis pitäisi lisääntyä holtittomasti kristillisesti ajatellen?

Jos jokainen maailman ihminen hankkisi 15 lasta, ihmiskunta ei kykenisi vaalimaan elämää eikä suojelemaan elinympäristöä eikä pitämään huolta joksisesta lapsesta. Valtioiden kesken alkaisi hirvittävä murhenäytelmä, sota kaikista resursseista.

Se ei ole kristillistä.

Jokainen lapsi on yksilö ja vaatii äidin ja isän huomiota. lapsi kasvaa rakkaudessa kyvykkääksi itsekin rakastamaan ja huolehtimaan taas vuorostaan toisista.

Vierailija
22/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisy ei ole syntiä.

Luulen että ei jumala voi olla niin julma että antaa ihmisen kärsiä täällä.

Jos mulle on kärsimystä se että on raskauksia tiuhaan ja pää ei kestä. Vaikka kroppa on kestänyt ja synnytykset ovat menneet aina hienosti niin silti mun psyyke ei kestä jatkuvaa odotusta/imetystä/valvomista.

Onko sun mielestä ihan oikein että mieskin joutuu katsomaan vierestä kun vaimo kärsii?

Itse kun tajusin sen että tämä ei voi jatkua näin niin meidän koko perheen elämänlaatu parani huomattavasti ja ollaan koko perhe todella onnellisia.

Ei tarvi kokoajan pelätä raskaaksi tulemista. Voi harrastaa seksiä milloin vaan.

Jos on keksitty elämää helpottavia tekijöitä niin miksi ei sais käyttää hyväksi?

T: eräs usean lapsen vl-äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan kestämätön perustelu että kaikki mitä ennen on ajateltu olisi automaattisesti oikeampi tulkinta kuin nykyinen ajattelu.

kannatatko sinä sitä että osa ihmisistä on syntymänsä perusteella orjia?

että ennen myös evlut kirkossa yleisesti pidettiin ehkäisyä syntinä, mutta kirkko maallistuu ja luopuu kaikesta raamatun mukaisesta.

Ennen kristinuskossa puolustettiin orjuutta perustellen sitä Raamatulla. Tämä tapahtui 1800-luvulla kun orjuutta ruvettiin vastustamaan ihmisoikeuksien perusteella.

Moni kristitty Euroopassa ja varsinkin Amerikassa piti orjien vapauttamista jumalattomuutena.

Vierailija
24/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kovasti pyrkii ja haluaa siihen. Ja se on väärin minun uskoni mukaan.

Kyse on elämän ja Jumalan luomistyön kunnioittamisesta sekä Jumalaan luottamisesta.

Minä uskon näin ja tiedän toki olavani uskoineni vähemmistössä. Ja mun puolesta kukin saa uskoa miten tykkää.

Vierailija
25/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyä syntinä yleisesti. Jotkut voi pitää, mutta ei kaikki.

-Herran kansalaisen perheen tytär

Vierailija
26/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee mielenterveys? Mulla taas pää kestää joten itse en voi hyvällä omallatunnolla ehkäistä.

ehkäisy ei ole syntiä. Luulen että ei jumala voi olla niin julma että antaa ihmisen kärsiä täällä. Jos mulle on kärsimystä se että on raskauksia tiuhaan ja pää ei kestä. Vaikka kroppa on kestänyt ja synnytykset ovat menneet aina hienosti niin silti mun psyyke ei kestä jatkuvaa odotusta/imetystä/valvomista. Onko sun mielestä ihan oikein että mieskin joutuu katsomaan vierestä kun vaimo kärsii? Itse kun tajusin sen että tämä ei voi jatkua näin niin meidän koko perheen elämänlaatu parani huomattavasti ja ollaan koko perhe todella onnellisia. Ei tarvi kokoajan pelätä raskaaksi tulemista. Voi harrastaa seksiä milloin vaan. Jos on keksitty elämää helpottavia tekijöitä niin miksi ei sais käyttää hyväksi? T: eräs usean lapsen vl-äiti

Vierailija
27/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että ehkäisy ei ole syntiä. - -

Jos mulle on kärsimystä se että on raskauksia tiuhaan ja pää ei kestä. Vaikka kroppa on kestänyt ja synnytykset ovat menneet aina hienosti niin silti mun psyyke ei kestä jatkuvaa odotusta/imetystä/valvomista. - -

Itse kun tajusin sen että tämä ei voi jatkua näin niin meidän koko perheen elämänlaatu parani huomattavasti ja ollaan koko perhe todella onnellisia. Ei tarvi kokoajan pelätä raskaaksi tulemista. Voi harrastaa seksiä milloin vaan. Jos on keksitty elämää helpottavia tekijöitä niin miksi ei sais käyttää hyväksi? T: eräs usean lapsen vl-äiti

Kiitos kirjoituksestasi, siunausta... meillä ollaan ratkaistu asia samoin. Ja päästy samlla lailla vapauteen, saa uskoa... tällaisena. ollaan onnellisia ja onnellisuus on lisääntynyt kko kodissa.

Vierailija
28/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ajateltu tämä asia niin, että ehkäisy ei ole ollenkaan syntiä. Koska eihän mikään oikea synti voi olla sellainen, jolle voitaisiin antaa lupa siksi että on sairas. Että sairaana se ei oleisi synti mutta terveenä olisi... tällainen on ihan höpöhöpöä eikä mitään kristillistä oppia.

Siis ollaan ymmärretty että ehkäistä saa aina jos kokee siihen tarvetta. Ei tarvitse ENSIN saattaa itseään vaikeaan tilaan ja ryhtyä sitten vasta ehkäisemään.

Jokainen saa tästä asiasta ajatella elämäntilanteensa ja sydämensä mukaan.

Mielestämme meikäläisyydessä on tässä kohti joskus aikoinaan mennyt vähän vinksalleen. Tämä varmasti ajan mittaan muuttuu. 10 vuoden päästä enää hyvin harva uskovainen pitää ehkäisyä syntinä.

Vierailija
29/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa missä mun lapseni olisi nyt jos olisin ehkäissyt? Ihana, älykäs ja kaunis lapseni joka tuottaa iloa monelle ihmiselle.

Olisi ollut väärin jos olisin ehkäissyt hänet.

Koska en ole Jumala.

Vierailija
30/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää v-lestadiolaiset ainoat kristityt jotka kieltää ehkäisyn? Katolilaiset ilmeisesti myös pitää sitä syntinä.

Niinsanottujen uudelleenkastajien keskuudessa Amerikoissa on samanlainen ehkäisykielto kuin vanhoillislestadiolaisuudessa. Nykyisin tunnetaan parhaiten nimillä amishit ja mennoniitit.

http://freepathways.wordpress.com/2009/09/16/srk-amishit/

Heillä on mitattu maailman korkeimmat hedelmällisyysluvut (kansainvälisessä tutkimuksessa ei ollut vanhoillislestadiolaisia mukana).

Vierailija
31/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa kielletään kylvämästä siementä semmoiseen maahan jossa se ei idä.

Vierailija
32/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa missä mun lapseni olisi nyt jos olisin ehkäissyt? Ihana, älykäs ja kaunis lapseni joka tuottaa iloa monelle ihmiselle. Olisi ollut väärin jos olisin ehkäissyt hänet. Koska en ole Jumala.

Vierailija
33/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni samalla se uskokin. EI tietenkään kertarysäyksellä mutta vähitellen.

Onni vai onnettomuus, en tiedä.

Vierailija
34/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa missä mun lapseni olisi nyt jos olisin ehkäissyt? Ihana, älykäs ja kaunis lapseni joka tuottaa iloa monelle ihmiselle. Olisi ollut väärin jos olisin ehkäissyt hänet. Koska en ole Jumala.

Vierailija
35/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös seksi kuukautisten aikaan on syntiä?

Raamatussa kielletään kylvämästä siementä semmoiseen maahan jossa se ei idä.

Vierailija
36/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1Ms 38:9 Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan, ettei hankkisi jälkeläistä veljelleen.

Ilmeisen fiksua toimintaa Oonanilta siis.

3Ms 15:16 Kun miehellä on ollut siemenvuoto, pesköön hän koko ruumiinsa vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.

3Ms 15:17 Ja jokainen vaatekappale ja jokainen nahka, johon siemenvuotoa on tullut, pestäköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.

3Ms 15:18 Ja kun mies on maannut naisen kanssa ja vuodattanut siemenensä, peseytykööt he vedessä ja olkoot saastaiset iltaan asti.

Eli Vanhan Testamentin mukaan jopa "laillinen" yhdyntä on syntiä ja saastuttaa ihmisen määrälliseksi ajaksi.

Vierailija
37/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään, koska ihmistä tenempää mitään muutakaan elävää olentoa ei ole olemassa ennen hedelmöittymistä. Samoin sitä tekoa, jonka jätät tänään tekemättä, ei ole olemassa missään.

jos ajattelit tänään haöata lastasi ja sanoa hänelle kauniita sanoja miten tykkäät hänestä, mutta jätät sen tekemättä, silloin sitä tekoa ei ole missään olemassa. Voit tehdä sen toki huomenna, taikka niin kauan kuin sinulla on elinpäiviä, ja olet täysissä hengen ja ruumiin voimissa, mutta tulee aika jolloin et enä voi sitä tehdä.

Tänään me voimem vielä rajoittaa luonnon tuhoutumista omilla valinnoillamme (esim. rajoittamlla uusien kuluttajien määrää). Jos emme tee sitä nyt, se on 20 vuoden päästä myöhäistä, ilmaston läpeneminen on ryöstäytynyt hallinasta.

Ihminen on kaikkineen täysin rajallinen, ajan ja paikan rajoittama olento. Sellaiseksi Jumala on meidät luonut. Tämän kun ymmärtäisimme, olisimme ehkä nöyrempiä.

Emme alkaisi pitää itseämme kaikkivoipina, ja ymmärtäisimme että tärkeintä on lähimmäisenrakkaus. vastuu toisistamme ja elämästä maapallolla.

Vain sillä on loppupeleissä merkitystä.

Yleensä ihminen tajuaa tämän vasta sitten kuin oln jo melkein liian myöhäistä.

Tätä Jeesus yritti meille tolkuttaa.

Vierailija
38/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatuksen tämän kahdeksannen kanssa.

Tuo ajattelu perustuu luuloon, että ihmisiä on jossain "odottamassa" syntymistään. Eli että ihminen olisi olemassa ennen olemassaoloaan.

Raamatun mukaan ainoastaan Jeesus oli olemassa taivaassa ennen syntymistään maailmaan. Ei kukaan muu.

Tämä sinun ylläpitämäsi oppi tuomittiin taikauskoksi 500-luvulle JKr, sillä siihen aikaan jotkut maahisiin uskovat esittelivät näitä samoja luuloja.

Vierailija
39/63 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olin ennen vl, ja kun aloin ehkäistä, meni samalla se uskokin. EI tietenkään kertarysäyksellä mutta vähitellen. Onni vai onnettomuus, en tiedä.

Ehkä olit ripustautunut uskomaan lisääntymisen tuottamaan autuuteen. Kun se "armonehto" osoittautui kestämättömäksi, sinulla ei ollut enää mitään jäljellä.

Sääli, sillä aito kristillisyys on armoa ilman mitään ehtoja. On tavallista, että sitä on lestadiolaisen kasvatuksen saaneiden hyvin vaikeaa ottaa vastaan.

Siunausta ja voimia elämääsi... Jumalalla on monia tapoja kutsua ja siunata.

Vierailija
40/63 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman OT mutta tiedän (ilmeisesti) vl naisen johtoasemassa, jota itseäänkin jo selvästi häiritsee jatkuva raskaana olo. En ymmärrä lainkaan. Lapsiluku menee jo toisella kymmenellä ja naisella alkaa olla paljon ikää.

Miten ihmeessä uskolla voidaan perustella näin typeriä juttuja? Kuinka vinksahtaneista ihmiset ovat, kun uskovat tällaiseen soopaan?

Miksi ehkäisy olisi synti? Eikö ole pikemminkin syntiä synnyttää ei haluttuja lapsia, joiden kanssa ollaan kotona ne pakolliset 4 kk?

Eikö jumala pikemminkin haluaisi, että jokaista ihmistä joka tänne syntyy rakastettaisiin ja jokaisesta lapsesta huolehdittaisiin tasavertaisesti?

Niinhän sitä luulisi. Mutta silloin kun on kyse vaalnkäytöstä, jota yhteisö käyttää (yhteisön johtajat), niin lopulta kaikki ovat sen määräyksiin kietoutuneita ja jopa niiden vankeja että vaikak jotkut valistuneet haluaisivatkin hylätä ty

perät ja vahingolliset määäräykset, josta heikoimmat kärsivät, heillä ei ole siihen keinoja.

Sillä jos he alkavat avoimesti kritisoida yhteisön perinteellisesti "pyhiksi" julistettuja määräyksiä (esim. ehkäisykieltoa), heidät suljettaisiin yhteisön ulkopuolelle. Silloin heidän mahdollisuutensa vaikuttaa yhteisössä loppuisivat tykkänään. (Esim. maallikkopuhujaksi valittu menettäisi puhujan oikeutensa.) Lisäksi seuraisi henkilökohtainen konkurssi, sillä asianomainen menettää taivastoivon ja yhteyden sosiaaliseen verkostoonsa, sukulaisiin ja ystäviin. Häntä lakattaisiin tervehtimästä uskonystävien keskinäisellä tervehdyksellä "Jumalan terve".

Vanhoillilsestadiolaisilla on harvoin muita todellisia lähiystäviä kuin saman yhteisön jäseniä.

Yhteisö on itse maalannut itsensä nurkkaan. Se on kyvytön uudistumaan.